Konkurrenter eller kompanjonger? Det er et stort potensial i et tettere samarbeid mellom fagskoler og høyere utdanning. Det kan gjøre oss sterkere rustet til å møte kompetansebehovene i samfunnet. Det vil tjene Norge godt.
From Columbia University to Blindern — Student Protests Against the War in Gaza Demands of Columbia University students are directly link to the ongoing war in Gaza. They have been labeled as antisemitic. But is this true or are they part of larger anti-war movements? And perhaps more importantly, for us in Norway, what can academics, students, and informed citizens do to successfully pressure politicians for an immediate ceasefire in Gaza?
Å investere i bibliotekene er å investere i studentene Et Universitetsbibliotek med gode leseplasser, grupperom og sosiale soner, er et symbol på universitetets omsorg for sine studenter. Ved å investere i bibliotekene, investerer vi i studentene våre.
Når dårlige råd er dyre Hvis vi reduserte utgiftene til ledelse og administrasjon med 5 prosent, ville hele underskuddet på 23 millioner være spart inn i løpet av tre år, skriver OsloMet-professor Ole Martin Moen.
Fremskaffelsen av ny kunnskap er ikke tilstrekkelig for å klassifisere en aktivitet som forskning Det er ikke noe i Dagbladets metoderapport som viser til at hensikten har vært å innhente generaliserbar kunnskap, skriver filosofiprofessor Reidar Lie.
Internasjonale studenter føler seg uvelkomne i Norge I møte med norsk byråkrati hadde flere av våre skolepengebetalende studenter i praksis ikke råd til verken mat eller bolig, og de følte seg avhengig av hjelp og økonomisk bistand fra fremmede. Dette er ikke god reklame for Norge.
Doktorgradsavhandlinger bør inneholde artikler av høy internasjonal standard Det medisinske fakultet godkjenner ph.d.-artikler på norsk, men bare dersom de ikke publiseres i et medisinsk tidsskrift. Brean og Holmøy svarer fakultetsledelsen.
Vi trenger akademiske data-røktere Hvem har ikke opplevd å stå foran en regnskog av potensielle plattformer for lagring av og søk etter data, men ikke helt klart å finne ut av hva som fungerer eller passer til mine behov?
Årsstudium er viktig — og studentane veit det Dei siste åra har me sett ein nedgang i studentar som tek heile grader i framandspråk. Men kanskje det er på tide å godta at ikkje alle studentar treng ein heil grad. Kanskje me no skal tora å seia at me fokuserer på årskurs.
Strid på universitetene: — USA trenger å overhale systemet for universitetsstyring Kanskje kunne voldelige konflikter ved amerikanske universiteter unngås om studentene fikk være med å bestemme, slik de er i Norge.
Universitetsutvikling under marknadsstyring Det er ein fare for at dei faga som er bygd opp som akademiske fag ved Nord universitet gjennom 50 år no er truga av dårlege søkjartal. Men viss vi bygger ned desse miljøa, kan vi då snakke om at vi har eit universitet?
NTNU, rydd opp! Kjenn deres samfunnsoppdrag! Høyskoler og universiteter har et samfunnsoppdrag i å utdanne fagfolk som kan møte fremtidens behov. Når NTNU i Ålesund kutter i videreutdanninger er det grunn til bekymring, skriver Norsk sykepleierforbund.
Misforstått om plagiat «Plagiat er tyveri og grensen er enkel», skrev Trond Amundsen. — Nei, det er ikke så enkelt, svarer advokat Magnus Stray Vyrje.
Kritikerne av profesjonsmeldingen tar feil Økt fokus på praksisbasert kunnskap i profesjonsutdanningene møter mye kritikk i flere innlegg i Khrono. Kritikerne mener meldingen ikke er framtidsrettet. Vel, de tar feil.
Prioriteringen av den rent militære forsvarsforskningen må foretas i styringslinjene i forsvarssektoren Ønsket om at forskningen skal bidra til et godt totalforsvar må ikke bli til hinder for FFIs evne til å støtte det militære forsvaret, skriver Rollvik og Haugstad.
Argumenter mot akademisk boikott — kjente grep med lite hold Flere av argumentene mot akademisk boikott i Norge gjør bruk av velkjente grep og kan virke tilforlatelig. Men få av argumentene er gyldige.
Slipp den erfaringsbaserte MBAen løs Etter å ha sensurert flere titalls oppgaver, blir jeg mer nedstemt av at oppgave etter oppgave i tilnærming, struktur og metode til forveksling er lik foregående.
