Professor: Kan skrive en bestått oppgave i hvilket som helst fag på én time 14. mai 2024 - 07:07
Han leverte den første doktorgraden om undersøkende journalistikk. Eller gjorde han det? 18. mai 2024 - 07:55
Norge faller 16 plasser på internasjonal rangering av akademisk frihet 16. mai 2024 - 21:15
Gravejournalistikk skal ikke godkjennes eksternt Både forskere og journalister søker sann og ny kunnskap med sikte på publisering. Ingen av gruppene kan kreve metodene som bare sine, skriver Tarjei Leer-Salvesen og Paul Leer-Salvesen.
Etter avslag i fjor har omstridt ME-forskning nå fått klarsignal Etter en årelang prosess skal forskere ved NTNU, Universitetet i Oslo og University of Bristol nå få undersøke om et 3-dagers kurs kan ha effekt på sykdommen CFS/ME. — Jeg opplever at systemet må forbedres, sier forskergruppeleder.
Verdiløs og uetisk ME-forskning Som forsker er jeg skremt over at det fortsatt finnes noen som ønsker selvrapporterte, subjektive effektmål som utfall av forskning, skriver Sigmund Olafsen.
Forskergruppe ber etisk komité omgjøre vedtak om ME-studie Vedtaket er basert på flere faktafeil, mener forskergruppen. Brev fra forskerne behandles i komiteen 15. juni.
Etisk komité stopper forskning etter klage fra ME-foreningen Interessekonflikt hos stipendiaten i forskningsprosjektet er grunnen til at etikkomiteen stopper kontroversielt forskningsprosjektet. — Kraftig tap av ansikt for NTNU, mener advokat.
Nyeste artikler
Sykepleien må ikke avakademiseres
En studiestøtte som ikke strekker til — heller ikke i utlandet
Måtte trekke forslag om å skjerpe forskningskrav
Høyre mener regjeringen lemper på kravene for å få utdanning i distriktene
Ikkje engstelege, men usamde
Mest lest
Professor: Kan skrive en bestått oppgave i hvilket som helst fag på én time
Tapte omkamp om Israel-boikott, trekker seg som forskningsleder
Han leverte den første doktorgraden om undersøkende journalistikk. Eller gjorde han det?
Professor i Hongkong: — Ingen fortalde at det kunne vera lurt å flytta på seg
Norge faller 16 plasser på internasjonal rangering av akademisk frihet