Kjønnsforskarar får svar på kritikk: — Høyrer ikkje heime i den akademiske samtalen 9. november 2025 - 08:22
Debatt ● Olav Fykse Tveit og Harald Hegstad Stortinget må sikre fremtiden for kirkemusikkutdanningen
Debatt ● Geir-Tore Stensvik, Vera Loise Sørø og Britt Karin Støen Utvær Når supplement blir substitutt
Debatt ● Trine Ellingsen, Øystein E Søreide og Agnes Landstad Stans kuttet i distriktenes innovasjonskraft Regjeringen foreslår å fjerne en ordning som bidrar til innovasjon og konkurransekraft i bedrifter over hele landet. Det har ikke Norge råd til.
Israel-samarbeid: UiB bedrar eget verdigrunnlag og gjør skam på sine studenter «UiB, med sin stolte historie, preger samtiden og former framtiden» hevdes det. Men hvilken framtid er det som presenteres for oss studenter, når vårt eget universitet ikke fremstår som et godt eksempel som preger samtiden i tydelig grad, og fremmer den akademiske friheten og mangfoldet det holder så høyt?
Rektorene må ut av strategiworkshopene, og inn i samfunnsdebatten Rektorene har visjonene, direktørene har systemene, kommunikasjonsavdelingene har strategiene og de faglige har auditoriene. Men hvem har egentlig sannheten om hvordan unge mennesker tenker og velger utdanning?
Svarer på listekritikk: Khrono vil fortsatt skrive om forskerne som publiserer mest At Khrono velger å lage journalistikk på offentlig statistikk burde ikke overraske noen, skriver redaktør Tove Lie.
Stipendiater, stå opp mot politisk fryktretorikk og for den akademiske friheten Helgheim har selvsagt rett til å ytre sin uenighet. Men formen på kritikken kan bidra til at unge forskere vegrer seg for å delta i samfunnsdebatten og dele sin kunnskap og forskning.
Er Forskningsrådet tilliten verdig? Hvis Forskningsrådet skal oppfylle sitt mandat og ha tillit i forskersamfunnet spesielt og samfunnet generelt, må de endre sin praksis. Ett viktig grep vil være å følge normal akademisk praksis for fagfellevurdering.
Vi har ikke bare dårlig råd — vi er fattige! Statsbudsjettets økning i studiestøtte fører til lite endring, og sørger for at studenter fortsatt lever godt under den relative fattigdomsgrensen i Norge.
UiB bortforklarer abortdebatten At en konservativ ungdomspolitiker moraliserer over kvinner som tar abort, er én ting. At en forsker ved Universitetet i Bergen gjør det samme, er noe ganske annet. Det gir grunn til bekymring.
Svaret på sykepleiermangelen er å utdanne flest mulig sykepleiere Tomme studieplasser gir oss ikke flere sykepleiere. Derfor må vi ta grep for å fylle studieplassene og utdanne flere sykepleiere.
De svarte pengene bak UiO-medaljenes gull Anders Jahres medisinske priser er ikke bare en velfortjent hyllest til fremragende nordiske forskere. De er også en problematisk tributt fra UiO til Anders Jahre.
Når makt blir et våpen mot kunnskap og kompleksitet Når ble det en del av komitélederens mandat å drive offentlig personforfølgelse av forskere?
Trenger vi Khronos lister over mestpubliserende forskere? Det er en dissonans mellom Khronos mange saker om krisen i publiseringssystemet, og den årlige listen over forskerne som publiserer mest.
Fremtidens utdanningssystem har to søyler I Norge får vi nå to likeverdige søyler, med distinkt egenart, begge koblet til ECTS. Bolognarammeverket er åpent for dette, og fagskolestudentene ser ingen grunn til at HYU i Norge skal ligge utenfor Bolognasamarbeidet.
Gjeldssletting må ikke skje på bekostning av institusjonenes handlingsrom Mange kommuner har rekrutteringsbehov. Men er det gjeldssletteordning som gir mest effekt?
Å bruke studiestøtten som politisk styringsverktøy truer Lånekassens samfunnsoppdrag Å bruke studiestøtten som politisk styringsverktøy truer et av de mest grunnleggende samfunnsoppdragene til Lånekassen: å sikre like muligheter til utdanning.