HK-dir vil institusjonalisere et karrierehull Det er uforståelig at HK-dir ønsker å gjøre det umulig for universiteter og høgskoler å ansette godt kvalifisert og viktig arbeidskraft. Hvis noen oppnår fast ansettelse i UH-sektoren umiddelbart etter disputas, er det fordi universiteter og høgskoler trenger dem.
Praksis i samfunnsvitenskapelige studieprogram — bare for noen utvalgte? Når ‘alle’ stiller på arbeidsmarkedet med en universitetsgrad, blir det om å gjøre å skille seg ut — og praksis blir omtalt som ‘the new degree’. Men den er mer tilgjengelig for noen enn for andre.
Plagiat er tyveri og grensen er enkel Vi som forsker, enten vi er professorer eller studenter, er helt avhengige av tillit. Derfor er det forskningsinstitusjonenes ansvar å fremme normer og verdier som motvirker juks, og at vi er enige om tydelige og lettforståelige kjøreregler for hva som er juks.
Krav til doktorgradsavhandlinger skal bidra til utdanningen av forskere i et internasjonalt miljø Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo svarer på debattinnlegg om at UiO ikke godkjenner artikler i norsk tidsskrift som del av doktorgradsavhandlinger.
Dekanatet tvinger ikke gjennom en omorganisering I et debattinnlegg i Khrono fremstår det som at vi har bestemt oss for å tvinge gjennom en omorganisering. Det stemmer ikke, skriver HF-dekanatet ved NTNU.
Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep Det er mer enn didaktiske grep som må til for å utfordre lite hensiktsmessige tradisjoner og utvikle en mer kollektiv praksis i lærerutdanningene. Heldigvis spirer og gror det av innovativt arbeid i utdanningene våre.
Lytt til sektoren — bevar opprykksordningen På vegne av ansatte ved universiteter og høyskoler vil vi gi klar beskjed til regjeringen: Legg bort forslagene som svekker dosentløpet og profesjonsutdanningene.
HF-fakultetet gambler med unikt fagmiljø «Jubileumsgaven» vi har fått av vårt eget fakultet — Det humanistiske fakultet (HF) — er et forslag om å dele instituttet i tre, skriver ansatte ved Institutt for kunst og medievitenskap ved NTNU.
Jeg vil at faget mitt skal utvikles — akademisk og profesjonsrettet Vi risikerer et A-lag som blir de som driver med forskning og et B-lag som underviser studentene. En slik ordning vil jo ikke bidra til en syntese mellom profesjonskunnskap og akademisk kunnskap, skriver Utdanningsforbundet.
Politisk innspurt må gi klarere retning Profesjonsmeldingen har mye bra med seg, men også elementer som trenger grundig og god behandling for at meldingen skal gi nødvendig retning fremover, skriver fire helsedekaner.
Internasjonal på- og avstigning Det koster ikke mye økonomisk å arrangere et godt på- og avstigningsprogram. Det koster derimot en god del egeninnsats og vilje, men jeg vil påstå at man ikke har råd til å la være og at man får mye igjen for arbeidet.
En profesjonsmelding som vil kunne øke rekrutteringen til læreryrket Gjennom den foreslåtte profesjonsmeldingen, får lærestedene nå økt autonomi til å utvikle relevante utdanningstilbud. Det er et skritt i riktig retning.
Universitets- og høgskulesektoren må setje arbeidet med norsk terminologi i system Gjennom fleire tiltak dei siste åra har politikarane meldt klart ifrå at sektoren må setje arbeidet med norskspråkleg terminologi i system. Nå er tida inne for at sektoren utfører oppdraget.
Det burde handlet om demokrati En sann tillitsreform i UH-sektoren kan ikke gjennomføres fra toppen. De ansatte må virkelig vises tillit og involveres i både reform og styring gjennom demokratiske prosesser og organ.
Vi har et alternativt masteroppgaveformat allerede Det entreprenørielle formatet på masteroppgaven innebærer at studentene skal utvikle et didaktisk produkt, teste det ut systematisk i skolen og argumentere for det de har utviklet gjennom forskning og teori, skriver merittert underviser Tuva Bjørkvold.
Høyere utdanning bør være tema i debatten om Nansen-programmet Nansen-programmet må bidra til gjenoppbyggingen av høyere utdanning i Ukraina. Onsdag debatteres saken i Stortinget.
Profesjonsutdanninger: For akademiske — for hvem? I den nye stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene ser utgangspunktet ut til å være at profesjonsutdanningene har blitt for akademiske. Men denne påstanden er dårlig begrunnet.
