Mange tomme studieplasser etter nye signaler om masterkrav
En rekke universiteter og høgskoler sliter med å fylle opp studieplassene i barnevern og barnevernsarbeid etter at det har oppstått usikkerhet om masterkravet. I Bergen er bare 20 prosent av de planlagte studieplassene fylt opp.
Lina Tungodden og Robin Hogstad er to av ni studenter som studerer master i barnevern og barnevernsarbeid ved Universitetet i Bergen. Universitetet hadde 50 planlagte studieplasser.Foto: Glenn Jensen Mangerøy
Ved Universitetet i Bergen ble det i år utlyst 50 studieplasser i master i barnevern og barnevernsarbeid, men bare totalt 10 studenter møtte opp. Nå rett før eksamen er det bare 9 studenter igjen.
— På grunn av det kommende masterkravet hadde jeg trodd at det var et større ønske blant ansatte på barnevernsfeltet om å styrke kompetansen sin med en mastergrad. Jeg tenkte jeg kom til å bli den yngste i gruppen, men jeg er faktisk eldst, sier masterstudent Marte Låstad Fortun (25).
Sådde usikkerhet
Da ny barnevernslov ble vedtatt høsten 2021, var det ett punkt som fikk konsekvenser for universiteter og høgskoler. Stortinget ville at det skulle bli obligatorisk med masterutdanning for alle ledere og faglig ansatte som skal jobbe i barnevernet, med tidsfrist innen 2031.
Dermed bevilget regjeringen penger til å opprette 300 studieplasser i to ulike masterretninger, master i barnevern, forbeholdt de som har bachelor i barnevern, og master i barnevernsarbeid, som slipper inn studenter med litt flere bakgrunner enn barnevernsbacheloren.
Så fikk Norge ny regjering, og Kjersti Toppe (Sp) ble ny barne- og familieminister. Og hun er ikke sikker på at masterkrav er så lurt. Et nytt forslag ble sendt på høring med høringsfrist sist sommer med forslag om å oppheve masterkravet (se faktaboks). Forslaget ble møtt med massiv motstand.
— Det er ingen tvil om at lang erfaring i tjenestene har stor verdi, men erfaring fra dagens praksisfelt kan ikke erstatte den forskningsbaserte kunnskapen som må til for å bidra til nødvendige endringer, skrev Universitets- og høgskolerådet. Også kommunene som uttalte seg ønsket å beholde masterkravet.
FAKTA
Fra høringsnotatet om masterkravet
I vår sendte Barne- og familiedepartementet ut høring som blant annet handlet om bestemmelsen om krav til masterkompetanse for barnevernstjenestens personell i barnevernsloven § 15-6 bør oppheves i sin helhet.
— Jeg vil åpne for at personer kan oppfylle kompetansekravene på flere måter der vi anerkjenner praktisk erfaring og kompetanse. Endringene skal gi større fleksibilitet til å benytte personell med ulik bakgrunn og kvalifikasjoner. Slik vil vi også få større bredde i erfaring og kompetanse i tjenestene, sa Toppe i en pressemelding da de nye lovforslagene ble sendt ut på høring.
Endringsforslag:
Gjennom barnevernsfaglig mastergrad eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå, jf. videreføring av dagens bokstav a). - Gjennom relevant bachelorutdanning dersom det innen 1. januar 2031 kan dokumenteres minst fire års arbeidserfaring fra barnevernet, jf. forslag til endringer i bokstav b). - Gjennom relevant bachelorutdanning dersom det innen 1. januar 2031 kan dokumenteres minst to års arbeidserfaring fra barnevernet i tillegg til at det er gjennomført en barnevernsfaglig eller annen relevant videreutdanning med minst 30 studiepoeng, jf. forslag til ny bokstav c)
Etter departementets vurdering bør kravet i barnevernsloven § 15-6 første ledd bokstav b) endres slik at det fram til 2031 anses som tilstrekkelig med fire års arbeidserfaring fra barnevernet for å oppfylle kompetansekravet. Dette begrunnes med at lang arbeidserfaring er en mangelvare i mange barnevernstjenester, og at erfaringskompetanse i noen tilfeller derfor kan oppveie behovet for mer formell kompetanse. Lettelser i kravet vil også redusere trykket på tjenestene og forenkle kommunenes arbeid med å oppfylle kompetansekravet for dagens ansatte. Departementet foreslår derfor å fjerne tilleggskravet om videreutdanning i tilfeller der en ansatt har relevant bachelorutdanning og fire års arbeidserfaring fra barnevernet.
