meldinger
Profesjonsmelding og nye opptaksregler kommer 5. april
Rett etter påske lanserer regjeringen både profesjonsmeldingen og kommer med sine forslag til nye opptaksregler for høyere utdanning.
— Profesjonsmeldingen og opptaksmeldingen kommer begge 5. april.
Det forteller forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel til Khrono.
De som trodde en eller begge meldinger skulle bli påskelektyre i kunnskapssektoren tok dermed feil. Hoel er ellers sparsom med å kommentere innholdet og hva regjeringen kommer til å foreslå, men litt innblikk gir han.
— Når det gjelder opptaksmeldingen har det vært et overordnet stikkord for vårt arbeid at folk må komme fortere i gang med sine studier. For da kommer de raskere i arbeid. Det er bra for folk og det er bra for samfunnet, sier Hoel.
— Må opp av grøfta
Når det gjelder profesjonsmeldingen sier Hoel at et overordnet poeng er at akademiseringen av profesjonsutdanningene har fått for stor plass på bekostning av erfaringskunnskap.
— Nå skal vi opp av denne grøfta, sier Hoel, og trekker fram regjeringens forslag til ny forskrift for ansettelse i sektoren, der man har kommet med tydelige endringer for førstelektor — dosent løpet.
Endringer som er møtt med reaksjoner på universiteter og høgskoler.
Begrense muligheter til å ta opp fag
Opptaksutvalget ble ledet av Marianne Aasen og kom med sin innstilling 1. desember 2022.
Opptaksutvalget foreslo blant annet å fjerne alle tilleggspoeng og muligheten til å ta opp fag ved opptak til universiteter og høgskoler. Som et alternativ foreslo utvalget opptaksprøver.
Vil ha grep om profesjonsutdanningene
Bakgrunnen for at regjeringen kommer med en profesjonsmelding er at den vil ha grep om kjerneprofesjonene i Norge. Derfor er lærer-, helse og sosial-, samt ingeniørutdanningene tema for en egen stortingsmelding.
Dette skrev regjeringen da den lanserte den kommende stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene:
«Profesjonsutdanninger av høy kvalitet gir tilgang på kompetanse som vil sikre gode offentlige tjenester til innbyggerne over hele landet. Videre bidrar profesjonsutdanningene til faglig innovasjon og utvikling i blant annet skoler, helse- og omsorgsinstitusjoner og andre virksomheter. Perspektivene i profesjonsmeldingen vil omfatte både kvalitet og kapasitet,» skrev regjeringen.
Nyeste artikler
Menneskene først: Teknologiens sanne verdi ligger i å forstå virkelige problemer
Klar for et kvantesprang?
Det er mangfoldsutfordringer i akademia
Det er forskjell på tekstlikhet og fusk
Mener PSTs bildebruk er kritikkverdig
Mest lest
Fem personer har sluttet på kort tid i prestisjeprosjekt
Professor trekker seg i protest: —Kommer ikke til å være høflig og hyggelig mot Elon Musk
Bekymret over norske politikeres lave utdanning
Han underviser for tomme saler. Vil ha studentene tilbake på campus
Svindlerne fikk napp hos Sintef. 9 av 25 ga fra seg passord