Maktkamp på høgskulen God leiing føreset god rolleforståing. Leiarkonfliktane ved HVO dei siste åra handlar om det motsette, skriv to tidlegare tilsette ved Høgskulen i Volda.
Vi trenger bedre arbeidslivsrelevans i høyere utdanning Masterkandidater med lærerutdanning og utdanninger i helse- og sosialfag kommer kjapt i relevante jobber. Det samme gjelder jurister. Har du derimot mastergrad i realfag, samfunnsfag eller humanistiske- og estetiske fag, kan det ta litt lengre tid før du får jobb.
Et bekymringsbrev fra psykologstudenter om skikkethet Vi synes ikke spørsmål om skikkethet eller utgangspunkt for individuell veiledning bør kreve noe som ligner en politianmeldelse fra en medstudent.
Vi har full tillit til vår valde og sitjande rektor — Vi har vanskeleg for å sjå at ein tilsett rektor, der tilsetjingsprosessen ligg til styret og ikkje til dei tilsette og studentane, skulle vere ei meir demokratisk ordning, skriv 15 tilsette ved Høgskulen i Volda.
Ny læringsteknologi kan bidra til økt læringsutbytte Hvert år tar norske utdanningsinstitusjoner imot smarte, initiativrike og kreative ungdommer som av forskjellige grunner ikke har forutsetninger for å lykkes, dersom den eneste læringsmetoden som tilbys er å lese i en bok, stille på forelesning og ta notater.
Hvor er oljepengene når vi trenger dem? Er det virkelig slik at sykepleierutdanningene i oljenasjonen Norge skal bruke sparing som virkemiddel når målet er å sikre kvalitet i utdanning og forskning?
Det trengs en framtidsrettet politikk for profesjonsutdanningene Profesjonsmeldingen har flere gode tiltak som kan bidra til at universiteter og høyskoler vil utdanne flere profesjonsutøvere som arbeidslivet vil trenge framover. Men dessverre preges meldingen også av en tenkning om disse fagområdene som peker bakover snarere enn framover.
UiO undergraver medisinsk forskning på norsk Regjeringen ønsker at norske forskere skal ha tilgang til gode norskspråklige vitenskapelige publiseringskanaler. Universitetet i Oslo ønsker det tydeligvis ikke.
Universitetene må få gjøre mer for flyktninger Vi trenger en debatt om hvordan staten kan tilrettelegge for at norske universiteter og høyskoler kan bidra mer og bedre til studenter og ansatte på flukt.
Kunstig intelligens — lovande teknologi eller trugsmål mot akademiske normer? Spørsmålet om korleis me kan hegna om og revitalisera grunnleggjande akademiske normer i møte med ny teknologi er høgaktuelt ved europeiske universitet og høgskular.
— Regjeringen krever ekstra innsats. Institusjonene takker for tilliten, og overlater ekstrajobben til de ansatte Institusjonene takker regjeringen for tilliten når kompetansekrav til sykepleierutdanningen fjernes. Men hva med dem som nå skal tette kompetansehullene?
Akademisk boikott og akademisk frihet på ulike samarbeidsnivåer Internasjonalt akademisk samarbeid foregår på ulike nivåer. En nyansert debatt om forholdet mellom akademisk boikott og akademisk frihet forutsetter at dette forholdet diskuteres med referanse til hvert av de ulike nivåene.
KI-diskusjoner om forskning kan forebygge at et A- og B-lag blant studenter Det er behov for mange møteplasser for erfaringsutveksling om bruk av KI i forskning, ikke minst for å komme i møte den usikkerheten mange kjenner på. Dessuten er bruk av KI i forskning noe av det viktigste vi kan ta tak i for å legge til rette for kyndig KI-bruk blant studenter.
Takk og farvel, masteroppgaven Det er på tide å ta farvel med masteroppgaven slik vi kjenner den. Det har vært en lang og lærerik reise, men nå er det på tide å omfavne fremtiden.
Spørsmål om KI som faglige spørsmål Vår inngang til debatten om kunstig intelligens, er å ta det i bruk med studentene. Hvis ikke vi som faglig ansatte integrerer KI i undervisningen, vil andre gjøre det.
Lærar utan master: — Veldig bra, og veldig fornuftig Regjeringa vil gjere det mogleg å kvalifisere seg som lærer utan å ta master. Veldig bra, og veldig fornuftig, meiner vi.
