Debatt ● Jarle Løwe Sørensen Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen
Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen 4. desember 2025 - 16:36
Debatt ● Sondre Eik-Nes, Mattis Rovik og Mats Lauring Vi utdanner sykepleiere, men vi brenner dem ut før de er ferdige
Debatt ● Ellen Berggreen og Elin Synnøve Hadler-Olsen Fremtidens tannhelsetjenester og tannlegeutdanning. Et svar Gode utdanningsbetingelser er en nøkkel for å sikre at vi får uteksaminert tannleger og tannpleiere av god kvalitet i Norge. Men innlegget fra ansatte ved de tre odontologiske læresteder inneholder en rekke misvisende påstander og feil.
Fremtidens studentvelferd må være fleksibel Det er på tide å tenke nytt om hvordan samskipnadenes velferdstjenester utformes og synliggjøres, slik at alle studenter får et relevant tilbud — uansett hvor og hvordan de studerer.
Det er på tide med en seriøs nytenkning rundt høyere utdanning Hvis vi ikke fornyer undervisningsformene våre, risikerer vi at kvaliteten på utdanningen svekkes. Ikke fordi studentene har endret seg, men fordi vi fortsetter å undervise som om verden ikke har gjort det.
Er de unge overfølsomme for profesjonell uenighet? Vi må tørre å si det høyt: Generasjonen som nå fyller akademia, har vokst opp i en kultur der emosjonell komfort har blitt en norm, og der ubehag ikke bare er noe man skal håndtere, men noe man skal rapportere.
Er akademia i ferd med å miste sin sjel? Da jeg begynte i akademia for snart 20 år siden, så jeg for meg en verden preget av nysgjerrighet, åpenhet for nye tanker og tid til å utforske, reflektere, danne og dannes. Men noe har skjedd. Noe er i ferd med å gå tapt.
Den menneskelige interaksjonen må ivaretas Simulering må utvikles med personsentrert fokus hvis det skal fungere som en erstatning for praksis. Svar til tre studentledere.
Jusskompetansen i barnevernet må styrkes Rapporter fra Nokut viser at bachelorutdanningene ikke gir tilstrekkelig juridisk kompetanse. Dette påpekes ikke bare av undervisere, men også av studentene selv.
En skjebnetid for forskningsinstituttene er en skjebnetid for Norge Norske forskningsinstitutter ønsker konkurranse velkommen. Når både staten og næringslivet kutter i forskningssamarbeid, står vi ikke først og fremst overfor en skjebnetid for forskningsinstituttene. Det er en skjebnetid for Norge.
Kvinneretten: En faglig suksess, en mulighet for fremtiden Kvinneretten, med sitt formål om å beskrive, forstå og forbedre kvinners stilling i retten og samfunnet, har eksistert som et eget fag ved UiO i 50 år. Hvorfor har det vært en suksess — og hvordan skal faget gå inn i fremtiden?
Er studentene kunder eller kollegaer i morgendagens læringsmiljø? Kundeperspektivet på høyere utdanning sniker seg inn — som en slags taus kontrakt ingen eksplisitt har signert, men som vi allerede handler etter.
Derfor blir det politisk streik for Palestina Torsdag 27. november streiker medlemmer av NTL-UiO og NTL-OsloMet i solidaritet med det palestinske folket og for å kreve oljefondet helt ut av den israelske okkupasjonen.
Like vilkår i høyere utdanning Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 utfordrer et grunnleggende prinsipp som hittil har sikret kvalitet og rettferdighet i sektoren.
Tre visjoner for fremtidens forskning Norsk og internasjonal forskning står overfor store utfordringer som forplikter oss til å løfte blikket og se fremover. Her er Akademiet for yngre forskeres tre visjoner for fremtidens forskning.
Nøkternt om abort? En professor i moralfilosofi bør også spørre om hvilke premisser — hvilke forforståelser og holdninger — som ligger til grunn for ens egen intervensjon. Sluttreplikk til Espen Gamlund.
