I det
følgende gjengis en ustabil sammenstilling av første- andre og til dels tredje-
og fjerdehånds observasjoner av norske byråkrater og akademikere.
Disse er gjennomført
i sammenheng med offisiell åpning, i vid forstand, og skolestart for det aller
første kull på Departemetsakademiets masterprogram for erfarne medarbeidere og
ledere i statsforvaltningen.
Et utvalg bestående av to medlemmer er blitt satt ned, og etter en tid ut, for å gjennomføre utredningen. Utvalgets medlemmer har i forlengelsen av dette tolket mandatet i henhold til en rekke hemningsløse parameter, i vid forstand, forankret i eget forgodtbefinnende.
Jeg har fire, eller fem, innganger til det jeg nå skal si
Departementsakademiets
overordnede mål er å øke kvaliteten på byråkratenes hoder, i vid forstand, for
slik å gjøre dem bedre i stand til å bidra til å møte vår tids store
utfordringer, som klimakrise, stormaktrivalisering, aksjespekulasjon og moralsk
panikk. Men også det som i programmet er beskrevet som «gjenstridige problem»:
samspill i offentlig sektor.
Intensjonen er i byråkratenes eget tidsskrift, Stat & Styring blitt beskrevet slik:
Embetsverket må ha et bevist forhold til konteksten, og tilpasse seg langsiktig så godt som mulig slik at en klarer å oppveie det som vurderes å være negative virkninger av de mer kortsiktige perspektivet.
1. Lise gikk til skolen. Byråkrati og identitet
Fra
ymse departementer og direktorater kom 34 av landets 165 000 statsbyråkrater til Handelshøyskolens avdeling for NHH Executive i Bergen, og allerede første
skoledag stod «omstillingskraft» øverst på timeplanen.
En såvidt
betydelig ansamling av toppbyråkrater fra et bredt spekter av departementer
fordret representasjon fra de respektive institusjonenes ledelser. I fremste
rekke Handelshøyskolens rektor, Øystein Thøgersen, i vid forstand, og
universitetets rektor Margareth Hagen, heretter omtalt som Øystein og
Margareth, i tråd med departementsråd Petter Skarheims toneangivende hilsen til
de fremmøtte: «Kjære rektor Øystein, kjære rektor Margareth og kjære
rektor Lise».
Lise
er rektor for Departementsakademiet, her også omtalt som Byråkratskolen.
Lise
ga i forbindelse med arbeidet med denne utredningen uttrykk for at hun er stolt
av å være byråkrat.
Uttalelsen
ble gitt som en respons til påstått etablerte forestillinger om byråkrati som
synonym for tungvint og omstendelig, ja, tilmed gjenstridig, i vid forstand.
FAKTA
Departementsakademiet
Departementsakademiet skal systematisere kompetanseutviklingen gjennom å organisere små og store tilbud og tilrettelegge for nettverk på tvers av departementene.
NHH og Universitetet i Bergen har i samarbeid etablert Executive Master i offentlig forvaltning på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet.
Graden, som består av fem moduler/emner og en masteroppgave, er rettet mot erfarne medarbeidere i departement og direktorater.
Spørsmålet
om Lise kommer til å bli en streng rektor ble møtt med tilsynelatende
forbauselse. Utvalget heller i ettertid til den oppfatning at spørsmålet trolig
kunne blitt gitt en mer sektorovergripende utforming i utgangspunktet.
Nevnes
skal også direktørene Tore og Tore, fra henholdsvis Handelshøyskolens
eksekutive avdeling og universitetet.
Og
Jonas.
Statsbyråkratiets
øverste bestiller ankom ikke, men hilste fra New York, på ikke bare én skjerm,
men to, og understreket budskapet, nært forbundet «med de virkelig store
utfordringene i vår tid».
Det er
utvalgets klare oppfatning at elevene bør pålegges å legge mobilene i låst skap
allerede første dag.
3. Spørsmålet om ballonger
Utvalget
ble tidlig gjort kjent med at den intense tilstedeværelsen av oransje ballonger
i Handelshøyskolens fellesarealer ikke var ledd i den
estetiske tilretteleggelsen av første skoledag.
Det
tør gis til kjenne at Handelshøyskolens kommunikasjonsseksjon er preget av noe
skepsis til den stadig mer utbredte praksisen med å utplassere ballonger i alle
tenkelige/utenkelige lokaliteter til alle anledninger (eller mangel på
sådanne).