Kilde: Høringsnotatet, barne- og familiedepartementet
Khrono har stilt Barne- og familiedepartementet flere spørsmål om saken, om Toppe vil fremme forslaget om å fjerne masterkravet og når de planlagte lovendringene i så fall vil bli lagt fram for Stortinget.
— Høringsnotatet med forslag til endringer i barnevernsloven er en del av regjeringens arbeid med en kvalitetsreform i barnevernet. Kvalitetsreformen skal legges fram for Stortinget våren 2025 som en lovproposisjon med meldingsdel, svarer departementet.
12 universiteter og høgskoler tilbyr master i barnevern og / eller barnevernsarbeid. 7 av dem har færre oppmøtte studenter høsten 2024 enn det de fikk tildelt plasser for våren 2022.
Tallene spriker imidlertid. Universitetet i Bergen (UiB) har 40 ledige studieplasser, mens Universitetet i Stavanger har 20. OsloMet på den andre siden har overoppfylt sine plasser, og ved Universitetet i Sørøst-Norge forteller de om vekst, og at de nærmer seg målet om å ta opp 40 studenter årlig på sin deltidsbaserte masterutdanning.
Hulda M. Gunnarsdottir og Ida Bruheim-Escobar ved Universitetet i Stavanger skriver til Khrono at de neste høst vil tilby masterstudiet på deltid, da de har oppfattet det slik at de studiesteder som tilbyr fleksibilitet i utdanningsløpet, for eksempel master på deltid, ikke har opplevd den samme nedgangen.
Blant de som har merket usikkerheten aller tydeligst, er Universitetet i Bergen. I 2020 hadde universitetet 48 studenter som tok barnevern. For høsten 2024 hadde UiB utlyst til sammen 50 studieplasser i master i barnevern og barnevernsarbeid, men nå er det altså bare 9 igjen.
Masterstudent Marte Låstad Fortun forteller at hun ble overrasket da hun møtte opp og ble møtt av en liten gruppe studenter. Barnevernsstudentene Khrono møter på UiB har nettopp hatt et seminar om kompleksitetsteori, og glassveggene er fulle av notater i et komplekst system.
— Selv ønsker jeg meg mest og best mulig kunnskap før jeg går ut og møter de jeg skal jobbe med, sier student Marte Låstad Fortun.Glenn Jensen Mangerøy
— Hva tenkte du da du så at dere var så få?
— Jeg tenkte: Oi! Men samtidig var det litt deilig at vi var få. Fordelen er at vi får veldig god oppfølging og blir godt kjent med foreleserne. Og så er vi få nok til at vi løfter hverandre opp sånn at alle kommer gjennom. Det kan jo være litt skummelt å ta master — kravene er høyere.
— Vi er en veldig god gjeng, sier Robin Hogstad inn. Medstudentene nikker.
— Ja, vi får veldig god kontakt med hverandre og hjelper hverandre. Det er litt som en kollokviegruppe. Det føles veldig trygt, sier Lina Tungodden.
Hun sier at hun tror det har vært en del bevissthet blant folk på feltet om masterkravet for å jobbe i barnevernstjenesten, men at dette ikke var hovedgrunnen til at hun søkte:
— Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ha master fordi jeg er opptatt av høyere utdanning og fordi det er en krevende jobb. Barnevernsyrket er et vanskelig yrke med mye turnover. Med master står en sterkere i yrket sitt, sier hun.
Litt uenige om masterkrav
Studentgruppen er ikke helt enig om det er riktig å ha et krav om master for å kunne jobbe i barnevernstjenesten.
— Selv ønsker jeg meg mest og best mulig kunnskap før jeg går ut og møter de jeg skal jobbe med. I sosionomstudiet var det lite om barnevern i utdanningen. Men om man tar master fordi man må og ikke fordi man vil, er jeg mer usikker på verdien i det, sier Fortun.
Tungodden peker på at barnevernsyrket er et komplisert arbeid som gjør at man har behov for mye utdanning.
