Han leverte den første doktorgraden om undersøkende journalistikk. Eller gjorde han det? 18. mai 2024 - 07:55
Professor: Kan skrive en bestått oppgave i hvilket som helst fag på én time 14. mai 2024 - 07:07
Fagekspertane rangerte han som nummer éin. Men senterleiaren gav jobben til ein annan 10. mai 2024 - 19:06
Kjerkol-advokaten har tidligere annullert en tidligere godkjent masteroppgave for plagiat 10. mai 2024 - 06:52
Profesjonsutdanninger: For akademiske — for hvem? I den nye stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene ser utgangspunktet ut til å være at profesjonsutdanningene har blitt for akademiske. Men denne påstanden er dårlig begrunnet.
Det trengs en framtidsrettet politikk for profesjonsutdanningene Profesjonsmeldingen har flere gode tiltak som kan bidra til at universiteter og høyskoler vil utdanne flere profesjonsutøvere som arbeidslivet vil trenge framover. Men dessverre preges meldingen også av en tenkning om disse fagområdene som peker bakover snarere enn framover.
Akademisk forankring er viktig for profesjonsutdanningene Regjeringen har gode intensjoner om å styrke profesjonsutdanningene. Det er bra. Likevel blir akademisk forankring omtalt som noe tilnærmet negativt. Forslagene om å redusere betydningen av forskningsbasert kunnskap for undervisere er et skritt i feil retning.
Utdanningsforbundet: — En rasering av profesjonsutdanningene Våre barn fortjener godt kvalifiserte lærere fra en forskningsbasert og praksisrettet profesjonsutdanning på masternivå. Det holder ikke med en billig quick fix og en lærerutdanning som tilbyr en liksom-master.
Sykepleierleder: — Vi trenger mer, ikke mindre akademisering Både Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet rykker ut mot statsråd Oddmund Hoel. — Billig innsalg. Historieløst, er blant beskrivelsene deres om «akademiserings-grøfta» som statsråden vil opp fra.
Mener utdanninger er blitt for akademiske At lærerstudenter ikke ser relevansen av masteroppgaven, er symptomer på en feilslått politikk over tid, hevder stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp).
Norsk Industri nedvurderer både fagskolene og universitetene Diskusjonen om krav og kriterier for opptak til høyere utdanning er viktig, men kompleks. Vi må passe oss for å ty til lettvinte løsninger som reduserer fagskolene til forkurs for universitetsstudier.
Klart for innrykk: «Fagskolene er det distriktshøgskolene var» Fagskolene er modne for å levere bachelor-utdanning på egen kjøl, men vil ikke bli akademisert.
Gules farvel til akademia:— Det er mange som går på universitet som ikke har noe der å gjøre Lars Gule tar bladet fra munnen, etter å ha sagt opp jobben ved OsloMet.
Historien om et av Norges mest enkjønnede universiteter er her Over 200 års høyere utdanningshistorie i spenningsfeltet mellom praksis og teori. Samt en betydelig historie om likestilling er klar.
Teori eller praksis? - Ja takk, begge deler! Praksisorientert forskning og undervisning trenger ikke gi avkall på krav til vitenskapelig kvalitet, slik noen synes å tro.
Slik drives akademiseringen fram Utviklingene som har skjedd innen profesjonsfagene de siste årene er ikke tilfeldige. — Jeg tror studentene trenger en form for «research literacy», sier profesjonsteoretiker og forsker, Jan Messel.
En trist og ensidig tilnærming til sykepleierutdanningen Cathrine Krøger er negativ til akademiseringen av sykepleierutdanningen til tross for at studiet har gjennomgått en positiv utvikling
Fortviler over «akademisering». — Et tog som bare turer fram uten hensyn til kritikk Sykepleier og litteraturkritiker Cathrine Krøger kaller sykepleiestudiet for «keiserens nye klær». — Den akademiserte delen har null verdi på klinikken.
Fra høgskole til universitet: Fare for kvasiakademisering av profesjoner Akademisering. Professor Fredrik Thue mener det finnes klare fallgruver når profesjonsfagene akademiseres. Professor Roger Strand advarer mot selvgode gamle universiteter. De nye universitetenes rolle settes under debatt torsdag.
En sterk lærerprofesjon er største vernet mot klåfingra politikere Sommer. — Vi må ha flere lærere som har opplevd dagens skole inn i lærerutdanningen. Ikke bare rene akademikere, mener Steffen Handal, men har ser også gjerne flere lærere med PhD.
Aldri for sent å snu, Steffen Handal Akademisering. Har Utdanningsforbundet avfyrt en master-rakett uten mål, spør forbundssekretær Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund.
Bekymret for akademisering av lærerutdanningene Akademisering. Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, er bekymret for OsloMets krav til rekruttering av lærerutdannere, og mener det vil kunne svekke relevansen i lærerutdanningene, skriver han.
Om velgrunna og forfeila «akademisering» Universitet. Når vi no vender blikket frå kva universitet vi skal bli, til kva universitet vi skal vere, er det ein del diskusjonar vi bør legge bak oss, skriv Oddgeir Osland, og nemner mellom anna krav om tellekantar og førstekompetanse.
Nyeste artikler
Ikkje engstelege, men usamde
Mor og sønn tar samme master: — Jeg merker det når hun har eksamen
Samarbeidsforskning gir resultater, men krever ny satsing på forskningsetikk
Han leverte den første doktorgraden om undersøkende journalistikk. Eller gjorde han det?
Slik fikk de studentene til å strømme til barnehagelærerutdanningen
Mest lest
Professor: Kan skrive en bestått oppgave i hvilket som helst fag på én time
Fagekspertane rangerte han som nummer éin. Men senterleiaren gav jobben til ein annan
Tapte omkamp om Israel-boikott, trekker seg som forskningsleder
Kjerkol-advokaten har tidligere annullert en tidligere godkjent masteroppgave for plagiat
Roger Antonsen (1976 - 2024)