Det
fremstod som uavklart i hvilken grad programdirektørens oransje neglelakk var
ment å være et matchende element, og i så tilfelle en ufrivillig misforståelse,
gitt ballongenes egentlige opphav, som var en veldedighetsaksjon i samarbeid
med PricewaterhouseCoopers.
Heller
ikke er utvalget kjent med bakgrunnen for koordinasjonssvikten mellom rektor
Øystein og departementsråd Petter som resulterte i så like dressjakker, ja
bekledning for øvrig, at de utfordret konformitetsgrensene, selv for en
byråkratisk-akademisk ledelsessituasjon på høyeste nivå.
Imidlertid
er diskrepans av en slik karakter ikke nødvendigvis til ulempe, i vid forstand.
Et klart flertall i utvalget ser at effekten tvert imot kan fungere som et
fellesskapsbyggende grep i skjæringspunktet mellom akademia og byråkrati, med
økt egalitet som resultat.
Fotografering
av førsteklassen foregikk etter kjent mønster, der utfordringene var a) å få
alle til å stå stille b) høre etter c) stå tett nok og lenge nok stille.
Her
skal det meddeles at Handelshøyskolens fotograf og hans gatebergenske
formaninger (Hey! Dokker må høre på meg! Nokken av de som ikkje e' høyest i
landet må komme frem!) kan — og det understrekes kan —
være et metodisk grep, i vid forstand, til etterfølgelse i flere
forvaltningsmessige sammenhenger.
4. Godtepose for kvalitet
Her
gis videre bare en summarisk, og det kan hevdes, fragmentarisk, gjennomgang av
avlagte uttalelser under åpningsseremonien.
Monica,
programdirektøren, ga uttrykk for at hun gledet seg.
Øystein
ønsket «særlig velkommen til dere som er subjektene» i betydningen menneskene
han snakket til. Han presiserte at:
1) han
personlig, «er kjempestor fan av den norske byråkrat», og at
2) «formidling»
er å regne som utdatert terminologi på Handelshøyskolen, der begrepet for lenge
siden er erstattet med outreach.
Utvalget
var delt i vurderingen om punkt 2 (utvalgets punktering) var å oppfatte som
humor eller ikke.
Jonas understreket
på sin side av Atlanterhavet ytterligere betydningen av de viktigste
utfordringene i vår tid.
Margareth
påpekte at subjektene får en «godtepose av de beste bergenske
kunnskapsmiljøene».
Til
dette bemerker utvalget at det normalt ikke er lovlig å ta med godteri på
skolen. Utvalgets flertall har imidlertid konkludert med at dette kan være
akseptabelt, så lenge det begrenses til spesielle anledninger, som for eksempel
en første skoledag.
Særlig velkommen til dere som er subjektene her!
Petter
presiserte at «betydningen av kompetent arbeidsliv ikke kan overvurderes» (noe
det heller ikke var noen tegn til at ble gjort). I stedet for innovasjonskraft,
la han altså vekt på arbeidskraft, og kvaliteten på den.
Derfor
kom det for utvalgets medlemmer ikke som noen overraskelse da Petter meddelte
at «kvaliteten på byråkratiet tar vi ikke lett på».
Han
understreket også viktigheten av å se til at rekruttering sikres ved
at «etterspørselssiden utvikles. Så må tilbudssiden utvikles».
5. Embetsverk som diagnose
Utvalget
er på det rene med nødvendigheten av å implementere mulighetsvinduer for
utvikling av parameter for økt kvalitet i forvaltningen.
På den
annen side vil det være av avgjørende betydning å understreke at saksbehandlingen ikke
blir for valtet, i vid forstand.
Et av
premissene for etableringen av Byråkratskolen skal tross alt være å øke
endringstakten i/om stillingen i hvert enkelt departement. For utvalget
fremstår det imidlertid som uavklart hvilken stilling/stillinger det her er tale
om.
I
forlengelsen av dette har utvalget vurdert den uvurderlige betydningen av å øke
kvaliteten på språket. Blant anbefalingene er å aktivt gå inn for å unngå
silotenkning og streng individualisme, men i stedet foranstalte
en kontinuerlig kultur for å dele ord, og i siste instans bokstaver. Det
vil neppe være hverken i borgernes eller kongens interesse at dette ikke finner
sted i noen grad, også dette i vid forstand.
I så
henseende er det betryggende at utvalget mottok tydelige signaler fra
Byråkratskolens øverste ledelse, som uttrykte at «det å tenke klarspråk er
kjempeviktig for byråkratiet».
