De første forskerne fra USA har signert kontrakt med Aix Marseille-universitetet 11. juli 2025 - 19:31
Debatt ● Sigrid Skutvik Kvalitetsutvikling, faglig utviklingsarbeid og det uløste paradokset i sektoren
Debatt ● Johanne Raade, Jan Gunnar Winther, Aysa Ekanger og Bror-Magnus S. Strand Derfor har UiT signert Barcelona-erklæringa Openheit har ein grunnleggjande verdi for forsking og kunnskapsutvikling, skriv forfattarane frå UiT.
Stillheten i akademia er ikke nøytral – den er farlig Det farligste vi kan gjøre som akademikere – er å tie. Stillheten er ikke nøytral. Den er lært, strategisk og drevet av frykt.
Norsk forskning trenger norsk språk Vi må styrke norsk språk uten å lukke døra for verden. Det krever klok politikk, skriver forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
Forskingsetikken på spel Om det som skjer på Gaza i dag, og ansvaret som det israelske sivilsamfunnet har, ikkje er nok – kva skal til for at norske institusjonar innfører akademisk boikott?
Den institusjonaliserte aksepten for rasisme Etiske retningslinjer på papiret ikke er nok, mener Antirasistisk Senter. Nå utfordrer de nyerektoren ved Universitetet i Oslo, Ragnhild Hennum, til gjøre ord til handling for å bekjempe rasisme ved universitetet.
Alvorlige utfordringer for norsk fagspråk Det uroer oss at Universitets- og høgskolerådet avviser all kritikk og bruker ord som «elendighetsbeskrivelser» om alvorlige utfordringer for norsk fagspråk.
Vitenskapelig tillit Vitenskapen trives best når den kritiseres. Nettopp gjennom kritikk kan den ikke bare vise sine kvaliteter, den kan også utbedres, skriver Henrik Berg.
Utdanning på nett — småskalaerfaringar frå Sogndal Sosiologmiljøet i Sogndal er ferdige med eit følgjeforskingsprosjekt på Noregs første heildigitale studieprogram i sosiologi. Her deler dei av kunnskapen dei har fått for å lukkast med slike studium.
Forskningssamarbeid og etiske vurderinger Klimakrisen og framveksten av populisme utfordrer liberale demokratiske verdier og en rettferdig grønn omstilling i Europa, og krever samarbeid og kunnskapsutveksling på tvers av landegrenser, skriver NIFU-direktør Vibeke Opheim.
Hvordan kan meritteringsordningen bli en drivkraft for kvalitetsutvikling? Gjennom nasjonal koordinering og institusjonell forankring kan vi sikre at meritterte undervisere blir en drivkraft for den nødvendige kvalitetsutviklingen, skriver de åtte forfatterne.
Hva kan stå på spill når rasisme fordømmes? Fordømmelse av rasisme alene i og av seg selv kan ikke være en varig løsning, skriver Juhar Yasin Abamosa.
Er jeg toppforsker, bunnforsker eller begge deler? Jeg tror at Norges forskningsråd har noe å gå på i sine rutiner med å finne riktige og flere gode fagfeller og at de kan lære av ERC og be fagfellene om å gi mer konkrete og lengre tilbakemeldinger til søkerne, skriver Svenn-Erik Mamelund.
Forståelig at regnbueflagget debatteres. Det er symbolikk Symbolikken i å fjerne prideflagg er kraftig — det står for å fjerne skeivhet, fordi disse hendelsene har fått samme funksjon eller mening, skriver Erik Arntzen og Jon Arne Løkke.
Hva skal komme ut av intensjonsavtaler uten forståelse for forskjeller? Hva skal komme ut av samarbeid mellom universiteter og fagskoler hvis vi ikke samtidig har en felles forståelse for forskjellene mellom utdanningsveiene og kunnskapsformene? spør Sigrid Skutvik.
Universitetsbyen Lillestrøm Romerike er landets raskest voksende region. Med utgangspunkt i en ny Campus Romerike i Lillestrøm sentrum tar OsloMet mål av seg å betjene hele Romerike og med det hele Norge.
Formidlingens pris Institusjonene må legge til rette for at formidling av høy kvalitet dekker bredt uten at honorar avgjør hva som skal formidles, skriver Trine B. Haugen.