Blir lærermangelen borte om få år? Statistisk sentralbyrå venter at tilbudet av grunnskolelærere i fremtiden kan «bidra til å redusere dagens lærermangel i grunnskolen». Det kan faktisk gå enda bedre, skriver Karl Øyvind Jordell.
Svarer Helgheim: Også politikken taper hvis forskerne legger bånd på seg Forskere skal kunne forske, undervise og formidle uten å frykte represalier fra finansiører eller arbeidsgivere.
Jeg vil være en langsom professor. Vil du? Min erfaring med sykdom ble et vannskille. Den lærte meg å forske på det gode livet, det som gir glede og vitalitet, og rom for hvile. Når jeg senker tempoet, kan jeg være en annerledes kollega, leder, veileder og forsker.
SV vs. NLA: Engasjementet er prisverdig, men argumentasjonen er det ikke Påstanden om at SV truer NLAs akademiske frihet er misvisende. Med offentlige midler følger det krav, så enkelt er det.
NLA-debatten handler om noe annet enn meningsbrytning En institusjons tros- og meningsfrihet er ikke viktigere enn barns rettigheter og lærernes samfunnsmandat.
Kanarifuglen i gruven Desinformasjon, hybride trusler, sårbar infrastruktur, og ikke minst klimaendringer og geopolitiske spenninger. Utfordringer treffer oss i nord først, men vil treffe andre etter hvert. Da kan våre erfaringer være gode å ha.
Ja til EUs nye rammeprogram Norge og norske fagmiljøer må være med når EU utvikler morgendagens kunnskap og styrker Europas konkurranseevne gjennom forskning og innovasjon.
Gjør vi universitetene til beredskapsmotorer, svekker vi både forskning og sikkerhet Universitetenes rolle er ikke å samordne sektorer, lede krisehåndtering eller inngå i kommandolinjer mellom sivile og militære strukturer.
Forskerforbundet gjør forskningen en bjørnetjeneste Forskerforbundet har helt misforstått hva min kritikk gikk ut på og hva akademisk frihet er.
Det første som slår meg når jeg tenker på fagbevegelsen, er takknemlighet «Jeg tror på at vi i et forpliktende fellesskap går sammen for å temme og tøyle destruktive krefter.» Les Hilde Gunn Slottemos tale under Forskerforbundets 70-årsfeiring.
Norges rolle som global kunnskapsnasjon og brobygger står i fare Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 forsterker en utvikling der internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid bygges ned.
Vi må tenke nytt om sykepleiepraksis Det hjelper ikke sykepleiermangelen å opprette flere studieplasser når praksisplassene ikke finnes. Når plassene ikke strekker til og praksiskvaliteten presses ned, må vi tørre å tenke nytt om hvordan praksis kan gjennomføres.
SVs NLA-kutt angriper akademisk frihet og mangfold SVs kuttforslag er et økonomisk pressmiddel overfor en institusjon som har et annet verdigrunnlag enn SV. Det er et grovt angrep på den akademiske friheten og den norske samfunnsmodellen.
Kunnskap er ikke det samme i morgen Akademia må ta ansvar for å forme den nye kunnskapsøkologien før andre gjør det for oss. Vi kan ikke gå baklengs inn i KI-fremtiden.
Burde vi tenke helt nytt om hvordan vi utdanner profesjonsutøvere? Barnehagelærerutdanningen kan ha mye å lære av yrkesfaglige utdanningsløp og profesjonsutdanninger som våger å organisere studiene annerledes.
Nei, vi bør ikke stoppe KI i kunnskapsarbeidet Når det hevdes at «språkmodeller ikke hører hjemme i kunnskapsarbeid», blir man nesten slått i bakken.
SV og NLAs plass i kunnskapssamfunnet Dersom statens finansiering gjøres avhengig av ideologisk samsvar med skiftende politiske majoriteter, etableres en presedens som er problematisk både for minoriteter, for akademia og for demokratiet.
Verdenspolitikken endrer forskningspolitikken De geopolitiske endringene vi står midt oppe i, tvinger fram større endringer i forskningspolitikken enn vi har tatt inn over oss.