For de
tilstedværende elevene, med deres omfattende fartstid i departementer og
direktorater tør betydningen av rekreasjon i en krevende arbeidshverdag være
kjent. Som kjent kan embetsverk påføre både utøvere og brukere
betydelige belastninger, når den får feste seg i ledd og indre, styrende og i
enkelte tilfeller, ytre organer.
Det finnes derfor en rekke gode grunner til at rask diagnostisering av embetsverk
med tilhørende symptomer raskest mulig bør løftes til prioriteringskategori
rød.
6. Næringsmessige aspekter
En
detaljert gjennomgang av de næringsmidler som kan knyttes direkte til første
skoledag vil, etter utvalgets mening koste mer enn det smaker. Det er derimot
ønskelig å knytte noen merknader til emnet.
I den
tyske samfunnsforskeren Max Webers (1864-1920) teori om «det rasjonelle
byråkratiet» inngår visse kjennetegn, som høy grad av spesialisering og
rasjonelle medarbeidere som følger reglene og ikke begynner å grine for
ingenting.
Det
føyes her til at «mellomlederhelvete» burde kunne integreres på
Byråkratiskolens pensum, selv om dette, i teoretisk og vid forstand, er en
langt nyere tilpasning i forståelsen av byråkratutøvelsen (executing).
I
tillegg er, ifølge Weber, hierarkiet essensielt, det vil si at noen er sjef,
andre ikke. I den norske modellen er dette ikke alltid rett frem, og i for seg,
bak. Når det i det følgende gis et punktvis riss, i vid forstand, av forløpet
for lunsjen under første skoledag, er det nettopp for å illustrere vissheten om
at Byråkratskolen kan være et eksempel til etterfølgelse når det gjelder å
tydeliggjøre de aktuelle strukturene:
Professorer,
direktører og rektorer ble geleidet til Handelshøyskolens styrerom. De fikk der
anledning til å konversere i friere former, både bi- og multilateralt, med
tilhørende håndholdt aperitiff, på kanten av Stupet, i vid, men også
bokstavelig forstand.
I det etterfølgende ble gruppen så ført til selve Stupet,
i realiteten den bergenske forretningsmann, mesen og honorære konsul Conrad
Mohrs spisestue, med peis, som ble donert til Handelshøyskolen i 1959, 33 år
etter at Conrad selv dessverre døde.
Menyen bestod av kveite surret i innovasjonskraft,
i glassene «Sprudlande Margaret» fra Balholm (må ikke forveksles med Margareth)
med et livlig preg av sødmerikt eple, frisk rabarbara og litt krydder. Til
dessert ble det servert en gâteau aux fruit de la passion.
Elevene
ble ført til Spise Sammen i Merinobygget og bacalao med gratis vann.
7. Faglige modeller og perspektiver til analytisk
og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid både internt i departementene og
ovenfor relevante aktører i samfunns- og næringsliv
Overskriften,
som er identisk med overskriften på et av tre hovedemner under studiets modul
Innovasjon og omstillingskraft i offentlig sektor, understreker i seg selv
betydningen av at endringsorienterte tilnærminger forankres både internt og
eksternt.
Når
teori skal omsettes i praksis, er det maktpåliggende at hele bredden av
virkemidler er omfattende, noe som ikke kan understrekes ofte nok.
Ikke
desto mindre er det utvalgets mening at en slik tilnærming ikke enkelt lar seg gjennomføre
uten en forutgående og grundig evaluering av grunnpremissenes utgangspunkt, og
dette er som kjent krevende rammebetingelser.
Utvalget
fikk endelig, etter Øystein, Margrethe, Jonas og Petters taler, samt
fotografering av klassebildet og påfølgende lunsj, bevitne første skoletime.
Her
inntok læreren klodens perspektiv og pekte på sentrale utfordringer og sa: «Polykriser
er en ny betegnelse som dere kjenner til, ikke sant?». Ingen andre sa noe.
Læreren sa da at «dette krever omstilling og innovasjon». Ingen andre sa noe da
heller. Det er naturlig at elevene er spente og litt blyge på første skoledag,
selv etter bacalao.
Vi har snakket om at vi vil utvikle oss som ledere og ta mer lederansvar
Etter
en økt der elevene skulle dele fun facts og bli bedre kjent med
hverandre, løsnet stemningen noe. Oppgaven var deretter å dele forventninger
til skolen med resten av gruppen. Her brøt en elev stillheten, og illustrerte
samtidig at også dialekt er en godkjent størrelse i vårt moderne byråkrati, da
hun meddelte at «æ må si æ blir veldig begeistra over forvaltning».
