Slik vurderer pandemistudentene egen utdanning og læring
En tredjedel av studentene er ikke tilfredse med veiledning og tilbakemeldinger de får fra faglig ansatte. Studenter ved Høgskolen i Østfold forteller om stor variasjon.
Studentene Frida Kjellesvig og Louise Sørensen ved Høgskolen i Østfold. De forteller om stor variasjon i underveisningen. Studentene ved høgskolen er blant de minst fornøyde ved landets universiteter og høgskoler. 40 institusjoner er med.Herman Bjørnson Hagen
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(Resultatene fra Studiebarometeret 2021 blir presentert klokken 08.00. Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe og studentleder Tuva Todnem Lund er blant de som deltar. Følg sendingen nederst i saken.)
Fredrikstad (Khrono): Tilbakemelding og veiledning har i flere år vært blant de områdene i Studiebarometeret hvor studentene er minst fornøyde. Det gjelder også i 2021. En tredjedel av studentene er ikke tilfredse med antall tilbakemeldinger de får fra faglig ansatte på arbeidet sitt.
Andre hovedfunn i Studiebarometeret er:
FAKTA
Om studiebarometeret
Nokut gjennomfører Studiebarometeret på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
Den niende runden av Studiebarometeret ble gjennomført høsten 2021.
74.000 studenter ble spurt, 30.223 eller 41 prosent svarte. Høsten 2019 svarte 49 prosent. Høsten 2020 svarte 44 prosent.
Totalt inngår ca. 1 800 studieprogrammer fordelt på 40 institusjoner.
Spørsmålene besvares ved hjelp av en fem-delt skala (fra «Ikke tilfreds» til «Svært tilfreds», fra «Ikke enig» til «Helt enig» eller fra «I liten grad» til «I stor grad»), i tillegg til en «Vet ikke»-kategori.
Det er noen få unntak, for eksempel spørsmålene om studieinnsats, der et timetall skrives inn. I tillegg er det noen ja/nei-spørsmål.
Hovedpåstanden studentene besvarer på en skala fra 1-5 er:« I hvilken grad er du enig i følgende påstand: Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går»
Svarene fra første barometer i 2013, snitttall for alle studenter:
2013 4,1
2014 4,1
2015 4,1
2016 4,1
2017 4,1
2018 4,1
2019 4,1
2020 4,0
2021 4,0
Koronapandemien har hatt en negativ påvirkning på studentenes opplevelse av det faglige og sosiale læringsmiljøet
Nesten 60 prosent mener at kvaliteten på utdanningen ikke har vært like god over nett, som den kunne vært fysisk.
Over 60 prosent mener at nettundervisning er mindre motiverende enn fysisk undervisning.
— Studentene bekrefter at de to siste årene har vært tøffe for dem, både sosialt og faglig, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
Han legger til:
— Vi ser at mange mister motivasjonen av mye digital undervisning, og det skal vi ta på alvor. Derfor er jeg glad for at studentene nå kan vende tilbake til campus og en mer normal studietilværelse. Å kunne møtes ansikt til ansikt er viktig for utdanningskvaliteten. Nå blir det viktig at alle strekker seg langt for å sikre at resten av semesteret og høsten blir bedre.
Det er 2. års studentene både på bachelor og master som svarer i studiebarometeret. Det betyr at studentene som svarer begynte på sin nåværende utdanning høsten 2020, og har da bare opplevd pandemiundervisning.
Studentene blir blant annet spurt om å svare på en skala fra 1-5 på følgende påstand: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på».
Tallene viser at studentene i snitt både i 2020 og i 2021 er litt mindre fornøyd enn man har vært tidligere.
De minst fornøyde studentene finner ved Høgskolen i Østfold, med snittskår 3,7. de er fulgt av OsloMet, Kunsthøgskolen i Oslo, Atlantis Medisinske Høyskole, Høgskulen på Vestlandet og Nord universitet, alle med snitt på 3,8.
Mest fornøyde studenter i 2021 finner vi ved tre mindre og private institusjoner, nemlig Steinerhøyskolen, Barratt Due Musikkinstitutt og Oslo Nye Høyskole.
