Debatt ● Oddgeir Osland, Christen Krogh og Tanja Storsul

Krafttak for palestinsk høyere utdanning

Norske myndigheter bør, når vi skal fylle anerkjennelsen av Palestina med innhold, gi høy prioritet til universitets- og høyskolesektoren i Palestina — bærebjelker i utviklingen av palestinsk identitet og den palestinske nasjonen.

Bildet er fra det store auditoriet på Det islamske universitetet i Gaza i april, hvor en teltleir for palestinske interne flyktninger var blitt satt opp. Universitetet har blitt sterkt skadet i israelske angrep.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Det har gått over et år siden Norge anerkjente Palestina. Etter den tid har befolkningen i Gaza blitt ytterligere fordrevet fra hus og hjem, og det meste er lagt i ruiner. Og perforeringen av palestinsk bosetting og kontroll på Vestbredden fortsetter.

Når verdens øyne rettes mot Gaza, er det med gru over lidelsene og fordrivingen av befolkningen, og med et ønske om at internasjonal rett igjen skal råde og at humanitær hjelp skal komme fram. 

Dette handler om en nasjons overlevelse. Og nasjoner og nasjonale identiteter hviler på sosiale institusjoner som helsevesen, kulturinstitusjoner, skoler og høyere utdanning.

For Norge hang utviklingen av en nasjonal identitet sammen med utvikling av nasjonale institusjoner. Etablering av et norsk universitet, og et fungerende norsk skolesystem, var viktig for utvikling av vår nasjon. 

Universiteter og høyere utdanning har også vært bærebjelker i utviklingen av palestinsk identitet og den palestinske nasjonen. Universitets- og høyskolesektoren utdanner til de yrker som en nasjon og en stat trenger for å utvikles, den skaper drømmer og realiserer dem, den gir de kunnskap og selvtillit i møte med okkupasjon og krig, og er blant de institusjonene der ulike politiske og religiøse ideologier kan brytes.

Det er talende at mange høyere utdanningsinstitusjoner i Gaza har klart å holde oppe deler av undervisningstilbudet, selv om alle undervisningsbygg er jevnet med jorden, helt fram mot den ekstreme situasjonen som preger Gaza nå. Nå er også utviklingen på Vestbredden avgjørende. 

I ekstreme tider handler ikke utdanning bare om overlevelse, men om framtidshåp, gjenoppbygging og nasjonens framtid.

Norske myndigheter bør, når vi skal fylle anerkjennelsen av Palestina med innhold, gi høy prioritet til universitets- og høyskolesektoren i Palestina. Sentrale tiltaksområder kan være:

  • Støtte til palestinsk forskning og forskere, gjerne etter modell av Forskningsrådets tiltak for støtte til Ukraina, herunder prosjekter for dokumentasjon og minneforvaltning under ødeleggelsen.
  • Et krafttak for å støtte palestinske forskere og studenter på flukt, utdannings- og mobilitetsstipend i samarbeid med palestinske institusjoner.
  • Styrke samarbeidet mellom norske og palestinske universiteter og høyskoler på sentrale områder som helsefag, utdanning og digital undervisning.
Powered by Labrador CMS