Debatt ● 812 underskrifter

Fortsatt forsknings­­samarbeid med statlige israelske universiteter?

Norske universitetsledere har abdisert fra sitt lederansvar under Israels folkemord og okkupasjon. Det kan rokke ved tilliten til universitetene.

«Act for Gaza» pryder fasaden til Kunstfakultetet ved Universitetet i Bergen.
Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

I dag vet alle universitetsledere, styrerepresentanter og ansatte ved norske universiteter og forskningsinstitusjoner at Israels okkupasjon av Palestina etter folkeretten er ulovlig. De vet også at de israelske bosettingene er ulovlige, at Israel praktiserer apartheid, og at Israel etter alt å dømme begår folkemord i Gaza. Likevel fortsetter norske universiteter å samarbeide med israelske universiteter. Det kan få konsekvenser.

Vi har tidligere omtalt Falco-prosjektet, ledet av Norce og finansiert av EUs Horisontprogram med 100 millioner kroner, som et graverende eksempel på uforstand og unnfallenhet i UH-sektoren. Problemet er ikke innholdet i forskningen, men samarbeidet med to israelske universiteter, Bar Ilan University og Herzog College, som opererer på okkuperte områder. 

Uavhengig av om prosjektets aktiviteter utføres på okkupert område, inkluderer samarbeidet universiteter som har deltatt i organisert kriminalitet rettet mot det palestinske folket.

Bar Ilan University sto bak den ulovlige etableringen av Ariel University i folkerettsstridige bosettinger. Universitetet samarbeider tett med israelsk etterretning og våpenprodusenten Elbit, som har levert våpen til det israelske militæret under folkemordet i Gaza. Herzog College har etablert akademiske institusjoner i de ulovlige bosettingene Alon Shvut og Migdal Oz, noe som utgjør krigsforbrytelser.

Faktum er at samtlige israelske universiteter er statlige instrumenter i den brutale undertrykkelsen av palestinerne, slik Maja Wind har dokumentert i boken Towers of Ivory & Steel. FNs spesialrapportør Francesca Albanese har i en nylig rapport til FN om okkupasjons- og folkemordøkonomien pekt på det samme (avsnitt 82-86). Albanese viser også til at EUs Horisontprogram aktivt har understøttet samarbeid med israelske universiteter som har medvirket til apartheid og folkemord (avsnitt 84).

Allerede før Falco-prosjektet formelt startet hadde Universitetet i Stavanger og Tyrilistiftelsen trukket seg på grunn av Israels krigføring i Gaza. 

Fire norske institusjoner gjensto: Norce, UiB (som også eier Norce), Stavanger universitetssykehus og Sykehuset Innlandet. Prosjektets involvering av de israelske universitetene ble kritisert internt i sykehusmiljøene og offentlig i det norske musikkterapimiljøet.

I styrevedtak 29. september 2025 besluttet Stavanger universitetssykehus, etter anbefaling fra administrerende direktør Helle Schøyen, å trekke seg fra Falco dersom de to israelske partnerne ikke avslutter sin deltakelse innen utgangen av 2025. Styret ved Sykehuset Innlandet vedtok samme dag at de tok «til orientering» den samme anbefalingen fra sin administrerende direktør, Alice Beate Andersgaard.

Sykehusene i Stavanger og Innlandet la særlig vekt på disse angrepene i sine vurderinger. 

Schøyen fremhevet at sykehus og helsepersonell gjentatte ganger er blitt mål for israelske angrep. FNs uavhengige granskingskommisjon har i sin folkerettslige analyse konkludert med at Israel i to år har begått folkemord i Gaza, hvor handlingsmønsteret har innbefattet systematiske angrep på sykehus, helsepersonell, helsestasjoner, og ambulanser. Sykehusene i Stavanger og Innlandet la særlig vekt på disse angrepene i sine vurderinger. 

Mener UiB og Norce at det lar seg forsvare å samarbeide med institusjoner som har bidratt til utryddelsen av universiteter, forskningsinstitutter, skoler, skolebarn, studenter, lærere og forskere i Gaza?

La oss kort se på argumentene som har vært fremført for fortsatt samarbeid, både i Falco-prosjektet og ellers:

  • Akademisk frihet går foran andre hensyn
  • Dette er ikke institusjonelt samarbeid
  • Det er ikke risiko i selve forskningen
  • Institusjonsledere og institusjonens styre har ikke noe ansvar
  • Ansvaret for risikovurderinger og forskningsetikk ligger kun på forskerne

Akademisk frihet innskrenkes imidlertid av grunnleggende folkerett, menneskerettigheter og forskningsetiske hensyn. Forskning medfører både frihet og ansvar. Dette prinsippet har ligget til grunn for forskningsetikken siden annen verdenskrig.

EU-finansierte prosjekter, som Falco, utgjør åpenbart institusjonelt samarbeid. Kontraktene inngås mellom og håndteres av institusjoner, ikke enkeltforskere. Styrebehandlingene i Stavanger og på Innlandet beviser det samme: Styret kan stoppe institusjonens og egne forskeres deltakelse i slike prosjekter på et folkerettslig og etisk grunnlag. Forskerne i prosjektet kan ikke overprøve institusjonens beslutning.

Vedrørende risiko, så er universiteter og forskningsinstitutter «foretak» i straffelovens forstand. De vil derfor kunne ilegges foretaksstraff hvis et forskningssamarbeid medfører straffbare handlinger. Et eksempel er medvirkning til krigsforbrytelsen ulovlig bosetting, gjennom å bevirke pengeoverføringer til et universitet som driver ulovlige campuser på okkupert område, jf. straffeloven §§ 15 (medvirkning), 27—28 og 103 annet ledd bokstav b. Ledere og styremedlemmer vil da også kunne holdes ansvarlig, jf. straffeloven § 109.

Direktør for De nasjonale forskningsetiske komiteene, Helene Ingierd, har understreket «institusjonenes ansvar» og hvor viktig det er at «både enkeltforskerne og institusjonene» gjør selvstendige og konkrete vurderinger om forskningssamarbeid». 

Universitetsledere kan altså ikke smuldre bort institusjonens ansvar ved å peke på forskerne som de eneste ansvarlige for etisk risiko i prosjektet, ei heller kan dette ansvaret flyttes til EUs Horisontprogram eller et nasjonalt forskningsråd.

Lederne og styrene ved universiteter som UiB og UiO, og ved Norce, bør ta lærdom av det som nå har skjedd i Falco-prosjektet i Stavanger og på Innlandet. Hvis forskning og penger anses viktigere enn våre forskningsetiske og rettslige forpliktelser i møte med folkemord og ulovlig okkupasjon er vi på ville veier. Det kan medføre en helt berettiget knekk i folks tillit til universitetene.