Styrk støtten til fordrevne forskere Krig og konflikt kanskje den mest konkrete trusselen mot fri forskning og undervisning i verden i dag. Derfor har det akademiske fellesskapet et særlig ansvar for å støtte fordrevne forskere.
Vi trenger ikke flere mastere i beredskap Beredskap har blitt alles ansvar. Men skal vi stå imot kriser, holder det ikke med beredskapsvenner og lagre med suppepose. Universitetene må få en tydeligere rolle i totalberedskapen.
Vi trenger mer forskning på språkmodeller i Norge Den akademiske forskningen på språkmodeller representerer på mange måter en motvekt til de store kommersielle selskapene.
Vi må styrke universitets rolle som samfunnsaktør Universitetet i Innlandet har nå mulighet til virkelig å sette innovasjon, samskaping og samfunnsrelevans øverst på agendaen. Ett sted å starte er å stoppe avviklingen av Østlandsforskning.
Tannhelse fortjener mer enn politisk kosmetikk Likestilling i helsetjenesten starter ikke med støtteordninger — den starter med utdanningen. Skal munnhelse sidestilles med annen helse, må også rammevilkårene følge med.
Tillitsvalgte og verneombud er olja i partssamarbeidsmaskineriet Det er ikke mulig å ha ansatte som trives uten et godt samarbeid mellom arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Da må tillitsvalgte og verneombud aktivt bidra til å olje partssamarbeid-maskineriet.
Sykepleierutdanningen er mer enn Oslo-gryta I forslag til statsbudsjett tilfører Kunnskapsdepartementet 155 studieplasser i sykepleie, hvorav 100 av disse flyttes fra nord til sør i Norge. Kritikken virker å være betimelig og vi minner om at ikke alle desentraliserte studieplasser er flyttet sørover.
Millioner til eliteakademi — null til ferske forskere I regjeringens forslag til statsbudsjett gis et eliteakademi med 40 medlemmer millionstøtte mens landets eneste medlemsorganisasjon for forskere tidlig i karrieren, det vi kaller ferske forskere, ikke får en krone.
Helgheim vs. Politihøgskolen: Forskere må svare saklig på kritikk Debatten mellom Jon Helgheim og forskere ved Politihøgskolen har vært heftig. Men akademisk frihet innebærer også akademisk ansvar for å forholde seg saklig til kritikk. Hvordan kan man forsvare akademiske verdier og samtidig unngå polarisering?
Forskere bør ikke måtte klage for å få en reell fagfellevurdering Saksbehandlingsfeil kan skje i ethvert system, men her er det mye som tyder på systemiske svakheter.
Ikke én vei til innsikt. Et svar til Øystein Gjermshusengen Når det å ha lang erfaring fra et sted i seg selv blir et problem. Et svar til Øystein Gjermshusengen.
Varsellampene blinker Nå starter forhandlingene om neste års statsbudsjett i Stortinget. NTL foreslår tre grep til forhandlingsdelegasjonene.
Mens KI-verdenen beveger seg i ukesykluser, opererer universiteter og høgskoler fortsatt i årssykluser Når pensum er utdatert før trykk, lærere står uten praksis og eksamen er basert på gårsdagens verktøy, kan nyutdannede raskt bli teknologiske analfabeter i morgendagens arbeidsmarked.
Fornyelse for fornyelsens skyld. Svar til Øystein Gjermshusengen Øystein Gjermshusengens halvkvedede viser om elfenbenstårn og motvilje mot endring må konkretiseres. Hva er galt, og hva slags rolle — helt konkret — skal universitetet spille i fremtiden?
For å dekke sykepleiermangelen i nord, må vi utdanne sykepleiere i nord Statsbudsjettet inneholder mer enn et kuttforslag for sykepleierutdanningene i nord. Vi finner også en klar oppfordring om å holde fast i ambisjonen og melde fra når vi utdanner flere sykepleiere. For da kan pengene komme tilbake. Du er på speed dial, statsråd, og alt tyder på at vi ringer snart.
Norge taper når gode ideer ikke blir til nye bedrifter Stortinget ba i vår regjeringen om å komme med konkrete forslag til hvordan en kan øke kommersialiseringen av norsk forskning. I budsjettforslaget kvitteres det ut uten tiltak, og regjeringen foreslår isteden kutt til forskergründere.