FAKTA
Utvalgets medlemmer
Utvalget som
gjennomførte utredningen bestod av journalist i Khrono, Njord V. Svendsen, og
fotograf Paul S. Amundsen.
De fulgte åpningen
og «første skoledag» for det det første kullet til Departementsakademiets
erfaringsbaserte mastergrad, som fant sted på Norges handelshøyskole i Bergen 18.
september 2023.
En
annen elev fra en underliggende etat av mer provinsiell karakter gikk inn for,
til tross for bergensk talemål, å nyansere stemningen i noen grad ved å peke på
at «det meste er i Oslo».
Eleven
la til at hun arbeidet ved et «pitte lite» direktorat, og videre: «Jeg
føler meg alene».
Da var
stemningen atskillig mer proaktiv ved et bord med elever fra andre,
overliggende, deler av statsbyråkratiet. «Vi har snakket om at vi vil
utvikle oss som ledere og ta mer lederansvar».
I
selve undervisningssituasjonen ble utvalget vitne til de puritanske trekk som
preger deler av forvaltningen. Skolen hadde stilt gratis Sprite og Fanta til
disposisjon for elevene. Som utvalget alt har bemerket (se kapittel 5), bør
dette kunne ses som akseptabelt på første skoledag. Samtlige elever tviholdt
imidlertid på sine vannflasker.
På
teoretisk grunnlag er det her fristende å igjen trekke inn Max Webers analyser
og berømte verk, «Protestantismens fond og kannibalismens etikk». Men her var utvalget
splittet og behersket, uten at dette avstedkom de facto krav om å gjøres
til gjenstand for ting.
8. Oppsummering og anbefalinger
Departementsakademiet,
også omtalt som Byråkratskolen, er en innretning ment å øke kvaliteten på den
kompetansemessige statusen hos de ansatte i departementer og direktorater,
tillegg til å få etatene til å ikke bare tenke på seg selv, overhodet.
Utvalget
har i denne utredningen forsøkt å forene erfaringsbasert kunnskap ervervet
gjennom en dags observasjon ved Byråkratskolens første skoledag i samvær med
ledelse og 34 kandidater til skolens masterprogram med teoretiske
overveielser.
Jeg føler meg alene
Første
skoledag kan neppe, isolert sett, yte full rettferdighet til et helhetlig bilde
av Byråkratskolen. Utvalget har da også håndtert feilkilder i materialet, blant
annet ballonger. Samtidig har det vært utvalgets uttalte intensjon å arbeide
for høy kvalitet i foroverlente kompetanseledd.
Utvalget
har i løpet av arbeidet med utredningen i økende grad kommet i tvil. Med tvil
menes her usikkerhet, i vid forstand, en tilstand av uvisshet, i stuss.
For det
første kan tvilen knyttes til utredningen i seg selv, og dens innhold, form og eventuelle premisser.
For det andre er det tvil om faktisk
fokus og om den generelt eskalerende endringstakten er av en art som har vært
håndterbar for utvalget, med utgangspunkt i den nåværende
rytmiske kompetanse.
Dels
har det festet seg en tvil relatert til korrelasjonen mellom prestisje og
produktivitet, ord og handling, omstillingskraft og løshet, i tillegg til
meningen med det hele (bl.a. livet).
Det
anføres her at ett utvalgsmedlem tok dissens i spørsmålet om totalvurderingen
av den samlede antatte gevinsten ved utdanningstilbudet per se. De første
34 kandidatene vil, om de fullfører hele masterprogrammet, sende en regning til
staten på ti millioner kroner, i tillegg reiseutgiftene.
Utover
dette er utvalget ikke for føringer.
Det
ønskes å takke Handelshøyskolens kommunikasjonsseksjon for oppdraget samt de
mange bidragsytere og beslutningstagere som har gjort denne utredningen realisabel.
Bak
gardinene i interaksjonens mange mulighetsvinduer, og de store utfordringene i vår
tid, vil trolig forfatteren og kringkastingsmannen Ingebrigt Daviks vise («Første skuledagen min»), om
enn ikke i vid forstand, ennå være gyldig i uoverskuelig
fremtid.
Nord universitet og Statsbygg markerte onsdag den offisielle opninga av «Kreativt bygg» i Levanger.
Det nye signalbygget er på 1300 kvadratmeter og har ein prislapp på 100 millionar kroner. Det skal huse skodespelarutdanninga ved universitetet og rommar ein teatersal og tre øvingssalar.