Deretter følger Politihøgskolen på en delt fjerdeplass sammen med Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, MF vitenskapelig høyskole og Fjellhaug Internasjonale Høgskole.
Østfoldstudenter: — Stor variasjon
Frida Kjellesvig (32) og Louise Sørensen (27) går første året på vernepleierstudiet ved Høgskolen i Østfold. Som for mange andre startet høstsemesteret deres digitalt, men gikk over til fysisk i slutten av september.
FAKTA
Tidsbruk
Årets resultater fra Studiebarometeret viser at på nasjonalt nivå har tiden studentene oppgir å bruke på betalt arbeid har økt fra 7,9 i 2020 til 8,8 timer i uka i 2021.
Økningen på nesten en time i uka er en økning på over 11 prosent. Det er også en klar økning når man sammenlikner med årene før 2020.
Faglig tidsbruk
Studenten oppgir at de i høsten 2021 brukte 33,9 timer på faglige aktiviteter i snitt.
Av dette var 19,1 timer egenstudier og 15,2 timer organiserte læringsaktiviteter i uka.
Her er de flittigste studentene i Norge
Studenter ved Luftfartsfag ved UiT Norges arktiske universitet oppgir 69,3 timer på faglig aktivitet i uka (8 studenter har svart)
Multimedia and Educational Technology, Master's Programme Grimstad ved Universitetet i Agder, oppgir 62,6 timer (7 studenter har svart)
NSKI Høyskole Bachelorstudium i regi Oslo oppgir 58,8 timer på faglig aktivitet (6 studenter har svart)
OsloMet - storbyuniversitetet Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning - Helse- og oppvekstfag Lillestrøm , oppgir 55,3 timer på faglig aktivitet ( 12 studenter har svart)
Høgskolen i Østfold Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin: digital konstruksjon og robotisering Fredrikstad oppgir 55,3 timer på faglig aktivitet ( 10 studenter har svart)
De flittigste studentene per utdanningsområde (målt i timebruk på fag i uka)
Odontologi 45, 8 timer
Arkitektur 44, 4 timer
Medisin 42,1 timer
Vernepleie 40 timer
Kjemi 40 timer
De utdanningsområdene der studentene oppgir å bruke minst timer i uka på fag
Hotell- og reiselivsfag 24, 7 timer
Geografi 26,1 timer
Sosiologi 26,1 timer
Idrett 26,8 timer
Humanistiske fag (andre) 26,8 timer
De sier undervisningskvaliteten har variert mye.
— Det har variert veldig fra foreleser til foreleser. Noen er godt forberedte med PowerPoint og den slags, noen er flinke til å få studenter med i samtaler og diskusjoner, selv over teams, sier Kjellesvig.
Men på den andre siden:
— Andre virker mindre forberedt, og har ikke noen presentasjon tilgjengelig. Noen sitter og skribler og tegner underveis og gjør det vanskelig å henge med, fortsetter Kjellesvig.
Høgskolen i Østfold. Campus FredrikstadHerman Bjørnson Hagen
Studentene slår fast at det ikke er en veldig pedagogisk tilnærming.
De er stort sett fornøyde med studiet så langt, og sier det er stor bredde i temaene de har blitt undervist i.
— En ting er de emnene der man har et klart fasitsvar, som i anatomi og fysiologi. Men i andre emner der du skal drøfte deg fram til riktig svar er det vanskeligere igjen, i hvert fall med digital undervisning, sier Kjellesvig.
— Hva tenker dere om fysisk kontra digital undervisning, har dere en klar preferanse?
— Fysisk, svarer studentene i kor.
— Det er noe med å ha en rutine med å møte opp og se andre folk, spesielt etter en så lang periode hvor vi har måttet være mer for oss selv. Det er viktig å få til samarbeid, nye bekjentskaper og vennskap, sier Sørensen.
Kjellesvig legger til at det også er flere utfordringer rundt deltakelse i forelesningene når undervisningen går digitalt, spesielt når studentene ikke har hatt mulighet til å bli kjent.
