Debatt ● 812 underskrifter
Fortsatt forskningssamarbeid med statlige israelske universiteter?
Norske universitetsledere har abdisert fra sitt lederansvar under Israels folkemord og okkupasjon. Det kan rokke ved tilliten til universitetene.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
I dag vet alle universitetsledere, styrerepresentanter og ansatte ved norske universiteter og forskningsinstitusjoner at Israels okkupasjon av Palestina etter folkeretten er ulovlig. De vet også at de israelske bosettingene er ulovlige, at Israel praktiserer apartheid, og at Israel etter alt å dømme begår folkemord i Gaza. Likevel fortsetter norske universiteter å samarbeide med israelske universiteter. Det kan få konsekvenser.
Vi har tidligere omtalt Falco-prosjektet, ledet av Norce og finansiert av EUs Horisontprogram med 100 millioner kroner, som et graverende eksempel på uforstand og unnfallenhet i UH-sektoren. Problemet er ikke innholdet i forskningen, men samarbeidet med to israelske universiteter, Bar Ilan University og Herzog College, som opererer på okkuperte områder.
Uavhengig av om prosjektets aktiviteter utføres på okkupert område, inkluderer samarbeidet universiteter som har deltatt i organisert kriminalitet rettet mot det palestinske folket.
Bar Ilan University sto bak den ulovlige etableringen av Ariel University i folkerettsstridige bosettinger. Universitetet samarbeider tett med israelsk etterretning og våpenprodusenten Elbit, som har levert våpen til det israelske militæret under folkemordet i Gaza. Herzog College har etablert akademiske institusjoner i de ulovlige bosettingene Alon Shvut og Migdal Oz, noe som utgjør krigsforbrytelser.
Faktum er at samtlige israelske universiteter er statlige instrumenter i den brutale undertrykkelsen av palestinerne, slik Maja Wind har dokumentert i boken Towers of Ivory & Steel. FNs spesialrapportør Francesca Albanese har i en nylig rapport til FN om okkupasjons- og folkemordøkonomien pekt på det samme (avsnitt 82-86). Albanese viser også til at EUs Horisontprogram aktivt har understøttet samarbeid med israelske universiteter som har medvirket til apartheid og folkemord (avsnitt 84).
Allerede før Falco-prosjektet formelt startet hadde Universitetet i Stavanger og Tyrilistiftelsen trukket seg på grunn av Israels krigføring i Gaza.
Fire norske institusjoner gjensto: Norce, UiB (som også eier Norce), Stavanger universitetssykehus og Sykehuset Innlandet. Prosjektets involvering av de israelske universitetene ble kritisert internt i sykehusmiljøene og offentlig i det norske musikkterapimiljøet.
I styrevedtak 29. september 2025 besluttet Stavanger universitetssykehus, etter anbefaling fra administrerende direktør Helle Schøyen, å trekke seg fra Falco dersom de to israelske partnerne ikke avslutter sin deltakelse innen utgangen av 2025. Styret ved Sykehuset Innlandet vedtok samme dag at de tok «til orientering» den samme anbefalingen fra sin administrerende direktør, Alice Beate Andersgaard.
Sykehusene i Stavanger og Innlandet la særlig vekt på disse angrepene i sine vurderinger.
Schøyen fremhevet at sykehus og helsepersonell gjentatte ganger er blitt mål for israelske angrep. FNs uavhengige granskingskommisjon har i sin folkerettslige analyse konkludert med at Israel i to år har begått folkemord i Gaza, hvor handlingsmønsteret har innbefattet systematiske angrep på sykehus, helsepersonell, helsestasjoner, og ambulanser. Sykehusene i Stavanger og Innlandet la særlig vekt på disse angrepene i sine vurderinger.
Mener UiB og Norce at det lar seg forsvare å samarbeide med institusjoner som har bidratt til utryddelsen av universiteter, forskningsinstitutter, skoler, skolebarn, studenter, lærere og forskere i Gaza?
La oss kort se på argumentene som har vært fremført for fortsatt samarbeid, både i Falco-prosjektet og ellers:
- Akademisk frihet går foran andre hensyn
- Dette er ikke institusjonelt samarbeid
- Det er ikke risiko i selve forskningen
- Institusjonsledere og institusjonens styre har ikke noe ansvar
- Ansvaret for risikovurderinger og forskningsetikk ligger kun på forskerne
Akademisk frihet innskrenkes imidlertid av grunnleggende folkerett, menneskerettigheter og forskningsetiske hensyn. Forskning medfører både frihet og ansvar. Dette prinsippet har ligget til grunn for forskningsetikken siden annen verdenskrig.
EU-finansierte prosjekter, som Falco, utgjør åpenbart institusjonelt samarbeid. Kontraktene inngås mellom og håndteres av institusjoner, ikke enkeltforskere. Styrebehandlingene i Stavanger og på Innlandet beviser det samme: Styret kan stoppe institusjonens og egne forskeres deltakelse i slike prosjekter på et folkerettslig og etisk grunnlag. Forskerne i prosjektet kan ikke overprøve institusjonens beslutning.
Vedrørende risiko, så er universiteter og forskningsinstitutter «foretak» i straffelovens forstand. De vil derfor kunne ilegges foretaksstraff hvis et forskningssamarbeid medfører straffbare handlinger. Et eksempel er medvirkning til krigsforbrytelsen ulovlig bosetting, gjennom å bevirke pengeoverføringer til et universitet som driver ulovlige campuser på okkupert område, jf. straffeloven §§ 15 (medvirkning), 27—28 og 103 annet ledd bokstav b. Ledere og styremedlemmer vil da også kunne holdes ansvarlig, jf. straffeloven § 109.
Direktør for De nasjonale forskningsetiske komiteene, Helene Ingierd, har understreket «institusjonenes ansvar» og hvor viktig det er at «både enkeltforskerne og institusjonene» gjør selvstendige og konkrete vurderinger om forskningssamarbeid».
Universitetsledere kan altså ikke smuldre bort institusjonens ansvar ved å peke på forskerne som de eneste ansvarlige for etisk risiko i prosjektet, ei heller kan dette ansvaret flyttes til EUs Horisontprogram eller et nasjonalt forskningsråd.
Lederne og styrene ved universiteter som UiB og UiO, og ved Norce, bør ta lærdom av det som nå har skjedd i Falco-prosjektet i Stavanger og på Innlandet. Hvis forskning og penger anses viktigere enn våre forskningsetiske og rettslige forpliktelser i møte med folkemord og ulovlig okkupasjon er vi på ville veier. Det kan medføre en helt berettiget knekk i folks tillit til universitetene.