Innlegget er undertegnet av:

Tormod Aagaard, Institutt for språk og litteratur, NTNU

Carlo Aall, Høgskulen på Vestlandet

Hilde Aaneland, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo

Knut Magne Aanestad, Høgskulen på Vestlandet

Cecilie Aarøe, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger

Nils Aarsæther, UiT Norges arktiske universitet

Ingrid Aarset, KMD/UIB

Eirik Aarskog, Institutt for helse og sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet

Kjersti Aarstein, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, Universitetet i Bergen

Frederik Aarup, Faculty of Social Science, Nord University in Bodø

Linn Aarvik, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen

Maria Abad Colom, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, OsloMet

Rasha Abdallah, UiA- Universitet i Agder

Samir Aboalol, Økonomiseksjon, OsloMet

Iyad Abualrub, Centre for Learning, Innovation, and Academic Development (LINK), University of Oslo

Mette Adegeest, Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger

Hilde Afdal, Høgskolen i Østfold

Geir Afdal, Høgskolen i Østfold

Knut-Geir Aga, Seksjon for forskning, utdanning og formidling, Norges arktiske universitetsmuseum og Akademi for kunstfag - UiT - Norges arktiske universitet

Mehri Agai, Institutt for informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen

Gustav Agneman, Department of Economics, NTNU

Uzair Ahmed, Senter for ekstremismeforskning, Universitetet i Oslo

Usma Ahmed, Institutt for barnehagelærerutdanningen, OsloMet

Hanna Danbolt Ajer, Nord universitet

Saleh Alaliyat, Institutt for IKT og realfag, NTNU

Faouzi Alaya Cheikh, NTNU

Mohammad Naser Ali, Norsk institutt for kulturminneforskning

Daniele Evelin Alves, Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet

Sonja Åman, IKOS, Universitet i Oslo

Synnøve Amdam, AHL, Høgskulen i Volda

Konstantinos Amoiropoulos, OsloMet

Lama Amro, NTNU

Kristian Andenæs, Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo

Bjørn S. Andersen, Institutt for sosiologi og humangeografi, Universitet i Oslo

Fredrik Andersen, HVO, Høgskolen i Østfold

Jan Andersen, Universitetet i Innlandet

Camilla Eline Andersen, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Universitetet i Innlandet

Ida Andersen, NORCE

Mette Andersson, ISS, Universitetet i Oslo

Kristina Johnsdatter Andreasen, OsloMet

Maja Andreasen, Institutt for medie- og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger

Irene Andreassen, Fellesadministrasjonen, Nord universitet

Audun Andreassen, Fellesadministrasjonen, NTNU

Serafima Andreeva, Fridtjof Nansens Institutt

Stine Andresen, OsloMet

Stian Normann Anfinsen, NORCE Research

Alexandra Angeletaki, NTNU UB

Mona-Lisa Angell, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet

Elin Angelo, NTNU

Daniel Angulo Serrano, FBA, Nord University

Rani Anjum, NMBU

Sahar Årmal, Eiendomsavdelingen UIO

Kristin Armstrong-Oma, Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger

Trond Egil Arnesen, Institutt for idrett, kosthald og naturfag, HVL

Anne-Lise Arnesen, Fagsenter for seniorer, OsloMet

Siv Årsand, Insitutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Eirik Årsand, Institutt for informatikk, UiT Norges arktiske universitet

Michaela Aschan, Norges fiskerihøgskole, UiT Norges Arktiske Universitet

Iselin Åsedotter Strønen, Institutt for sosialantropologi, Universitetet i Bergen

Irfan Ashraf, TKD, økonomi

Ali Assi, TKD, OsloMet

Inger Auestad, Institutt for bygg, miljø og naturfag, Høgskulen på Vestlandet

Kjerstin Aukrust, ILOS, UiO

Federico Aurora, Universitetsbiblioteket i Oslo

Knut Ivar Austvoll, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO

Ro Averin, NTNU

Andreas Åvitsland, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, UiS

Annam Azeem, UiS

Jonas Taudal Bækgaard, UiS

Kristine Bærøe, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo

Hossein Baharmand, Handelshøyskolen, UiA

Mona Baker, Faculty of Medicine, University of Oslo

Anniken Bakke, Fakultet for samfunnsvitenskap, studieadministrasjonen, OsloMet

Ingrid Bårdsdatter Bakke, Fakultet for Helse og Sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet

Vidar Bakkeli, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet

Anne Haugland Balsnes, Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk, Universitetet i Agder

Anne Katrine Bang, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap, Universitetet i Bergen

Sindre Bangstad, KIFO

Inga Bårdsen Tøllefsen, Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet

Berit Bareksten, Høgskulen på Vestlandet

Elisabeth Barstad, UiS

Tanja Barth, Kjemisk institutt, UiB

Padmaja Barua, Institute for Welfare and Participation, Høgskulen på Vestlandet

Øystein Flø Baste, Institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo

Eevi Beck, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo

Ingrid Rodrick Beiler, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet

Justyna Bell, NOVA, OsloMet

Ida Caroline Belle, Fakultetsadministrasjonen, fakultet for helsevitenskap, VID vitenskapelige

Nina Benden, NTNU

Nadira Berbic, Fakultet for arkitektur og design, NTNU

Hein Berdinesen, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, UiB

Ellen Berg, OsloMet

Nikoline Berge, Studieadministrasjonen, Universitetet i Oslo

Ane Bergersen, HVL

Kari Bergset, Institutt for velferd og deltaking, Høgskulen på Vestlandet

Linn-Terese Bern, Institutt for kunstfag og kulturstudier, Universitetet i Innlandet

Inga Bērziņa, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen

Marie Kristine Birketvedt-Jones, Institutt for sikkerheit, kjemi- og bioingeniørfag, FTMS, Høgskulen på Vestlandet

Lise Bjerke, Universitetet i Oslo

Claire Bjerkeli, OsloMet

Hanna Bjørgaas, FLU, Nord Universitet, Bodø

Eli Bjørhusdal, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet

Camilla Mikaela Björk-Åman, Fakultet for lærarutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Nina Björkendal, Institutt for visuelle og sceniske fag, UiA

Knut Ivar Bjørlykhaug, Institutt for helse, VID vitenskapelige høgskole

Christian Thue Bjørndal, Norges idrettshøgskole

Ragnhild Bjørnsen, Universitetet i Innlandet

Hanne Blaafalk, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet

Olin Blaalid Oldeide, Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL), Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen

Marte Bleka, Universitetsadministrasjonen, Universitetet i Innlandet

Julie Hauge Blindheim, Eining for Internasjonale relasjonar, NTNU

Tine Blom, INN

Yasemin Bodur, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, Universitetet i Tromsø

Sidsel Boldermo, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ILP, UiT Norges arktiske universitet

Agnes Bolsø, NTNU

Bjørn Bolstad, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Way Kiat Bong, Institutt for IT, OsloMet