Abortdebatten er storm i et vannglass I sum mener jeg at kritikken mot meg er både uinteressant og urimelig. I verste fall kan den etterlate et inntrykk av at jeg ikke viser tilstrekkelig respekt for kvinner som sårbar part.
Stortinget må sikre fremtiden for kirkemusikkutdanningen Kirkemusikk er mer enn orgel på søndager. Den er lyden av et levende, inkluderende og mangfoldig kulturliv. 4 millioner til NTNU er derfor en investering i hele landet.
Forskningsrådets søknadsbehandling holder god kvalitet Svar på professor Ragnhild Sollund og forskningsrådgiver Per Jørgen Ystehedes debattinnlegg den 7. november i Khrono.
Yrkesdidaktikk må inn i all lærerutdanning Til tross for at stadig flere elever velger yrkesfag, preges lærerutdanningsdebatten av akademiske krav og strukturer som ikke favner bredden i norsk skole. Skal lærerutdanningene speile virkeligheten, må yrkesdidaktikk få en sentral plass — ikke bare i yrkesfaglærerutdanningen, men i hele lærerutdanningssystemet
Abort og formidling Jeg mener ikke at Gamlund ikke har lov til å ytre seg. Det jeg, som senterleder, mener det er grunn til å problematisere, er de redaksjonelle vurderingene som UiB har gjort i denne saken.
De største henger etter Når det snakkes om at næringslivet investerer for lite i forskning, peker pilen feil vei. Det er ikke bredden som svikter — det er toppen.
Evig liv i elfenbenstårnet Det er ingen synd å elske stedet man arbeider. Men når akademisk liv blir et liv i ett og samme hus, må man tørre å spørre om dørene fortsatt står åpne.
Vi står i fare for å miste en generasjon forskere Doktorgradsstipendiatene er framtidens kunnskapsprodusenter. Når kostnadsbesparelser og effektivitet kan få innflytelse på dimensjoneringen av doktorgradsutdanningen, kan vi stå i fare å miste en generasjon forskere.
Når supplement blir substitutt Færre studenter møter til forelesninger; færre kjøper og leser pensumbøker; og mange opplever usikkerhet når de må forholde seg til to lærerstemmer – appen og faglæreren.
Helgheims bløff Hvis stortingsrepresentant Jon Helgheims (FrP) argument om at straff fungerer godt for ungdomskriminelle får lov til å feste seg, risikerer vi å gjøre vondt verre.
Oljefritt universitet, nå! De største universitetene her til lands kaster både den akademiske friheten og sitt samfunnsansvar på dør når de tar imot penger fra Equinor.
Havforskningsfloskler og andre havfloskler Greit nok at vi kanskje ikke skrev tidenes spisseste tekst. Men når Ellen Krefting og Gard Paulsens beskylder komiteen for å presentere «forskningsfloskler forkledd som prioriteringer», så serverer de selv noen nokså lunkne og generaliserende utsagn.
Stans kuttet i distriktenes innovasjonskraft Regjeringen foreslår å fjerne en ordning som bidrar til innovasjon og konkurransekraft i bedrifter over hele landet. Det har ikke Norge råd til.
Israel-samarbeid: UiB bedrar eget verdigrunnlag og gjør skam på sine studenter «UiB, med sin stolte historie, preger samtiden og former framtiden» hevdes det. Men hvilken framtid er det som presenteres for oss studenter, når vårt eget universitet ikke fremstår som et godt eksempel som preger samtiden i tydelig grad, og fremmer den akademiske friheten og mangfoldet det holder så høyt?
Rektorene må ut av strategiworkshopene, og inn i samfunnsdebatten Rektorene har visjonene, direktørene har systemene, kommunikasjonsavdelingene har strategiene og de faglige har auditoriene. Men hvem har egentlig sannheten om hvordan unge mennesker tenker og velger utdanning?
Svarer på listekritikk: Khrono vil fortsatt skrive om forskerne som publiserer mest At Khrono velger å lage journalistikk på offentlig statistikk burde ikke overraske noen, skriver redaktør Tove Lie.