Innlegget er undertegnet av:
Tormod Aagaard, Institutt for språk og litteratur, NTNU
Carlo Aall, Høgskulen på Vestlandet
Hilde Aaneland, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo
Knut Magne Aanestad, Høgskulen på Vestlandet
Cecilie Aarøe, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger
Nils Aarsæther, UiT Norges arktiske universitet
Ingrid Aarset, KMD/UIB
Eirik Aarskog, Institutt for helse og sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet
Kjersti Aarstein, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, Universitetet i Bergen
Frederik Aarup, Faculty of Social Science, Nord University in Bodø
Linn Aarvik, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen
Maria Abad Colom, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, OsloMet
Rasha Abdallah, UiA- Universitet i Agder
Samir Aboalol, Økonomiseksjon, OsloMet
Iyad Abualrub, Centre for Learning, Innovation, and Academic Development (LINK), University of Oslo
Mette Adegeest, Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger
Hilde Afdal, Høgskolen i Østfold
Geir Afdal, Høgskolen i Østfold
Knut-Geir Aga, Seksjon for forskning, utdanning og formidling, Norges arktiske universitetsmuseum og Akademi for kunstfag - UiT - Norges arktiske universitet
Mehri Agai, Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen
Gustav Agneman, Department of Economics, NTNU
Uzair Ahmed, Senter for ekstremismeforskning, Universitetet i Oslo
Usma Ahmed, Institutt for barnehagelærerutdanningen, OsloMet
Hanna Danbolt Ajer, Nord universitet
Saleh Alaliyat, Institutt for IKT og realfag, NTNU
Faouzi Alaya Cheikh, NTNU
Mohammad Naser Ali, Norsk institutt for kulturminneforskning
Daniele Evelin Alves, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet
Sonja Åman, IKOS, Universitet i Oslo
Synnøve Amdam, AHL, Høgskulen i Volda
Konstantinos Amoiropoulos, OsloMet
Lama Amro, NTNU
Kristian Andenæs, Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo
Bjørn S. Andersen, Institutt for sosiologi og humangeografi, Universitet i Oslo
Fredrik Andersen, HVO, Høgskolen i Østfold
Jan Andersen, Universitetet i Innlandet
Camilla Eline Andersen, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Universitetet i Innlandet
Ida Andersen, NORCE
Mette Andersson, ISS, Universitetet i Oslo
Kristina Johnsdatter Andreasen, OsloMet
Maja Andreasen, Institutt for medie- og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger
Irene Andreassen, Fellesadministrasjonen, Nord universitet
Audun Andreassen, Fellesadministrasjonen, NTNU
Serafima Andreeva, Fridtjof Nansens Institutt
Stine Andresen, OsloMet
Stian Normann Anfinsen, NORCE Research
Alexandra Angeletaki, NTNU UB
Mona-Lisa Angell, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet
Elin Angelo, NTNU
Daniel Angulo Serrano, FBA, Nord University
Rani Anjum, NMBU
Sahar Årmal, Eiendomsavdelingen UIO
Kristin Armstrong-Oma, Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger
Trond Egil Arnesen, Institutt for idrett, kosthald og naturfag, HVL
Anne-Lise Arnesen, Fagsenter for seniorer, OsloMet
Siv Årsand, Insitutt for informatikk, Universitetet i Oslo
Eirik Årsand, Institutt for informatikk, UiT Norges arktiske universitet
Michaela Aschan, Norges fiskerihøgskole, UiT Norges Arktiske Universitet
Iselin Åsedotter Strønen, Institutt for sosialantropologi, Universitetet i Bergen
Irfan Ashraf, TKD, økonomi
Ali Assi, TKD, OsloMet
Inger Auestad, Institutt for bygg, miljø og naturfag, Høgskulen på Vestlandet
Kjerstin Aukrust, ILOS, UiO
Federico Aurora, Universitetsbiblioteket i Oslo
Knut Ivar Austvoll, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO
Ro Averin, NTNU
Andreas Åvitsland, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, UiS
Annam Azeem, UiS
Jonas Taudal Bækgaard, UiS
Kristine Bærøe, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo
Hossein Baharmand, Handelshøyskolen, UiA
Mona Baker, Faculty of Medicine, University of Oslo
Anniken Bakke, Fakultet for samfunnsvitenskap, studieadministrasjonen, OsloMet
Ingrid Bårdsdatter Bakke, Fakultet for Helse og Sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet
Vidar Bakkeli, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet
Anne Haugland Balsnes, Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk, Universitetet i Agder
Anne Katrine Bang, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap, Universitetet i Bergen
Sindre Bangstad, KIFO
Inga Bårdsen Tøllefsen, Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet
Berit Bareksten, Høgskulen på Vestlandet
Elisabeth Barstad, UiS
Tanja Barth, Kjemisk institutt, UiB
Padmaja Barua, Institute for Welfare and Participation, Høgskulen på Vestlandet
Øystein Flø Baste, Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo
Eevi Beck, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Ingrid Rodrick Beiler, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
Justyna Bell, NOVA, OsloMet
Ida Caroline Belle, Fakultetsadministrasjonen, fakultet for helsevitenskap, VID vitenskapelige
Nina Benden, NTNU
Nadira Berbic, Fakultet for arkitektur og design, NTNU
Hein Berdinesen, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, UiB
Ellen Berg, OsloMet
Nikoline Berge, Studieadministrasjonen, Universitetet i Oslo
Ane Bergersen, HVL
Kari Bergset, Institutt for velferd og deltaking, Høgskulen på Vestlandet
Linn-Terese Bern, Institutt for kunstfag og kulturstudier, Universitetet i Innlandet
Inga Bērziņa, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen
Marie Kristine Birketvedt-Jones, Institutt for sikkerheit, kjemi- og bioingeniørfag, FTMS, Høgskulen på Vestlandet
Lise Bjerke, Universitetet i Oslo
Claire Bjerkeli, OsloMet
Hanna Bjørgaas, FLU, Nord Universitet, Bodø
Eli Bjørhusdal, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet
Camilla Mikaela Björk-Åman, Fakultet for lærarutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet
Nina Björkendal, Institutt for visuelle og sceniske fag, UiA
Knut Ivar Bjørlykhaug, Institutt for helse, VID vitenskapelige høgskole
Christian Thue Bjørndal, Norges idrettshøgskole
Ragnhild Bjørnsen, Universitetet i Innlandet
Hanne Blaafalk, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet
Olin Blaalid Oldeide, Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL), Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen
Marte Bleka, Universitetsadministrasjonen, Universitetet i Innlandet
Julie Hauge Blindheim, Eining for Internasjonale relasjonar, NTNU
Tine Blom, INN
Yasemin Bodur, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, Universitetet i Tromsø
Sidsel Boldermo, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ILP, UiT Norges arktiske universitet
Agnes Bolsø, NTNU