Axel Borchgrevink, OsloMet

Amund Børdahl, Universitetet i Bergen

Karin Boson, Institutt for psykologi, Universitetet i Innlandet

Marta Bosque Fajardo, NIBIO, Ås

Inga Bostad, Universitetet i Oslo

Meriem Boulaziz, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo

Malene Bøyum, Institutt for musikkvitskap, Universitetet i Oslo

Ossy Bradbury, Forskning og formidling, Politihøgskolen

Astrid Bragstad Gjelsvik, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Terje Brantenberg, sosialantropolog, pensjonist

Lina Naoroz Bråten, Institutt for arkitektur og planlegging, NTNU

Janne Paulsen Breimo, Nord universitet

Maria Desiree Brigg, AD-IAP, NTNU

Janne Bromseth, Østlandsforskning, INN

Inga Malene Bruun, UiT

Katrine Bruvold, Nord universitet

Ian Bryceson, Noragric, NMBU

Helge Bryhni, Geofysisk Institutt, Universitetet i Bergen

Stine Brynildsen, HiØ

Liv Bugge, Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet

Trude Bukve, HVL

Brita Bungum, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU

Marcela Montserrat Fonseca Bustos, Barnehagelærerutdanningen, OsloMet

Einar Bye-Ingebrigtsen, NORCE

Kevin Cahill, Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Universitetet i Bergen

Patrick Cairns, Avdeling for atferdsmedisin, Institutt for medisinske basalfag, UiO

Andrea Campos Candela, Institutt for biovitenskap (BIO), Universitetet i Bergen

Laura Castor, UiT Norges Arktiske Universitet

Mikael Cerbing, Norges Arktiske Universitetsmuseum

Guilherme Chihaya, FSV, Nord universitet

Sidsel Christensen, Universitetet i Bergen

Dag Arne Christensen, NORCE

Betul Cokluk, Fakultetet for helsevitenskap, institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet

Morgane Colleau, Nord Universitet

Èva Cossette-Laneville, Department of Language and Culture, PhD candidate, UiT the Arctic University of Norway

Mark Costello, Nord University

Bjørn Einar Dahl, Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Martha Houen Dahle, Det medisinske fakultet, Universitetet i Bergen

Ingeborg Dalheim, Norges Musikkhøgskole

Bjørgunn Dalslåen, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Crina Damsa, Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo

Kerenina K. Dansholm, Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap, VID vitenskapelig høyskole

Mick Derrick, Norsk institutt for kulturminne forskning (NIKU)

Sara Langvik Derrick, Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU)

Leiv Igor Devold, Institutt for Kunst og Medievitenskap, NTNU

Joke Dewilde, Universitetet i Oslo

Vilde Dimmen, Institutt for geovitenskap, UiB

Therese Dokken, NOVA, OsloMet

Kari Anne Drangsland, Institutt for sosialantropologi, UiB

Sarra Drissi, Institutt for bygg- og energiteknikk, OsloMet

Helle Dyrendahl Staven, Senter for profesjonsforskning, OsloMet

Kåre Edvardsen, IAP/IVT/UiT

Live Edvardsen Tonheim, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet

Nora S. Eggen, Universitetet i Oslo

Frode Eick, Lovisenberg Diaconal University College

Trude Hella Eide, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet

Erlend Eidsvik, Institutt for pedagogikk, religion og samfunn, HVL

Unni Eikeseth, Institutt for lærarutdanning, NTNU

Ivar Eimhjellen, NORCE

Terje Einarsen, Juridisk fakultet, Universitetet i Bergen

Simen Ekeberg, Chr. Michelsens Institutt

Øystein Ekevik, Humanistisk fakultet, Universitetet i Oslo

Olav Elgvin, Fafo

Elisabeth Lund Engebretsen, Institutt for Media og Samfunnsvitenskap, Universitetet i Stavanger

Gunn Engelsrud, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høgskolen på Vestlandeg

Dagrun Astrid Aarø Engen, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU

Nina Engesnes, BLU, OsloMet

Kristin Gregers Eriksen, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge

Tore Linné Eriksen, OsloMet

Rune Ervik, NORCE Helse og Samfunn

Nora C. Warholm Essahli, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Nassira Essahli Vik, IPL-NTNU

Malin Fævelen, Institutt for sosialt arbeid, NTNU

Paal Fagerheim, Fakutet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet

Ida Fagervold, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Jannike Falk-Andersson, UiT Norges Arktiske Universitet

Heidi Fauske, TKD OsloMet

Ida Matilde Fauske, Nord universitet

Ana Claudia Ferreira Aza, NIBIO

Hege Fimreite, IPRS, Høgskulen på Vestlandet

Frøya Finne Ljønes, ISLMT, Høgskulen på Vestlandet

Stefan Fisher-Høyrem, Universitetsbiblioteket, Universitetet i Agder

Vera Fiveland, Universitetet i Oslo

Kristine Fjordheim, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskulen på Vestlandet

Lisbeth Flatraaker, Fakultet for lærerutdanning, kunst - og kulturfag. Fagruppe: Pedagogikk og spesialpedagogikk. Nord universitet

Rune Flikke, Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo

Gunnar Foss, ISL, NTNU

Ingeborg Fossestøl, IKOS, UiO

Kjetil Fosshagen, HVL

Trine Fossland, UiT, Norges arktiske Universitet

Katl Frafjord, Universitetet i Tromsø

André Frainer, AMB, UiT Norges arktiske universitet

Solveig Fretheim, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord Universitet

Tore Frimanslund, Handelshøgskulen HVL

Christian Frøyd, Høgskulen på Vestlandet

Narve Fulsås, UiT Noregs arktiske universitet

Gunnar Furseth Klinge, Internasjonalt fagteam, seksjon for studenttjenester, Universitetet i Innlandet

Laura Gaiger, Universitet i Bergen

Andreas Galtung, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet

Jemima García-Godos, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Andrea Gasparini, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo

Deta Gasser, IBMN, Høgskulen på Vestlandet

Randi Gavelstad, OsloMet

Ellis George, Fakultet for teologi og samfunnsvitenskap, VID Vitenskapelige Høgskole, Oslo

Linda Gerisch, Universitetet i Innlandet

Lars Gjelstad, Høgskulen på Vestlandet

Jonas Gjersø, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Universitetet i Stavanger

Mona Gjerstad, AFI, OsloMet

Anje Müller Gjesdal, Høgskolen i Østfold

Siv Gjesdal, Institutt for idrett og samfunnsvitenskap, Norges Idrettshøgskole

Claire Glenton, Institutt for Helse og Funksjon, Høgskulen på Vestlandet

Siri Gloppen, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Begen

Matti Goksøyr, Norges idrettshøgskole

Dara Goldar, Universitet i Oslo

Jakob Grahn, NORCE

Fredrik Graver, Den norske filmskolen, Universitetet i Innlandet

Thea Gregersen, NORCE

Jostein Greibrokk, Nord universitet

May Gresdahl, Institutt for Sosialt Arbeid, NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Randi Gressgård, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, UiB

Anne Greve, Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet.