— Men det behøver ikke nødvendigvis være en mastergrad. Jeg tror også det kan være vanskelig for folk i yrket å se for seg at de trenger en master. Det er et hakk opp, det høres litt hardt og vanskelig ut.
Hogstad sier at det er positivt med styrking av barnevernsfaglig
kompetanse, men at man samtidig kan risikere å miste flinke arbeidere om
masterkravet innføres.
— Det er mange praktikere på feltet som er ekstremt flinke med folk, men
som ikke er like gode på skolebenken,
sier han.
Ledelsen for masterutdanningene i barnevern og barnevernsarbeid ved UiB sier det er for tidlig å komme med bastante konklusjoner om hva nedgangen skyldes.
— Fra 2031 vil masterkravet gjelde for ansatte i barnevernet ved kommuner og institusjoner. UiB oppskalerte studietilbudet med en forventning om at det nye kravet ville føre til økt studenttall, men vi ser nå at effekten ikke kommer så raskt, sier programansvarlig og førsteamanuensis Olin Blaalid Oldeide ved Institutt for helse, miljø og likeverd ved Universitetet i Bergen.
Hun sier videre at UiB tidligere rekrutterte blant annet fra fakultetets egen bachelor i spesialpedagogikk, pedagogikk og andre relevante utdanninger. Fra 2022 kom det nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagene (Rethos), og studentene fikk begrensede muligheter til å søke seg direkte til masterstudiet
— Hva gjør dere med saken?
— UiB opprettet masterutdanning i barnevern og barnevernsarbeid i tråd med nye forskrifter. Framover vil vi fortsette dialogen med kommunene om hvordan UiB kan bidra til at barnevernstjenesten vil nå kompetansekravene innen 2031. Vi vil også bidra i evalueringen av Rethos-arbeidet vedrørende kompetanseutviklingen på barnevernsfeltet, sier hun.
— Vi har hørt at dere hadde ansatt flere nye faglig i forventning om mange masterstudenter på begge retninger. Hva gjør dere med disse nå?
— Vi har i hovedsak møtt ressursbehovene på de nye mastergradene ved å omdisponere interne ressurser, sier Olin Blaalid Oldeide.
Har gode tall fortsatt
Ved barnevernsutdanningen ved OsloMet har de fortsatt gode søkertall for sine masterutdanninger, og ligger godt over de tildelte plassene de fikk våren 2022. Anne Britt Djuve er leder for Institutt for sosialfag ved OsloMet, og sier til Khrono at hun synes det er vanskelig å vite sikkert hva endringene i søknads- og møtt-tall på masterne nasjonalt skyldes.
— Vi tror det er en kombinasjon av ulike forhold som bidrar til at rekrutteringen totalt har gått ned: For det første er svært mange av disse studentene i fullt arbeid ved siden av studiene, og det tilrettelegges i liten grad for dette fra arbeidsgiversiden. Dermed er det særdeles krevende å fullføre. Dette har nok mange kolleger som vurderer å søke selv fått med seg, sier Djuve.
— I tillegg har det vært svært høy strykprosent på nasjonal deleksamen i juss, det kan nok også ha «skremt vekk» en del potensielle søkere. Og i tillegg kommer det du egentlig spør om — fram og tilbake om hvilke krav til utdanning som faktisk skal gjelde har neppe bidratt til høy og stabil søking. Men vi har ikke noe grunnlag for å mene noe om hvor viktige hvert av disse forholdene er, sier Djuve.
Ved VID vitenskapelige høgskole har møtt-tallene på de to barnevernsfaglige masterne, heltid og deltid, gått ned fra totalt 97 i 2022 til 58 i 2024.
— Kjersti Toppes utspill rett før søknadsfristen i vår skapte usikkerhet. Jeg tror at mange sitter på gjerdet nå og ser hva utfallet av dette blir, sier dekan Mona-Iren Hauge.
Hun sier at dette også kan gjelde arbeidsgiverne, som kan være tilbakeholdne med å tilrettelegge for at ansatte kan ta mastergrad ved siden av jobben når det er usikkert om kravet opprettholdes.
Ved VID er de barnevernsfaglige masterne samlingsbaserte og de fleste studentene er i arbeid. Programmene er skreddersydd for de som er i arbeid, ifølge dekanen.