— Det er veldig lett å gjemme seg bak en svart skjerm og ikke delta i forelesning, sier Kjellesvig.
— Det er også veldig tungt å se inn i en skjerm i mange timer, understreker Sørensen.
Ikke fornøyd med mindre tilfredshet
Lars-Petter Jelsness-Jørgensen er rektor ved Høgskolen i Østfold. Han sier at de opplagt ikke fornøyd med et slikt fall i tilfredsheten blant studentene.
— Vi vil selvfølgelig forsøke å analysere disse resultatene nærmere. Samtidig er det vanskelig å vurdere resultatene av årets studiebarometer opp mot en normalsituasjon, i en tid der slitasjen på studenter og ansatte har vært stor, sier han.
Han legger til:
— Ved Høgskolen i Østfold har vi dessverre også vært mer belastet med nedstengning enn flere andre steder i landet på grunn av høyt smittetrykk. Dette kan selvfølgelig være en mulig årsaksforklaring, all den tid studentene har møtt stengte undervisningslokaler og lesesaler, samt fått digital versus fysisk undervisning.
Høgskolen i Østfold. Rektor Lars-Petter Jelsness-JørgensenHerman Bjørnson Hagen
Nokut: — Har gjort en god jobb
Nokut trekker fram i sin rapport at overordnet sett er studentene fornøyde med studieprogrammet de går på, selv om koronapandemien også ser ut til å ha en liten negativ påvirkning på den generelle tilfredsheten med studieprogrammet.
— Totalt sett er det imidlertid grunn til å påstå at studentenes svar indikerer at institusjonene, på de aller fleste områdene, har gjort en god jobb med å motvirke eventuelle negative konsekvenser av koronatiltak rettet mot universitets- og høgskolesektoren, understreker Nokut i sin hovedrapport.
Studiebarometeret inneholder også i 2021 et eget spørsmålsabtteri for kornoarelaterte tema. her svarer over Over 60 prosent av respondentene på utdanningstypene Religion og Arkeologi at de er enig i påstanden om at det var gode opplegg for nettundervisning.
I motsatt ende av skalaen er utdanningsområdene sykepleie og grunnskolelærer med 30 prosent. Begge disse to utdanningstypene, og de andre som skårer lavt, kan sies å være praktisk orientere utdanninger, med undervisning som kanskje vanskelig lar seg overføre til nettbasert format på en god måte.
Kristin Vinje er administrerende direktør i Nokut. Hun trekker fram at man ser stor variasjon i hvordan nettundervisningen har fungert.
— Noen steder og i noen utdanninger har nettundervisningen man har tilbudt i stedet for fysisk undervisning fungert bra, men andre steder har det fungert mindre bra, sier Vinje til Khrono, og hun legger til:
— Samtidig viser årets barometer at studentene er lei av skjermundervisning.
— Nettundervisningen har mange positive sider, og er kommet for å bli, men mange må bli flinkere til å tilrettelegge for pedagogisk bruk av digital undervisning. Mange steder har man nok bare kopiert den fysiske undervisningen inn i en digital plattform, og det blir ikke det samme, sier Vinje.
Lavere svarprosent
Det er 74.000 studenter som ble spurt i Studiebarometeret høsten 2021. Det er studenter i tredje semester på bachelor og master. Høsten 2021 var det 30.223 studenter eller 41 prosent svarte. Det er 8 prosentpoeng lavere enn høsten 2019. Høsten 2020 svarte 44. prosent.
— Er studentene lei av Studiebarometeret?
— Jeg håper at dette skyldes situasjonen vi har vært gjennom, og at vi skal få svarprosenten raskt opp igjen. Studiebarometeret er jo et svært viktig verktøy for å måle studiekvaliteten, og det er i aller høyeste grad i studentenes interesse at flest mulig svarer, sier Vinje, som legger til at en svarprosent på 41 jo også er meget godt selv om tallene viser nedgang.
Vinje forteller at de nå er i gang med å evaluere Studiebarometeret.
— Vi vil gjøre en omlegging slik at det blir et enda nyttigere verktøy for bedre kvalitet, legger Nokut-direktøren til.