Bjørn Bolstad, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Way Kiat Bong, Institutt for IT, OsloMet
Axel Borchgrevink, OsloMet
Amund Børdahl, Universitetet i Bergen
Karin Boson, Institutt for psykologi, Universitetet i Innlandet
Marta Bosque Fajardo, NIBIO, Ås
Inga Bostad, Universitetet i Oslo
Meriem Boulaziz, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo
Malene Bøyum, Institutt for musikkvitskap, Universitetet i Oslo
Ossy Bradbury, Forskning og formidling, Politihøgskolen
Astrid Bragstad Gjelsvik, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo
Terje Brantenberg, sosialantropolog, pensjonist
Lina Naoroz Bråten, Institutt for arkitektur og planlegging, NTNU
Janne Paulsen Breimo, Nord universitet
Maria Desiree Brigg, AD-IAP, NTNU
Janne Bromseth, Østlandsforskning, INN
Inga Malene Bruun, UiT
Katrine Bruvold, Nord universitet
Ian Bryceson, Noragric, NMBU
Helge Bryhni, Geofysisk Institutt, Universitetet i Bergen
Stine Brynildsen, HiØ
Liv Bugge, Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet
Trude Bukve, HVL
Brita Bungum, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU
Marcela Montserrat Fonseca Bustos, Barnehagelærerutdanningen, OsloMet
Einar Bye-Ingebrigtsen, NORCE
Kevin Cahill, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Universitetet i Bergen
Patrick Cairns, Avdeling for atferdsmedisin, Institutt for medisinske basalfag, UiO
Andrea Campos Candela, Institutt for biovitenskap (BIO), Universitetet i Bergen
Laura Castor, UiT Norges Arktiske Universitet
Mikael Cerbing, Norges Arktiske Universitetsmuseum
Guilherme Chihaya, FSV, Nord universitet
Sidsel Christensen, Universitetet i Bergen
Dag Arne Christensen, NORCE
Betul Cokluk, Fakultetet for helsevitenskap, institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet
Morgane Colleau, Nord Universitet
Èva Cossette-Laneville, Department of Language and Culture, PhD candidate, UiT the Arctic University of Norway
Mark Costello, Nord University
Bjørn Einar Dahl, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo
Martha Houen Dahle, Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen
Ingeborg Dalheim, Norges Musikkhøgskole
Bjørgunn Dalslåen, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo
Crina Damsa, Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo
Kerenina K. Dansholm, Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap, VID vitenskapelig høyskole
Mick Derrick, Norsk institutt for kulturminne forskning (NIKU)
Sara Langvik Derrick, Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU)
Leiv Igor Devold, Institutt for Kunst og Medievitenskap, NTNU
Joke Dewilde, Universitetet i Oslo
Vilde Dimmen, Institutt for geovitenskap, UiB
Therese Dokken, NOVA, OsloMet
Kari Anne Drangsland, Institutt for sosialantropologi, UiB
Sarra Drissi, Institutt for bygg- og energiteknikk, OsloMet
Helle Dyrendahl Staven, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Kåre Edvardsen, IAP/IVT/UiT
Live Edvardsen Tonheim, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet
Nora S. Eggen, Universitetet i Oslo
Frode Eick, Lovisenberg Diaconal University College
Trude Hella Eide, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet
Erlend Eidsvik, Institutt for pedagogikk, religion og samfunn, HVL
Unni Eikeseth, Institutt for lærarutdanning, NTNU
Ivar Eimhjellen, NORCE
Terje Einarsen, Juridisk fakultet, Universitetet i Bergen
Simen Ekeberg, Chr. Michelsens Institutt
Øystein Ekevik, Humanistisk fakultet, Universitetet i Oslo
Olav Elgvin, Fafo
Elisabeth Lund Engebretsen, Institutt for Media og Samfunnsvitenskap, Universitetet i Stavanger
Gunn Engelsrud, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høgskolen på Vestlandeg
Dagrun Astrid Aarø Engen, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU
Nina Engesnes, BLU, OsloMet
Kristin Gregers Eriksen, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge
Tore Linné Eriksen, OsloMet
Rune Ervik, NORCE Helse og Samfunn
Nora C. Warholm Essahli, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Nassira Essahli Vik, IPL-NTNU
Malin Fævelen, Institutt for sosialt arbeid, NTNU
Paal Fagerheim, Fakutet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet
Ida Fagervold, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Jannike Falk-Andersson, UiT Norges Arktiske Universitet
Heidi Fauske, TKD OsloMet
Ida Matilde Fauske, Nord universitet
Ana Claudia Ferreira Aza, NIBIO
Hege Fimreite, IPRS, Høgskulen på Vestlandet
Frøya Finne Ljønes, ISLMT, Høgskulen på Vestlandet
Stefan Fisher-Høyrem, Universitetsbiblioteket, Universitetet i Agder
Vera Fiveland, Universitetet i Oslo
Kristine Fjordheim, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskulen på Vestlandet
Lisbeth Flatraaker, Fakultet for lærerutdanning, kunst - og kulturfag. Fagruppe: Pedagogikk og spesialpedagogikk. Nord universitet
Rune Flikke, Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo
Gunnar Foss, ISL, NTNU
Ingeborg Fossestøl, IKOS, UiO
Kjetil Fosshagen, HVL
Trine Fossland, UiT, Norges arktiske Universitet
Katl Frafjord, Universitetet i Tromsø
André Frainer, AMB, UiT Norges arktiske universitet
Solveig Fretheim, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord Universitet
Tore Frimanslund, Handelshøgskulen HVL
Christian Frøyd, Høgskulen på Vestlandet
Narve Fulsås, UiT Noregs arktiske universitet
Gunnar Furseth Klinge, Internasjonalt fagteam, seksjon for studenttjenester, Universitetet i Innlandet
Laura Gaiger, Universitet i Bergen
Andreas Galtung, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet
Jemima García-Godos, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Andrea Gasparini, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Deta Gasser, IBMN, Høgskulen på Vestlandet
Randi Gavelstad, OsloMet
Ellis George, Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap, VID Vitenskapelige Høgskole, Oslo
Linda Gerisch, Universitetet i Innlandet
Lars Gjelstad, Høgskulen på Vestlandet
Jonas Gjersø, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Universitetet i Stavanger
Mona Gjerstad, AFI, OsloMet
Anje Müller Gjesdal, Høgskolen i Østfold
Siv Gjesdal, Institutt for idrett og samfunnsvitenskap, Norges Idrettshøgskole
Claire Glenton, Institutt for Helse og Funksjon, Høgskulen på Vestlandet
Siri Gloppen, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Begen
Matti Goksøyr, Norges idrettshøgskole
Dara Goldar, Universitet i Oslo
Jakob Grahn, NORCE
Fredrik Graver, Den norske filmskolen, Universitetet i Innlandet
Thea Gregersen, NORCE
Jostein Greibrokk, Nord universitet
May Gresdahl, Institutt for Sosialt Arbeid, NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Randi Gressgård, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, UiB
Anne Greve, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet.