Har regjeringen glemt Vestlandet? Vi trenger reelle tiltak som gjør det mulig å studere, bo og bli i hele landet — ikke flere løfter som forsvinner i neste budsjett.
Fra lærebok til chatbot — hva skjer med fagkunnskapen? Hvordan skal fremtidens lærere og sykepleiere lære faget sitt? Konsekvensene kan bli alvorlige for oss alle om vi ikke lenger har læremidler på norsk.
Sigrun Aasland, har du tid til en deltidsjobb? Aasland, du sa det så fint da du selv var student; at sultne studenter studerer dårligere, og at travle studenter studerer mindre. Har du glemt deg bort, eller vil du fortsatt hjelpe oss?
Et publiseringssystem under press Når publiseringslandskapet endrer seg så raskt, er vi enda mer avhengige av at fagmiljøene engasjerer seg i arbeidet med å identifisere gode tidsskrifter i eget fag, stiller opp på dugnaden og engasjerer seg i våre fagorganer.
Innovasjon starter i utdanningene. Da må studentene stå ved roret Skal vi utdanne helsearbeidere som kan møte fremtidens utfordringer, må vi gi dem verktøy til å forstå systemene de jobber i – og til å forbedre dem, skriver Åslund og Larsen.
Nytt stortingsvalg, nye representanter og ny forskningspolitikk … eller? Vil et «godt og blandet» storting få til stø kurs?
En mer visjonær legeutdanning vil styrke Norge I framtiden trenger vi leger som ikke bare er gode til å behandle hjerteinfarkt og urinveisinfeksjoner, men som også forstår faget på sitt mest grunnleggende nivå og forske fram nye løsninger. Kan vi lære av Weizmanninstituttet?
Hvor ble det av rettsvitenskapen? Jusstudentene lærer juridisk metode, men nesten ingen lærer hva slags vitenskap de egentlig studerer. Kanskje er det et uttrykk for at den juridiske profesjonen — bevisst eller ubevisst — beskytter sitt eget kunnskapsmonopol.
Neste kapittel i læringen Utdanningssektoren trenger en eksperimenteringskultur — ikke et forsvar for papir. Karl Philip Lund svarer Marte Blikstad-Balas og Trine Skei Grande.
Når vitenskapen rammes av krig I dag treffer krig og konflikt bokstavelig talt forskningsinstitusjoner — laboratorier ødelegges, unge forskere drives på flukt, og akademiske fellesskap fragmenteres. Dette et reelle dilemmaer — med to lærdommer for Norge.
Eit statsbudsjett som svekkar innovasjonskrafta på Vestlandet Noreg og Vestlandet treng omstilling, mot grønare næringar og arbeidsplassar. Difor er det alvorleg at regjeringa kuttar i ordningar for forsking og innovasjon, som bidreg til verdiskaping og omstilling på Vestlandet.
Stabile rammer — sentraliserande grep Med framlegget til statsbudsjett for 2026 har regjeringa sikra ei stabil økonomisk ramme for høgare utdanning og forsking. Det er positivt. Men realitetane er òg eit budsjett der ressursar vert sentraliserte og der utdanning, forsking og kompetansebygging i store deler av Noreg vert svekka.
Tre kjedelige og tre interessante spørsmål om mastersyke Vi må slutte å diskutere det vi vet svaret på, og begynner å diskutere de ekte dilemmaene.
Keiseren i Orwells speil: KI og vurderingens dobbelttenk Kunstig intelligens har blåst litt liv i diskusjonen om vurdering. Frykten for å miste kontroll har vokst frem som den styrende kraft — i stedet for å spørre hvordan teknologien kan berike læringen, spør vi hvordan vi kan beskytte vurderingen mot den.
Hvorfor jeg skammet meg slik over studieavgiften for internasjonale studenter. Hvorfor jeg skammet meg slik over studieavgiften for internasjonale studenter. Og hva som bør gjøres.
Tør du melde tvil? Det må være trygt å si ifra, og lærestedene må legge til rette for at de som vurderer å melde tvil, opplever den tryggheten.