Stipendiater, stå opp mot politisk fryktretorikk og for den akademiske friheten Helgheim har selvsagt rett til å ytre sin uenighet. Men formen på kritikken kan bidra til at unge forskere vegrer seg for å delta i samfunnsdebatten og dele sin kunnskap og forskning.
Er Forskningsrådet tilliten verdig? Hvis Forskningsrådet skal oppfylle sitt mandat og ha tillit i forskersamfunnet spesielt og samfunnet generelt, må de endre sin praksis. Ett viktig grep vil være å følge normal akademisk praksis for fagfellevurdering.
Vi har ikke bare dårlig råd — vi er fattige! Statsbudsjettets økning i studiestøtte fører til lite endring, og sørger for at studenter fortsatt lever godt under den relative fattigdomsgrensen i Norge.
UiB bortforklarer abortdebatten At en konservativ ungdomspolitiker moraliserer over kvinner som tar abort, er én ting. At en forsker ved Universitetet i Bergen gjør det samme, er noe ganske annet. Det gir grunn til bekymring.
Svaret på sykepleiermangelen er å utdanne flest mulig sykepleiere Tomme studieplasser gir oss ikke flere sykepleiere. Derfor må vi ta grep for å fylle studieplassene og utdanne flere sykepleiere.
De svarte pengene bak UiO-medaljenes gull Anders Jahres medisinske priser er ikke bare en velfortjent hyllest til fremragende nordiske forskere. De er også en problematisk tributt fra UiO til Anders Jahre.
Når makt blir et våpen mot kunnskap og kompleksitet Når ble det en del av komitélederens mandat å drive offentlig personforfølgelse av forskere?
Trenger vi Khronos lister over mestpubliserende forskere? Det er en dissonans mellom Khronos mange saker om krisen i publiseringssystemet, og den årlige listen over forskerne som publiserer mest.
Fremtidens utdanningssystem har to søyler I Norge får vi nå to likeverdige søyler, med distinkt egenart, begge koblet til ECTS. Bolognarammeverket er åpent for dette, og fagskolestudentene ser ingen grunn til at HYU i Norge skal ligge utenfor Bolognasamarbeidet.
Gjeldssletting må ikke skje på bekostning av institusjonenes handlingsrom Mange kommuner har rekrutteringsbehov. Men er det gjeldssletteordning som gir mest effekt?
Å bruke studiestøtten som politisk styringsverktøy truer Lånekassens samfunnsoppdrag Å bruke studiestøtten som politisk styringsverktøy truer et av de mest grunnleggende samfunnsoppdragene til Lånekassen: å sikre like muligheter til utdanning.
Har regjeringen glemt Vestlandet? Vi trenger reelle tiltak som gjør det mulig å studere, bo og bli i hele landet — ikke flere løfter som forsvinner i neste budsjett.
Fra lærebok til chatbot — hva skjer med fagkunnskapen? Hvordan skal fremtidens lærere og sykepleiere lære faget sitt? Konsekvensene kan bli alvorlige for oss alle om vi ikke lenger har læremidler på norsk.
Sigrun Aasland, har du tid til en deltidsjobb? Aasland, du sa det så fint da du selv var student; at sultne studenter studerer dårligere, og at travle studenter studerer mindre. Har du glemt deg bort, eller vil du fortsatt hjelpe oss?
Et publiseringssystem under press Når publiseringslandskapet endrer seg så raskt, er vi enda mer avhengige av at fagmiljøene engasjerer seg i arbeidet med å identifisere gode tidsskrifter i eget fag, stiller opp på dugnaden og engasjerer seg i våre fagorganer.
Innovasjon starter i utdanningene. Da må studentene stå ved roret Skal vi utdanne helsearbeidere som kan møte fremtidens utfordringer, må vi gi dem verktøy til å forstå systemene de jobber i – og til å forbedre dem, skriver Åslund og Larsen.
Nytt stortingsvalg, nye representanter og ny forskningspolitikk … eller? Vil et «godt og blandet» storting få til stø kurs?