Kari Grødum, Universitetet i Agder
Osmund Grøholt, Universitetsmuseet i Bergen, UiB
Geir Grønnesby, NTNU
Marius Grønning, Institutt for by- og regionplanlegging
Håvard Grøteide, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet
Knut Grove, Norce Helse og Samfunn
Erika Gubrium, Professor, Institutt for sosialfag, OsloMet
Ariana Guilherme Fernandes, Institutt for sosialfag, OsloMet
Lars Gule, Fagsenter for seniorer, OsloMet - storbyuniversitetet
Katja H-W Skjølberg, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder
Trine Krigsvoll Haagensen, Institutt for IT, OsloMet
Thomas Ray Haaland, Institutt for Biologi, NTNU
Nabila Habib, OsloMet-Holmlia
Toril Hægeland, GFU, OsloMet
Aina Landsverk Hagen, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet - storbyuniversitetet
Aksel Hagen, Universitetet i Innlandet
Ridah Haider, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Jeffrey Hall, ILS, UIO
Sandra Halverson, Institutt for fremmedspråk og oversetting, Universitetet i Agder
Pål Csaszni Halvorsen, Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag, OsloMet
Grete Salicath Halvorsen, Universitetet Innlandet
Christine Hammer Krokstrand, Kunsthøgskolen i Oslo
Annabel Hamre, Institutt for sykepleie, VID
Åsne Håndlykken-Luz, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, USN
Ayan Handulle, UiS
Tarjei Hanken, Nord universitet
Pernille Bonnevie Hansen, Institutt for nordisk språk og litteratur, Universitetet i Innlandet
Hanna Horsberg Hansen, Kunstakademiet, UiT
Olivia Hansen, FLU, Nord universitet
Øyvind Hanssen, UiT
Hans Marius Hansteen, Institutt for filosofi og førstesemesterstudiar, Universitetet i Bergen
Marjama Hassan, TKD, OsloMet
Marit Anne Hauan, Polarmuseet, UiT Norges arktiske universitetet
Marit Dahl Haugan, Fakultetsadministrasjonen, Universitetet i Sørøst-Norge
Paula Sofie Haugan, Nord universitet
Anne Cathrine Haugdahl, Fakultet for grunnskolelærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet
Emil Haugen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo
Vilde Haugrønning, SIFO, OsloMet
Ingrid Haugsrud, Forbruksforskningsinstituttet SIFO, SVA, OsloMet
Yngve Heggelund, NORCE
Jon Heggland, NTNU
Stein Joar Hegland, Institutt for bygg, miljø- og naturvitskap, Høgskulen på Vestlandet
Henning Heiberg-Andersen, NORCE
Håvard Helgesen, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet
Christine Helland, OsloMet
Turid Helland, Professor em.
Jo Helle-Valle, Utviklingsstudier, OsloMet
Agnes Louise Helleberg, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Helge Hellevang, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo
Ingvil Hellstrand, Institutt for medie- og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger
Jan Ove Heniksen, Stab, Høgskulen på Vestlandet
Kirsti Henriksen, Universitetet i Tromsø
Øystein Henriksen, Fakutet for samfunnsvitenskap, Nord universitet
Reni Herland, HVL
Brage Egil Herlofsen, Institutt for språk og litteratur, HVO
Hege Hermansen, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Roger Hestholm, Handelshøgskulen, Høgskulen på Vestlandet
Sverre Hetland, Avd. for energi og teknologi, NORCE
Marianne Hevrøy, Universitetet i Bergen
Iselin Hewitt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Ulla Higdem, Institutt for Organisasjon, Ledelse og Styring, Universitetet i Innlandet
Markus Hittmeir, NORCE Research
Arild Sørum Hjelle, Avdeling for utdanning, NTNU
Tor Ragnar Hjelmtveit, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, HVL
Kari Hoaas, Professor, Høyskolen Kristiania
Sarah Hoem Iversen, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet
Linn Sunniva Høglund, Universitetet i Innlandet
Hans K Hognestad, Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving, Universitetet i Søraust-Norge
Siren Høgtun, NORCE, Forskningsstøtte
Jacob Høigilt, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, UiO
Silje Hølland, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
Marlene Holm, Universitetet i Oslo
Gerd Holmboe-Ottesen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Christina Holmefjord, Universitetsmuseet i Bergen
Hanna Holmeide, OsloMet
Karoline Holte, Institutt for samfunnsvitenskap og veiledning, INN
Mostafa Hoseini, Department of Digitalization and Forest Operations, NIBIO
Roar Høstaker, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet
Eirik Hovden, Institutt for fremmedspråk, UiB
Ragna Hovig Ødegaardshaugen, OsloMet
Siw Huatorpet, Seksjon for universitet og høgskolepedagogikk, Universitetet i Innlandet
Mari Husabø, Institutt for velferd og deltaking, HVL
Bassam Hussein, NTNU
Michela Iacorossi, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo
Nayr Ibrahim, Nord University
Ina Ilkama, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge
Lina Ingeborgrud, NIFU
Siri Ingul, Institutt for visuelle og sceniske fag, Universitetet i Agder.