— Regjeringen har lagt en økonomibombe under store deler av sektoren Det må tas et krafttak i finansieringen av høyere utdanning. Stopp kuttene og fjern indikatorene. Vi trenger forutsigbarhet i finansieringen når vi har et langsiktig samfunnsoppdrag.
Tekstlikhet, plagiat, fusk — samme sak? Vi er kommisjonen som vurderte Ingvild Kjerkols masteroppgave på nytt i vinter. Vi vurderte at det var mistanke om fusk, men at vi var i tvil. Dette innlegget handler om denne tvilen.
Statsråden svarar på kritikk: Fleire vegar inn til lærarutdanningane Eit av våre hovudmål med profesjonsmeldinga er å styrkje den erfaringsbaserte kunnskapen i profesjonsutdanningane. For å lukkast med det, må vi gjere vegen enklare inn for dei med erfaringskunnskap.
Sju instituttleiarar: Sats på framandspråka! Nyleg føreslo regjeringa å fjerne tilleggspoeng for framandspråk ved opptak til høgare utdanning. Det er grunn til uro over at regjeringa svekkjer framandspråka si stilling, no som verda kjem oss nærmare.
Rent faglig ville Kjerkols masteroppgave vært bedre om den hadde vært halvparten så lang Vi trenger også en debatt rundt formatet for masteroppgaven og om sidekravet faktisk passer til det forskningsarbeidet studentene er forventet å gjennomføre.
Noe kan læres av statsrådenes refuserte masteroppgaver Både universiteter, forskere og journalister må ta rev i seilene etter at masteroppgavene ble underkjent.
Skjult forfall i akademia Åpent brev til landets rektorer fra seks professorer ved norske universiteter: — Noe alvorlig er i ferd med å skje i akademia. Vi ser tegn til urett, maktmisbruk og sløsing ved norske universiteter.
Nå fins det snart ikke kirkemusikere igjen i Norge. Vi har ikke råd til å utdanne dem mer Kjære regjering: Krisesituasjonen knyttet til kirkemusikkutdanning i Norge er ikke særegen for NTNU. Dette gjelder oss alle.
En fordummende debatt Plagiatsakene til Ingvild Kjerkol og Sandra Borch bør være en vekker for alle i universitets- og høgskolesektoren, og for alle politikere som jobber med dette feltet. De viser at vi trenger en grundig diskusjon om systemene høyere utdanning opererer innenfor.
Nord og ned eller rett vest? Hvordan kan vi forstå at den masteroppgaven som nå er underkjent for juks og plagiat, i 2021 kan ha blitt bedømt til A, spør NTNU-professor Ingar Kaldal.
ChatGPT kan brukes til både dumme og smarte oppgaver. Et svar til Are Bøe Pedersen Nå er jeg enda ikke forsker, men om jeg skulle blitt det så vil jeg definitivt se for meg en hverdag der KI er en naturlig del. Så tror jeg det som skiller de «dumme» fra de «smarte» er måten man bruker det på, skriver student.
Realisme omkring universitetenes rolle i Israel Jörn Klein løfter frem Universitetet i Haifa som en arena for kritisk debatt og for fredsbygging i en vanskelig tid. Ingen israelske universiteter inntar en slik rolle i dag. Heller ikke i Haifa.
Publiseringens hamsterhjul Akademia kan føles som en endeløs maraton etter publikasjoner. Men hva med forskningens dypere formål?
Mattekrisa i skolen Altfor mange elever velger enkleste utvei i matematikk i videregående skole. Skolen trenger et skikkelig realfagsløft for å snu trenden.
Akademisk forankring er viktig for profesjonsutdanningene Regjeringen har gode intensjoner om å styrke profesjonsutdanningene. Det er bra. Likevel blir akademisk forankring omtalt som noe tilnærmet negativt. Forslagene om å redusere betydningen av forskningsbasert kunnskap for undervisere er et skritt i feil retning.
Skal vi virkelig ikke kunne diskutere og kritisere Israel?Replikk til Glastad Vi risikerer at vi ikke klarer å kjenne igjen virkelig antisemittisme, når den måtte dukke opp, fordi det allerede er ropt «ulv» for mange ganger.
Støre og Kjerkol: Maktspelarar i Arbeidarpartiet Måten statsminister Jonas Gahr Støre til no har handsama plagiatsakene syner at den machiavellianske maktpolitikken framleis dominerer på Statsministerens kontor.
Hvem er følelsesstyrte i debatten om KI? Det er foreløpig altfor lite forskning på hva og hvordan man lærer gjennom å bruke KI. Men noen ganger er det lov å bruke sunn fornuft. Læring er ikke noe vi vil sette bort til KI, slik vi setter bort matematikk til en kalkulator.