Velle fortjener mer enn pekefinger Simen Velle er fraksjonsleder for Norges nest største parti. Når han uttaler seg om utdannings- og forskningssektoren, er det verdt å lytte
Samisk forskning: underfinansieringen som ligger bak festtalene Bak løfter om styrking og forsoning ligger et mønster av strukturell nedprioritering. Den samiske kunnskapsproduksjonen har vært den stille taperen i norsk forskningspolitikk, og de nye statsbudsjettforslagene gir lite håp om endring.
Sykepleiermangelen løses ikke med sentralisering, tvert imot Det er ikke mangel på utdanningsplasser i Oslo som er problemet — det er mangel på sykepleiere i distriktene.
Hvorfor frykter akademia fornyelse mer enn frafall? Midt i en digital revolusjon velger mange fagmiljøer fortsatt å undervise som om vi befinner oss på et universitet anno 1995.
En nederlandsk inspirasjon til ny retning Universitetene står midt i en nødvendig omstilling. Hvordan sikrer vi at forskning og utdanning forblir faglig sterke, samtidig som de er relevante for samfunnet? En ny rapport fra Nederland tilbyr en tydelig retning.
Samfunnsfagene er ikke fienden, Velle Simen Velle har helt rett når han peker på utfordringen rundt at vi mangler studenter innen realfag. Men hvor skal de tas fra?
Norske unge vil ha yrkesfag — det må lærerutdanningen gjenspeile Skal lærerutdanningene forbli relevante, må de speile den virkeligheten de utdanner for. Det betyr å ta yrkesfagene på alvor og å anerkjenne at kunnskap ikke bare skapes i bøker, men også gjennom praksis, samarbeid og skapende arbeid.
Sykepleiermangel er et nasjonalt problem Studentleder Brenna velger imidlertid å bygge sin argumentasjon på uriktige premisser, og det tjener ikke saken som vi alle er enige om — nemlig at det trengs å utdannes flere sykepleiere, skriver dekan og instituttleder.
Kalde fakta: Om tall og realiteter i utdanningsdebattene Diskusjoner om hvilke utdanninger som er nyttige eller ikke, er ofte mer preget av synsing og ideologi enn faktakunnskap. Jeg vil derfor løfte fram noen fakta som er relevante å ha med seg i slike diskusjoner.
Overfylte auditorier i Oslo skal bli fullere når studieplasser flyttes I forslag til statsbudsjett foreslår regjeringen 155 nye studieplasser ved sykepleierutdanningene i Oslo. Da jeg først leste dette, tenkte jeg: Så bra — da følger det sikkert med friske midler! Lite ante jeg hvor feil jeg tok.
Beredskap er mer enn forsvar For å stå bedre rustet i neste krise må vi ha en beredskap bygget på kunnskap, samarbeid og åpenhet.
Goddag, Lund økseskaft! Bruker vi KI riktig, vil det løfte akademia. Gjør vi det galt og ukritisk, svekker vi hjernens utvikling og undergraver kunnskapssamfunnet. Uansett KI-bruk, må vi alle fremdeles lese lange tekster selv.
Det er viktig for Norge at regjeringen løfter teknologiforskningen En offensiv satsing på teknologirelevant forskning er nødvendig hvis Norge skal henge med i teknologikappløpet.
Fortsatt forskningssamarbeid med statlige israelske universiteter? Norske universitetsledere har abdisert fra sitt lederansvar under Israels folkemord og okkupasjon. Det kan rokke ved tilliten til universitetene.
Simen Velle svarer: Enkelte retninger må prioriteres fremfor andre Vi må i større grad prioritere det viktigste først for å kunne håndtere de store samfunnsutfordringene de neste tiårene. Også innen høyere utdanning, skriver utdanningspolitisk talsperson i Frp, Simen Velle.
Vi snur steiner for å få utdannet flere samisklærere Skolen trenger mange samisklærere, og med god språklig og pedagogisk kompetanse. Slik jobber vi for å få dette til ved UiT.
Et forsvar av papirboken — ikke læringen Det å lese mange sider er ikke det samme som å forstå. Karl Philip Lund svarer Marte Blikstad-Balas og Trine Skei Grande.