Anders Isaksen, Institutt for Biovitenskap, Universitetet i Oslo
Helga D. Isfold Sigurdardottir, Fakultet for Samfunnsvitenskap, Nord Universitet
Aleksandra Eriksen Isham, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
Bushra Ishaq, HELSAM, Universitetet i Oslo
Melike Isleyen, Department of Journalism and Media Studies, Oslo Metropolitan University
Jonas Yassin Iversen, Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Universitetet i Innlandet
Sondre J. C. Kvamme, Høgskulen i Volda
Frans Jacobi, Kunstakademiet / KMD / Universitetet i Bergen
Asrne Martin Jakobsen, Nord universitet
Binta-Victoria Jammeh, MF vitenskapelighøyskole
Maja Janmyr, Universitetet i Oslo
Frederikke Jarlby, NORCE
Emil Jeansson, NORCE
Kari Jegerstedt, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, Universitetet i Bergen
Helge Hiram Jensen, Handelshøyskolen i Innlandet, Universitetet i Innlandet
Inga Staal Jenset, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Runa Hestad Jenssen, Fakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfag. Nord universitet
Rolf-Ole Rydeng Jenssen, NORCE
Ingrid Jensvoll, Institutt for arktisk og marin biologi, UiT
Berit Johannessen, Institutt for helse og sykepleievitenskap UIA
Lene Johannessen, institutt for fremmedspråk, Universitet i Bergen
Guro Gravem Johansen, Karlstad Universitet, Sverige/Norges Musikkhøgskole, Oslo
Kristina Johansen, Institutt for sosialfag, UiS
Espen Johansen, UMAK, UiT / KMD, UiB
Inger Johansen, Institutt for lærarutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet
Ann-Katrin Johansson, UiB
Marianne Johnsen Ryen, Institutt for pedagogikk, DMMH
Guddrún Jónsdóttir, Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap., NMBU
Jonathan Jonsson, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo
Ingrid Grimsmo Jørgensen, Universitetet i Innlandet
Jomy Joseph, IKOS, Universitetet i Oslo
Kristoffer Jul-Larsen, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet
Gudrun Kløve Juuhl, Høgskulen i Volda
Yuko Kamisaka, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, HVL
Roy Sigurd Karlsbakk, IT, OsloMet
Marry-Anne Karlsen, Institutt for sosialantropologi, Universitetet i Bergen
Ero Karlsen, NTNU
Renate Karlsen, Nord
Bengt Karlsson, Universitetet i Sørøst-Norge
Bård Kårtveit, NORCE Research
Libbie Katsev, Institutt for språk og kultur, Universitetet i Tromsø
Serap Keles, University of Stavanger
Mohsin Khan, Institutt for informatikk, UiT Norges arktiske universitet
Asif Ali Khan, Eiendomsavdelingen, universitetet i Oslo
Nadim Khoury, Universitetet i Innlandet
Maiken Kiil, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Hilde Rønnaug Kitterød, AFI, OsloMet
Hallvard Kjelen, Fakultet for lærerutdanning, Nord universitet
Anne Grethe Kjelling, Universitetet i Innlandet
Hilde Kjerland, Norce research
Egil Kjerstad, NORCE
Dorinde Kleinegris, NORCE
May Irene Furenes Klippen, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger
Espen Klouman Høiner, Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo
Kari Klungsøyr, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen
Jens Knigge, Nord universitet
Karen-Lise Knudsen, Universitetet i Agder
Are John Knudsen, Chr. Michelsens Institutt (CMI)
Marianne Tovsrud Knutsen, Institutt for estetiske fag, USN
Erlend Kok, Institutt for Sosiologi og Samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Ingvild Koksvik, Institutt for rytmisk musikk, Universitetet i Agder
Nils H. Korsvoll, UiA
Kristin Kosberg, Universitetet i Oslo
Daniel Kristiansen, Institutt for Kultur- og Språkvitenskap, Universitetet i Stavanger
Adrian Kristiansen, Handelshøgskolen, NORD Universitet
Jan-Henrik Kulberg, Universitetet i Sørøst-Norge
Celestine Kunkeler, C-REX, ISV, Universitetet i Oslo
Irena Kustec, Handelshøgskolen, Nord universitet
Alice Kvalheim, UMAK, UiT
Ole Andreas Kvamme, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Åsmund Kvifte, Norsk institutt for bioøkonomi
Jan Sverre Laberg, Institutt for geovitenskap, UiT Norges arktiske universitet
Wiliam Maher Lafferty, Pensjonert Professor
Guillaume Lamarche-Gagnon, UiT - The Arctic University of Norway
Anne Landheim, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet
Camilla Langeland, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Universitetet i Oslo
Siri Langøigjelten, NTNU Vitenskapsmuseet
Inger Dagrun Langseth, NTNU
Kjersti Larsen, Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo
Cecilie Larsen, Institutt for medie- og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger
Jorunn Larsen, Institutt for naturvitenskapelige fag, UiA
Håkon Larsen, Institutt for sosialantropologi, UiB
Torill Larsen, Hemil, UIB
Christina Lauvås, HVL, HH Campus Sogndal
Emma Lengle, Institutt for helse og samfunn, UiO
Jon Helge Lesjø, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet
Hanne Lie, Avdeling for atferdsmedisin, Universitetet i Oslo
Anne Lien, Institutt for naturvitenskapelige fag, UiA
Kristoffer Liland, UiA Nyskaping, Seksjon for Samskaping og Innovasjon, Universitetet i Agder
Ragna Lillevik, Fafo
Anders T. Hjertø Lind, NORCE
Thea Mujkic Litschi, Senter for likestilling, Samfunnsvitenskapelig fakultet - Universitetet i Agder
Marte Ljøkelsøy Ådland, NORCE Research
Steffan Lloyd, NIBIO
Isak Løberg Jacobsen, Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier, NTNU
Mathea Loen, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Bergen
Trygve Løken, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kulturfag, Nord universitet
Moa Nyamwathi Lønning, Universitetet i Innlandet
Anna Loppacher, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet
Marie-Louise Lorentzen, Universitetsmuseet, Universitetet i Bergen
Linn Cathrin Lorgen, NTNU
Eline Drury Løvlien, Institutt for lærerutdanning, NTNU
Andreas Lund, ILS, UiO
Ole Lund, Institutt for design, NTNU
Tone Lund-Olsen, SVT/SKOK, Universitetet i Bergen
Michael Lundblad, Universitetet i Oslo
Rose Lunde, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO
Regine Rosland Lunde, Universitetet i Bergen
Rikke Lünell, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet
Lena Lybæk, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge
Charlotte Lysa, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo
Ida Marie Lyså, Norwegian University of Science and Technology
Mads Erlend Bøe Lysø, Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU
Janne Madsen, Institutt for pedagogikk, USN
Julie Madshaven, Institutt for IKT, Universitetet i Agder
Amna Mahmood, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo
Muhammad Imran Malik, Universitetet i Stavanger
Ine Larsen Måneby, Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger
Wanda Marcussen, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitet i Oslo