Kari Grødum, Universitetet i Agder

Osmund Grøholt, Universitetsmuseet i Bergen, UiB

Geir Grønnesby, NTNU

Marius Grønning, Institutt for by- og regionplanlegging

Håvard Grøteide, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet

Knut Grove, Norce Helse og Samfunn

Erika Gubrium, Professor, Institutt for sosialfag, OsloMet

Ariana Guilherme Fernandes, Institutt for sosialfag, OsloMet

Lars Gule, Fagsenter for seniorer, OsloMet - storbyuniversitetet

Katja H-W Skjølberg, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder

Trine Krigsvoll Haagensen, Institutt for IT, OsloMet

Thomas Ray Haaland, Institutt for Biologi, NTNU

Nabila Habib, OsloMet-Holmlia

Toril Hægeland, GFU, OsloMet

Aina Landsverk Hagen, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet - storbyuniversitetet

Aksel Hagen, Universitetet i Innlandet

Ridah Haider, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo

Jeffrey Hall, ILS, UIO

Sandra Halverson, Institutt for fremmedspråk og oversetting, Universitetet i Agder

Pål Csaszni Halvorsen, Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag, OsloMet

Grete Salicath Halvorsen, Universitetet Innlandet

Christine Hammer Krokstrand, Kunsthøgskolen i Oslo

Annabel Hamre, Institutt for sykepleie, VID

Åsne Håndlykken-Luz, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, USN

Ayan Handulle, UiS

Tarjei Hanken, Nord universitet

Pernille Bonnevie Hansen, Institutt for nordisk språk og litteratur, Universitetet i Innlandet

Hanna Horsberg Hansen, Kunstakademiet, UiT

Olivia Hansen, FLU, Nord universitet

Øyvind Hanssen, UiT

Hans Marius Hansteen, Institutt for filosofi og førstesemesterstudiar, Universitetet i Bergen

Marjama Hassan, TKD, OsloMet

Marit Anne Hauan, Polarmuseet, UiT Norges arktiske universitetet

Marit Dahl Haugan, Fakultetsadministrasjonen, Universitetet i Sørøst-Norge

Paula Sofie Haugan, Nord universitet

Anne Cathrine Haugdahl, Fakultet for grunnskolelærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet

Emil Haugen, Matematisk institutt, Universitetet i Oslo

Vilde Haugrønning, SIFO, OsloMet

Ingrid Haugsrud, Forbruksforskningsinstituttet SIFO, SVA, OsloMet

Yngve Heggelund, NORCE

Jon Heggland, NTNU

Stein Joar Hegland, Institutt for bygg, miljø- og naturvitskap, Høgskulen på Vestlandet

Henning Heiberg-Andersen, NORCE

Håvard Helgesen, Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet

Christine Helland, OsloMet

Turid Helland, Professor em.

Jo Helle-Valle, Utviklingsstudier, OsloMet

Agnes Louise Helleberg, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo

Helge Hellevang, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Ingvil Hellstrand, Institutt for medie- og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger

Jan Ove Heniksen, Stab, Høgskulen på Vestlandet

Kirsti Henriksen, Universitetet i Tromsø

Øystein Henriksen, Fakutet for samfunnsvitenskap, Nord universitet

Reni Herland, HVL

Brage Egil Herlofsen, Institutt for språk og litteratur, HVO

Hege Hermansen, Senter for profesjonsforskning, OsloMet

Roger Hestholm, Handelshøgskulen, Høgskulen på Vestlandet

Sverre Hetland, Avd. for energi og teknologi, NORCE

Marianne Hevrøy, Universitetet i Bergen

Iselin Hewitt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo

Ulla Higdem, Institutt for Organisasjon, Ledelse og Styring, Universitetet i Innlandet

Markus Hittmeir, NORCE Research

Arild Sørum Hjelle, Avdeling for utdanning, NTNU

Tor Ragnar Hjelmtveit, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, HVL

Kari Hoaas, Professor, Høyskolen Kristiania

Sarah Hoem Iversen, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet

Linn Sunniva Høglund, Universitetet i Innlandet

Hans K Hognestad, Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving, Universitetet i Søraust-Norge

Siren Høgtun, NORCE, Forskningsstøtte

Jacob Høigilt, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, UiO

Silje Hølland, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet

Marlene Holm, Universitetet i Oslo

Gerd Holmboe-Ottesen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Christina Holmefjord, Universitetsmuseet i Bergen

Hanna Holmeide, OsloMet

Karoline Holte, Institutt for samfunnsvitenskap og veiledning, INN

Mostafa Hoseini, Department of Digitalization and Forest Operations, NIBIO

Roar Høstaker, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet

Eirik Hovden, Institutt for fremmedspråk, UiB

Ragna Hovig Ødegaardshaugen, OsloMet

Siw Huatorpet, Seksjon for universitet og høgskolepedagogikk, Universitetet i Innlandet

Mari Husabø, Institutt for velferd og deltaking, HVL

Bassam Hussein, NTNU

Michela Iacorossi, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo

Nayr Ibrahim, Nord University

Ina Ilkama, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge

Lina Ingeborgrud, NIFU

Siri Ingul, Institutt for visuelle og sceniske fag, Universitetet i Agder.

Anders Isaksen, Institutt for Biovitenskap, Universitetet i Oslo

Helga D. Isfold Sigurdardottir, Fakultet for Samfunnsvitenskap, Nord Universitet

Aleksandra Eriksen Isham, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Bushra Ishaq, HELSAM, Universitetet i Oslo

Melike Isleyen, Department of Journalism and Media Studies, Oslo Metropolitan University

Jonas Yassin Iversen, Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Universitetet i Innlandet

Sondre J. C. Kvamme, Høgskulen i Volda

Frans Jacobi, Kunstakademiet / KMD / Universitetet i Bergen

Asrne Martin Jakobsen, Nord universitet

Binta-Victoria Jammeh, MF vitenskapelighøyskole

Maja Janmyr, Universitetet i Oslo

Frederikke Jarlby, NORCE

Emil Jeansson, NORCE

Kari Jegerstedt, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, Universitetet i Bergen

Helge Hiram Jensen, Handelshøyskolen i Innlandet, Universitetet i Innlandet

Inga Staal Jenset, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Runa Hestad Jenssen, Fakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfag. Nord universitet

Rolf-Ole Rydeng Jenssen, NORCE

Ingrid Jensvoll, Institutt for arktisk og marin biologi, UiT

Berit Johannessen, Institutt for helse og sykepleievitenskap UIA

Lene Johannessen, institutt for fremmedspråk, Universitet i Bergen

Guro Gravem Johansen, Karlstad Universitet, Sverige/Norges Musikkhøgskole, Oslo

Kristina Johansen, Institutt for sosialfag, UiS

Espen Johansen, UMAK, UiT / KMD, UiB

Inger Johansen, Institutt for lærarutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Ann-Katrin Johansson, UiB

Marianne Johnsen Ryen, Institutt for pedagogikk, DMMH

Guddrún Jónsdóttir, Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap., NMBU