Boikott av Israel er det motsatte av akademisk frihet Hvis universiteter som institusjoner inntar politiske standpunkter, åpnes det for at så vel holdninger som akademikere, studenter og andre ansatte sorteres i «akseptable» eller «uakseptable»
Fikk du med deg at personen som oppdaget Sandra Borchs plagiat var en student? Og at han ikke ble sendt i eksil, torturert eller fengslet for det? Fikk du med deg at personen som oppdaget Sandra Borchs plagiat var en student? Og at han ikke ble sendt i eksil, torturert eller fengslet for det?
Ny opptaksordning må ikke få spenne beina under Fullføringsreformen To stortingsmeldinger står i motsetning til hverandre. Dette bør ordnes opp i før ny opptaksordning trer i kraft, mener Per-Odd Eggen, som også ser lys i tunnelen.
Regnefeil og kommunikasjonssvikt kan medføre pasientskade og død Vi kan risikere regnefeil og kommunikasjonssvikt, redusert gjennomføring og kvalitet blant nyutdannede sykepleiere. Er dette den praksisnære tilnærmingen dere etterstreber, politikere?
Halvering av realfagspoeng er feil medisin Det er fortsatt stort behov for realfag i samfunnet. Likevel foreslår regjeringen å halvere antall realfagspoeng i videregående skole.
Kan KI motvirke en uthuling av høyere utdanning og frigjøre tid til studentaktiv læring? Kanskje kan kunstig intelligens gi oss enda mer tid til gode møter med studentene, slik at de står mer robust i balansen mellom motgang og medgang.
Tidligfase teknologioverføring: Fordel grunnmidler direkte Forskningsrådet ber nå om innspill til kriteriene og prosedyrene som skal ligge til grunn når 120 millioner kroner til tidligfase teknologioverføring skal fordeles for årene 2025 og 2026. Budskapet fra oss er enkelt: Fordel slike grunnmidler direkte til institusjonene.
Utdanningsforbundet: — En rasering av profesjonsutdanningene Våre barn fortjener godt kvalifiserte lærere fra en forskningsbasert og praksisrettet profesjonsutdanning på masternivå. Det holder ikke med en billig quick fix og en lærerutdanning som tilbyr en liksom-master.
Akademisk fredsbygging i krigstider Universiteter kan spille en kritisk rolle i fredsbyggingsprosesser. Universitetet i Haifa er et eksempel på det, skriver Jörn Klein.
Regjeringens avvisning av opptaksprøver er skuffende Det overrasker meg at regjeringen avviser muligheten for opptaksprøver ved universitetene, en avgjørelse som presenteres uten annet logisk grunnlag enn å ville unngå en opptaksprøveindustri som i Sverige.
Direktoratifisering av universitetene? Mener HK-dir kanskje at vår sektor burde ligne litt mer på dem selv? Forslaget til ny forskrift er klønete formulert og betyr i realiteten et brudd med det sakkyndighetsprinsippet sektoren hviler på, mener Kristin Asdal.
Informanten skrev «HJELP, for faen!»: — Det er det all grunn til å ta på alvor Informantens enkle, men høylytte rop om hjelp fikk oss til å tenke. I vår studie av UH-sektoren tegnes det et bilde av at de ansatte opplever å være brikker i et system de ikke kan påvirke. Det gjør at flere vil slutte.
Forskning for framtidens forsvar Vi mener ikke at løsningen er å kopiere sivile mål og metoder for utvikling av forskning, slik Botnan antyder at vi tar til orde for. Forsvarsforskningen behøver porteføljestyring i kombinasjon med kapabilitetsmål.
Lærerutdanning i krise. Tid for drastiske didaktiske grep? Vi tror det fortsatt er mulig å «redde» nåværende utdanning ved å gjøre praksistrening og praksisrefleksjon mer markant. Her står to tiltak sentralt, skriver tre lærerutdannere.
Gi studentene et klatrestativ for karriereveiledning Vi må hjelpe studentene til å se at de kan gå opp, bort og til siden i karriereutviklingen — ikke alltid bare den ene veien oppover i karrierestigen.
Fred, feigskap og skuldkompleks — og ei brun kiste med antisemittiske skrifter Essay: Vi har noko sams, Habermas og eg. Når dotter mi spør meg om kven vi eigentleg skal heie på i Gaza, følgjer historia om ein landssvikdom og ei brun kiste med antisemittiske skrifter etter meg, skriv Heming H. Gujord.