Nuno Marques, Institutt for informasjonsteknologi, OsloMet
Vibeke Vandrup Martens, NIKU
Ulrika Mårtensson, Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU
Rose Martin, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet
Ivain Martinossi, Nord University
Samuele Mascetti, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet
Silvia Masiero, HISP Centre, University of Oslo
Rune Mathisen, SINTEF Industri
Ada Kvikstad Mathisen, Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet
Anna Mavroudi, Universitetet i Oslo
Kate Maxwell, Musikkonservatoriet, UiT Norges Arktiske universitetet
Kevin Mccafferty, Institutt for fremmedspråk, Universitetet i Bergen
Hamish Mcintosh, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet
Christian Medaas, Universitetsbiblioteket, UIO
Gunvor Mejdell, IKOS, Universitetet i Oslo
Lene Melheim, Arkeologisk seksjon, Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo
Caroline Meling, Universitetet i Stavanger
Amalie Meling Vikse, Fellesadministrasjonen Høyskolen på Vestlandet
Rune Mentzoni, Institutt for samfunnspsykologi, UiB
Mole Meyer, Sykehuset Innlandet
Kristina Jæger Meyer, RKBU Nord, Universitetet i Tromsø
Kine Marie Michelet, Institutt for sosialt arbeid, OsloMet
Torjus Midtgarden, Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen
Ann Margareth Midttvedt, Universitetsbiblioteket, UiO
Nora Milch, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO
Alejandro Miranda-Nieto, Institutt for Sosialfag, OsloMet
Philip Mlonyeni, IFIKK, UiO. Fakultet
Silje Mo, Senter for vitenskapsteori, UiB
Ingunn Saur Modahl, NORSUS
Anne Moe, Institutt for sosialt arbeid, NTNU
Heidi Mogstad, CMI
Mohamed Mohamed, UiT
Jowan Mohammed, Nord
Daniel Mohseni Kabir Bäckström, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, UiO
Vegard Møkleby, IFI, UiO
Daniel Molin, ISS, UiO
Audny Molnes, Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS
Sondre Molteberg Dalen, NIBIO
Petter Morland, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Berit Mortensen, Fakultet for helsevitenskap, OsloMet Storbyuniversitetet
Kristie Mortimer, Nord Unversitet
Kari Moxnes, Tidligere professor sosiologi, NTNU
Saul Mullard, Christian Michelsens Institute (CMI)
Anders Riel Müller, Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging, Universitetet i Stavanger
Marie Munch, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen
Sonia Muñoz Llort, Institutt for pedagogikk, Universietet i Sørøst-Norge
Jenny Solveig Mygland, Universitetet i Innlandet
Sigrid Myklebø, Universitetet i Innlandet
Hege Myklebust, FLKI, Høgskulen på Vestlandet
Lene Myong, Universitetet i Stavanger
Margretha Myren, Fakultet for kunstfag, UiA
Bjarne Nærum, USN
Nefissa Naguib, UiO
Saphinaz Naguib, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo
Mufak Naoroz, Institutt for geofag, UiO
Richard Johan Natvig, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitskap, Universitetet i Bergen
Svein Inge Neergård, Nord universitet
Ragni Nergård, Fakultet for naturvitenskap, NTNU
Anders Nermoen, NORCE AS
Helena Neumann, Universitetet i Oslo
Nafeesa T. Nichols, Høgskulen på Vestlandet
Odd Reinhardt Nicolaysen, Den Norske Filmskolen, FTVS, Universiteten Innlandet
Mona Nicolaysen, Insitutt for estetiske fag, Universitetet i Sørøst-Norge
Petter Nielsen, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Palle Michael Nielsen, FA OsloMet
Rune Nielsen, Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen
Hallgeir Nilsen, Institutt for informasjonssystemer, Universitetet i Agder
Anne Birgitta Nilsen, OsloMet - storbyuniversitetet
Maja Nilssen, Nord universitet
Ingvild Nordang, Fellesadministrasjonen, OsloMet
Magnus Nødland Skogedal, Universitetet i Agder
Marianne Nødtvedt Knudsen, Institutt for sceniske og visuelle fag, Universitetet i Agder
Anna Nøhr, Administrasjonen, ONH
Ronald Nolet, Høgskolen i Østfold
Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag, UiO
Tuva Nor, OsloMet
Mari Norbakk, Chr. Michelsens Institutt (CMI)
Benedicte Nordahl Berntsen, Institutt for Forebygging, Etteretning og Politivitenskap, Politihøgskolen
Thomas Nordby, Institutt for design, NTNU
Jarle Tryti Nordeide, Fakultet for biovitenskap og akvakultur, Nord univeristet
Yngve Nordkvelle, Seksjon for uh-pedagogikk og kvalitet, Universitetet i Innlandet, professor emeritus
Renate Nordnes, Nord Universitet
Christine Lillethun Norheim, MF vitenskapelig høyskole
Elise Norheim, Stavanger universitetssykehus
Elisabeth Norman, Institutt for Samfunnspsykologi, UiB
Sultana Ali Norozi, Norwegian University of Science and Technology (NTNU))
Per Nortvedt, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo
Helene Nortvedt, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo
Elias Nosrati, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Shahrzad Nouri, INN
Lene Nyhus, Institutt for pedagogikk
Torill Nyseth, UiT
Kari Odberg, OsloMet
Anka Ødegaardshaugen, OsloMet
Leikny Øgrim, Pensjonist, Institutt for grunnskole og faglærerutdanning, OsloMet
Berit Oksfjellelv, Fakultet for kunstfag og lærarutdanning, Nord universitet
Ole Johnny Olsen, Sosiologisk institutt, Universitetet i Bergen
Svein Erik Olsen, NIBIO
Pelle Valentin Olsen, AHKR, Universitetet i Bergen
Joakim Olsson, Høgskulen i Volda
Velaug Myrseth Oltedal, Institutt for maskin- og maritime studier, Høgskulen på Vestlandet
Peter Ølveczky, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo
Maren Omland, GFU, OsloMet
Guro Brokke Omland, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
Knut Ørke, Institutt for språk og kultur, UiT
Ramis Örlü, Fakultet for teknologi, kunst og design, OsloMet
Dag Orseth, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet
Susanne Osland, HVL
Ann Merete Otterstad, OsloMet
Rune Ottosen, Fagsenter for seniorer - Oslo Met-storbyuniversitetet
Lærke Ajaaja Otzen, Institutt for statsvitenskap, UiO
Anette Overland, UiB
Bjarne Øvrelid, institutt for sosialvitenskap og veiledning - Universitetet i Innlandet
Matthew Dillon Ozuna, Nord Universitet
Erlend Paasche, Institutt for samfunnsforskning (ISF)
Amela Paćuka, SAM
Carmen Padron, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU
Davina Kaur Patel, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo
Daniel Oliver Paulsen, Institutt for sosialantropologi, UiB
Laurene Pecuchet, UiT
Frode Helmich Pedersen, Institutt for Lingvistiske, litterære og estetiske studier, UiB
Kim Pedersen Phillips, Universitetet i Oslo
Stig Riise Pettersen, Institutt for helse- og omsorgsvitskap, FHS, HVL
Sigurd Pettersen, Helse og sosialfag, Universitetet Innlandet
Hedda Treu Pettersen, Institutt for økonomi og teknologiledelse, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU)