Simen Velle og den intellektuelle fattigdommen Fjerningen av stipend for enkelte fag vil gir de resterende fagene et ufortjent fortrinn. Dette underkjenner selve grunnlaget som driver samfunnet fremover: fagmangfoldets egenverdi.
KI-forskere svarer: Akademia i Norge har ikke sovet i timen Silvjia Seres burde ha litt mer tillit til arbeidet og forståelsen av KI i norske forskningsmiljøer.
Langlesing i skjermenes tid Jeg håper at vi kan få en «rawdogging»-bølge når det gjelder både lesing og skriving. At vi kan la det gå sport i å sette seg ned med de lange tekstene, og bare lese eller bare skrive.
Akademivettregler for en ny utdanningspolitiker Ha tillit til kunnskapen og respekt for fri forskning. SAIH hjelper den ferske utdanningspolitikeren Simen Velle med fire nyttige huskeregler.
Distriktene betaler prisen når politiske visjoner ikke følges opp Regjeringen kutter finansiering av 100 studieplasser i sykepleie i Nord-Norge og i Nordmøre og Romsdal. I stedet opprettes nye studieplasser i Oslo-gryta. Det er ikke bærekraftig politikk.
Tillit, relevans og akademiske verdier Dersom akademia klarer å kombinere det beste fra to verdener — kritisk dybde og praktisk relevans — kan vi både gjenreise tilliten til høyere utdanning og samtidig styrke dens rolle som samfunnets viktigste kunnskapsmotor.
Vi trenger modige forskere Uten fri og uavhengig forskning kan ikke et demokrati fungere. Likevel er denne friheten under press. Derfor trenger vi modige forskere — som våger å si ifra også når sannheten er ubehagelig.
Det siste man bør kutte i er timelærerne Uten timelærerne og gjesteforeleserne blir arbeidslivsintegrert læring kun en frase.
Et trehodet kvalitetstroll Hva gir god og — eventuelt — bedre kvalitet i undervisning og læring? I dette spørsmålet er det en spenning mellom individuell ferdighet som underviser og systemtrekk ved design, organisering og faglige ressurser.
Vi trenger et forskningsinstitutt for KI-sikkerhet Kunstig intelligens blir vår neste samfunnsinfrastruktur. For å kunne stole på den, må vi forstå hvordan den lærer, resonnerer og påvirker oss tilbake. Norge bør opprette et forskningsinstitutt for KI-sikkerhet — ikke som tilsyn, men som en arena for innsikt, verdier og robust samfunnsforståelse.
Kritikken av dagens studenter: Nå er det vår tur til å svare, skriver NSO Dagens studenter har fått unngjelde i den siste tids debatter. Men vi ber ikke om å slippe billig unna. Vi ber bare om realistiske rammer og gjensidige forventninger.
Bør vi bruke KI mye mer eller mye bedre? Nå som KI-tannkremen er ute av tuben, må vi hver og en prøve å gjøre vårt beste i å bruke den på en måte som er til fordel for oss alle.
Skriftlige, lange tekster er fremdeles viktig for læring Vi blir bekymret når det foreslås å bare slutte med langlesing og det kognitive arbeidet det medfører — å faktisk sette bort hele det kognitive arbeidet til kunstig intelligens som baserer seg på avansert sannsynlighetsregning.
Langt flere må bli gode i matte og naturfag. Hvis ikke blir det bråstopp i Norges verdiskapning Langt flere må bli gode i matte og naturfag. Hvis ikke blir det bråstopp i Norges verdiskapning. Vi ber regjeringen ta fem konkrete grep.
Da Jens var student, kunne han være student på ordentlig Da Jens Stoltenberg var student, lå studiestøtten på et relativt høyere nivå (rundt 1,5 G). Det ga rom for å være student på ordentlig. Nå foreslår han å ytterligere svekke studiestøtten.
Unge mennesker må få muligheten til å forme sin egen utdanning og sin egen yrkeskarriere Kandidatundersøkelsen vår viser at våre studenter i humaniora velger fag med hjertet, og ender opp med å bidra der samfunnet trenger dem mest.
