Debatt ● Elena Rosnes og Lise Eastgate
Ulogisk at regjeringen vil kutte IKT-studieplasser
Det stort behov for IKT-kompetanse, skriver Elena Rosnes og Lise Eastgate.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Næringslivet og offentlige tjenester er desperate etter IT-hoder. Mangelen på digital kompetanse pekes på som omstillingens største hinder.
I regjeringens forslag til statsbudsjettet er det ingen satsing på studieplasser innen IKT, og 1.500 studieplasser som ble opprettet under pandemien kan forsvinne.
En nedprioritering av IKT-plasser vil ikke alene «velte lasset», men det sender noen viktige signaler som kan være med å påvirke satsningsområder direkte eller indirekte knyttet opp mot det grønne skiftet.
Kompetanseforum Østfold jobber for å tilrettelegge for relevant kompetanse for fremtidens arbeidsmarked. Da er antall studieplasser én av mange viktige brikker som må på plass.
Itera sitt regionskontor i Fredrikstad er med i Kompetanseforum Østfold nettopp fordi teknologiselskapet støtter samspillet mellom akademia og næringsliv, som er en viktig faktor i å sikre relevant kompetanse. Å bidra til at utdanningsinstitusjonene får tilgang til næringslivets innsikt er helt avgjørende.
Ungdommen ønsker å satse på teknologi. Søkertallene til IT-studiene har vært høye de siste årene. Da er det ekstra viktig å tilrettelegge for flere IKT-studieplasser og gjøre studiene så relevante som mulig.

Nylige artikler
En drivkraft i nord har forlatt oss
Anne Husebekk har gått bort
Det amerikanske ekkoet i Helgheim-debatten
Forskningsintervjuene ble en befriende møteplass for Bente
150 år med ingeniørutdanning er historia om menneska som bygger Noreg
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Så mye tjente «kjendisene» i akademia