Even Pettersen Omberg, Studieadministrasjonen, Universitetet i Oslo
Brita Phuthi, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, OsloMet
Liv Alice Pope, Stipendiat, Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Universitetet i Innlandet
Anne Lise Pound, IFIKK, Universitet i Oslo
Riikka Prattes, Centre for Women's and Gender Research, University of Bergen
Geir Henning Presterudstuen, Institutt for Sosialantropologi, UiB
Sofie Quist, Juridisk Fakultet, UiT-Norges Arktiske Universitet
Ingvild Knævelsrud Rabe, Politihøgskolen
Rossella Ragazzi Brantenberg, The Arctic University of Norway
Anam Rai, UiA
Carla Ramirez, NTNU
Gunhild Tveit Randen, LUP, Universitetet i Innlandet
Kamalan Rashasingham, Institutt for bygg og energiteknikk, OsloMet
Terje Rasmussen, Institutt for medier og kommunikasjon, Universietet i Oslo
Fatima Reda, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Per Refseth, Universitetet i Innlandet
Anna Refsgaard, Studieadministrasjonen, Universitetet i Innlandet
Hilde Refstie, Institutt for Geografi og Sosialantropologi NTNU
Janne Beate Reitsn, OsloMet - storbyuniversitetet
Ingeborg Ribu, Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet
Hanne Riege, KHIO og UiO, nå pensjonist
Lærke Rigtrup-Lindemann, Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord Universitet
Ulrikke Rindal, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Camilla Ringkjøbing Jensen, OsloMet
Tina Rishaug, Institutt for informatikk, UiT Norges arktiske universitet
Eline Roaldsøy, Universitetsbiblioteket, Universitetet i Agder
Knut Sverre Røang, TKD, OsloMet
Oluf Dimitri Røe, Institutt for klinisk og molekylær medisin
Håkon Roland, Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo
Hans Olav Rolfsnes, Universitetet i Bergen
Kjetil Rommetveit, Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen
Maria Romøren, Avdeling for allmennmedisin, UiO
Grace Romsland, Sunnaas sykehus/Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi,OsloMet
Sissel Rosland, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskulen på Vestlandet
Berit Rotmo, Nord Universitet
Aike Rots, IKOS, UiO
Meghna Roy, Universitetet i Oslo
Emil André Røyrvik, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU
Gudrun Rudningen, IPED, UiO
Marianne Rugkåsa, OsloMet
Marianna Ruiz, NORCE
Magne Rundberg, Universitetsbiblioteket i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet
Dagmara Rusiecka, Research Administration, NORCE
Håvard Rydland, Norce
Marianne Johnsen Ryen, Institutt for pedagogikk, DMMH
Sergio Sabbatini, ILOS, UiO
Per Einar Sæbbe, Universitetet i Stavanger
Andreas Ropeid Sæbø, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO
Mathea Slåttholm Sagdahl, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, Universitetet i Oslo
Sadaf Said, Haukeland Universitetssjukehus
Saber Sakhrieh, Department of Marine Technology, NTNU
Diego Salazar, Stipendiat, nstitutt for religion, filosofi og historie, Universitetet i Agder
Cecilia Salinas, Uavhengig forsker
Ieva Salkauskiene, NTNU
Andrea Saltelli, Senter for vitskapsteori (SVT), Universitetet i Bergen
Ida Samuelsen, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen
Anette Sand-Eriksen, Kulturhistorisk museum, UiO
Gro Mjeldheim Sandal, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen
Johan Sandborg, Universitetet i Bergen
Hege Sandsleth, Studieadministrasjonen, TKD, OsloMet
Jennie Sandstad, Universitetet i Sørøst-Norge
Ragnhild Sandvoll, Result / UB, UiT Norges arktiske universitet
Anne Schjelderup, Institutt for pedagogikk, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Jon Schjelderup, Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS
Alf Jørgen Schnell, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Walter Schönfelder, Institutt for barnevern og sosialt arbeid, UiT
Torild Schulstok, Institutt for sosialfag og veiledning, Universitetet i Innlandet
Hanna Seglem Tangen, SIFO, OsloMet
Álvaro Seiça, ILOS, Universitetet i Oslo
Pouransadat Seifi, UiT The Arctic University of Norway
Sissel Seim, OsloMet - storbyuniversitetet
Knut Jonas Sellevold, Universitetet i Bergen
Gisle Selnes, LLE, Universitetet i Bergen
Michael Seltzer, OsloMet
Johanne Kielland Servoll, Institutt for rettsvitenskap, filosofi og internasjonale studier, Universitetet i Innlandet
Ignacio Sevillano, NIBIO
Shaher Shalfawi, IGIS, UiS
Matthew Shaw, Institutt for idrett, Kosthold, og Naturfag, Høgskulen på Vestlandet
Fredrik Shetelig, Institutt for arkitektur og planlegging, NTNU
Fazilat Siddiq, Universitetet i Sørøst-Norge
Tahreem Siddiqui, Institutt for medisinske basalfag, Universitet i Oslo.
Anna Sigaard, SIFO, OsloMet
Helle Siljeholm, KHIO
Rannveig F Sinkaberg, Institutt for sosialt arbeid, NTNU
Tore Sivertsen, NMBU
Elin Skaar, CMI, Bergen
Øystein Olav Skaar, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Universitet i Innlandet
Anne Skaar, Fakultet for helsevitenskap, Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi (RHT), OsloMet – storbyuniversitetet
Roswitha Skare, ISK, HSL-fakultet, UiT
Kaja Granum Skarpaas, GFU, OsloMet
Astrid Skatvedt, UiA
Marie Skeie, Institutt for estetiske fag, USN
Guro Vestrheim Skeie, Senter for vitskapsteori, UiB
Gunnar Skirbekk, Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen
Kine Marie Skjærvik, Internasjonalt kontor, Universitetet i Innlandet
Terje Skjeggedal, NTNU
Holgeir Skjeie, Avdeling for allmennmedisin,HELSAM, UiO
Øyvind Skjerdal, Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo
Heidi Skjerve, Institutt for musikk, NTNU
Eystein Skjerve, Institutt for produksjonsdyrmedisin, NMBU
Jane Haug Skjoldli, Høgskulen på Vestlandet
Kaja Skoftedalen, Senter for internasjonal helse, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen
Martine Arna Skoglund Kløften, Institutt for Arkitektur og Planlegging, NTNU
Bente Ovedie Skogvang, Universitetet i Innlandet
Hans Skotte, Institutt for arkitektur og planlegging, fakultet for arkitektur og design, NTNU
Amalie Skurtveit, Kjemisk insitutt, Universitetet i Oslo
Torbjørn Smedsund, FLU, Nord Universitet
Rolf Martin Snustad-Grønskag, Fakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfag. Nord Universitet
Kerstin Söderström, Fakultet Helse og sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet
Erling Sogge, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, UiO
Jan Helge Solbakk, Sente for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo
Mariann Solberg, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, UiT Norges arktiske universitet
Svein Solberg, Nibio
Hildegunn Solbø, Institutt for estetiske fag, OsloMet
Tone Dyrdal Solbrekke, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Elisabeth Solheim, HVL