Glad for hybrid tilbud
Tobias Hauge (21) går siste året på bachelorstudiet i byggingeniørfag ved Høgskolen i Østfold. For han er bacheloroppgaveskrivinga like rundt hjørnet.
Ingeniørstudenten er fornøyd med undervisninga den siste tiden, men sier også det har vært vanskelig i periodene undervisninga kun har gått digitalt.
— Det er ikke så lett å følge med når det er digitalt, spesielt når campus er stengt og du bare sitter hjemme. Da er det så mye som frister i stedet for å følge med på undervisninga, sier Hauge.
— På høsten åpnet det opp for fysisk undervisning og det var mye bedre, understreker han.
Hauge legger også til at noen disket opp hybridløsninger for undervisninga, og det syns han var et godt tiltak.
— Hvis man var dårlig og måtte holde seg hjemme, kunne man ha muligheten til å følge med digitalt.
Ingeniørtudent ved Høgskolen i Østfold, Tobias Hauge. Han er glad for hybrid undervisningstilbud.Herman Bjørnson Hagen
Men han er også tydelig på at han foretrekker fysisk undervisning, og konstaterer at han lærer mye bedre av det.
— Nå er du jo snart på slutten av et bachelorløp, er du fornøyd med studiet ditt generelt?
— I det store og det hele er jeg fornøyd. Det åpner opp for veldig mange jobbmuligheter etterpå og jeg får en ganske vid kompetanse, sier Hauge og sammenligner studiet med liknende ingeniørutdanninger ved for eksempel NTNU, der han mener kompetansen blir mye spissere.
Men han sier også at det har vært problemer med studieløpet.
— Flinke forelesere har slutta. Det har vært noen flinke igjen, men ikke alle.
Minst fornøyd med veiledning og oppfølging
Studentene fikk fire spørsmål når det gjelder tilbakemelding og veiledning.
Antall tilbakemeldinger du får fra faglig ansatte på arbeidet ditt
De faglig ansattes evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt
Medstudenters evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt
Faglig veiledning og diskusjoner med faglig ansatte
Tilbakemelding og veiledning er altså noe av det studentene er minst fornøyde med blant de temaene som dekkes i undersøkelsen. Dette mønsteret gjentar seg over tid i Studiebarometeret, skriver Nokut i sin hovedrapport.
De trekker fram at om lag 40 til 50 prosent svarer 4 eller 5 på disse spørsmålene, mens andelen som svarer 1 eller 2, varierer fra rundt 20 til 30 prosent.
— Den høyeste andelen som svarer 1 eller 2, finner vi på spørsmålet om hvor tilfredse studentene er med antall tilbakemeldinger de får fra faglig ansatte. Sammenlignet med mange av de andre spørsmålene i Studiebarometeret er det relativt mange som svarer 1 eller 2 på disse spørsmålene og forholdsvis få som svarer 5, understreker Nokut.
De utdanningene som skårer best på tilbakemelding og oppfølging er religion, språk, fysikk, musikk, dans og drama samt arkitektur.
De som er minst fornøyd med tilbakemelding og veiledning studerer Handel og markedsføring, hotell- og reiselivsfag, sykepleie, sosialt arbeid og medisin.
Store sprik i hvem som sørger for god integrering
Andel studenter som opplever at de har blitt godt integrert i et sosialt studentmiljø varierer fra to tredeler ved Norges idrettshøgskole til en tredel ved Oslo Nye Høyskole. Studentene svarer på en skala fra 1 til 5 på følgende påstand: «Jeg har blitt godt integrert i et sosialt studentmiljø».
Norges idrettshøgskole, Arkitektur- og designhøyskolen, Politihøgskolen, Norges handelshøyskole og NTNU var de fem institusjonene med høyst andel av studentene som opplever at de har blitt godt integrert i et sosialt studentmiljø, med rundt 60 prosent. Fire av disse institusjonene er spesialiserte og relativt små institusjoner.
Nokut trekker fram at tidligere resultater i Studiebarometeret tyder på at institusjoner som har hatt gode tradisjoner for bygging av gode studentmiljøer, også er best på dette i en pandemisituasjon.