Vi må ikke senke kravene Pasienter som trenger helsehjelp, må vite at deres sikkerhet kommer først og at det prioritereres rett kompetanse på rett sted, skriver Hege Kristin Aslaksen Kaldheim.
Dosentløpet: En sidestilt karrierevei i skyggen Det er et paradoks at vi har en karrierevei som skal fremme utdanningskvalitet og profesjonsnær kompetanse, men som likevel ofte vurderes etter målestokken til det forskningsbaserte løpet, skriver Blindheim og Ellingsen.
Flertallet ønsker krav om arbeidserfaring Det bør være krav om relevant arbeidserfaring som sykepleier før man kan spesialisere seg, skriver Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen.
Det er uaktuelt å frasi meg rettighetene til lærebøker Jeg vil ikke bruke min fritid til å fôre Google og OpenAI uten å få noe igjen for det, skriver jussprofessor Olav Torvund.
Fakta og spekulasjon i debatten om covid-19-virusets opprinnelse Det er viktig å betone usikkerhet og begrensninger i vitenskapelig debatt. Derfor er det pinlig når Jörn Klein i sin gjennomgang av de to pandemiteoriene på flere punkter ikke klarer å etterleve den vitenskapelige etos han hyller, skriver Stig Sophus Frøland.
Sild, potet og kunstig intelligens Havforskerne må bli mer effektive, redusere klimaavtrykket og få mer kunnskap ut av et hav av data. Stikkord er automatisering, digitalisering og autonomisering, skriver Toril Hernes og Geir Huse.
Nei, foredragshonorarer er ikke grådighetskultur Professor emeritus Ola Didrik Saugstad mener foredragshonorarer er uttrykk for en grådighetskultur i akademia. Som professor i økonomi deler jeg ikke det synet.
Mer arbeid — mindre papir Vi må skape et utdanningssystem som ikke dyrker papir, men gir mennesker en reell vei inn i arbeid og deltakelse. For det vi trenger i Norge i dag, er ikke flere grader — men flere dører som åpner seg.
Infrastruktur for innsikt Digital infrastruktur er blitt avgjørende for kvalitet i både forskning og utdanning. Men vi styrer den fortsatt som om den er støtte. Hvem setter egentlig retning for datastrukturer, tilgang og KI-bruk — og hva koster det oss når svarene er uklare?
Dette er den viktigste globale avtalen du antakeligvis ikke har hørt om Avtalen om det åpne hav er den viktigste globale avtalen du antakeligvis ikke har hørt om. Hva betyr det at Norge nylig ratifiserte avtalen? Og på hvilken måte har FNs nylig avsluttede havkonferanse vært viktig for avtalens synlighet?
Norge trenger ikke «Temu-utdanning». Det vi trenger er kloke investeringer i kunnskap Ola Borten Moes argumenter om studieavgift er like forutsigbare som de er svake. Dette er markedstenkningens mest banale form: Å måle verdi utelukkende i kroner og øre, skriver OsloMet-lektor og Sp-varaordfører.
Vi trenger et moderne forskningsfartøy for å redde Oslofjorden Fjord- og kystområdene på Østlandet er nede for telling, men de både kan og bør berges. Mange tiltak er heldigvis satt i gang og det er godt håp om å få naturen restaurert tilbake omtrent slik den burde ha vært.
Tvungne flagg kan umulig svaie for frihet Tenk deg bare hva som ville skjedd om for eksempel NTNU lot være å heise regnbueflagget. «Uhørt!» ville mange ropt og krenket vendt seg bort. Men tvungne flagg svaier ikke for frihet.
SARS-CoV-2 og opprinnelsesdebatten: Hvorfor laboratorieteorien fortsatt får oppmerksomhet Det er en bekymringsfull utvikling når grensen mellom faglig vurdering, personlig tro og politisk agenda viskes ut.
Gi meg noen minutter og jeg skal forklare deg hvorfor verden trenger flere humanister Erna Solbergs påstand om at universitetene bør utdanne færre humanister fungerer dårlig i møte med en verden som er i stadig endring.
Bioingeniører er en beredskapsressurs, men det trengs politisk backing Vi lærer på utdaterte instrumenter, og kampen om praksisplasser er reell. Hvordan skal vi være beredskapsklare for fremtidens kriser når utdanningen knapt møter dagens behov? spør bioingeniørstudent.