ChatGPT gjør deg dummere Å la studenter bruke språkmodeller som ChatGPT i akademisk arbeid senker prestasjonene deres, trener dem å prokrastinere, og fører til kognitiv svikt. Kanskje vi ikke skal skynde oss med å integrere det i studier og arbeid?
Akademisk boikott: Hva sier universitetsstyret ved UiA? Flere tilsatte ved Universitetet i Agder har nå bedt Universitetsstyret behandle kravet om boikott i samme ordlyd som det nasjonale oppropet, skriver fire representanter for gruppen UiA for Palestina.
Vi trenger en nasjonal standard for kompetansen hos helsepersonell Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste må sikres kompetanse- på ulike nivå. Politikerne må skaffe seg innsikt i, og ha en systematisk tilnærming til de føringer som legges, når det gjelder utdanning.
Samtaler om antisemittisme er ingen avsporing. Et svar til Tokstad Verken krigen, nakba, sionismen eller noe annet er «kontekst» for å angripe norske jøder. Slike angrep er like forkastelige som de er uforklarlige, skriver Robert Glastad i et svar til Kjersti Tokstad.
ChatGPT er bare starten Vi må jobbe enda mer tverrfaglig, og inkludere digital kompetanse tidligere og mer i utvikling av forskning og utdanning.
Vitenskapsakademiene er ikke mannsbastioner Khronos oppslag om de nasjonale vitenskapsakademiene er utdatert, unyansert og bidrar til å segmentere fordommer. DNVA har arbeidet systematisk med å øke kvinneandelen over lengre tid.
Vi må snakke mer om KI-bruk i forskning Debatten om studenters KI-bruk går så det suser, men hva med forskeres KI-bruk, hva vet vi om den? Kronikkforfatterne peker på fire ulike tilnærminger til KI blant forskere som alle viser at det er på høy tid med mer åpenhet og debatt.
— Overraskende fra Publiseringsutvalget Morten Oksvold og Per S. Refseth svarer Publiseringsutvalget.
Derfor vil Pilot 1-10 i Nesna føre til en mer relevant lærerutdanning Under arbeidet med Pilot 1—10 for grunnskolelærerutdanninga ved studiested Nesna har vi i arbeidsgruppen gjort oss en del tanker om hvilke utfordringer utdanninga har og tatt tak i en del av disse under utarbeidelse av modellen.
Klage, klage, beklager Den demokratiske undervisningsmodellen har delt den pedagogiske makten og ansvaret mellom elev og underviser. Det som nå beskrives som ‘elevdiktatur’ er i ferd med å forrykke denne maktbalansen.
Det finnes etiske grenser for samarbeid på universitetene Spørsmålet er ikke om det finnes noen etiske grenser — men hvor de skal gå, skriver 30 ansatte ved Universitetet i Bergen om akademisk boikott.
Min (akademiske) selvtillit har ofte vært høy, men selvfølelsen til tider lav Jeg har lidd av bedragersyndromet det meste av min akademiske karriere, skriver kronikkforfatteren. Men nå skroter han hele tankesettet.
Lider akademia av teknofobi? En del av det å tenke selv og å være kritisk er nettopp å stille seg spørsmålet: «Hvorfor må jeg lære dette?». Hvorfor må man lære å transkribere, når transkriberingsverktøy kan gjøre det for deg?
Har det juridiske fakultet mistet troen på dialog? Det juridiske fakultets beslutning om å avslutte utvekslingsavtalen med Tel Aviv University er et pinlig knefall for en destruktiv aktivisme.
Gjør Norge til verdens best utdannede befolkning Er vi ikke klare for litt større vyer og ambisjoner? Universitetene har tross alt en avgjørende rolle å spille i utviklingen av samfunnet.
Forsvarets forskningsinstitutt, et institutt for bransjeforskning Forsvarets forskningsinstitutt er det organet som kan gi gode og presise råd til Forsvaret i en ekstremt krevende tid. Et bransjeinstitutt som ikke primært skal måles på publiseringer og siteringer, men på utviklingen av forsvarsevnen.
Endå eit innlegg om lærarar, yrke og utdanning Dei som i desse dagar sit og skal velje utdanningsretning, har i tretten år hatt orkesterplass til å sjå kva læraryrket kan innebere. Dei ser kva yrkeskvardagen krev av lærarar.
Det er ikke masteroppgaven som er problemet Nye, reviderte nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene stiller økte forventninger om profesjonsnære aktiviteter gjennom hele utdanningen.