En mer visjonær legeutdanning vil styrke Norge I framtiden trenger vi leger som ikke bare er gode til å behandle hjerteinfarkt og urinveisinfeksjoner, men som også forstår faget på sitt mest grunnleggende nivå og forske fram nye løsninger. Kan vi lære av Weizmanninstituttet?
Hvor ble det av rettsvitenskapen? Jusstudentene lærer juridisk metode, men nesten ingen lærer hva slags vitenskap de egentlig studerer. Kanskje er det et uttrykk for at den juridiske profesjonen — bevisst eller ubevisst — beskytter sitt eget kunnskapsmonopol.
Neste kapittel i læringen Utdanningssektoren trenger en eksperimenteringskultur — ikke et forsvar for papir. Karl Philip Lund svarer Marte Blikstad-Balas og Trine Skei Grande.
Når vitenskapen rammes av krig I dag treffer krig og konflikt bokstavelig talt forskningsinstitusjoner — laboratorier ødelegges, unge forskere drives på flukt, og akademiske fellesskap fragmenteres. Dette et reelle dilemmaer — med to lærdommer for Norge.
Eit statsbudsjett som svekkar innovasjonskrafta på Vestlandet Noreg og Vestlandet treng omstilling, mot grønare næringar og arbeidsplassar. Difor er det alvorleg at regjeringa kuttar i ordningar for forsking og innovasjon, som bidreg til verdiskaping og omstilling på Vestlandet.
Stabile rammer — sentraliserande grep Med framlegget til statsbudsjett for 2026 har regjeringa sikra ei stabil økonomisk ramme for høgare utdanning og forsking. Det er positivt. Men realitetane er òg eit budsjett der ressursar vert sentraliserte og der utdanning, forsking og kompetansebygging i store deler av Noreg vert svekka.
Tre kjedelige og tre interessante spørsmål om mastersyke Vi må slutte å diskutere det vi vet svaret på, og begynner å diskutere de ekte dilemmaene.
Keiseren i Orwells speil: KI og vurderingens dobbelttenk Kunstig intelligens har blåst litt liv i diskusjonen om vurdering. Frykten for å miste kontroll har vokst frem som den styrende kraft — i stedet for å spørre hvordan teknologien kan berike læringen, spør vi hvordan vi kan beskytte vurderingen mot den.
Hvorfor jeg skammet meg slik over studieavgiften for internasjonale studenter. Hvorfor jeg skammet meg slik over studieavgiften for internasjonale studenter. Og hva som bør gjøres.
Tør du melde tvil? Det må være trygt å si ifra, og lærestedene må legge til rette for at de som vurderer å melde tvil, opplever den tryggheten.
Velle fortjener mer enn pekefinger Simen Velle er fraksjonsleder for Norges nest største parti. Når han uttaler seg om utdannings- og forskningssektoren, er det verdt å lytte
Samisk forskning: underfinansieringen som ligger bak festtalene Bak løfter om styrking og forsoning ligger et mønster av strukturell nedprioritering. Den samiske kunnskapsproduksjonen har vært den stille taperen i norsk forskningspolitikk, og de nye statsbudsjettforslagene gir lite håp om endring.
Sykepleiermangelen løses ikke med sentralisering, tvert imot Det er ikke mangel på utdanningsplasser i Oslo som er problemet — det er mangel på sykepleiere i distriktene.
Hvorfor frykter akademia fornyelse mer enn frafall? Midt i en digital revolusjon velger mange fagmiljøer fortsatt å undervise som om vi befinner oss på et universitet anno 1995.
En nederlandsk inspirasjon til ny retning Universitetene står midt i en nødvendig omstilling. Hvordan sikrer vi at forskning og utdanning forblir faglig sterke, samtidig som de er relevante for samfunnet? En ny rapport fra Nederland tilbyr en tydelig retning.
Samfunnsfagene er ikke fienden, Velle Simen Velle har helt rett når han peker på utfordringen rundt at vi mangler studenter innen realfag. Men hvor skal de tas fra?