Folkemord, forskere og frykt Represalier mot palestinavennlige ytringer avslører en global krise for akademisk frihet.
Er det egentlig mer utdanning vi trenger? Perspektivmeldingen peker på hvilken arbeidskraft det norske samfunnet vil trenge, og akademia diskuterer hvordan dette kan løses. Igjen har løsningene fra sektoren søkelys på mer kunnskap og mer kompetanse. Men er det egentlig det vi trenger?
Samspill, ikke dragkamp. Svar til Wilson Nei, hva man har studert, sier ingenting om hvilke verdier man har, skriver Bjørkøy og Nilsen i et svar til Steven Ray Wilson.
Tre signaler fra domstolen som viser hvordan vi bør styrke forskerutdanningen En nylig dom fra Tingretten viser at stipendiater ikke trenger å tåle hva som helst. Her er tre signaler fra domstolens behandling av veileder-saken.
Hvor like er egentlig norske universiteter og høgskoler? Utviklingsavtalene skal fremme mangfold og arbeidsdeling i universitets- og høgskolesektoren. Men er institusjonene så like? Og hva menes med arbeidsdeling?
En prinsipiell avklaring om kunstnerisk utviklingsarbeid KU er i dag definert som det lovfestede kunnskapsgrunnlaget for kunstfagene. Å omtale dette som kunstnerisk forskning uten å klargjøre hva det innebærer, er mer enn en språklig nyanse: Det endrer forutsetningene for hva KU skal være.
Når hodet ikke spiller på lag — men du fortsatt vil bidra Jeg overlevde. Men jeg kom ikke tilbake som den samme. Og med det ble jeg gradvis usynlig i arbeidslivet.
Erna, humaniora og disiplinenes magiske evner Det kan fort bli klumsete når politikere skal sette betydningen av fagområder opp mot hverandre. Men det kan også bli problematisk når disipliner skal forsvare sin eksistens ved å tillegge egenskaper til andre disipliner.
Er det virkelig Equinor som skal være drømmejobben for fremtidens studenter? Fremtidens helter skal ikke hente opp olje. De skal bygge den nye, bærekraftige økonomien vi alle skal leve av. Så hvis vi virkelig mener at det grønne skiftet haster, må vi slutte å applaudere feil vei.
Kunstig intelligens kan aldri erstatte læreboka Å donere åndsverk til Google og OpenAI undergraver videre utvikling av det norske kunnskapssamfunnet, skriver fire forlagsledere.
Norge mangler en beredskap for fysisk stengte skoler Vi har egenberedskap med førti liter vann, primus, havregryn for sju dager og beredskapsvenn. Men fortsatt mangler vi beredskap for fysisk stenge skoler.
Sit har et ansvar som boligutvikler – også for kulturmiljøet Syns Sit det er i orden å utvikle studentboliger i kunnskapsbyen Trondheim uten å ta tilstrekkelig hensyn til kulturmiljø, fagkunnskap og lovverk?
En historisk mulighet for kunstnerisk utviklingsarbeid Ved å forankre kunstnerisk utviklingsarbeid i en ny, robust struktur i Forskningsrådet, kan vi sikre at denne «kunstformenes utviklingslab» får rom til å produsere kunst, kreativitet, ny kunnskap og nye løsninger i en tid der samfunnet trenger det som mest.
Harvard bak fasaden Ytringsfrihet og uavhengighet er grunnmuren i akademia. Derfor er det essensielt å gå eliteuniversitetet etter i sømmene.
Dessverre kan ikke alle være humanister «— Alle kan ikke være humanister,» uttaler Høyres Erna Solberg i Aftenposten 6.6.2025. Hun har rett, alle kan ikke, men mange bør bli humanister, og alle trenger noe humaniora-kompetanse.
Nei, denne metaanalysen viser ikke bedre læring med ChatGPT En mye omtalt metaanalyse, også i Khrono, hevder at ChatGPT gir stor læringsgevinst. Men resultatene blir misforstått, og flere sentrale opplysninger i analysen stemmer ikke overens med originalstudiene.
Gravhaug vs. 600 studentboliger: 1-0 Norge trenger en byggepraksis som bedre balanserer hensynet til fortid og fremtid. Nå står statlig innsigelsespraksis i veien for 600 studentboliger som er ønsket lokalt og nasjonalt. Taperne er studentene.
