digitalisering
Bekymret for det «raske spranget» til nye teknologier: — Det er absolutt en trussel
Hvordan påvirkes vi av ny teknologi som ChatGPT og går digitaliseringen for langt? Tirsdag kveld var det duket for debatt i Stavanger.
Stavanger (Khrono): — Rekk opp hånda alle som har prøvd ChatGPT, spurte debattleder og ansvarlig redaktør i Khrono, Tove Lie.
Hendene inne på studenthuset Folken føk i været.
Tirsdag kveld inviterte Universitetet i Stavanger (UiS) og Khrono til debatt om norske utdanningsinstitusjoner og nordmenn generelt er for naive i møte med digitaliseringen.
Debatten var den andre i rekken i forbindelse med Khronos 10-års jubileum dette året.
— Med Chat GPT har vi gått opp et trappetrinn. Vi møter noen utfordringer, men de er vi nødt til å takle. Vi må tenke om vi kan bruke dette til noe fornuftig. Vi er nødt til å tenke på hva vi bruker den til, sa Tom Ryen, instituttleder ved Institutt for data- og elektroteknologi ved UiS.
Han deltok i panelsamtalen med Helle Sjøvaag, professor i journalistikk ved UiS og Eirik Vassenden, professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen.
Se debatten her:
Sliter med konsentrasjonen
Spørsmålene rundt den stadig økende digitaliseringen av samfunnet vårt har fått økt oppmerksomhet etter innmarsjen av samtaleroboten ChatGPT på tampen av 2022.
Over natten hadde teknologien blitt langt mer avansert og tilgjengelig enn før, og frykten for utbredt juks og plagiat ble et samtaletema i hele det norske skolesystemet.
Stadig flere aspekter av undervisningen og forskningen skjer på nett, og mens denne digitale overgangen kan gi mange fordeler, som økt tilgjengelighet og effektivitet, kan den også utgjøre visse farer.
Vassenden viste til rapporter og egne erfaringer som viser at studentene streber mer med å lese sammenhengende tekst.
— De er dårlige trent og vi ser at leseutholdenheten er i ferd med å bli redusert. Jeg merker det på meg selv og. Det har blitt vanskeligere å lese lengre tekster.
Sjøvaag mente at dette var ingen ny debatt og viste til hva som ble sagt da hun var student på 90-tallet.
— Da jeg var student, ble det snakket om et konsentrasjonsspenn på 12 minutter på grunn av reklamepausene på TV.
— Naturlig skeptisk
En student som ser positivt på de digitale fremskrittene er Mahnoor Raja. Hun er studentrepresentant i UiS sitt universitetsstyre og ble spurt om å gi studentene perspektiv på digitaliseringen og de nye verktøyene før panelsamtalen.
— Jeg elsker alle plattformene, og den siste tiden har jeg brukt ChatGPT mye, stort sett hver dag. Du kan spørre den om hva som helst, nesten som en professor.
Hun er spent på hvilken retning universitetene vil gå i møte med den nye teknologien.
— Hvordan kommer de til å tilpasse seg teknologien? Det er ingen tvil om at ChatGPT er her for å bli, og teknologien utvikler seg hele tiden. Jeg håper universitetene omfavner teknologiene og unngår å avgrense seg.
Vassenden mente at den digitale utviklingen vi ser nå, kan være en trussel.
— Min foretrukne teknologi er 5—600 år gammel — boken. Jeg er naturlig skeptisk til mye av teknologien. Da jeg var student var stort sett alt på papir. I løpet av de årene jeg har jobbet ved universitetet har vi beveget oss gradvis mot et punkt der nesten alt er digitalt. Dette raske spranget fra teknologier som har blitt perfeksjonert over 500 år til teknologier som er noen få år eller måneder gamle, er absolutt en trussel. Det går så fort fra noe som er velprøvd til noe vi ikke helt vet noe om, sa Vassenden.
Mer makt
Et annet tema som ble tatt opp i panelsamtalen var de demokratiske problemene som oppstår når store, internasjonale selskaper får så stor makt som Google, Facebook og TikTok har fått.
Sjøvaag mener det er lett å tenke at dette bare er teknologi, men som hun poengterte eies større og større deler av den grunnleggende infrastrukturen av store amerikanske selskaper.
— Som samfunnsviter vil jeg stille spørsmål om makt: Hvem eier disse selskapene? Har man innsyn i teknologien? Jeg er opptatt at vi skal være åpne for teknologiske løsninger, men jeg er opptatt av at vi skal vite hva disse teknologiene er.