Norske unge vil ha yrkesfag — det må lærerutdanningen gjenspeile Skal lærerutdanningene forbli relevante, må de speile den virkeligheten de utdanner for. Det betyr å ta yrkesfagene på alvor og å anerkjenne at kunnskap ikke bare skapes i bøker, men også gjennom praksis, samarbeid og skapende arbeid.
Sykepleiermangel er et nasjonalt problem Studentleder Brenna velger imidlertid å bygge sin argumentasjon på uriktige premisser, og det tjener ikke saken som vi alle er enige om — nemlig at det trengs å utdannes flere sykepleiere, skriver dekan og instituttleder.
Kalde fakta: Om tall og realiteter i utdanningsdebattene Diskusjoner om hvilke utdanninger som er nyttige eller ikke, er ofte mer preget av synsing og ideologi enn faktakunnskap. Jeg vil derfor løfte fram noen fakta som er relevante å ha med seg i slike diskusjoner.
Overfylte auditorier i Oslo skal bli fullere når studieplasser flyttes I forslag til statsbudsjett foreslår regjeringen 155 nye studieplasser ved sykepleierutdanningene i Oslo. Da jeg først leste dette, tenkte jeg: Så bra — da følger det sikkert med friske midler! Lite ante jeg hvor feil jeg tok.
Beredskap er mer enn forsvar For å stå bedre rustet i neste krise må vi ha en beredskap bygget på kunnskap, samarbeid og åpenhet.
Goddag, Lund økseskaft! Bruker vi KI riktig, vil det løfte akademia. Gjør vi det galt og ukritisk, svekker vi hjernens utvikling og undergraver kunnskapssamfunnet. Uansett KI-bruk, må vi alle fremdeles lese lange tekster selv.
Det er viktig for Norge at regjeringen løfter teknologiforskningen En offensiv satsing på teknologirelevant forskning er nødvendig hvis Norge skal henge med i teknologikappløpet.
Fortsatt forskningssamarbeid med statlige israelske universiteter? Norske universitetsledere har abdisert fra sitt lederansvar under Israels folkemord og okkupasjon. Det kan rokke ved tilliten til universitetene.
Simen Velle svarer: Enkelte retninger må prioriteres fremfor andre Vi må i større grad prioritere det viktigste først for å kunne håndtere de store samfunnsutfordringene de neste tiårene. Også innen høyere utdanning, skriver utdanningspolitisk talsperson i Frp, Simen Velle.
Vi snur steiner for å få utdannet flere samisklærere Skolen trenger mange samisklærere, og med god språklig og pedagogisk kompetanse. Slik jobber vi for å få dette til ved UiT.
Et forsvar av papirboken — ikke læringen Det å lese mange sider er ikke det samme som å forstå. Karl Philip Lund svarer Marte Blikstad-Balas og Trine Skei Grande.
Simen Velle og den intellektuelle fattigdommen Fjerningen av stipend for enkelte fag vil gir de resterende fagene et ufortjent fortrinn. Dette underkjenner selve grunnlaget som driver samfunnet fremover: fagmangfoldets egenverdi.
KI-forskere svarer: Akademia i Norge har ikke sovet i timen Silvjia Seres burde ha litt mer tillit til arbeidet og forståelsen av KI i norske forskningsmiljøer.
Langlesing i skjermenes tid Jeg håper at vi kan få en «rawdogging»-bølge når det gjelder både lesing og skriving. At vi kan la det gå sport i å sette seg ned med de lange tekstene, og bare lese eller bare skrive.
Akademivettregler for en ny utdanningspolitiker Ha tillit til kunnskapen og respekt for fri forskning. SAIH hjelper den ferske utdanningspolitikeren Simen Velle med fire nyttige huskeregler.
Distriktene betaler prisen når politiske visjoner ikke følges opp Regjeringen kutter finansiering av 100 studieplasser i sykepleie i Nord-Norge og i Nordmøre og Romsdal. I stedet opprettes nye studieplasser i Oslo-gryta. Det er ikke bærekraftig politikk.