Hvilke etiske vurderinger ligger til grunn for samarbeid med israelske universiteter? Man skulle tro at det var i UiO sin interesse å forsikre offentligheten om at man foretar grundige forskningsetiske vurderinger. Så hvorfor vil de ikke belyse dette spørsmålet?
Instituttleder om overflytting av NHS til Handelshøgskolen: Unødvendig og risikabel omorganisering Rektors forslag om å flytte NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling (NHS) framstilles som en strategisk nødvendighet. Men når ansatte, fakultetsledelse, tillitsvalgte, studenter og bransje samlet advarer, må styret spørre: Har vi fått hele bildet?
Bevar NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling på UiS Handelshøyskolen sier at studentene ønsker å studere hos dem. Det er bra, men studentene ved NHS-ILT vil studere ved NHS.
Tiden er inne for Matematikkens hus Uten et solid matematisk fundament risikerer Norge å svekke sine ambisjoner innen forskning, digitalisering og næringsliv. Likevel forblir nasjonal satsing på matematikk spredt og sårbar. Nå har Trond Mohn tent fakkelen.
Publisering: Dårlige svar på gode spørsmål. Et svar til Lund Skal norske forlag være relevante og konkurransedyktige må forlagene selv være den mest attraktive og innovative tilbyderen av digitale akademiske boktjenester, skriver daglig leder i tjenesten Allvit.
Havets framtid på den røde løper i Nice Som i filmfestivalen vanker det både ris og ros når den store havkonferansen går av stabelen på Frankrikes sørlige kyst. Godt da at Norge stiller med et sterkt lag.
Sannheten som vandring — ikke eiendom I et pluralistisk samfunn må vi forklare, ikke befale. Vi må våge å si: Dette vet vi. Dette vet vi ikke. Dette er våre faglige råd — og her trengs en politisk avveining.
Fagskoleutdanning er ikke en trussel — den er en mulighet Vi trenger respekt for ulike profesjoner, og for de ulike veiene som fører til faglig utvikling og bedre tjenester for barna.
Man blir ikke nødvendigvis klok av erfaring Regjeringens forslag om å fjerne masterkravet i barnevernet, skaper et inntrykk av en motsetning mellom erfaringskunnskap og teoretisk kunnskap. Men er god erfaringskunnskap noe man kun lærer i og av praksis alene?
Vi skal ikke ta pengene dine, Stølen! Rektor Svein Stølen frykter at NHO vil flytte penger fra akademia til næringslivet. Det er å sette opp en stråmann.
Utdanning i UH-sektoren er ikke nødvendigvis riktig for alle. Svar til Utdanningsforbundet om fagskoler At andre ansatte i sektoren får økt kompetanse gjør ikke barnehagelærerne noe mindre verdt eller dårligere. Sammen blir vi sterkere, skriver Anette Hegna Gundersen i et svar til Utdanningsforbundet.
Vedtak i Stortinget utgjør en alvorlig fare for kunstfeltet Vi står nå i fare for å miste det som har gjort Norge til et foregangsland innenfor kunst og høyere utdanning.
Dårlig politisk håndverk svekker barnevernets fremtid Vi har i dag sendt brev til statsministeren og partilederne. Vi spør om de virkelig kan stå ansvarlig for rasering av rettssikkerheten og kvaliteten til de mest utsatte barna i Norge, gjennom å fjerne krav til formell utdanning.
Har UiB tillit til sin egen nasjonale professor-komite? Det forbauser meg at oppdragsgivende fakultet ved UiB har oppnevnt en ny komité i saken om Madsens opprykk — og ikke synes å ha bedt den nasjonale komiteen om en utdypende vurdering.
En samlet handelshøyskole er det beste for UiS En flytting av NHS — Institutt for ledelse og tjenesteutvikling til Handelshøgskolen UiS skaper nye utviklingsmuligheter, til beste for UiS og samfunnet rundt.
Hvorfor denne skepsisen til fordypning i fagskolesøylen? To-søylemodellen har til hensikt å styrke fagskolenes status og utdanningsmuligheter på høyere nivå — ikke sammensause utdanningstilbud på tvers av søylene.
Unik utdanning i arkitektonisk lysdesign trues — Norge mister kritisk kompetanse Hvem skal planlegge lyset når Norges eneste utdanning i arkitektonisk lysdesign nå står i fare? Å svekke dette fagmiljøet betyr å svekke vår evne til å møte komplekse samfunns- og miljøutfordringer.