Vår metode er å lytte til forskere med spesialkompetanse Det nasjonale publiseringsutvalget tar alle bekymringsmeldinger på stort alvor. Vi lytter da til forskere med spesialkompetanse. Kommer det nye opplysninger kan vi vurdere på nytt.
Legenden om da UiB sa opp avtalen med Universitetet i Tel Aviv Vi vil rose den gode diskusjonen som fant sted i fakultetsstyret ved Det juridiske fakultet. Dette var en viktig hendelse, ikke bare i fakultets historie, men i UiBs historie som institusjon.
Påstander om antisemittisme i akademia er en avsporing Robert Glastads påstand om at akademia er fylt av jødehat kan ikke stå uimotsagt.
Regjeringa må setje kraft i å styrka fleircampusinstitusjonar. —Det hastar Søkarsvikt råkar hardt. Det gir inntektstap og redusert handlingsrom for oss som er store på desse utdanningsområda. Men viktigast: velferdssamfunn i by og bygd vil mangle hundrevis av gode kandidatar. Det må Regjeringa ta kraftfulle grep rundt.
Et flertall av lærerstudentene forstår verdien av masteroppgaven Heldigvis melder 77 prosent av studentene at de helt eller delvis forstår hvorfor masteroppgave er en del av deres utdanningsløp. Khrono velger en annen vinkling. Hva er hensikten med å framstille saka med et negativt fortegn?
Stipendiat til salgs. 2024 modell, fleksibel og kreativ. Pris etter avtale. Et globalt arbeidsmarked, med en global konkurranse om publisering og lønn, krever at man evner å markedsføre seg selv.
Vi jobber for studentombud — også for fagskolestudentene I februar 2018, for rundt seks år siden, fikk vi flertall for forslaget om studentombud for alle studenter på universiteter og høyskoler. Nå er tiden inne for et ombud også for fagskolestudentene.
Publiseringsutvalget anbefaler å melde inn bekymringer. Vi forsøkte. Vi hadde lenge hatt våre mistanker om megatidsskriftet. Så da ansvarlig redaktør bekreftet at det hadde publisert falske forskningsartikler fra artikkelfabrikker var vel saken klar? Ikke for Publiseringsutvalget.
Kvalitet er også kaffe og venner Som fellesskap forvalter vi kvaliteten i høyere utdanning og videreutvikling av den. Kvalitet må snakkes om, diskuteres, belyses, undersøkes og måles for å utvikles.
Økosystemet i Oslofjorden kollapser — vi trenger tiltak Modige og riktig skalerte tiltak er nødvendige dersom vi skal kunne se en gjenoppbygging av fiskebestander og deres økosystemfunksjoner — i Oslofjorden og Indre Skagerrak.
Utan ingeniørar, inga danning Til hausten skal eg undervisa ingeniørstudentane mine i eit ex.phil.-emne dei meiner er fullstendig irrelevant og bortkasta. Er det det?
Tre råd i et uoversiktlig publiseringslandsskap Publiseringslandsskapet er i endring. Det kan være vanskelig å finne ut hva som er gode tidsskrifter, hva som er åpne tidsskrifter, og hvilke tidsskrifter som er røvertidsskrifter. Vi har tre råd.
Matrisemodell gir samarbeid og faglig mangfold i lærerutdanning På Universitetet i Agder er vi på ingen måte immune mot lignende situasjoner som Institutt for lærerutdanning ved NTNU nå står i. Jeg vil likevel mene at en viss resistens ligger i måten alle lærerutdanningene våre er organisert: I full matrise.
Vi trenger en nasjonal studentombudsordning også for fagskolestudentene Rettssikkerheten til studentene er viktig og høyt prioritert av departementet og regjeringen. Men da skulle jeg virkelig likt å se at de tok for seg alle studenter. Siden 2019 har vi jobbet for en nasjonal studentombudsordning for fagskolestudentene.
Skjult mobbing i akademia Mobbing, en atferd vi naivt kunne tenkt var forlatt i skolegården, blomstrer i korridorene og gruppearbeidene også i akademia — ikke minst i form av ekskludering.
Utdanningssentralisering kan true norsk suverenitet Forsvarsevnen vår avhenger av kunnskap. For å få til det, må vi tilby utdanningene Norge trenger over hele landet. Det styrker kunnskapsberedskapen vår.
Mitt nest beste kronikktema I frykt for å selvplagiere, skriver jeg dette ene og alene fordi jeg «brukte opp» mitt prefererte tema i fjor i et leserinnlegg til Aftenposten. Men det er jo min feil, jeg burde jo visst bedre.
