REKTORPORTRETT

Slakter rektormaleri. — Skandaløst dårlig

Portrettmesterskapets dommere legger ingenting mellom når de skal beskrive danske Erik A. Frandsens portrett av UiO-rektor Svein Stølen. — Bildet er skandaløst dårlig, mener Mona Pahle Bjerke.

Svein Stølen (t.h.) sammen med kunstneren Erik A. Frandsen under avdukingen av hans portrett tidligere denne uka.
Publisert Sist oppdatert

Det er tradisjon at avtroppende rektor ved Universitetet i Oslo (UiO) blir portrettert via malerkunsten, en ære som er blitt 21 rektorer til del siden 1906. 

Onsdag ble portrettmaleriet av Svein Stølen avduket, ved Universitetet i Oslo. Stølen avslutter sitt virke som rektor ved universitetet 31. juli. 

Bildet er utført av den danske kunstneren Erik A. Frandsen. Han har mottatt 450.000 kroner for arbeidet med portrettet, opplyser UiO. Beløpet dekker alle utgifter i forbindelse med oppdraget, inkludert honorar, reiseutgifter og materialkostnader.

Khrono har kontaktet Frandsen gjennom hans galleri i Norge, som videreformidler at Frandsen ikke har noen kommentar til kritikken. 

 Visuelt støyende

Khrono har bedt om en vurdering av rektorportrettet fra to av dommerne i TV-suksessen Portrettmesterskapet, Mona Pahle Bjerke og Lars Elling.

Pahle Bjerke er en av landets fremste kunstkritikere, kjent fra NRK som kunstanmelder og kommentator. Hun er svært lite imponert over hva som nå er kommet opp på veggen på Universitetet i Oslo.

— Bildet er skandaløst dårlig. Med en viss velvilje kan man kanskje si at det er en viss portrettlikhet, men jeg føler at kunstneren ikke har sett Stølen særlig godt, sier hun.

— Og det er lite annet som taler til portrettets fordel. Frandsen har ikke klart å gi noen overbevisende skildring, verken av rommet eller kroppen. Jeg tror nok at kunstneren har tenkt at det skal være en korridor bakover der, en slags kvintessens av universitetet som sted. Men det er veldig lite karakteristisk med alle disse skrikende fargene, med de store, grønne bildene på veggen, dette gulvteppet og alle disse skrikende fargene. Det kan hende at det er en korridor som er akkurat sånn der oppe, men det er veldig støyende visuelt.

Kunstanmelder Mona Pahle Bjerke er lite imponert over UiOs ferske rektorportrett.

— Selve skikkelsen er også plassert på feil side av bildet. Her fordyper vi oss i det som ikke er det som er det sentrale, nemlig omgivelsene. Som heller ikke er godt skildret. Vi ser at hele rommet kollapser. Gulvet går jo oppover, korresponderer ikke veggene og føles ikke som en del av rommet.

Grubler på prosessen

— Hva med selve portrettet av Svein Stølen?

— Hodet er jo skildret med en viss tredimensjonalitet, selv om det ikke er spennende, malerisk modellert. Men fra brystet og ned er skikkelsen helt flat. Og det som forsvinner ned i bukselommene overbeviser absolutt ikke som armer. De er jo helt forkrøplet.

— Og symmetrien i det hele?

— Nei, det fungerer virkelig ikke. Det hender at kunstnere av og til ut fra en ekspressiv impuls fordreier ting for å skape et uttrykk. Dette er ikke vellykket sånn sett heller. 

— Jeg grubler jo på hva slags prosess som har ledet fram til denne rare avgjørelsen, om å ta inn dette bildet. Har de som har valgt dette en kompetanse? For dette er litt flaut for Norge og Universitetet i Oslo — at dette er det som skal henge på veggen, sier Mona Pahle Bjerke.

Se universitetets svar lenger nede i saken.

