Fagskoler
Fagskole får pris for tett samarbeid med industrien om utdanning
Årets kvalitetspris går til Fagskulen Vestland for Stordmodellen, der fagarbeidere roterer mellom å være på jobb og å videreudanne seg.
Utdanningskvalitetsprisen for høyere yrkesfaglig utdanning 2025 ble i dag, onsdag, delt ut på Fagskolekonferansen i Oslo.
Pris, ros og en million kroner går til Fagskulen Vestland, som har imponert juryen med Stordmodellen. Modellen går ut på at fagskolen og industrien samarbeider om å gi fagarbeidere videreutdanning lokalt, ofte i bedriftenes egne lokaler.
— Det er veldig stas å vinne en slik pris, og at det arbeidet vi gjør blir lagt merke til og satt pris på, sier rektor Torbjørn Mjelstad på Fagskulen Vestland.
Prisen er i regi av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, som oppnevnte juryen.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland kunngjorde prisen og leste opp juryens begrunnelse.
Trengte arbeidskraft
Det hele startet i 2012. Da oppsto det et samarbeid mellom fagskolen og industrien på Stord, med Aker Solutions som viktig støttespiller.
Mjelstad forteller at modellen vokste fram som et resultat av at unge i Sunnhordland-regionen sluttet å velge yrkesfag, som følge av at verftsindustrien tidlig på 2000-tallet var inne i en bølgedal. Da nytt oppsving kom, manglet industrien arbeidskraft.
— Dette trigget industrien som ville få ungdommene tilbake og få bygget fagskoleingeniøren. De kom til oss og vi ble fort enige om å starte opp en modell som forplikter begge parter.
Fra heltid til kortere kurs
Modellen ble hetende Stordmodellen og er et samarbeid mellom fagskole, industri og studentene. Fagarbeidere kan videreutdanne seg ved å være to uker på jobb og ei uke på skole. At undervisninga skjer lokalt, gjør det lettere å delta og styrker praksisnær læring, ifølge juryens begrunnelse for prisen.
Den uka de er på skolen får de delvis lønnskompensasjon, noe som ble etablert tilbake i 2012.
— Da var hovedtyngden av det som ble levert i fagskolesektoren lite fleksibelt, og knyttet i stor grad til heltidsutdanninger. I dag er dette bildet snudd og sektoren leverer som hovedregel fleksible utdanninger. Modellen som vi startet i 2012 lever fortsatt, men parallelt med denne har det vokst fram mange nye og fleksible utdanninger med ulik lengde og ulike gjennomføringsmodeller, forteller Torbjørn Mjelstad.
I juryens begrunnelse heter det:
«Modellen bygger på tett samarbeid mellom fagskole, industri og studentene. Fagskolen har ansvar for det pedagogiske innholdet og for den teoretiske utdannelsen, og samarbeider tett med oppdragsgivere for å utvikle relevante studentprosjekter og sikre at innholdet møter arbeidslivets behov».
Den peker videre på at bedriftene bidrar med lokaler, økonomisk støtte og faglig innhold, og at studentene får mentorer og jobber med reelle caser. Dette sikrer at utdanningstilbudet er skreddersydd behovene i industrien og gir svært relevant kompetanse.
— Bygger bro
— Det er noe av suksessen at arbeidslivet dedikerer egne folk til å følge opp studentene sammen med oss. Disse studentene er gjerne etablert, har barn og har en jobb. Nå skal de ta en utdanning. At arbeidsgiver har en forståelse og bryr seg, er superviktig. Det handler om motivering og en følelse av å bli satset på, sier rektor Mjelstad.
Ifølge juryen er tilfredsheten høy blant studentene og over 700 fagarbeidere har deltatt siden 2012.
Direktør Sveinung Skule i HK-dir gratulerer vinneren.
— Stordmodellen er et svært godt eksempel på hvordan fagskolene bygger bro mellom utdanning og arbeidsliv. Gjennom prisen ønsker vi å løfte fram utvikling, aktivt samarbeid og kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskulen Vestland viser hvordan det kan gjøres, sier Skule i ei pressemelding.