Tre kull med totalt 60 studenter er allereie i full gang med undervisninga i dei nye lokala.
Med skodespelarutdanninga på plass i dei nye lokala er Nords mange kreative fagmiljø og kreative studentar samla på ein stad: Musikk, teater, drama, kunst- og handverk, film og TV, spel- og opplevingsteknologi og CG art and Animation. Til saman er det kreative fagmiljøet på om lag 60 vitskapelege tilsette og kring 500 studentar.
Regjeringa vil ha på plass ei ordning for å sletta studiegjeld for dei som bur i dei 212 minst sentrale kommunane i Noreg.
Det kjem fram i ei pressemelding frå regjeringa.
Gjennom ordninga vil alle som bur i ein av dei 189 kommunane i det Statistisk sentralbyrå kallar sentralitetssone 5 og 6 i minst eitt år, få sletta 25.000 kroner av utdanningsgjelda i året frå januar 2026.
I tillegg til at du må bu i kommunen i minst eitt år, må du også vera i arbeid.
Bur du i Troms eller Finnmark vil ein kunna få sletta 60.000 kroner i året frå 2026.
Desse endringane vil til saman kosta 1,3 milliardar i året frå 2026.
I helgen blir det 50-årslag to dager til ende for en av landets tre store befolkningsundersøkelser, Tromsøundersøkelsen.
Festen starter fredag med seminaret «The Tromsø Study Through 50 Years» på universitetets campus i Tromsø. Der vil UiT-ledelsen, stortingspolitikere og andre prominente gjester få et historisk tilbakeblikk på undersøkelsens opprinnelse og et frempek på noen av nåtidens og fremtidens folkehelseutfordringer, ifølge en pressemelding.
Lørdag fortsetter festen med «Lørdagsuniversitetet spesial» om undersøkelsen på Verdensteateret i Tromsø sentrum.
Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og NMBU er tre av 16 universiteter i Europa, Nord-Amerika og Afrika som er med i et nytt globalt samarbeid for å forbedre og øke tilgangen til høyere utdanning for flyktninger og deres lokalsamfunn.
Global University Academy skal støtte FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) sitt mål om å øke flyktningers tilgang til høyere utdanning til 15 prosent innen 2030.
Initiativet ble til etter en workshop arrangert av Universitetet i Oslo (UiO) i juni. Sekretariatet for Global University Academy er ved UiO.
– Utdanning er en grunnleggende menneskerettighet, og vi må alle gjøre mer for å svare på utdanningsbehovet til 120 millioner flyktninger og internt fordrevne over hele verden. Med Global University Academy har vi slått oss sammen for å gi flere mennesker muligheten til å studere og realisere sine ambisjoner, sier initiativtaker og UiO-rektor Svein Stølen på universitetets nettside.
Med på laget er også Flyktninghjelpen, UNHCR og SAIH (Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond).
I løpet av de neste 18 månedene skal partnerne utvikle en ny type utdanningsmodell, et rammeverk for programmer på bachelornivå. I tillegg vil det utvikles forkurs, som kan bidra til at flere kan kvalifisere seg til høyere utdanning.
– Det er nødvendig å tenke nytt rundt både hvordan man setter sammen moduler og lager ulike veier inn til og ut av studietilbudene. Tilbudet skal i de fleste tilfeller også være åpent for lokalbefolkningen, som ofte heller ikke har tilgang til høyere utdanning. Dette er viktig for å unngå konflikt og ekskludering av ulike grupper, sier Stølen.
Studenter har flere psykiske plager enn yrkesaktive i samme alder, viser en ny undersøkelse. Norsk studentorganisasjon (NSO) forventer at rammene rundt studenttilværelsen styrkes.
Andelen som har symptomer på psykiske plager blant studenter, er på 42 prosent for aldersgruppene 19—24 og 25—29 år, og 41 prosent for aldersgruppen 30—35 år, viser undersøkelsen som Statistisk sentralbyrå står bak.
Tilsvarende andel blant jevnaldrende som er i arbeid, er henholdsvis 39, 36 og 32.
— Disse tallene er dessverre ikke overraskende, men like fullt bekymringsverdige. Her må vi sikre støtte til forebyggende tiltak som styrking av studentfrivillighet og studentidrett, sier NSO-leder Kaja Ingdal Hovdenak i en pressemelding.
Hun peker på andre undersøkelser som viser at dårlig økonomi og psykisk uhelse henger sammen. Derfor mener hun et viktig tiltak for bedre psykisk helse, er å styrke studentøkonomien over statsbudsjettet.