— Motsatt ser vi at de fem institusjonene med lavest andel studenter som opplever at de har blitt godt integrert i et sosialt studentmiljø under pandemien, er blant institusjonene med lavest gjennomsnittsverdi på spørsmålet om tilfredshet med det sosiale miljøet.
De som skårer dårligst her er Handelshøyskolen BI, VID vitenskapelige høyskole, OsloMet, Høgskolen i Østfold og altså Oslo Nye Høyskole.
Nokut presiserer at det kan være ulike grunner til at noen institusjoner har en lavere andel enn andre som oppgir å bli godt integrert i et sosialt studentmiljø: Det kan ha sammenheng med hva slags studietilbud de har på institusjonen, sammensetningen av studentmassen, størrelsen på studentgruppene, arbeidsformene på studieprogrammene, hvor mye fysisk undervisning institusjonen kunne gjennomføre i perioden eller lignende.
Nokut har ansatt Gry Ulvedalen som direktør for den nye avdelingen for høyere yrkesfaglig utdanning. Hun er i dag rektor ved Fagskolen Diakonova.
Avdelingen har 22 medarbeidere, og har blant annet ansvaret for akkreditering, tilsyn og veiledning innen høyere yrkesfaglig utdanning.
– Jeg gleder meg til å bli en del av Nokut og til å samarbeide med dyktige kolleger i avdelingen og ledergruppen, sier Gry Ulvedalen.
— Det er spennende å få bidra i et arbeid som har stor betydning for kvaliteten i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskolesektoren er i sterk utvikling, og Nokuts rolle er avgjørende for å sikre tillit og kvalitet. Jeg ser frem til å ta del i dette viktige oppdraget, sier hun.
Gry Ulvedalen går fra Fagskolen Diakonova til Nokut.Jeanette Bækkevold/Nokut
Forskningsrådet tildeler støtte til 23 innovasjonsprosjekter i norske bedrifter.
Bedriftene skal blant annet utvikle ny løsning for høytemperatur varmepumper, batterisystemer for storskala solcelleanlegg og undersøke hvordan kunstig intelligens kan brukes for å overvåke oljesøl.
185 millioner kroner går til næringslivsaktører innen miljøvennlig energi og 86 millioner til petroleumsforskning.
— Energiforskning er avgjørende for å styrke Norges økonomi, miljø og energisikkerhet. Næringslivet spiller en nøkkelrolle. Jeg ser frem til å følge prosjektene som skal utvikle ny energiteknologi som vi trenger for å øke energieffektiviseringen og konkurransekraften, sier energiminister Terje Aasland.
Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) skal bygge studentkollektiver bestående av 93 leiligheter med 119 boenheter i St. Olavs gate 23 i Oslo. Det har hovedstyret i SiO nå bestemt. Eiendommen ble opprinnelig kjøpt med formål om å etablere et nytt studenthus i sentrum av Oslo.
St. Olavsgate 23, OsloSiO
Boligene vil få kort avstand til blant annet OsloMet og UiO, og blir et godt alternativ for studenter som ønsker å bo i sentrum, ifølge en pressemelding.
– De planlagte studentboligene vil få en sentral beliggenhet. De blir sosiale og trivelige, med gode fellesarealer for beboerne. Dette tror vi blir et populært sted å bo, sier Eilif Tanberg, student og styreleder i SiO.
Hvis alt går som planlagt, skal boligene stå ferdig i 2027.
Karl Henrik Storhaug Reinås ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo (UiO) fortsetter som leder for Stipendiatorganisasjonene i Norge (SiP), melder organisasjonen i en pressemelding. Claire Degail ved helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet (UiT) slutter som nestleder.
SiP er en paraplyorganisasjon som samler interesseorganisasjoner for doktorgradsstipendiater og tidlig karriereforskere (som postdoktorer) ved norske universiteter og høgskoler.