Hauge mener at universiteter og høgskoler burde få honnør for å ha kastet seg rundt og blitt med på regjeringens satsing på kompetanseheving i barnevernet. VID fikk 40 nye studieplasser til satsingen og satte i gang fra høsten 2022.
De nye kompetansekravene var knapt lovfestet før barne- og familieminister Kjersti Toppe foreslo endringer våren 2024.
Hauge påpekte overfor Khrono i august at utdanningene har brukt svært mye ressurser for å være med på satsingen på nye mastere på barnevernsfeltet.
— Det viktigste er likevel hensynet til barn og unge med sammensatte utfordringer. Jeg mener at vi burde ha et høyt ambisjonsnivå på vegne av disse og gi ansatte kompetansen som kan gi dem trygghet når de skal møte utfordringene, sa hun.
Usikkerhet knyttet til nasjonale krav
Ved UiS hadde de i høst 15 frammøtte på sin master i barnevernsarbeid, mot 35 i 2023. Planlagte studieplasser var 25.
— Vi hadde gode søkertall, så at flere valgte å takke nei, kan henge sammen med usikkerheten rundt masterkravet, sier Hulda M. Gunnarsdottir, programleder, og vikarierende programleder Ida Bruheim-Escobar, ved utdanningen ved UiS.
De to forteller at de har oppfattet det slik at de studiesteder som tilbyr fleksibilitet i utdanningsløpet, for eksempel master på deltid, ikke har opplevd den samme nedgangen.
— Universitetet i Stavanger sikter mot å tilby master på deltid fra og med høsten 2025 og vi håper og tror dette vil endre kurs, skriver Gunnarsdottir og Bruheim-Escobar til Khrono.
De to trekker også fram at det i dag er tilrettelagt for støtte for de som vil ta videreutdanning innen barnevern, men ikke de som tar master.
— Vi antar dette gjør det vanskelig for barnevernstjenestene å tilrettelegge for at ansatte skal kunne studere på fulltid, svarer de to.
— Hva betyr nedgangen i frammøtet for dere og kommer dere til å fortsette å satse på denne masteren?
— Universitetet i Stavanger kommer til å fortsette å satse på denne masteren. Master i barnevernsarbeid skal dekke et kompetansebehov i barnevernet. Det er et viktig samfunnsoppdrag. Kompetansebehovet er fortsatt gjeldende, og det vil være uheldig om fremtidens barnevernsarbeidere ikke får tilgang på utdanning som ruster dem til å ivareta de komplekse oppgaver som ligger til barnevern som fagområde.
Positiv utvikling ved Sørøst-Norge
Ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kan de fortelle om en motsatt trend. Der har de tilbud om master på deltid. Høsten 2022 hadde de 22 studenter som kom, høsten 2024 28 og høsten 2024 35 studenter.
— Vi er fornøyd med den positive utviklingen i antall studenter som er tatt opp per studieår, og vi gleder oss over at vi nærmer oss målet om opptak av 40 studenter per år, sier Hans A. Hauge, leder for Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag ved USN, til Khrono.
Ved Høgskolen i Innlandet, nå Universitetet i Innlandet, forteller seksjonsleder Heidi Lonnerud ved seksjon for sosialfaglig arbeid, at de opprettet master i barnevern høsten 2023 med 20 studieplasser.
— Det var 12 studenter som møtte. Studentene kan velge å ta studiet på deltid eller heltid, eller en blanding. Det ble besluttet å fryse masterstudiet for opptak høsten 2024 på grunn av få søker og lavt oppmøte året før og man endrer nå til master i Barnevernsarbeid fra høsten 2025, sier Lonnerud, og legger til:
— Vi oppretter master i barnevernsarbeid høsten 2025 med 20 studieplasser. Studentene kan velge å ta studiet på deltid eller heltid.