Jonathan Jonsson, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo

Ingrid Grimsmo Jørgensen, Universitetet i Innlandet

Jomy Joseph, IKOS, Universitetet i Oslo

Kristoffer Jul-Larsen, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet

Gudrun Kløve Juuhl, Høgskulen i Volda

Yuko Kamisaka, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, HVL

Roy Sigurd Karlsbakk, IT, OsloMet

Marry-Anne Karlsen, Institutt for sosialantropologi, Universitetet i Bergen

Ero Karlsen, NTNU

Renate Karlsen, Nord

Bengt Karlsson, Universitetet i Sørøst-Norge

Bård Kårtveit, NORCE Research

Libbie Katsev, Institutt for språk og kultur, Universitetet i Tromsø

Serap Keles, University of Stavanger

Mohsin Khan, Institutt for informatikk, UiT Norges arktiske universitet

Asif Ali Khan, Eiendomsavdelingen, universitetet i Oslo

Nadim Khoury, Universitetet i Innlandet

Maiken Kiil, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Hilde Rønnaug Kitterød, AFI, OsloMet

Hallvard Kjelen, Fakultet for lærerutdanning, Nord universitet

Anne Grethe Kjelling, Universitetet i Innlandet

Hilde Kjerland, Norce research

Egil Kjerstad, NORCE

Dorinde Kleinegris, NORCE

May Irene Furenes Klippen, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger

Espen Klouman Høiner, Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo

Kari Klungsøyr, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen

Jens Knigge, Nord universitet

Karen-Lise Knudsen, Universitetet i Agder

Are John Knudsen, Chr. Michelsens Institutt (CMI)

Marianne Tovsrud Knutsen, Institutt for estetiske fag, USN

Erlend Kok, Institutt for Sosiologi og Samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo

Ingvild Koksvik, Institutt for rytmisk musikk, Universitetet i Agder

Nils H. Korsvoll, UiA

Kristin Kosberg, Universitetet i Oslo

Daniel Kristiansen, Institutt for Kultur- og Språkvitenskap, Universitetet i Stavanger

Adrian Kristiansen, Handelshøgskolen, NORD Universitet

Jan-Henrik Kulberg, Universitetet i Sørøst-Norge

Celestine Kunkeler, C-REX, ISV, Universitetet i Oslo

Irena Kustec, Handelshøgskolen, Nord universitet

Alice Kvalheim, UMAK, UiT

Ole Andreas Kvamme, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Åsmund Kvifte, Norsk institutt for bioøkonomi

Jan Sverre Laberg, Institutt for geovitenskap, UiT Norges arktiske universitet

Wiliam Maher Lafferty, Pensjonert Professor

Guillaume Lamarche-Gagnon, UiT - The Arctic University of Norway

Anne Landheim, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet

Camilla Langeland, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Universitetet i Oslo

Siri Langøigjelten, NTNU Vitenskapsmuseet

Inger Dagrun Langseth, NTNU

Kjersti Larsen, Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo

Cecilie Larsen, Institutt for medie- og samfunnsfag, Universitetet i Stavanger

Jorunn Larsen, Institutt for naturvitenskapelige fag, UiA

Håkon Larsen, Institutt for sosialantropologi, UiB

Torill Larsen, Hemil, UIB

Christina Lauvås, HVL, HH Campus Sogndal

Emma Lengle, Institutt for helse og samfunn, UiO

Jon Helge Lesjø, Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Universitetet i Innlandet

Hanne Lie, Avdeling for atferdsmedisin, Universitetet i Oslo

Anne Lien, Institutt for naturvitenskapelige fag, UiA

Kristoffer Liland, UiA Nyskaping, Seksjon for Samskaping og Innovasjon, Universitetet i Agder

Ragna Lillevik, Fafo

Anders T. Hjertø Lind, NORCE

Thea Mujkic Litschi, Senter for likestilling, Samfunnsvitenskapelig fakultet - Universitetet i Agder

Marte Ljøkelsøy Ådland, NORCE Research

Steffan Lloyd, NIBIO

Isak Løberg Jacobsen, Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier, NTNU

Mathea Loen, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Bergen

Trygve Løken, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kulturfag, Nord universitet

Moa Nyamwathi Lønning, Universitetet i Innlandet

Anna Loppacher, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet

Marie-Louise Lorentzen, Universitetsmuseet, Universitetet i Bergen

Linn Cathrin Lorgen, NTNU

Eline Drury Løvlien, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Andreas Lund, ILS, UiO

Ole Lund, Institutt for design, NTNU

Tone Lund-Olsen, SVT/SKOK, Universitetet i Bergen

Michael Lundblad, Universitetet i Oslo

Rose Lunde, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO

Regine Rosland Lunde, Universitetet i Bergen

Rikke Lünell, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur, Nord universitet

Lena Lybæk, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge

Charlotte Lysa, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo

Ida Marie Lyså, Norwegian University of Science and Technology

Mads Erlend Bøe Lysø, Institutt for teknisk kybernetikk, NTNU

Janne Madsen, Institutt for pedagogikk, USN

Julie Madshaven, Institutt for IKT, Universitetet i Agder

Amna Mahmood, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo

Muhammad Imran Malik, Universitetet i Stavanger

Ine Larsen Måneby, Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger

Wanda Marcussen, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitet i Oslo

Nuno Marques, Institutt for informasjonsteknologi, OsloMet

Vibeke Vandrup Martens, NIKU

Ulrika Mårtensson, Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU

Rose Martin, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Ivain Martinossi, Nord University

Samuele Mascetti, Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking, Høgskulen på Vestlandet

Silvia Masiero, HISP Centre, University of Oslo

Rune Mathisen, SINTEF Industri

Ada Kvikstad Mathisen, Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord universitet

Anna Mavroudi, Universitetet i Oslo

Kate Maxwell, Musikkonservatoriet, UiT Norges Arktiske universitetet

Kevin Mccafferty, Institutt for fremmedspråk, Universitetet i Bergen

Hamish Mcintosh, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Christian Medaas, Universitetsbiblioteket, UIO

Gunvor Mejdell, IKOS, Universitetet i Oslo

Lene Melheim, Arkeologisk seksjon, Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo

Caroline Meling, Universitetet i Stavanger

Amalie Meling Vikse, Fellesadministrasjonen Høyskolen på Vestlandet

Rune Mentzoni, Institutt for samfunnspsykologi, UiB

Mole Meyer, Sykehuset Innlandet

Kristina Jæger Meyer, RKBU Nord, Universitetet i Tromsø

Kine Marie Michelet, Institutt for sosialt arbeid, OsloMet

Torjus Midtgarden, Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen

Ann Margareth Midttvedt, Universitetsbiblioteket, UiO

Nora Milch, Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO

Alejandro Miranda-Nieto, Institutt for Sosialfag, OsloMet

Philip Mlonyeni, IFIKK, UiO. Fakultet

Silje Mo, Senter for vitenskapsteori, UiB

Ingunn Saur Modahl, NORSUS

Anne Moe, Institutt for sosialt arbeid, NTNU

Heidi Mogstad, CMI

Mohamed Mohamed, UiT

Jowan Mohammed, Nord

Daniel Mohseni Kabir Bäckström, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, UiO