— Amatørisme

— Om dette var sesong 2 av Portrettmesterskapet, ville jeg sagt «ikke videre» om dette bildet, sier kunstneren Lars Elling, som også var dommer i NRK-programmet sammen med Pahle Bjerke. 

— Jeg synes det har en omtrentlig og brukbar portrettlikhet. Problemet er den slappe målemåten som er utført her.

— Hva legger du i det?

— Det er litt veikt i strøket, litt omtrentlig i fargene og litt vindskeivt i komposisjonen. Overraskende fokus på det spraglete gulvteppet, i stedet for ansiktet. Jeg synes det bærer preg av å være gjort etter et foto, men det har ingenting av fotoets overbevisning med seg. Så jeg synes det er et slapt og omtrentlig portrett.

— Man kan godt presse en komposisjon, men det at personen er til venstre i bildet gir dette et slags snapshot-preg. Man kan bruke det som et kunstnerisk grep, men jeg synes det er vondt å se hvordan den ene skulderen klippes av, og hvordan den vage pølsearmen forsvinner ned i bukselomma på figurens høyre side. 

Lars Elling var dommer i NRK-programmet Portrettmesterskapet. Han kaller portrettet av Svein Stølen for et slapt og omtrentlig portrett.

Det hele virker klattet og ukonsentrert, mener Elling.

— Det er ikke rent lite amatørisme over dette bildet. Hvordan fargene er brukt, hvordan fargene ikke er brukt konsekvent, og hvordan vi som ser på bildet trekkes bort fra det som her er hensikten. For hensikten er vel å få laget et portrett?

Tar kritikken med knusende ro

Rektor Svein Stølen bedyrer på sin Facebook-side at han tar kritikken med knusende ro.

— Jeg har de to siste dagene hatt kveldsomvisninger med internasjonale gjester i aulaen. Jeg har moret gjestene med bruduljene rundt Munchs fantastiske malerier som en gang var så omdiskuterte. Og sånn er det jo, om det handler om aulamalerier, skulpturparken på Ekeberg eller Kunstsiloen i Kristiansand. Kunst provoserer og den endelige dom får historien fortelle en gang i fremtiden, skriver han, og slår fast at han er fornøyd.

— Jeg liker maleriet og bestillingen var fra meg at Erik skulle beskrive min person. Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på at han har klart det (og så er det klart at folk kan være forsiktige i tilbakemeldinger til meg) .. og dersom noen lurer på hvordan jeg ser ut rent billedlig så ligger det mange foto på nettet. Men jeg er glad for at kritikerne har tatt seg tid til å se maleriet i Lucy Smiths hus - for maleriet må virkelig sees live, sier han.

Har søkt kunstfaglige råd

Universitetsdirektør Arne Benjaminsen ved Universitetet i Oslo beskriver prosessen som har ført fram til denne ukens maleriavduking slik: 

— UiO har lang tradisjon for å hedre rektor med et portrett. UiOs Kunstfaglig råd vedkunstforvaltningen har blitt bedt om å gi forslag til rektor. De har gjennomført en vurdering og saksbehandling av innspill og forslag. Rådet har presentert kunstneren og gjennomført et kunstnerbesøk sammen med rektor. Rektors innspill og ønsker, sammen med vurderingen i kunstfaglig råd, er bakgrunnen for beslutningen.

Han legger til at kriterier og ambisjoner for kunstverket blant annet er faktorer som dette:

— Gjenkjennelighet, samtidighet, skal reflektere «rektorgjerningen» men også hans personlighet, ambisjon om å søke etter kunstner utenfor Norge, eller med internasjonal anerkjennelse, da dette også reflekterer universitetet i virksomhetens natur som forsknings og utdanningsinstitusjon. Utover dette følger innkjøp av rektorportrett øvrige retningslinjer for kjøp av kunst, sier Benjaminsen.

Endringslogg 13. juni kl. 16.31: Oppdatert med kommentar fra universitetsdirektør Arne Benjaminsen. Klokka 18.24: Lagt til kommentar fra rektor Svein Stølen.

Powered by Labrador CMS