Læringsapper

Læringsapp hevder den kan erstatte pensum i sykepleie

Medeasy hevder læringsappen deres kan erstatte læreboken i et av sykepleieremnene, og markedsfører seg med at de dekker alle læremål. Forelesere mener selskapet sender feil signal til studentene.

Geir-Tore Stensvik og Vera Sørø
Geir-Tore Stensvik og Vera Sørø foreleser begge førsteårsstudenter i anatomi, fysiologi og biokjemi ved sykepleierutdanningen på NTNU.
Publisert Sist oppdatert

— Ved første øyekast får du inntrykk av at du ikke trenger å gå sykepleierutdanningen, du kan bare bruke appen. Og det er vel å ta litt hardt i, sier Geir-Tore Stensvik, universitetslektor ved NTNUs sykepleierutdanning.

På læringsappen Medeasy sine hjemmesider møtes du av forlokkende lovnader om «fantastiske videoer» som dekker alle læringsmål, utviklet i tett samspill med tusenvis av sykepleiestudenter og «proppet med humor og enkle forklaringer som alle kan forstå» innen anatomi, fysiologi og biokjemi, et av mange emner vordende sykepleiere må gjennom.

Stensvik og hans kollega, universitetslektor Vera Sørø, stusser på markedsføringen. 

— Vi ser ikke bort ifra at førsteårsstudenter kan få inntrykk av at Medeasy dekker alt de trenger å lære i emnet. Men selv om den dekker læringsmålet, så gir den ikke den koblingen til profesjonen som den vanlige undervisningen gir. Forståelsen for de større sammenhengene kommer jo først hos studentene mot slutten av semesteret, sier Stensvik.

I et debattinnlegg i Khrono problematiserer de hva som skjer når færre studenter møter til forelesninger, færre kjøper og leser pensumbøker, og de poengterer at mange opplever usikkerhet når de må forholde seg til to lærerstemmer — appen og faglæreren.

Studenter reagerer

Khrono har snakket med studenter som kjenner seg igjen i at det skapes et feilaktig inntrykk av hva Medeasys læringsapp kan bidra med. Men de påpeker at dette ikke bare er et resultat av selskapets egen markedsføring, men også et resultat av de erfaringene andreårsstudentene deler med dem og innhold som dukker opp i sosiale medier.

— Før semesteret begynte fikk jeg opp reklame kontinuerlig, og inntrykket jeg fikk fra det som dukket opp i sosiale medier, var at dette var noe du måtte ha som sykepleierstudent, sier en student, og legger til at dette fører til et skille mellom de som kan ta seg råd til tjenesten og de som ikke har det.

Tilgangen til appen koster 2499 for et år, eller 349 per måned om du ikke vil binde deg.

Også andre fagfelt har tilsvarende apper. Adresseavisen har tidligere skrevet om apper som brukes av fremtidige økonomer på BI og ved NTNU Handelshøyskolen.

— Jeg mener disse aktørene tjener penger på å spille på usikkerhet hos ferske studenter. Mange opplever at overgangen fra videregående er stor. De hører på dem som sier de «må» benytte seg av slike tilbud, sier førsteamanuensis Terje Berg til avisen.

Medeasy: Erstatter boken, ikke forelesningen

Sigve Holmen, kontaktperson i Medeasy, sier til Khrono at de står inne for at deres app kan erstatte de tradisjonelle læringsbøkene.

— Vi dekker hele pensum og vel så det, og det er derfor vi argumenterer med at man ikke nødvendigvis trenger lærebøker. Samtidig er vi veldig påpasselige med å si at det er viktig å gå på forelesningene i tillegg, sier han.

Holmen presiserer også at dette kun gjelder i anatomi, fysiologi og biokjemi, et emne som har fastsatte nasjonale læringsutbytter.

— Flere forteller at det skapes et inntrykk av at appen kan erstatte alt. Hvor bevisste er dere hvilket inntrykk dere etterlater?

— Vi prøver å være veldig bevisste på det. Vi prøver å være veldig forsiktige med hvordan vi ordlegger oss, og har også tydelige retningslinjer når det gjelder hvordan vi markedsfører oss, sier Holmen.

— NTNU er de eneste som har reagert på dette. Alle andre er veldig fornøyde med oss.

Hyller verktøyet …

For ordens skyld: Verken Stensvik eller Sørø er for ludditter å regne. Tvert imot. De ønsker læringsapper, Medeasy inkludert, velkommen med åpne armer. De oppfordrer selv studentene til å bruke dem og har dem med som anbefalte læringskilder på pensumlistene, i tillegg til det ordinære pensumet.

— De lager gode videoer, og jeg synes studentene skal bruke det. Men det må brukes som et supplement, ikke substitutt, sier Sørø, som er emneansvarlig.

— Bruk gjerne appen, men du må sette deg ned og lese litt, tenke litt og være med på forelesninger i tillegg, supplerer Stensvik.

… men liker ikke konsekvensene

De to foreleserne har som mål at studentene først skal lære og forstå, for deretter å forstå hvordan kunnskapen skal brukes i praksis. Enkelt forklart: Først lærer de hva blodtrykk er, så hvordan de sjekker blodtrykket. Baserer studentene seg kun på appene, vil de lære og forstå, men der stopper det. 

— Du får med deg noe forståelse av mekanismer og noen begrep, men det stopper når det kommer til å sette det i sammenheng med sykepleierfaget, sier Stensvik.

De to har sett hvordan appen virker inn på studentene når de møter opp.

— Vi hadde et seminar for hele kullet, 270 studenter, og så åtte-ni pensumbøker, sier Sørø.

Stensvik merket seg spesielt en av gruppene som ble raskt ferdig.

— De satt med appen, hadde svart på alt, og svarene var korrekte. Men de kunne ikke begrunne svarene sine. De klarte ikke å forklare hvorfor, slik gruppene som hadde sittet og diskutert med utgangspunkt i pensum kunne, sier han oppgitt og tenker tilbake til da han selv var nyutdannet sykepleier.

— Som sykepleier jobber du i team, og er avhengig av evnen til kritisk refleksjon og diskusjon. I min første jobb som sykepleier hadde jeg ansvaret for et helt sykehjem, med 160 pasienter og seks kolleger. Da må du kunne veilede, forklare og begrunne. Du må ha en dypere forståelse.

— Dere kjemper mot evolusjonen her. Det å tenke selv er jo slitsomt?

— Ja, det gjør vondt å tenke hardt. Hjernen og kroppen er innstilt på energiøkonomisering, så det ligger i oss alle å ta den enkleste veien, sier Stensvik.

Powered by Labrador CMS