Oppmøte master i barnevern og barnevernsarbeid 2023 og 2024
2023
2024
2022
Møtt
Plasser
Møtt
plasser
Fra KD*
Differanse plasser gitt 2022 - studenter møtt 2024
OsloMet
70
68
80
68
60
20
Universitetet i Bergen
10
50
10
50
25
-15
NTNU
45
32
40
32
10
30
Universitetet i Stavanger
35
25
15
25
25
-10
Universitetet i Sørøst-Norge
30
40
35
40
40
-5
UiT Norges arktiske universitet
37
35
37
40
10
27
VID
50
40
35
40
40
-5
Høgskolen i Innlandet
10
20
0
0
20
-20
Høgskulen på Vestlandet
10
20
34
20
20
14
Høgskolen i Østfold
25
30
15
30
30
-15
Nord universitet
10
10
10
10
0
10
Høgskulen i Volda
20
10
20
-10
Totalt
352
370
321
355
300
* Antall nye studieplasser til barnevernsfaglige masterprogrammer som hver enkelt institusjon fikk av fra Kunnskapsdepartementet (KD) som en følge av regjeringens satsning på 3000 nye plasser fra 2022. Kilde: DBH og utdanningsinstitusjonene
Nokut har ansatt Gry Ulvedalen som direktør for den nye avdelingen for høyere yrkesfaglig utdanning. Hun er i dag rektor ved Fagskolen Diakonova.
Avdelingen har 22 medarbeidere, og har blant annet ansvaret for akkreditering, tilsyn og veiledning innen høyere yrkesfaglig utdanning.
– Jeg gleder meg til å bli en del av Nokut og til å samarbeide med dyktige kolleger i avdelingen og ledergruppen, sier Gry Ulvedalen.
— Det er spennende å få bidra i et arbeid som har stor betydning for kvaliteten i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskolesektoren er i sterk utvikling, og Nokuts rolle er avgjørende for å sikre tillit og kvalitet. Jeg ser frem til å ta del i dette viktige oppdraget, sier hun.
Gry Ulvedalen går fra Fagskolen Diakonova til Nokut.Jeanette Bækkevold/Nokut
Forskningsrådet tildeler støtte til 23 innovasjonsprosjekter i norske bedrifter.
Bedriftene skal blant annet utvikle ny løsning for høytemperatur varmepumper, batterisystemer for storskala solcelleanlegg og undersøke hvordan kunstig intelligens kan brukes for å overvåke oljesøl.
185 millioner kroner går til næringslivsaktører innen miljøvennlig energi og 86 millioner til petroleumsforskning.
— Energiforskning er avgjørende for å styrke Norges økonomi, miljø og energisikkerhet. Næringslivet spiller en nøkkelrolle. Jeg ser frem til å følge prosjektene som skal utvikle ny energiteknologi som vi trenger for å øke energieffektiviseringen og konkurransekraften, sier energiminister Terje Aasland.
Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) skal bygge studentkollektiver bestående av 93 leiligheter med 119 boenheter i St. Olavs gate 23 i Oslo. Det har hovedstyret i SiO nå bestemt. Eiendommen ble opprinnelig kjøpt med formål om å etablere et nytt studenthus i sentrum av Oslo.
St. Olavsgate 23, OsloSiO
Boligene vil få kort avstand til blant annet OsloMet og UiO, og blir et godt alternativ for studenter som ønsker å bo i sentrum, ifølge en pressemelding.
– De planlagte studentboligene vil få en sentral beliggenhet. De blir sosiale og trivelige, med gode fellesarealer for beboerne. Dette tror vi blir et populært sted å bo, sier Eilif Tanberg, student og styreleder i SiO.
Hvis alt går som planlagt, skal boligene stå ferdig i 2027.
Karl Henrik Storhaug Reinås ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo (UiO) fortsetter som leder for Stipendiatorganisasjonene i Norge (SiP), melder organisasjonen i en pressemelding. Claire Degail ved helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet (UiT) slutter som nestleder.
SiP er en paraplyorganisasjon som samler interesseorganisasjoner for doktorgradsstipendiater og tidlig karriereforskere (som postdoktorer) ved norske universiteter og høgskoler.
— Det er svært viktig at alle i midlertidig vitenskapelige stillinger i Norge har en tydelig stemme som løfter de utfordringene vi står i, samtidig som vi får økt anerkjennelse for hvor viktig vi er som rekruttering til forskning, noe som er avgjørende for at Norge skal være en solid og tydelig kunnskapsnasjon framover, sier Reinås i pressmeldingen.