Svar til Eirik Holmøyvik Holmøyvik, som ellers er både klok og etterrettelig, fremmer både misforståelser og faktafeil i sin tekst.
Press på akademisk frihet Den akademiske friheten utfordres i en rekke sammenhenger, også i Europa og i Norge. Vi står i fare for å sette betydelige begrensninger på den enkelte forsker.
Den nye antisemittismen: — Farlige forestillinger har spredt seg fra akademia til politikken og kulturen Antisemittismen har lange røtter i Norge. Det er ingen skam i å snu, men da må vi ta et oppgjør med farlige forestillinger om gruppetilhørighet som har spredt seg fra akademia til politikken og kulturen.
Nedlatande og feilslått statsrådskritikk Kritikken til Øyvind Brandtsegg fell på steingrunn all den tid han sjølv avslører at han manglar elementær kunnskap om korleis ei regjering fungerer.
Karakterpress og usunn konkurransekultur Vi er bekymret av resultatene i den nylig publiserte læringsmiljøundersøkelsen ved Det juridiske fakultetet på UiO. Det er nødvendig å handle aktivt for å forbedre læringsmiljøet for alle jusstudenter.
Hoel må komme med en ny finansieringsmodell Den lille summen som er bevilget til flercampus-institusjoner står ikke i forhold til kostnadene ved å opprettholde aktiviteten på lite søkte studier, ofte på studiesteder med få studenter totalt.
Fortsett å sikre studentvelferden, Jonas! I dag starter regjeringens første budsjettkonferanse for statsbudsjettet 2025. Regjeringspartiene og SV har satset på oss studenter i de to siste budsjettene. Nå kan Jonas og Trygve atter en gang være med å legge fundamentet for lik rett til utdanning — og sikre tilstrekkelig studiefinansiering.
Et høringsforslag som skroter utdanningsfaglig kompetanse? Den samlede utdanningsfaglige kompetansen blant de vitenskapelig ansatte i sektoren vil med forslaget til ny forskrift svekkes. Den tapende part er studentene, og til slutt også fremtidige arbeidsgivere.
Regjeringen bør snarest mulig gå for en operasjon «Erase and Rewind» Man burde kunne forlange at den retning og de tiltak som er igangsatt under de forrige to ministre ble reversert midlertidig. La oss gå to skritt tilbake og tenke oss godt om, skriver Øyvind Brandtsegg i et skråblikk på sektoren.
Utdanning gir mennesker håp og kraft Rektor Svein Stølen møtte flyktninger og fordrevne i Uganda: — Utdanning er avgjørende om vi virkelig tror at vi kan møte det globale samfunnets store utfordringer. Norge bør styrke internasjonalt samarbeid, ikke svekke det.
The Unseen Impacts of Tuition Fees and the Erosion of Diversity The implementation of current government initiatives threatens to disrupt and, quite simply, bring an end to an invaluable ‘pipeline’ of talented and productive individuals in Norway.
Det er liv på Nesna! Distrikta har ein vesentleg rolle i utvikling av framtida for Noreg. Den gode distriktsskolen er ei kjerne og ei drivkraft i lokalsamfunna. Eit nasjonalt senter for distriktsretta utdanning og forsking vil kunne synleggjere og dokumentere dette potensialet.
Vi trenger flere akademiske podkaster Vi trenger minst én akademisk podkast innen hvert fagområde, og de kan være en suksess selv med relativt få lyttere.
Nicolai Tangen på BI: Var kritikken av lederstil eller pedagogikk? Feedbacken Nicolai Tangen fikk bør ikke leses som kritikk av lederstil, men heller som tilbakemelding på pedagogikk. Ledere som blir invitert til å være gjesteundervisere kan ta lærdom av dette.
Om verdien av internasjonalisering og studentutveksling Vår egen kandidatundersøkelse viser at studenter som har vært på utveksling har svært ulik oppfatning av verdien utenlandsoppholdet har for videre arbeid og karriere, sammenlignet med Nifus arbeidsgiverundersøkelse.
Nyeste artikler
Eit kulturdrap i Trondheim — om nedlegginga av kyrkjemusikkutdanninga
Praktisk kunnskap og profesjonsutdanningene
Færre skal jobbe ved Nord universitet. — Blir nokre krevjande rundar
Krisen i lærerutdanningen — og årets understatement fra statsråden
Konkurrenter eller kompanjonger?
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Høgskulestyret sa opp direktøren i lukka møte
Stipendiat ble tvunget til å avslutte sin doktorgrad. Tapte rettssaken
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Misforstått om plagiat