Tillit, relevans og akademiske verdier Dersom akademia klarer å kombinere det beste fra to verdener — kritisk dybde og praktisk relevans — kan vi både gjenreise tilliten til høyere utdanning og samtidig styrke dens rolle som samfunnets viktigste kunnskapsmotor.
Vi trenger modige forskere Uten fri og uavhengig forskning kan ikke et demokrati fungere. Likevel er denne friheten under press. Derfor trenger vi modige forskere — som våger å si ifra også når sannheten er ubehagelig.
Det siste man bør kutte i er timelærerne Uten timelærerne og gjesteforeleserne blir arbeidslivsintegrert læring kun en frase.
Et trehodet kvalitetstroll Hva gir god og — eventuelt — bedre kvalitet i undervisning og læring? I dette spørsmålet er det en spenning mellom individuell ferdighet som underviser og systemtrekk ved design, organisering og faglige ressurser.
Vi trenger et forskningsinstitutt for KI-sikkerhet Kunstig intelligens blir vår neste samfunnsinfrastruktur. For å kunne stole på den, må vi forstå hvordan den lærer, resonnerer og påvirker oss tilbake. Norge bør opprette et forskningsinstitutt for KI-sikkerhet — ikke som tilsyn, men som en arena for innsikt, verdier og robust samfunnsforståelse.
Kritikken av dagens studenter: Nå er det vår tur til å svare, skriver NSO Dagens studenter har fått unngjelde i den siste tids debatter. Men vi ber ikke om å slippe billig unna. Vi ber bare om realistiske rammer og gjensidige forventninger.
Bør vi bruke KI mye mer eller mye bedre? Nå som KI-tannkremen er ute av tuben, må vi hver og en prøve å gjøre vårt beste i å bruke den på en måte som er til fordel for oss alle.
Skriftlige, lange tekster er fremdeles viktig for læring Vi blir bekymret når det foreslås å bare slutte med langlesing og det kognitive arbeidet det medfører — å faktisk sette bort hele det kognitive arbeidet til kunstig intelligens som baserer seg på avansert sannsynlighetsregning.
Langt flere må bli gode i matte og naturfag. Hvis ikke blir det bråstopp i Norges verdiskapning Langt flere må bli gode i matte og naturfag. Hvis ikke blir det bråstopp i Norges verdiskapning. Vi ber regjeringen ta fem konkrete grep.
Da Jens var student, kunne han være student på ordentlig Da Jens Stoltenberg var student, lå studiestøtten på et relativt høyere nivå (rundt 1,5 G). Det ga rom for å være student på ordentlig. Nå foreslår han å ytterligere svekke studiestøtten.
Unge mennesker må få muligheten til å forme sin egen utdanning og sin egen yrkeskarriere Kandidatundersøkelsen vår viser at våre studenter i humaniora velger fag med hjertet, og ender opp med å bidra der samfunnet trenger dem mest.
Total kapitulasjon om opphavsrett skjer ikke av hensyn til læring Sammenblanding av juridiske og læringsmessige spørsmål tåkelegger begge deler, uten å ta hensyn til en av de sentrale utfordringene med KI som læringsverktøy: I studentenes kognitive avlasting er det ofte selve læringen som avlastes.
KI: Studentenes tekstlige identitetskrise? Hva skjer egentlig når man styrer unna den langtekkelige lesingen mange nok ganger?
Kan en forsker være aktivist? Skillet mellom forskning og politisk engasjement kan neppe bli perfekt. Derfor er det essensielt at forskeren er maksimalt åpen om sitt engasjement og politiske ståsted, så man kan ta dette i betraktning.
KI-utvalget må ta tak i forskernes opphavsrett Åndsverkene til forskere piratkopieres for å trene tech-selskapenes språkmodeller. Å forsvare forskernes opphavsrett i møte med KI, må bli en oppgave for det regjeringsoppnevnte Malthe-Sørenssen-utvalget.
Nylige artikler
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen
På tide å lette på trykket, mener UiS-ansatte
Federica Mogherini sier opp som rektor etter korrupsjonsanklagene
Hva venter vi på?
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
Føler seg avskiltet etter søknad om merittering
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Rektor Mogherini arrestert etter korrupsjonsanklager