Britisk studie

Anbefaler at ansatte får trening i hvordan de skal omgås studenter

En gruppe forskere i Storbritannia har undersøkt hvordan studenter oppfatter universitetsansattes oppførsel i en rekke gitte situasjoner. Funnene er sprikende.

1500 britiske studenter deltok i undersøkelsen.

Mens fire av ti studenter er ukomfortable med at universitetsansatte drikker seg fulle sammen med studentene, svarer tre av ti at de ikke bryr seg.

Det kommer frem i en stor britisk undersøkelse som er gjennomført av en forskergruppe på oppdrag fra den britiske studentorganisasjonen National Union of Students (NUS).

Sprikende funn

Times Higher Education har omtalt undersøkelsen, som konkluderer med at det er et økende behov for at ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner får konkret opplæring i hvordan de skal omgås studenter, både på sosiale medier og ute i den virkelige verdenen.

1500 studenter har svart på en rekke spørsmål knyttet til sosial interaksjon med forelesere, veileder og andre universitetsansatte. En tredjedel av de spurte svarte at de ble ukomfortable av at ansatte la dem til som venn eller begynte å følge dem på sosiale medier.

Samtidig svarte like mange at de ikke brydde seg. Funnene i den britiske undersøkelsen er med andre ord sprikende.

— Forhindre seksuelle overgrep

Forskerne bak undersøkelsen understreker i et innlegg at selv om studentene svarer ulikt, bør de høyere utdanningsinstitusjonene absolutt ta tak i utfordringene som man vet eksisterer.

— Opplæring og kursing vil bidra til å forhindre seksuelle overgrep og maktmisbruk, og det vil også legge til rette for at studenter oftere vil melde fra om uakseptabel oppførsel, både fra ansatte og medstudenter, skriver forskergruppen blant annet i innlegget.

En etikkforsker ved University of Leeds, Luke Brunning, som ikke har vært involvert i arbeidet med den britiske undersøkelsen, sier til THE at studien er viktig for å minne ansatte på hvordan oppførselen deres kan påvirke studentene.

— De ulike synene på hvor grensen går kan få studentene til å bli usikre på hvordan de skal forholde seg til de ansatte. En slik usikkerhet kan være skadelig nok i seg selv, sier Brunning.

Powered by Labrador CMS