fagskoler
Fagskoler og universiteter krangler. Parterapi har løst opp i flokene
Universitet og høgskoler på den ene siden og fagskolesektoren på den andre har framstått som ild og vann i kjølvannet av fagskolemeldinga. Men noen har lagt sin elsk på hverandre.
— Dere har jo på helt like kjoler også, spøkte statssekretær Eileen Fugelsnes i Kunnskapsdepartementet da hun oppsummerte første dag på Fagskolekonferansen onsdag, rett etter at en terapitime var over.
De to damene med like kjoler var rektor Annelise Kiønig ved Fagskolen Kristiania og rektor Trine Johansen Meza ved Høyskolen Kristiania.
De bor i samme hus, har eget organisasjonsnummer — og like kjoler — men da de møttes til denne timen, var det ikke et ektepar som trengte terapi, men en fagskole og en høgskole som holder til i samme lokaler og har funnet ut at de kan trives godt sammen.
Utgangspunktet for timen var hvordan høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning kan finne sin plass og spille hverandre gode når også sistnevnte etter hvert skal tilby utdanninger på nivå med bachelor og master.
— Vi snakker om at vi er søstre, men ikke tvillinger, understreket Meza og Kiønig, som begge roste hverandre opp i skyene.
Ild og vann, to i spann
En samlet universitets- og høgskolesektor har protestert på at fagskolene skal bruke begrep som yrkesbachelor og yrkesmaster i en egen søyle i nær framtid. De har videre advart mot at fagskolene kan bli akademiserte og for lik høyere utdanning.
De to sektorene har framstått som ild og vann. Terapi har ikke stått sentralt, tvert imot har de insistert på skilsmisse.
Men lokalt arbeider noen i tospann.
— To søyler gir muligheter, sa Meza, som ikke var redd for at Fagskolen Kristiania og Høyskolen Kristiania kommer til å bli like hverandre.
— Vi er i et felles utdanningshus og burde være mer målgruppeorientert. Når det på fagskolene nå blir flere etter- og videreutdanninger, vil det bli tydelige forskjeller mellom oss.
De jobber med å vise for studentene hva forskjellene er mellom fagskole og høyskole. De har felles nettsider der de forteller om de ulike utdanningstypene.
— Vi kan bevisst velge hva som passer på fagskole og hva som passer på høyskole. Dette er noe vi jobber med, sa Kiønig.
— Elsk-forhold
Som Khrono tidligere har omtalt, inngikk Fagskolen Viken og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) i sommer en intensjonsavtale. De skal styrke samarbeidet om utdanning, innovasjon og samfunnsutvikling.
De er samlokaliserte i kunnskapsparken i Krona i Kongsberg.
— Terapi er bra før det blir storm, konstaterte rektor Eirik Hågensen ved Fagskolen Viken på Fagskolekonferansen da han møtte rektor Pia Cecilie Bing-Jonsson til den noe særegne varianten av parterapi.
Og under en terapitime må naturligvis følelsene fram i dagen.
— Et elsk-hat-forhold er blitt et elsk-forhold. Jeg setter pris på den tida vi sammen har tatt oss til å bygge et fundament, og på åpenheten og nysgjerrigheten USN har vist oss, sa Hågensen.
— Ikke et dødsrace
Hågensen viste til at det har vært fronter og ulike omtaler av fagskolesektoren, men at det nå er et tilbakelagt stadium.
— Nå skal vi finne løsninger og se mot arbeidslivet, som vi samlet skal levere kompetansen til. Arbeidsdeling må vi løse sammen. Veien videre må handle mye om samarbeid og fokus framfor et dødsrace for å konkurrere hverandre i hjel.
De fortalte at samarbeidet materialiserer seg i felles tilnærming til utstyr, samlokalisering på Kongsberg, at de deler ressurser, spleiser på personell og vil vise at de kan stå sammen.
— Det jeg setter pris på med Fagskolen Viken er at dere er profesjonelle i deres framtreden og virke, faglig sterke, tydelige på hva som er deres egenart og veldig ambisiøse. Det er gøy å jobbe med en partner som vil noe, skrøt rektor Pia Bang-Jonsson i rosenrøde vendinger.
— Historisk skille
Så var parterapien over. Ordet ble overlatt til statssekretær Eileen Fugelsnes. De varme følelsene var forduftet, nå var det kjølig analyse som overtok.
For med fagskoleutdanninger på nivå med bachelor- og master i nær framtid skal beskrivelsene over hva læringsutbyttet for de disse utdanningene formuleres. Slike beskrivelser skal inn i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR), som de er for høyere utdanning.
Fugelsnes sa at reformene framover ikke skal handle om akademisering.
— Vi må passe på at vi ikke tilpasser dette til universitets- og høgskolesektoren, for da er vi med en gang inn i akademisering. De vi skal, er å få opp statusen til fagskolen.
Fugelsnes kalte det et historisk skille, der fagskolene skal løftes helt til topps. Og nå virket hun varm om hjertet da hun sa:
— Det er utrolig spennende, og kanskje noe av det viktigste vi i Kunnskapsdepartementet jobber med.