Vegard Møkleby, IFI, UiO

Daniel Molin, ISS, UiO

Audny Molnes, Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS

Sondre Molteberg Dalen, NIBIO

Petter Morland, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Berit Mortensen, Fakultet for helsevitenskap, OsloMet Storbyuniversitetet

Kristie Mortimer, Nord Unversitet

Kari Moxnes, Tidligere professor sosiologi, NTNU

Saul Mullard, Christian Michelsens Institute (CMI)

Anders Riel Müller, Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging, Universitetet i Stavanger

Marie Munch, Psykologisk fakultet, Universitetet i Bergen

Sonia Muñoz Llort, Institutt for pedagogikk, Universietet i Sørøst-Norge

Jenny Solveig Mygland, Universitetet i Innlandet

Sigrid Myklebø, Universitetet i Innlandet

Hege Myklebust, FLKI, Høgskulen på Vestlandet

Lene Myong, Universitetet i Stavanger

Margretha Myren, Fakultet for kunstfag, UiA

Bjarne Nærum, USN

Nefissa Naguib, UiO

Saphinaz Naguib, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo

Mufak Naoroz, Institutt for geofag, UiO

Richard Johan Natvig, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitskap, Universitetet i Bergen

Svein Inge Neergård, Nord universitet

Ragni Nergård, Fakultet for naturvitenskap, NTNU

Anders Nermoen, NORCE AS

Helena Neumann, Universitetet i Oslo

Nafeesa T. Nichols, Høgskulen på Vestlandet

Odd Reinhardt Nicolaysen, Den Norske Filmskolen, FTVS, Universiteten Innlandet

Mona Nicolaysen, Insitutt for estetiske fag, Universitetet i Sørøst-Norge

Petter Nielsen, Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo

Palle Michael Nielsen, FA OsloMet

Rune Nielsen, Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen

Hallgeir Nilsen, Institutt for informasjonssystemer, Universitetet i Agder

Anne Birgitta Nilsen, OsloMet - storbyuniversitetet

Maja Nilssen, Nord universitet

Ingvild Nordang, Fellesadministrasjonen, OsloMet

Magnus Nødland Skogedal, Universitetet i Agder

Marianne Nødtvedt Knudsen, Institutt for sceniske og visuelle fag, Universitetet i Agder

Anna Nøhr, Administrasjonen, ONH

Ronald Nolet, Høgskolen i Østfold

Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag, UiO

Tuva Nor, OsloMet

Mari Norbakk, Chr. Michelsens Institutt (CMI)

Benedicte Nordahl Berntsen, Institutt for Forebygging, Etteretning og Politivitenskap, Politihøgskolen

Thomas Nordby, Institutt for design, NTNU

Jarle Tryti Nordeide, Fakultet for biovitenskap og akvakultur, Nord univeristet

Yngve Nordkvelle, Seksjon for uh-pedagogikk og kvalitet, Universitetet i Innlandet, professor emeritus

Renate Nordnes, Nord Universitet

Christine Lillethun Norheim, MF vitenskapelig høyskole

Elise Norheim, Stavanger universitetssykehus

Elisabeth Norman, Institutt for Samfunnspsykologi, UiB

Sultana Ali Norozi, Norwegian University of Science and Technology (NTNU))

Per Nortvedt, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo

Helene Nortvedt, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo

Elias Nosrati, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Shahrzad Nouri, INN

Lene Nyhus, Institutt for pedagogikk

Torill Nyseth, UiT

Kari Odberg, OsloMet

Anka Ødegaardshaugen, OsloMet

Leikny Øgrim, Pensjonist, Institutt for grunnskole og faglærerutdanning, OsloMet

Berit Oksfjellelv, Fakultet for kunstfag og lærarutdanning, Nord universitet

Ole Johnny Olsen, Sosiologisk institutt, Universitetet i Bergen

Svein Erik Olsen, NIBIO

Pelle Valentin Olsen, AHKR, Universitetet i Bergen

Joakim Olsson, Høgskulen i Volda

Velaug Myrseth Oltedal, Institutt for maskin- og maritime studier, Høgskulen på Vestlandet

Peter Ølveczky, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Maren Omland, GFU, OsloMet

Guro Brokke Omland, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo

Knut Ørke, Institutt for språk og kultur, UiT

Ramis Örlü, Fakultet for teknologi, kunst og design, OsloMet

Dag Orseth, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet

Susanne Osland, HVL

Ann Merete Otterstad, OsloMet

Rune Ottosen, Fagsenter for seniorer - Oslo Met-storbyuniversitetet

Lærke Ajaaja Otzen, Institutt for statsvitenskap, UiO

Anette Overland, UiB

Bjarne Øvrelid, institutt for sosialvitenskap og veiledning - Universitetet i Innlandet

Matthew Dillon Ozuna, Nord Universitet

Erlend Paasche, Institutt for samfunnsforskning (ISF)

Amela Paćuka, SAM

Carmen Padron, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU

Davina Kaur Patel, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Daniel Oliver Paulsen, Institutt for sosialantropologi, UiB

Laurene Pecuchet, UiT

Frode Helmich Pedersen, Institutt for Lingvistiske, litterære og estetiske studier, UiB

Kim Pedersen Phillips, Universitetet i Oslo

Stig Riise Pettersen, Institutt for helse- og omsorgsvitskap, FHS, HVL

Sigurd Pettersen, Helse og sosialfag, Universitetet Innlandet

Hedda Treu Pettersen, Institutt for økonomi og teknologiledelse, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU)

Even Pettersen Omberg, Studieadministrasjonen, Universitetet i Oslo

Brita Phuthi, Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning, OsloMet

Liv Alice Pope, Stipendiat, Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Universitetet i Innlandet

Anne Lise Pound, IFIKK, Universitet i Oslo

Riikka Prattes, Centre for Women's and Gender Research, University of Bergen

Geir Henning Presterudstuen, Institutt for Sosialantropologi, UiB

Sofie Quist, Juridisk Fakultet, UiT-Norges Arktiske Universitet

Ingvild Knævelsrud Rabe, Politihøgskolen

Rossella Ragazzi Brantenberg, The Arctic University of Norway

Anam Rai, UiA

Carla Ramirez, NTNU

Gunhild Tveit Randen, LUP, Universitetet i Innlandet

Kamalan Rashasingham, Institutt for bygg og energiteknikk, OsloMet

Terje Rasmussen, Institutt for medier og kommunikasjon, Universietet i Oslo

Fatima Reda, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Per Refseth, Universitetet i Innlandet