Total kapitulasjon om opphavsrett skjer ikke av hensyn til læring Sammenblanding av juridiske og læringsmessige spørsmål tåkelegger begge deler, uten å ta hensyn til en av de sentrale utfordringene med KI som læringsverktøy: I studentenes kognitive avlasting er det ofte selve læringen som avlastes.
KI: Studentenes tekstlige identitetskrise? Hva skjer egentlig når man styrer unna den langtekkelige lesingen mange nok ganger?
Kan en forsker være aktivist? Skillet mellom forskning og politisk engasjement kan neppe bli perfekt. Derfor er det essensielt at forskeren er maksimalt åpen om sitt engasjement og politiske ståsted, så man kan ta dette i betraktning.
KI-utvalget må ta tak i forskernes opphavsrett Åndsverkene til forskere piratkopieres for å trene tech-selskapenes språkmodeller. Å forsvare forskernes opphavsrett i møte med KI, må bli en oppgave for det regjeringsoppnevnte Malthe-Sørenssen-utvalget.
Nye Horisont Europa kan bety kvadrupel skvis for norske forskningsbudsjetter EUs neste rammeprogram blir større og viktigere enn noen gang. Det betyr at det blir dyrere å være med - men å stå utenfor vil være enda mer kostbart.
Noreg treng meir Ukraina-kompetanse Noreg gir over 200 milliardar i støtte til Ukraina. I ein slik situasjon er det behov for å gjere mykje meir for å spreie kunnskap om Ukraina i det norske samfunnet og hjelpe ukrainarane til å sikre seg den kompetansen dei treng for å stå imot den russiske invasjonen og byggje opp landet igjen.
Gi kunnskap lavere rente Utdanning skal være tilgjengelig for alle og studiestøtte må gi forutsigbarhet.
Bruk av KI kostet de beste studentene toppkarakteren Vi trodde studenter som brukte KI ville få bedre resultater. Overraskende gikk det motsatt vei for dem som vanligvis presterer best.
Det er på tide å modernisere utdanningssektoren Hva om det ikke er studentene som er i utakt, men akademia og forlagene som henger igjen i gamle formidlingsformer?
Kva gjer UiB for å støtte palestinsk akademia? I strategien til Universitetet i Bergen står det at vi «står sammen internasjonalt med kolleger og studenter for akademisk frihet.» Akkurat no ser denne setninga ut til å vere tomt preik, skriv ti tilsette ved universitetet.
Nye stipendregler straffer seg Hva skjer med dannelse, nysgjerrighet og tverrfaglig kompetanse hvis vi gjør høyere utdanning til en økonomisk risikosport?
Det er ikke stjeling å lære Det handler ikke om å velge mellom papir og KI, men om å møte studentene der de faktisk lærer. Nekter vi dem det, risikerer vi å gjøre norsk faglitteratur irrelevant, skriver høyskolelektor Karl Philip Lund.
Nytt styre bør rekruttere ny rektor Noko av det første eit nytt styre burde gjere er å tilsette den rektoren dei i ettertid skal samarbeide med.
Kutt også i ledelsen Den største feilen ledere ofte gjør, er å tro at endring er noe man påfører andre. Endring handler minst like mye om en selv.
Akademia er ikke en KI-skjermet sone Kunstig intelligens (KI) utfordrer både undervisning, forskning og formidling. Skal universiteter og høyskoler forbli relevante, må vi bruke KI til å øke effektivitet, forskningsproduktivitet og læringskvalitet — ikke bare til plagiatkontroll.
Arven etter Tamima på campus I en tid der hatet rår, hva gjøres i kampen mot diskriminering og rasisme på campus?
Trumfer feminisme alt? Når man vet hvor skarp konkurransen er for å få penger er det klart at man tar en risiko om man ikke tar med kjønn selv der det ikke er naturlig.
Slik kan oppgaven bli studentenes beste jobbsøkerverktøy De fleste eksamensoppgaver havner rett i søpla etter at karakteren er satt. Men med små grep kan de bli gull verdt for studentenes CV og portefølje og samtidig vise omverdenen hva høyere utdanning faktisk leverer.