— Det er svært viktig at alle i midlertidig vitenskapelige stillinger i Norge har en tydelig stemme som løfter de utfordringene vi står i, samtidig som vi får økt anerkjennelse for hvor viktig vi er som rekruttering til forskning, noe som er avgjørende for at Norge skal være en solid og tydelig kunnskapsnasjon framover, sier Reinås i pressmeldingen.
Ved utgangen av 2025 vil 69 kandidater ha disputert for doktorgraden ved OsloMet. Det er universitetets toppår hittil for avlagte doktorgrader.
Under årets andre kreeringsseremoni ble 28 kandidater hedret for gjennomført forskerutdanning. Det skjedde under en høytidelig seremoni på Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo, melder OsloMet på sine nettsider.
— OsloMets utdanninger og forskning tar fram kunnskap som svarer på behovene i samfunnet, og bidrar til utvikling av velferdstjenester, innovasjon og verdiskaping. Deres doktorgradsarbeid er eksempler på dette viktige bidraget, sa rektor Christen Krogh i sin tale til de nyslåtte doktorene.
De nye doktorandene kommer fra alle fire fakulteter ved universitetet, samt fra Senter for profesjonsstudier.
Kreering av nye doktorander foregikk ved OsloMet 11. desember 2025.Foto: Skjalg Bøhmer Vold/OsloMet
Forskningsrådet fordeler nå 277 millioner kroner til helseforskning og institusjon, skriver Forskningsrådet i en pressemelding.
120 millioner kroner gis til åtte prosjekter for å styrke bærekraften i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Blant annet får OsloMet 15 millioner til å utvikle løsninger for digital hjemmeoppfølging av eldre immigranter.
Universitetet i Oslo (UiO) med partnere får 20 millioner kroner for å utvikle forsyningssikkerhet av legemidler, står det i pressemeldingen.
— Samarbeid mellom forskning, offentlige aktører og næringsliv er viktig for å drive frem teknologi og innovasjon som helsetjenesten trenger. Disse prosjektene viser hvordan slike partnerskap gir smartere løsninger, skaper verdier og bidrar til omstilling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
— Det er viktig å øke forskingsinnsatsen i de offentlige helsetjenestene og i samarbeid med forskere og næringsliv. Disse prosjektene er gode eksempler på dette, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
Se oversikt over hvilke prosjekter som får midler her.
Desse gleda studentar og tilsette ved Høgskulen i Volda fredag. Framme: høgskuledirektør Oddrun Rangsæter og rektor Odd Helge Mjellem Tonheim.privat
Med rektor Odd Helge Tonheim i spissen gjekk det eit Lucia-tog gjennom Høgskulen i Volda sine ulike bygg fredag 12. desember. 150 lussekattar, ein kasse mandarinar og ein god del twist gjekk med. Tilbake fekk toget, med rektor, høgskuledirektør og representantar for velferdsgruppa og studentparlamentet, både smil og gode ord.
— Dette har me gjort i fleire år, eg var med også som prorektor, seier Tonheim til Khrono.
— Er det sjølvsagt at det er rektor som skal få bera luciakruna?
— Nei, det har berre vorte slik, seier Tonheim og humrar.
— Men det er fleire som seier at dei likar godt at det er ei mannleg Lucia som kjem.
Og dersom nokon lurte: Brannvernet er teke hand om. Både Lucia og hjelparane har gått over til batterilys.
Svein Jarle Horn blir ny dekan ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) ved NMBU i et åremål på fire år.
Horn har vært konstituert dekan siden sommeren, og er nå ansatt av Universitetsstyret, melder universitetet i en pressemelding. Planen var ikke å bli dekan, sier Horn, men etter å ha prøvd seg i rollen syns han det har fungert bra.
— Jeg har et svært godt team rundt meg på KBM, både administrasjonen og forskningsgruppene gjør en glimrende jobb. Jeg synes også samarbeidet med rektoratet og de andre dekanene på NMBU fungerer svært godt. Jeg ser derfor frem til å fortsette i rollen som dekan i 4 år til, sier Horn.
Horn er professor i bioprosessteknologi, og har publisert over 150 forskningsartikler.
Svein J. Horn har vært konstituert dekan ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, og ser fram til fire nye år.Charlotte Bless