Anna Refsgaard, Studieadministrasjonen, Universitetet i Innlandet

Hilde Refstie, Institutt for Geografi og Sosialantropologi NTNU

Janne Beate Reitsn, OsloMet - storbyuniversitetet

Ingeborg Ribu, Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet

Hanne Riege, KHIO og UiO, nå pensjonist

Lærke Rigtrup-Lindemann, Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord Universitet

Ulrikke Rindal, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Camilla Ringkjøbing Jensen, OsloMet

Tina Rishaug, Institutt for informatikk, UiT Norges arktiske universitet

Eline Roaldsøy, Universitetsbiblioteket, Universitetet i Agder

Knut Sverre Røang, TKD, OsloMet

Oluf Dimitri Røe, Institutt for klinisk og molekylær medisin

Håkon Roland, Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo

Hans Olav Rolfsnes, Universitetet i Bergen

Kjetil Rommetveit, Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen

Maria Romøren, Avdeling for allmennmedisin, UiO

Grace Romsland, Sunnaas sykehus/Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi,OsloMet

Sissel Rosland, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskulen på Vestlandet

Berit Rotmo, Nord Universitet

Aike Rots, IKOS, UiO

Meghna Roy, Universitetet i Oslo

Emil André Røyrvik, Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU

Gudrun Rudningen, IPED, UiO

Marianne Rugkåsa, OsloMet

Marianna Ruiz, NORCE

Magne Rundberg, Universitetsbiblioteket i Tromsø, UiT Norges arktiske universitet

Dagmara Rusiecka, Research Administration, NORCE

Håvard Rydland, Norce

Marianne Johnsen Ryen, Institutt for pedagogikk, DMMH

Sergio Sabbatini, ILOS, UiO

Per Einar Sæbbe, Universitetet i Stavanger

Andreas Ropeid Sæbø, Institutt for arkeologi, konservering og historie, UiO

Mathea Slåttholm Sagdahl, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, Universitetet i Oslo

Sadaf Said, Haukeland Universitetssjukehus

Saber Sakhrieh, Department of Marine Technology, NTNU

Diego Salazar, Stipendiat, nstitutt for religion, filosofi og historie, Universitetet i Agder

Cecilia Salinas, Uavhengig forsker

Ieva Salkauskiene, NTNU

Andrea Saltelli, Senter for vitskapsteori (SVT), Universitetet i Bergen

Ida Samuelsen, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen

Anette Sand-Eriksen, Kulturhistorisk museum, UiO

Gro Mjeldheim Sandal, Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen

Johan Sandborg, Universitetet i Bergen

Hege Sandsleth, Studieadministrasjonen, TKD, OsloMet

Jennie Sandstad, Universitetet i Sørøst-Norge

Ragnhild Sandvoll, Result / UB, UiT Norges arktiske universitet

Anne Schjelderup, Institutt for pedagogikk, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Jon Schjelderup, Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS

Alf Jørgen Schnell, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo

Walter Schönfelder, Institutt for barnevern og sosialt arbeid, UiT

Torild Schulstok, Institutt for sosialfag og veiledning, Universitetet i Innlandet

Hanna Seglem Tangen, SIFO, OsloMet

Álvaro Seiça, ILOS, Universitetet i Oslo

Pouransadat Seifi, UiT The Arctic University of Norway

Sissel Seim, OsloMet - storbyuniversitetet

Knut Jonas Sellevold, Universitetet i Bergen

Gisle Selnes, LLE, Universitetet i Bergen

Michael Seltzer, OsloMet

Johanne Kielland Servoll, Institutt for rettsvitenskap, filosofi og internasjonale studier, Universitetet i Innlandet

Ignacio Sevillano, NIBIO

Shaher Shalfawi, IGIS, UiS

Matthew Shaw, Institutt for idrett, Kosthold, og Naturfag, Høgskulen på Vestlandet

Fredrik Shetelig, Institutt for arkitektur og planlegging, NTNU

Fazilat Siddiq, Universitetet i Sørøst-Norge

Tahreem Siddiqui, Institutt for medisinske basalfag, Universitet i Oslo.

Anna Sigaard, SIFO, OsloMet

Helle Siljeholm, KHIO

Rannveig F Sinkaberg, Institutt for sosialt arbeid, NTNU

Tore Sivertsen, NMBU

Elin Skaar, CMI, Bergen

Øystein Olav Skaar, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Universitet i Innlandet

Anne Skaar, Fakultet for helsevitenskap, Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi (RHT), OsloMet – storbyuniversitetet

Roswitha Skare, ISK, HSL-fakultet, UiT

Kaja Granum Skarpaas, GFU, OsloMet

Astrid Skatvedt, UiA

Marie Skeie, Institutt for estetiske fag, USN

Guro Vestrheim Skeie, Senter for vitskapsteori, UiB

Gunnar Skirbekk, Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen

Kine Marie Skjærvik, Internasjonalt kontor, Universitetet i Innlandet

Terje Skjeggedal, NTNU

Holgeir Skjeie, Avdeling for allmennmedisin,HELSAM, UiO

Øyvind Skjerdal, Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo

Heidi Skjerve, Institutt for musikk, NTNU

Eystein Skjerve, Institutt for produksjonsdyrmedisin, NMBU

Jane Haug Skjoldli, Høgskulen på Vestlandet

Kaja Skoftedalen, Senter for internasjonal helse, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen

Martine Arna Skoglund Kløften, Institutt for Arkitektur og Planlegging, NTNU

Bente Ovedie Skogvang, Universitetet i Innlandet

Hans Skotte, Institutt for arkitektur og planlegging, fakultet for arkitektur og design, NTNU

Amalie Skurtveit, Kjemisk insitutt, Universitetet i Oslo

Torbjørn Smedsund, FLU, Nord Universitet

Rolf Martin Snustad-Grønskag, Fakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfag. Nord Universitet

Kerstin Söderström, Fakultet Helse og sosialvitenskap, Universitetet i Innlandet

Erling Sogge, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, UiO

Jan Helge Solbakk, Sente for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo

Mariann Solberg, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, UiT Norges arktiske universitet

Svein Solberg, Nibio

Hildegunn Solbø, Institutt for estetiske fag, OsloMet

Tone Dyrdal Solbrekke, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo

Elisabeth Solheim, HVL

Henriette Solheim, IDER ved Høgskulen på Vestlandet

Anne Grethe Sønsthagen, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal

Siri Øyslebø Sørensen, NTNU

Marte Søyland, Universitetsbiblioteket, Universitetet i Oslo

Kari Spernes, Fakultet for lærerutdanning og språk, HiØ

Ragnhild Storstein Spilker, OsloMet

Andre Staalstrøm, Niva

Kristi Stedje, Norges musikkhøgskole

Ellen Steen, Musikkonservatoriet, Universitetet i Tromsø

Margit Steinholt, Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU, Trondheim

Kjetil Steinsholt, NTNU, IPL

Anna-Maria Stenseth, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT Norges arktiske universitet