Fjern opphavsretten på fagbøker — og slipp kunnskapen fri Når kunstig intelligens blir den viktigste læringsassistenten, må den få tilgang til lærebøkene. Ellers bygger vi fremtidens utdanning på feil grunnmur.
Inhabilitet ved norske universiteter korrumperer det tillitsbaserte samfunn Hva skal egentlig til for at noen er inhabile ved norske universitet? Loven er ikke verdt papiret den er skrevet på så lenge den ikke praktiseres.
Blokkjeder: Et mulig vern mot falsk forskning På samme måte som BankID har skapt trygghet i digitale transaksjoner, kan blokkjeder skape tillit til vitenskap.
ECIU-saken ved UiS: En debatt om prioriteringer Når ressursene er begrensede, må vi ta vanskelige valg. Det er nettopp det ansvarlige styring handler om.
En beslutning som kan svekke Norsk hotellhøgskole for godt Styret ved UiS må stille de nødvendige kritiske spørsmålene, be om mer utredning og sørge for at denne beslutningen ikke tas på et svakt grunnlag. Dersom målet er å styrke NHS og UiS som helhet, er ikke dette veien å gå.
Kunstnerisk utviklingsarbeid: Nytt stortingsvedtak styrker forskningssystemet i bredden Stortinget har vist vei — kunstnerisk utviklingsarbeid bør inngå i mandatet til Norges forskningsråd. Nå må regjeringen følge opp!
Fredsforskning er ikke krigsforskning Det er på tide å insistere på fredssnakk. Akademia bruker for mye av sin kritiske energi enten på enkeltkonflikter eller på å kritisere eller forsvare forskere med avvikende meninger.
Skråblikk: Eg sit no bakarst i klasserommet. Då slepp studentane å sjå meg, og dei slepp å sjå kvarandre No kjem den kopernikanske vendinga i pedagogikk, kalla DIFY-U (DIgital FYsisk Undervising) der digital og fysisk undervisning går opp ei høgare eining. DIFY-U vil verta patentert og gje mykje følgjeforsking på nivå 2 — og kanskje på nivå 3: Eit realt paradigmeskifte i den høgare utdanninga.
Å gjemme seg i systemer har kanskje blitt vår tids feighet for de som styrer Er den systematiske bruken av systematisk kvalitetssikring i ferd med å ta livet av det levende i forskning og utdanning?
Deconstructing togetherness: The case of UiS and ECIU The case for withdrawal from the ECIU University is based on a text with room for improvement, and room for better inclusion. The workgroup should consider withdrawing their report.
Det sjokkerende politiske spillet om Griegakademiet Løftebrudd, krumspring og politisk spill. Saksgangen rundt Griegakademiet er sjokkerende, skriver UiB-rektor Margareth Hagen.
Send helseforskningsloven tilbake til departementet for videre utredning Alle pasienter som deltar i helseforskning får svekket vern mot skader og krenkelser i nytt lovforslag fordi det personlige ansvaret for helseforskere blir begrenset.
Om Harvard og poenget med internasjonal utdanning og forskning. Svar til Osvold Et svar til Leif Osvolds «luksusstudenter» i tre punkter.
Vi trenger en reform av russisk og Øst-Europastudier ved UiO Vi mener Øst-Europastudier i for stor grad har blitt en underkategori av Russlands-studier. Det er en blindhet, som siden den russiske fullskalainvasjonen av Ukraina i 2022 er blitt et stort tema i fagmiljøet.
UiS-styret bør ikke stemme over ECIU-saken nå Ikke stopp ved «det har ikke vært en perfekt prosess» – la oss begynne akkurat der. Biswas svarer Haus-Reve og Kallevig i ECIU-debatten ved UiS.
Universitetet som velferdskontor Universitetene har historisk vært arenaer for brytning, kritikk og fremvekst av nye ideer. Er vi i ferd med å gjøre dem til institusjoner for bekreftelse og regulering av ubehag?
Luksusstudentene på Harvard Om studenter fra andre land ikke lenger får studere ved universiteter i USA, så er det en vinn-vinn-situasjon.
