hjemmeeksamen

La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig

Regjeringens kunstig intelligens-utvalg fraråder bruk av KI-deteksjonsverktøy i sensur. Ved Norges Handelshøyskole (NHH) har de prøvd ut en snodig vri.

Skriften som her er fremhevet i rødt, var farget hvit tilsynelatende for å detektere om noen av studentene ukritisk ville lime inn oppgaveteksten i for eksempel ChatGPT.
Publisert

En hjemmeeksamensoppgave ved Norges Handelshøyskole (NHH) ble rigget for å avdekke bruk av intelligens.

Prorektor for utdanning ved NHH, Steffen Juranek, vil ikke gå med på at grepet ble gjort for å ferske studenter i å jukse.

— Metoden var pedagogisk motivert for å fremkalle reflekterte svar. Ikke for å avdekke juks, sier Juranek til Khrono.

Prorektor for utdanning, Steffen Juranek, understreker at grepet ikke ble tatt for å ferske studenter i å jukse.

Hvit tekst

Det var studentavisen K7 Bulletin som først skrev om eksamensoppgaven i faget ECN400 Macroeconomic Theory and Policy, der kursansvarlig Krisztina Molnár hadde lagt inn seks skjulte kommentarer i hjemmeeksamensoppgaven.

Kommentarene var farget hvite og var dermed ikke mulig å se for studentene. Hadde en student derimot limt hele oppgaven inn i for eksempel ChatGPT, ville samtaleroboten oppdaget det, og forholdt seg til de skjulte kommentarene i tillegg til resten av oppgaven.

I ett tilfelle ble studentene bedt om å analysere en husholdning som lånte penger, før en skjult kommentar slo fast at husholdningen «faktisk sparer». 

I et annet spørsmål ble en overføring først beskrevet som en inntektsøkning, før det i en skjult kommentar ble presisert at overføringen var negativ og fungerte som en skatteøkning.

Ifølge K7 Bulletin er «trikset» kjent for å lure uoppmerksomme studenter som limer oppgavene direkte inn i ChatGPT eller andre kunstige intelligens-verktøy.

Se bilde øverst i artikkelen. Der er den skjulte teksten fremhevet i rødt.

Ingen gikk fem på

Det hører med til historien at ingen av de 30 studentene som avla eksamen gikk i fella.

På spørsmål om hva som ville skjedd dersom en eller flere av studentene hadde latt seg lure, svarer prorektor Steffen Juranek:

— Men dersom det hadde dukket opp en klar fuskesak, ville vi ha startet en vanlig prosess, slik som vi også gjør i andre fuskesaker, sier han, og presiserer at han ikke er dypt involvert i akkurat dette emnet.

Tidligere denne uken la regjeringens KI-utvalg fram sine foreløpige vurderinger om kunstig intelligens, eksamen, sensur og begrunnelser.

Utvalget anbefaler mer bruk av kontrollert eksamen, fraråder overvåking på hjemmeeksamen og oppfordrer til bruk av KI-systemer i arbeid med sensur og begrunnelser.

Når det gjelder løsninger som KI-detektorer eller såkalt KI-sikre eksamensformer, er dette strategier som ikke anbefales videre.

Dette var målet

Steffen Juranek sier til Khrono at utviklingen innen kunstig intelligens går hurtig.

— Det gir både muligheter og utfordringer. Vår vurdering er at metoden som er brukt i tilfellet som nå omtales, er lovlig. Historisk har en rekke ulike metoder vært brukt for å unngå eller avdekke juks, og disse har ikke alltid blitt offentliggjort på forhånd, poengterer han.

Også kursansvarlig Krisztina Molnar understreker at målet med oppgaven ikke var å hindre bruk av kunstig intelligens.

— Målet var å forhindre ukritisk kopiering og innliming uten refleksjon rundt eksamensspørsmålet, sier hun.

Førsteamanuensis Krisztina Molnar er kursansvarlig for det aktuelle emnet.

— Hvem sin idé var det å prøve ut dette grepet?

— Det ble initiert av flere av oss som underviser, mest for å ta tak i studentenes bekymringer rundt hjemmeeksamen. Gitt den betydelige innsatsen studentene legger ned i emnet, bør eksamen være rettferdig og ikke gi en fordel til dem som ukritisk stoler på KI-genererte svar, sier hun.

Dialog med studentene

Prorektor Steffen Juranek forteller at NHH per nå ikke har noen spesifikke retningslinjer som forbyr eller regulerer bruk av skjult eller usynlig tekst i eksamensmateriale.

— Vi oppfordrer de kursansvarlige til å ta initiativ og aktivt møte utfordringer.

— Har grepet som nå omtales blitt gjort ved andre hjemmeeksamener enn denne?

— Det er jeg ikke informert om, svarer Juranek.

— Hva sier studentene?

— Vi har tett dialog med studentrepresentantene, og dette har vært et tema som vi har diskutert, og som vi vil fortsette å diskutere, svarer Juranek.

— Lite tillit

Khrono har forsøkt å komme i kontakt med lokal studentleder ved Norges Handelshøyskole uten hell.

Sigve Næss Røtvold, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), sier til Khrono at det er viktig at det kommer på plass tydelige retningslinjer for studentene når det gjelder bruk av kunstig intelligens under eksamen.

— Hva tenker du om det som har skjedd ved NHH?

— Tja, det viser jo kanskje at det er lite tillit til at studentene ikke bruker KI når de har fått beskjed om ikke å gjøre det, svarer studentlederen.

 

Powered by Labrador CMS