Henriette Solheim, IDER ved Høgskulen på Vestlandet
Anne Grethe Sønsthagen, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal
Siri Øyslebø Sørensen, NTNU
Marte Søyland, Universitetsbiblioteket, Universitetet i Oslo
Kari Spernes, Fakultet for lærerutdanning og språk, HiØ
Ragnhild Storstein Spilker, OsloMet
Andre Staalstrøm, Niva
Kristi Stedje, Norges musikkhøgskole
Ellen Steen, Musikkonservatoriet, Universitetet i Tromsø
Margit Steinholt, Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU, Trondheim
Kjetil Steinsholt, NTNU, IPL
Anna-Maria Stenseth, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet
Ingrid Stensland, Avd samfunnskontrakt og kommunikasjon, OsloMet
Astrid Stifoss-Hanssen, Institutt for ingeniørvitenskap, Universitetet i Agder
Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Kamilla Stølen, Senter for kvinne- og kjønnsforsking og Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen
Russell Stone, ISS, UiO
Knut Størdal, Institutt for musikk, NTNU
Tore Christian Storholmen, SINTEF
Stein Michael Storleer, Institutt for informatikk, UiO
Yngvild Storli, Universitetet i Oslo
Sigurd Storm, Studieadministrasjonen, OsloMet
Frøja Storm-Mathisen, ISS, UiO
Ardis Storm-Mathisen, OsloMet
Torill Storvestre, UiO
Maria Strandås, Nord universitet
Ingerid Straume, Høgskulen på Vestlandet
Elisabeth Straume, Studieadministrasjonen, Universitetet i Bergen
Ingunn Stray, Institutt for pedagogikk, UiA
Nertila Stringa, UiA
Helge Strømsø, UiO
Tonje Strugstad, Fakultet for samfunnsvitskap, Nord Universitet
Einar Strumse, Institutt for psykologi, Universitetet i Innlandet
Jan H. Sundet, Emeritus, Havforskningsinstituttet
Mohammed Sunoqrot, ISB, NTNU
Holmfridur Sveinsdottir, KHM, Universitetet i Oslo
Vigdis Sveinsdottir, Divisjon for Helse og samfunn, NORCE
Per Esben Svelstad, Institutt for lærarutdanning, NTNU
Grethe Fatima Syéd, HVL
Jon Reier Sylte, NTNU
Hilde Kristin Szabo, Sykehuset Innlandet
Inger Lise Teig, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen
Elisabeth Teige, Høgskulen i Volda
Trine Telnes, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet
Amsale Temesgen, Nord universitet
Damla Tertemiz, Universitet i Innlandet
Notto J. W. Thelle, Makerspace, OsloMet
Idunn Thode Tøhaug, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet
Liv Thommesen, NTNU
Berit Thorbjørnsrud, IKOS, Universitetet i Oslo
Dag Einar Thorsen, Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge
Karsten Tillerli, Internasjonal seksjon, Universitetet i Stavanger
Hallvard Tjelmeland, UiT Norges arktiske universitet
Lene Tjørhom, Universitetet i Stavanger
Sunniva Tobiasen, Universitetet i Bergen
Maren Toft, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, universitetet i Oslo
Kjersti Tokstad, Politihøgskolen
Irene Tollefsen, Fakultet for Lærerutdanning, Kultur og Idrett
Terje Tolleshaug, UiO
Ingrid Tolstad, Handelshøyskolen, OsloMet
Ingvild Tomren, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo
Philip Toney, HVL
Regine Torbjørnsen, Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU
Dag Olaf Torjesen, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, UIA
Stian Torjussen, Universitetet i Innlandet
Ludmila Torlakova, UiB
Tine Tørseth, NORCE
Lise Tovesdatter Skou, KMD/UiB
Hanne Amanda Trangerud, IKOS, Universitetet i Oslo
Veronika Trengereid, Handelshøyskolen, HVL
Eli Tronsmo, NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning)
Astrid Trydal, Studieadministrasjonen, Universitetet i Oslo
Apostolos Tsiouvalas, Norwegian Centre for the Law of the Sea, UiT The Arctic University of Norway
Salman Türken, BLU, OsloMet
Lokman Tutuncu, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder
Mohib Ullah, NTNU
Gry Ulrichsen, DMMH
Hilde Upsahl, Studieadministrasjonen, fakultet for humaniora- idrett og utdanningsvitenskap, USN
Marit Ursin, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU
Robert W. Vaagan, OsloMet, Seniorsenteret
Agnete Vabø, OsloMet
Olav Vadstein, Institutt for bioteknologi og matvitenskap, NTNU
Vibeke Vågenes, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskolen på Vestlandet
Ida Valand, Institutt for ernæring og folkehelse, UiA
Christine Van Der Horst, Institutt for politikk og forvaltning, UiB
Maja Van Der Velden, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo
Arno Van Hootegem, Folkehelseinstituttet & Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
Guro Vanebo, OsloMet
Kristin Vasbø, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Lars Sigurd Vedø, Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet
Marta Vergarechea, Department of Forest Management, NIBIO
Ingrid Vesterås, Universitetet i Innlandet
Inger Marie Vik, HVL
Marte Lange Vik, Institutt for bygg, miljø- og naturvitskap, HVL
Øystein Lydik Idsø Viken, Nord universitet
Kjetil Viken, Institutt for sosialvitenskap og veiledning
Knut S. Vikør, AHKR, Universitetet i Bergen
Linda Villje, Nord Universitet
Melody Violine, Institutt for fremmedspråk og oversetting, Universitetet i Agder
Hanne Vollen, OsloMet
Gerd Von Der Lippe, Institutt for idrett, kroppsøving og friluftsliv, USN
Eva Vukich, The Grieg Academy, KMD, University of Bergen
Baki Vurucu, Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet, administrasjon
Emilie Wallin, Økonomisk institutt, UiO
Gabriela Kazimiera Warden, Institutt for materialteknologi, Fakultet for naturvitenskap, NTNU
Anna Blekastad Watson, Institutt for visuelle og sceniske fag, fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder
Ole Edward Wattne, NTNU
Gro Ween, Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo
Agnes Westgaard Bjelkerud, Universitetet i Innlandet
Annika Wetlesen, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
Linda Wheeldon, Institutt for fremmedspråk og oversetting, Universitetet i Agder
Walter Wheeler, Energi, NORCE Research
Anette Winger, OsloMet
Iselin Németh Winther, Fridtjof Nansens Institutt
Torben Wisborg, Helsefak, UiT, Norges Arktiske Universitet
Øyvind Wistrøm, Emeritus ved Fakultet for Humaniora, Idrett og Utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge
Lisa Knatterud Wold, Østlandsforskning, Universitetet i Innlandet
Bodil Wold, Institutt for elektrisk energi, NTNU
Torgunn Wold, Skuespillerutdanninga ved Nord Universitet.
Christian Wulff, Medietjenester, Universitetet i Agder
Signe Ylvisaker, Institutt for sosialfag, OsloMet
Seif Zakaria, Internasjonalt kontor, Utdanningsavdelingen, Universitetet i Agder
Estephan Zouain, IT-avdelingen, UiO
Elmedin Zunic, Institutt for visuelle og sceniske fag, Universitetet i Agder
Gentian Zyberi, Norsk senter for menneskerettigheter, Universitetet i Oslo
Endringslogg: Et av navnene på listen ble slettet 11.11.2025 kl. 22.09 etter vedkommendes eget ønske.