Skap et demokratihus på Universitetsbiblioteket ved NTNU Vi ønsker oss et modig og sosialt engasjert bibliotek som tar ansvar for å bygge en sterkere kultur for lesing, for demokratisk ordskifte og for den sakte, nyanserte kritiske tenkningen.
Trump angriper våre studenters ytringsfrihet ANSA ser med vantro på det som skjer med alle internasjonale studenter i USA i dag.
ECIU-saken ved UiS: Sammen i uenighetsfellesskapet ECIU-debatten University har engasjert mange ved UiS. Vi vil klare å stå sammen i et uenighetsfellesskap, men da må vi alle bidra til at vi får et klima preget av respekt, raushet og ikke minst saklighet.
Ikkje sel KI-skinnet før bjørnen er skoten Når det offentlege gjer bruk av kunstig intelligens må ein tora å gjera feil og vera ærleg om det. Her er eit forslag til fire hugsereglar for smart bruk av KI i offentlege tenester.
Hvor var KI-ekspertene før det smalt? Skoler og universiteter ble tatt på sengen og famler i møtet med kunstig intelligens. Hvorfor ble vi ikke varslet av et akademia som i tiår har sittet med innsikten?
Farvel til hjemmeeksamen Det nye med inntoget av ChatGPT, er at et velkjent problem ikke lenger kunne holdes skjult. Da kan praksisen med hjemmeeksamen kort og godt legges ned.
Barnehagelærarutdanninga — eit tapande fotballag? Dersom vi ikkje gjer noko med organiseringa av barnehagelærarutdanninga snart, er ikkje spørsmålet om laget BLU held fram med å tape, men kor mange divisjonar vi rykkjer ned.
Studenters reelle medvirkning er faktisk mulig Når medvirkning og medeierskap blir sentrale elementer i utdanningen, øker ansvaret for både egen læring og læringsmiljøet. Denne demokratiske modellen viser hvordan.
Bare barnehagelærerutdanning er barnehagelærerutdanning. Svar til Anette Hegna Gundersen Barnehagelærerutdanning og fagutdanning er ulike veier til barnehagen — med ulik kompetanse og ansvar.
Vi er studentene deres. Ta oss med i diskusjonene Det er nemlig diskusjonene som utgjør universitetsdemokratiet.
Helsedata må tas i bruk — så fort og trygt som mulig Saksbehandlingstiden for utlevering av data til forskning tar for lang tid. Dette tar vi på alvor i FHI. Saksbehandlingstiden har imidlertid gått betydelig ned, og vi jobber knallhardt med å få den enda lenger ned. Da trenger vi godt samarbeid med forskere for å få søknader som vi raskt kan ekspedere.
Vi må ikke stenge døren for kortere mastergrader Universiteter og høgskoler over hele verden kjemper om de samme kloke hodene. Da er det viktig at norske utdanningsinstitusjoner har mulighet til å konkurrere på samme vilkår og tilby utdanningsprogrammer som gjenspeiler det internasjonale markedet.
Kunstnerisk forskning for en kompleks verden Vi er bekymret for at det økende fokuset på såkalt ‘nytteforskning’ vil gå på bekostning av grunnforskning og den frie kunstneriske undersøkelsen.
Kunst og «vitenskapelige høgskoler». Svar til KhiOs rektor Kunstnerisk utviklingsarbeid må få være noe annet enn forskning — ikke fordi det er mindre, men fordi det er noe annet, skriver Sigrid Skutvik i et svar til KhiO-rektor Marianne Skjulhaug.
KI: Hva er det studentene ønsker klarhet om? Studentene etterspør klarhet rundt bruk av kunstig intelligens. Men for å kunne bidra til en konstruktiv samtale om KI i høyere utdanning, må jeg vite hva det faktisk er de etterspør, skriver professor Erik Børve Rasmussen.
Støtteopprop for Emma Lengle: Den solidariske stemmen vi trenger i UiOs universitetsstyre Vi mener at Universitetet i Oslo bør etterstrebe å være i forkant av arbeidet for et mer etisk og rettferdig samfunn, både her hjemme og internasjonalt, skriver 19 midlertidig ansatte, og fremmer en kandidat de mener må få en plass i universitetsstyret.
Universiteter og høgskoler tvinger alle skolene i landet til å holde på et dysfunksjonelt karaktersystem 18. juni er det høringsfrist for ny opptaksordning. Jeg håper mange høringssvar vil signalisere at grunnskole og videregående skole bør få lov å utvikle og prøve ut alternativer til karakterenes tvangstrøye.