Ingrid Stensland, Avd samfunnskontrakt og kommunikasjon, OsloMet

Astrid Stifoss-Hanssen, Institutt for ingeniørvitenskap, Universitetet i Agder

Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo

Kamilla Stølen, Senter for kvinne- og kjønnsforsking og Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen

Russell Stone, ISS, UiO

Knut Størdal, Institutt for musikk, NTNU

Tore Christian Storholmen, SINTEF

Stein Michael Storleer, Institutt for informatikk, UiO

Yngvild Storli, Universitetet i Oslo

Sigurd Storm, Studieadministrasjonen, OsloMet

Frøja Storm-Mathisen, ISS, UiO

Ardis Storm-Mathisen, OsloMet

Torill Storvestre, UiO

Maria Strandås, Nord universitet

Ingerid Straume, Høgskulen på Vestlandet

Elisabeth Straume, Studieadministrasjonen, Universitetet i Bergen

Ingunn Stray, Institutt for pedagogikk, UiA

Nertila Stringa, UiA

Helge Strømsø, UiO

Tonje Strugstad, Fakultet for samfunnsvitskap, Nord Universitet

Einar Strumse, Institutt for psykologi, Universitetet i Innlandet

Jan H. Sundet, Emeritus, Havforskningsinstituttet

Mohammed Sunoqrot, ISB, NTNU

Holmfridur Sveinsdottir, KHM, Universitetet i Oslo

Vigdis Sveinsdottir, Divisjon for Helse og samfunn, NORCE

Per Esben Svelstad, Institutt for lærarutdanning, NTNU

Grethe Fatima Syéd, HVL

Jon Reier Sylte, NTNU

Hilde Kristin Szabo, Sykehuset Innlandet

Inger Lise Teig, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitetet i Bergen

Elisabeth Teige, Høgskulen i Volda

Trine Telnes, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Amsale Temesgen, Nord universitet

Damla Tertemiz, Universitet i Innlandet

Notto J. W. Thelle, Makerspace, OsloMet

Idunn Thode Tøhaug, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet

Liv Thommesen, NTNU

Berit Thorbjørnsrud, IKOS, Universitetet i Oslo

Dag Einar Thorsen, Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge

Karsten Tillerli, Internasjonal seksjon, Universitetet i Stavanger

Hallvard Tjelmeland, UiT Norges arktiske universitet

Lene Tjørhom, Universitetet i Stavanger

Sunniva Tobiasen, Universitetet i Bergen

Maren Toft, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, universitetet i Oslo

Kjersti Tokstad, Politihøgskolen

Irene Tollefsen, Fakultet for Lærerutdanning, Kultur og Idrett

Terje Tolleshaug, UiO

Ingrid Tolstad, Handelshøyskolen, OsloMet

Ingvild Tomren, Institutt for kultur, religion, Asia- og Midtøstenstudier, Universitetet i Oslo

Philip Toney, HVL

Regine Torbjørnsen, Institutt for filosofi og religionsvitenskap, NTNU

Dag Olaf Torjesen, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, UIA

Stian Torjussen, Universitetet i Innlandet

Ludmila Torlakova, UiB

Tine Tørseth, NORCE

Lise Tovesdatter Skou, KMD/UiB

Hanne Amanda Trangerud, IKOS, Universitetet i Oslo

Veronika Trengereid, Handelshøyskolen, HVL

Eli Tronsmo, NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning)

Astrid Trydal, Studieadministrasjonen, Universitetet i Oslo

Apostolos Tsiouvalas, Norwegian Centre for the Law of the Sea, UiT The Arctic University of Norway

Salman Türken, BLU, OsloMet

Lokman Tutuncu, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder

Mohib Ullah, NTNU

Gry Ulrichsen, DMMH

Hilde Upsahl, Studieadministrasjonen, fakultet for humaniora- idrett og utdanningsvitenskap, USN

Marit Ursin, Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU

Robert W. Vaagan, OsloMet, Seniorsenteret

Agnete Vabø, OsloMet

Olav Vadstein, Institutt for bioteknologi og matvitenskap, NTNU

Vibeke Vågenes, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, Høgskolen på Vestlandet

Ida Valand, Institutt for ernæring og folkehelse, UiA

Christine Van Der Horst, Institutt for politikk og forvaltning, UiB

Maja Van Der Velden, Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Arno Van Hootegem, Folkehelseinstituttet & Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Guro Vanebo, OsloMet

Kristin Vasbø, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Lars Sigurd Vedø, Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet

Marta Vergarechea, Department of Forest Management, NIBIO

Ingrid Vesterås, Universitetet i Innlandet

Inger Marie Vik, HVL

Marte Lange Vik, Institutt for bygg, miljø- og naturvitskap, HVL

Øystein Lydik Idsø Viken, Nord universitet

Kjetil Viken, Institutt for sosialvitenskap og veiledning

Knut S. Vikør, AHKR, Universitetet i Bergen

Linda Villje, Nord Universitet

Melody Violine, Institutt for fremmedspråk og oversetting, Universitetet i Agder

Hanne Vollen, OsloMet

Gerd Von Der Lippe, Institutt for idrett, kroppsøving og friluftsliv, USN

Eva Vukich, The Grieg Academy, KMD, University of Bergen

Baki Vurucu, Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet, administrasjon

Emilie Wallin, Økonomisk institutt, UiO

Gabriela Kazimiera Warden, Institutt for materialteknologi, Fakultet for naturvitenskap, NTNU

Anna Blekastad Watson, Institutt for visuelle og sceniske fag, fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder

Ole Edward Wattne, NTNU

Gro Ween, Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo

Agnes Westgaard Bjelkerud, Universitetet i Innlandet

Annika Wetlesen, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet

Linda Wheeldon, Institutt for fremmedspråk og oversetting, Universitetet i Agder

Walter Wheeler, Energi, NORCE Research

Anette Winger, OsloMet

Iselin Németh Winther, Fridtjof Nansens Institutt

Torben Wisborg, Helsefak, UiT, Norges Arktiske Universitet

Øyvind Wistrøm, Emeritus ved Fakultet for Humaniora, Idrett og Utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge

Lisa Knatterud Wold, Østlandsforskning, Universitetet i Innlandet

Bodil Wold, Institutt for elektrisk energi, NTNU

Torgunn Wold, Skuespillerutdanninga ved Nord Universitet.

Christian Wulff, Medietjenester, Universitetet i Agder

Signe Ylvisaker, Institutt for sosialfag, OsloMet

Seif Zakaria, Internasjonalt kontor, Utdanningsavdelingen, Universitetet i Agder

Estephan Zouain, IT-avdelingen, UiO

Elmedin Zunic, Institutt for visuelle og sceniske fag, Universitetet i Agder

Gentian Zyberi, Norsk senter for menneskerettigheter, Universitetet i Oslo

Endringslogg: Et av navnene på listen ble slettet 11.11.2025 kl. 22.09 etter vedkommendes eget ønske.

Powered by Labrador CMS