— Økt studiestøtte og en styrka studentfrivillighet vil bidra til mindre ufrivillig utenforskap, færre med psykisk uhelse, og varig bedring av studenttilværelsen, sier NSO-lederen.
Den svenske regjeringen har utnevnt leder og andre eksterne medlemmer til styrene for 30 statlige universiteter og høgskoler.
I alt 239 personer er utnevnt, og noen av styremedlemmene har de hentet fra nabolandet i vest.
Professor Bjørn Stensaker, prorektor for utdanning ved Universitetet i Oslo, er utnevnt til styremedlem ved Göteborgs universitet. Han har tidligere sittet i styret for Karolinska Institutet i Stockholm.
Professor Bjarne Foss, som leder Kavliinstituttet for nevrovitenskap ved NTNU, fortsetter i vervet som styremedlem ved Kungliga Tekniska högskolan. Kenneth Ruud. administrerende direktør ved Forsvarets forskningsinstitutt, er styremedlem ved Umeå universitet og er også utnevnt for en ny periode, mens professor Oddrun Samdal ved Universitetet i Bergen får en ny periode som styremedlem ved Örebro universitet.
John Rune Nielsen, administrerende direktør i det svenske miljøinstituttet IVL og tidligere toppsjef i Norsk institutt for luftforskning (Nilu), fortsetter som styremedlem ved Mälardalens universitet.
Styrene skal sitte i perioden 1. oktober 2024 til 30. april 2028.
Den svenske regjeringen har annonsert at den vil øke forskning- og innovasjonsbudsjettet hvert år og foreslår 6,5 milliarder svenske kroner mer i 2028. Dette er den største satsingen på forskning noensinne, skriver den svenske regjeringen på sine nettsider.
Forskning og innovasjon trengs for å styrke Sveriges konkurransekraft og for å takle samfunnsutfordringer, skriver regjeringen.
For 2025 foreslår regjeringen i budsjettforslaget at midler til forskning og innovasjon økes med 1,5 milliarder svenske kroner, deretter med 2,5 milliarder i 2026, 4 milliarder i 2027 og 6,5 milliarder i 2028.
Budsjettforslaget kommer som en gledelig overraskelse til universitetene.
— På en eller annen måte har departementet for høyere utdanning, med vår tidligere minister Mats Persson i spissen, klart å jekke åpen finansministerens safe, sier rektor Erik Renström ved Lunds universitet til universityworldnews.com.
Sverige er blant de fem OECD-landene som allerede bruker mest på forskning og innovasjon, men har rykket nedover fra en tredjeplass til en femteplass de siste årene, skriver Statistics Sweden.
Idrettspresident Zaineb Al-Samarai (37) sin masteroppgave har flere tekstlikheter med andre tekster.
Det viser en plagiatkontroll som TV2 har foretatt med programmene Scribbr, CopyLeaks og PlagAware.
Al-Samarai leverte sin masteroppgave i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) i 2012.
Deler av masteroppgaven har tekstlikheter med en masteroppgave fra 2009, Wikipedia og en kronikk tidligere høyesterettsdommer Karin M. Bruzelius skrev i 2008. Ingen av disse skal ifølge TV2 være oppgitt som kilder, verken i tekst, litteraturliste eller fotnoter.
Idrettspresidenten kommenterer funnene slik:
«Da jeg skrev masteroppgaven min for 12 år siden husker jeg at jeg brukte mye tid på å kildehenvise. TV 2 har nå opplyst meg at de har funnet tekstlikhet som utgjør i underkant av fem prosent av oppgaven min. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å gjøre det som var riktig. Jeg synes det er leit om jeg ikke har lykkes med dette.»
Nyeste artikler
Satte fyr på hatten under forelesning i protest mot kutt
Vedtok nye etiske retningslinjer for innkjøp
EU-sjefens bestilling: Forskningsråd for KI. Lov om fri flyt av forskere. Felles europeisk grad.
Nye felles fuskeregler vedtatt
KI er nøkkelen til bedre forskningskommunikasjon
Mest lest
Ina strøk fordi hun ikke fant noen å skrive oppgave med. Nå vil hun hjelpe andre
Ansatte og studenter kan ha blitt utsatt for livsfarlig asbest på NTNU
Hagtvet har rett. Universitetene er rammet av råte
Nå kommer Norges 11. universitet
UiO-ansatt til sak etter «en usedvanlig og unødvendig brutal oppsigelsesprosess»