ECIU University og UiS: Sviktende tallgrunnlag og tillit i styringskulturen Tanu Biswas tok initiativ til oppropet mot å avslutte Universitetet i Stavanger sitt medlemskap i ECIU University. Hun er svært kritisk til det hun karakteriserer som en skjev framstilling fra ledere ved universitetet.
Ministerens svar om scenekunst viser alvorlige kunnskapshull Mener Arbeiderpartiet at det private skal ta over ansvaret for kunstutdanning i Norge?
Melding til UHR: Ta oss med! Slipp oss inn! I krevende tider med store omstillinger er det viktig at de ansattes representanter er involvert. Det gir bedre resultater.
La oss gjenopplive universitetsdemokratiet ved UiO – sammen! Nå starter valget til universitetsstyret ved UiO. Vi står overfor viktige veivalg, og har sårt behov for klarsynt og modig ledelse, skriver en av kandidatene.
UiS fortsetter å satse internasjonalt I en tid der UiS må prioritere hardt, er det avgjørende at vi tør stille spørsmål om det vi gjør i dag er riktig vei å gå fremover. Da er det viktig at debatten om ECIU har riktig faktagrunnlag.
The ECIU University alliance is an emerald UiS forgot Klaus Mohn should slow down and open up, in order to give us a chance to share actively about the different success stories that students and staff have after participating in ECIU.
Forskningsrådets likebehandlingsbløff I festtaler fremhever Forskningsrådet at de har virkemidler som er sektornøytrale, basert på kvalitet og som likebehandler ulike forskningsorganisasjoner. Nå er det satt av 100 millioner til internasjonal rekruttering (les fra USA). Som vanlig har Forskningsrådet lukket ordningen.
KI: Illusjonen om den «enkle vennen» Kunstig intelligens er forførende enkel. Men denne lettheten fører til ukritisk avhengighet. Vi blir stadig flinkere til å overse baksiden: potensialet for feil, skjevheter og utilsiktede konsekvenser.
Fagarbeiderne i barnehagen er en glemt ressurs Kanskje vil flere søke seg til barnehagelærerutdanningen hvis de ser at de vil møte kollegaer med verdifull praktisk erfaring og høy faglig trygghet som kan støtte, supplere og inspirere?
Kva skjer med nynorsken i den nye rammeplanen for lærarutdanningane? I lærarutdanningane ventar vi no på ein ny, felles rammeplan. Mellom oss som har ei ibuande haldning om at alle språk er verdifulle, går diskusjonen: Kva vil skje med kravet om å meistre både nynorsk og bokmål?
Norske universitetsledere bør støtte sine jødiske kolleger i USA Flere jødiske universitetsledere i USA tar tydelig stilling mot Trump-administrasjonens misbruk av antisemittismeanklager for politiske formål. Tør norske universitetsledere å stå sammen med dem?
Historisk vedtak om fagfolk for en ny tid Dagens stortingsvedtak om Fagskolemeldingen er et historisk øyeblikk. Vi går mot et mer rettferdig, moderne og inkluderende utdanningssystem der yrkesfaglig kompetanse blir verdsatt på lik linje med akademisk kompetanse.
Vurdering av forskere i akademia Det holder ikke å telle publikasjoner når man skal vurdere forskere på kvalitet. Heldigvis foregår det mye arbeid med å utvikle bedre prinsipper og metoder, og Norge ligger langt fremme i dette arbeidet.
UHRs dosentveiledning lager et kunstig skille De kunstige og uklare skillene mellom forskning og faglig utviklingsarbeid i den nye UHR-veiledningen for dosentløpet står i motsetning til intensjonene i styringsdokumentene. Veiledningen bidrar heller til å skape et kunstig skille.
UiS lukker døren til Europa for å gå i økonomisk balanse For å spare 0,2 prosent vil UiS trekke seg ut av den europeiske universitetsalliansen ECIU University. Å kaste babyen ut med badevannet er ikke en gang i nærheten av å beskrive konsekvensene.