Ved utgangen av 2025 vil 69 kandidater ha disputert for doktorgraden ved OsloMet. Det er universitetets toppår hittil for avlagte doktorgrader.
Under årets andre kreeringsseremoni ble 28 kandidater hedret for gjennomført forskerutdanning. Det skjedde under en høytidelig seremoni på Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo, melder OsloMet på sine nettsider.
— OsloMets utdanninger og forskning tar fram kunnskap som svarer på behovene i samfunnet, og bidrar til utvikling av velferdstjenester, innovasjon og verdiskaping. Deres doktorgradsarbeid er eksempler på dette viktige bidraget, sa rektor Christen Krogh i sin tale til de nyslåtte doktorene.
De nye doktorandene kommer fra alle fire fakulteter ved universitetet, samt fra Senter for profesjonsstudier.
Kreering av nye doktorander foregikk ved OsloMet 11. desember 2025.Foto: Skjalg Bøhmer Vold/OsloMet
Forskningsrådet fordeler nå 277 millioner kroner til helseforskning og institusjon, skriver Forskningsrådet i en pressemelding.
120 millioner kroner gis til åtte prosjekter for å styrke bærekraften i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Blant annet får OsloMet 15 millioner til å utvikle løsninger for digital hjemmeoppfølging av eldre immigranter.
Universitetet i Oslo (UiO) med partnere får 20 millioner kroner for å utvikle forsyningssikkerhet av legemidler, står det i pressemeldingen.
— Samarbeid mellom forskning, offentlige aktører og næringsliv er viktig for å drive frem teknologi og innovasjon som helsetjenesten trenger. Disse prosjektene viser hvordan slike partnerskap gir smartere løsninger, skaper verdier og bidrar til omstilling, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
— Det er viktig å øke forskingsinnsatsen i de offentlige helsetjenestene og i samarbeid med forskere og næringsliv. Disse prosjektene er gode eksempler på dette, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
Se oversikt over hvilke prosjekter som får midler her.
Desse gleda studentar og tilsette ved Høgskulen i Volda fredag. Framme: høgskuledirektør Oddrun Rangsæter og rektor Odd Helge Mjellem Tonheim.privat
Med rektor Odd Helge Tonheim i spissen gjekk det eit Lucia-tog gjennom Høgskulen i Volda sine ulike bygg fredag 12. desember. 150 lussekattar, ein kasse mandarinar og ein god del twist gjekk med. Tilbake fekk toget, med rektor, høgskuledirektør og representantar for velferdsgruppa og studentparlamentet, både smil og gode ord.
— Dette har me gjort i fleire år, eg var med også som prorektor, seier Tonheim til Khrono.
— Er det sjølvsagt at det er rektor som skal få bera luciakruna?
— Nei, det har berre vorte slik, seier Tonheim og humrar.
— Men det er fleire som seier at dei likar godt at det er ei mannleg Lucia som kjem.
Og dersom nokon lurte: Brannvernet er teke hand om. Både Lucia og hjelparane har gått over til batterilys.
Svein Jarle Horn blir ny dekan ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) ved NMBU i et åremål på fire år.
Horn har vært konstituert dekan siden sommeren, og er nå ansatt av Universitetsstyret, melder universitetet i en pressemelding. Planen var ikke å bli dekan, sier Horn, men etter å ha prøvd seg i rollen syns han det har fungert bra.
— Jeg har et svært godt team rundt meg på KBM, både administrasjonen og forskningsgruppene gjør en glimrende jobb. Jeg synes også samarbeidet med rektoratet og de andre dekanene på NMBU fungerer svært godt. Jeg ser derfor frem til å fortsette i rollen som dekan i 4 år til, sier Horn.
Horn er professor i bioprosessteknologi, og har publisert over 150 forskningsartikler.
Svein J. Horn har vært konstituert dekan ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, og ser fram til fire nye år.Charlotte Bless
Nylige artikler
Reagerer på at arbeidsgiver ga advarsel for ytringer
Kristiania gjør store endringer. Solfrid Lind blir rektor og administrerende direktør
Muntlig eksamen: KI og quick fix
OsloMet-styret forlenger Akademisk dugnad
Psykologisøknad er levert. — En milepæl, sier rektor
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Hardt ut mot stempel som ekstrem. — Orwellsk nytale