Vi må stille de virkelige spørsmålene: om integritet, relevans og kunnskapens sanne verdi Universiteter er mer enn produksjonslinjer; de er steder for tilhørighet, skapelse og ansvar. Likevel truer sterk politisk styring og tomme prestisjebekymringer med å redusere forskning til rutine.
Du må bruke KI mye mer Hver gang jeg leser en skuffende oppgave, tenker jeg: «Skulle ønske du hadde kjørt dette noen runder i en KI-modell først».
KI: Rettssikkerheten til studentene står på spill Vi trenger et nasjonalt rammeverk som gjør at lignende fag på tvers av utdanningsinstitusjoner har lik praksis for bruk av KI.
Aldri har Albert Einstein vært mer savnet enn nå Einsteins stemme minner oss om at vitenskap uten samfunnsansvar er farlig — men at samfunnsansvar uten fri tanke er tomt.
Kvalitetssystemene ble bedre, men hva med undervisningen? Vi har skrudd på systemet i åtte år. Hvor mye bedre ble undervisningen etter stortingsmeldingen Kultur for kvalitet? Et nytt storting og en ny regjering bør justere kursen: færre og skarpere mål — mer læring.
Anonyme fagfeller er best Jeg har fått noen forespørsler som fagfelle om mitt navn kan bli kjent for forfatteren, og jeg sier konsekvent nei til det. Jeg vil heller ikke anbefale yngre forskere å skrive navnet sitt på fagfellevurderinger.
Tid for et tverrpolitisk forskningsforlik Jeg frykter forskningen vil tape i tøffere budsjettprosesser på det nye Stortinget. Et tverrpolitisk forskningsforlik kan bidra til forutsigbarhet og langsiktighet.
Takk for meg! Om underfinansieringen av universitetene og om det å holde fanen høyt for grunnforskning.
Når alle tenker likt, tenker ingen nytt Mangfold i høyere utdanning handler ikke bare om rettferdig representasjon. Det er en motor for kvalitet, trivsel og nytenkning, for både ansatte og studenter.
Kjønnsforskjeller er vitenskapelige problemstillinger Jeg er uenig med Kristian Gundersen. Behovet for å fortsette å se på kjønnsrelevans er i stor grad der.
Akademisk ytringsfrihet — også et lederansvar Etter ett år som sjef ved Sjøkrigsskolen har jeg gått fått et nytt syn på hva denne friheten og dette ansvaret innebærer, og hvorfor det er avgjørende for både utvikling og tillit.
Glatt og generelt om havforskning Er forslagene til prioriteringer i norsk havforskning det som skal til?
Den akademiske kulturen vi kjente, er forsvunnet for lengst Langlesning: Dagens studenter er ikke studenter slik som vi var det, skriver Anders Johansen.
Ideal og virkelighet i høyere utdanning Vi kan gjerne ønske oss studenter som ikke opplever høyere utdanning som en forlengelse av skolen — men da må kanskje høyere utdanning selv bli mindre skolepreget.
Studentenes våpen mot frafall og desinformasjon Forskning sier at studenter som bruker biblioteket får bedre karakterer, oftere fullfører, og står sterkere i møte med desinformasjon. Bibliotekene må styrkes i en tid der fakta utfordres.
Kvalitet, egenart og kunnskapsberedskap er avgjørende i fremtidens forskerutdanning Kvalitet, ulikhet i doktorgradsutdanningene og behovet for en bred kunnskapsberedskap er tre sentrale hensyn som må inngå i mandatet til ekspertgruppen som skal vurdere dimensjonering av doktorgradsutdanningen.
Begrunnelser uten krav til studentinvolvering gir liten læring Dagens praksis innebærer at studentene kan be om begrunnelse på karakter uten at det stilles noen krav til dem. Vi mener at en slik praksis er uheldig og bør endres da den er til hinder for læring, for både studenter og faglærer.
Når 1 av 4 dropper ut: Et univers av muligheter Kronikk fra vinnerne av Utdanningskvalitetsprisen: Frafall i høyere utdanning er ikke en naturlov — det er en utfordring vi kan håndtere hvis vi tør tenke nytt om hvordan teknologi kan styrke læringsprosessen fremfor å true den.