Kamp om forskningsfrihet i samisk oppdragsforskning Kan oppdragsgivere gripe inn i forskningsprosesser og avvise forskning som ikke består deres egen fagsensur? En sak som har vakt betydelig oppmerksomhet i Sápmi og samiske forskningsmiljøer reiser spørsmål om akademisk frihet, forskningsetikk og kontraktforståelse i oppdragsforskning.
Ett år etter Profesjonsmeldingen: Vi trenger en mer kunnskapsbasert politikk Flere tegn tyder på et politisk ønske om å styre mot en av-akademisering av profesjonsutdanningene, på tross av manglende kunnskapsfundament.
Elleve tiltak som vil forbedre forskningssystemet Stortingsmeldingen om forskningssystemet som behandles i Stortinget i disse dager, mangler paradoksalt nok forskerperspektivet. Det kan politikerne gjøre noe med. Her er våre forslag.
Navnet mitt på en artikkel jeg aldri skrev — med data som aldri fantes Navnet mitt — sammen med navnene til flere kollegaer — ble plutselig oppført som forfattere på en vitenskapelig artikkel vi verken hadde kjennskap til, bidratt til eller samtykket til. Dette reiser alvorlige spørsmål for sektoren.
Studentinvolvering er helt nødvendig Studentene må inkluderes tidlig, lyttes til og få delta i hele diskusjonsprosessen — ikke bare når et forslag til vedtak ligger til grunn.
USA truar forskingssikkerheita President Trump har kasta ein diger stein i den akademiske andedammen. Min uro er at plasket kan sette flekkar på oss alle.
Hva skal vi med høyere utdanning? Igjen har debatten om kost-nytte i høyere utdanning dukket opp. En nylig utgitt OECD-rapport kan muligens bidra med noen svar — eller i alle fall noen flere spørsmål.
Kirkemusikk er mer enn orgel på søndag Regjeringen må sikre finansiering og opprettholdelse av studietilbud i kirkemusikk.
«Facts and not opinions»: Statement by Filippo Berto as response to the final report Now that the final conclusions have been reached about the case I will only speak once and here with this letter.
Ny UHR-veiledning for dosentløpet fortjener oppmerksomhet Med frist er 16. mai, er det nå en ny UHR-veiledning for førstelektor- og dosentløpet ute på høring. Vi håper at faglige ledere og fagfeller i begge karrierestiger benytter anledningen til å lese veiledningen.
Innstegsstilling — en velmenende tanke, men en dårlig løsning Ordningen bør skrotes og ikke gjøres permanent og utvides. Her er fem grunner til det.
Hvem har ansvar for studenters sikkerhet i felt? Veiledere svikter når de lar master- og doktorgradsstudenter dra på feltarbeid uten rutiner for å ivareta sin egen sikkerhet.
Humaniora i møte med Frp Gunn Enli gjør sannsynligvis rett i å ta Frp på alvor denne gangen. Mye tyder på at partiet er i ferd med å skape allianser for sitt noe spesielle kunnskapssyn.
«Velg Europa, for vitenskapen» Denne uken snakket to av Europas suverent mektigste ledere varmt, visjonært og med tyngde om betydningen av den frie og uavhengige forskningen, skriver UiT-rektor Dag Rune Olsen, som var til stede i Paris.
Akkrediteringskategori er ikke til hinder for kunstnerisk kompetanseprofil Kunsthøgskolen lever godt med å være akkreditert som vitenskapelig høgskole, fordi akkrediteringskravene gjenspeiler Kunsthøgskolens samfunnsoppdrag. KHiO-rektoren svarer Sigrid Skutvik.
Styrken ligger i fellesskapet — Å stå sammen har gjort oss sterkere, skriver Universitets- og høgskolerådets generalsekretær. Nå fyller UHR fyller 25 år.
Nylige artikler
De første forskerne fra USA har signert kontrakt med Aix Marseille-universitetet
Fuskesaker: Det er forskjell på bevisvurdering og synsing
Når Amnesty blir kansellert: Hva skjer med akademisk frihet?
Skryter av kona: — Jeg hadde ikke klart dette alene
Vil at doktorgrader bedre skal dekke samfunnets behov
Mest leste artikler
Frykter at studenter må legge studiedrømmen på hyllen: — Det er kritisk
Tatt for fusk. Skyldte på glatt is
Er dette det mest overfylte kontoret i akademia?
Naboene uenige om hvor viktig det er at rektor reiser
Stryk ble halvert med studenter som lærere