Ingen arbeidslinje uten utdanningslinje Flere må i arbeid. Og flere må få den kompetansen arbeidslivet etterspør. Da er det ikke nok å gjøre høyere utdanning tilgjengelig i hele landet. Det må også gjøres tilgjengelig for hele befolkningen.
Unjustified Criticism in Khrono My case will be handled by the National Committee for the Investigation of Research Misconduct. But since the criticism has been made public, I will comment on some of the errors that characterize the presentations in Khrono.
Den evige «tulledebatten» og universitetenes autonomi Universitetene er ansvarlige for å utdanne den arbeidsstyrken Norge trenger. Dersom det ikke skjer, tror jeg folk har liten forståelse for vår autonomi, og politikerne vil gripe inn.
Sensoroppdrag og retten til permanent opphold — en juridisk vurdering Det er på høy tid at UDI justerer sin praksis i tråd med UNE sin praksis og grunnleggende rettsstatsprinsipper.
Fantasifullt om ekstern sensur Håkon Erikson har rett i én ting: Det er ikke snakk om noen dugnad. Sensur for eksterne institusjoner er ekstraarbeid, naturligvis uten overtidsbetaling. Og det gjelder langt mer enn sensur.
Mellom forelesningene har du ikke fri — det er da du studerer Som student er du ikke en elev som får alt servert.
Hva slags doktorutdanning trenger vi? Opplæringen er laget av folk som står yrkeslivet fjernt, mens framtidige arbeidsgivere ønsker folk som har «riktig kompetanse». Hvorfor ikke legge opp til en profesjonsdoktorgrad?
NTNU må rydde opp i Kongsberg-skandale Rektor fortsetter å feilinformere om Kongsberg-avtalen. Nå må NTNU-styret og NTNU-ledelsen rydde opp.
Nå er vi midtveis i FNs havforskningstiår — hva skal til for å nå målene? Vi er midtveis i FNs havforskningstiår, men er vi halvveis til mål? Til tross for en rekke globale og nasjonale forpliktelser, er bærekraftsmål 14 — Livet i havet — fortsatt det minst finansierte av alle FNs bærekraftsmål.
Lærermangelen i Trøndelag — en regional krise som krever felles handling Alle barn i regionen har rett til kvalifiserte lærere — uansett hvor de bor.
Overfylte auditorier utdanner ikke flere sykepleiere I år var det rekordhøye opptakstall til sykepleierutdanningene. Disse studentene trenger kvalifiserte undervisere, oppfølging, veiledning og praksisplasser. Noe det er stor mangel på i dag.
Hvor mange andre kaller seg dugnadsarbeidere når de mottar lønn for jobben de gjør? Saken om Justin Parks setter en akademisk selvmotsigelse på spissen. Vi sier sensuroppdrag må «regnes som en del av jobben», men mener samtidig at det ikke kan regnes for å være dekket av grunnlønnen.
Ødelegger KI for hjemmeeksamenen din? Legg ned studiet! En lang rekke røster har deklarert at «hjemmeeksamen er død» siden det er for enkelt for studentene å bruke kunstig intelligens til å løse oppgaver. Kan dette være forvarsler på bevegelser som handler om noe mye større enn vurderingsformer?
Etterlyst: Større ambisjoner for norsk forskning og innovasjon Vi gratulerer Arbeiderpartiet med gjenvalg i regjering. Nå trengs en tyngre satsing på forskning, utvikling og innovasjon.
Uenighet blant fageksperter er en del av et velfungerende forskningssystem All vurdering av forskningsidéer innebærer et element av subjektivitet.
Etter valget: Nå trenger Norge en offensiv kunnskapspolitikk Vi trenger at politikere forstår verdien av langsiktighet i forskning og kunnskapsberedskap. Det er en problemstilling som i altfor stor grad har gått under radaren i diskusjoner om nivå på politisk styring.
For å forstå vår tid, må vi møtes i lysningen Vår tids største utfordringer — fra klimakrisen til fremveksten av ekstremisme — lar seg ikke forstå eller løse innenfor én disiplin. Skal akademia være relevant, må vi rydde flere lysninger der fag møtes.
Forskerutdanningen treffer ikke godt nok Utfordringen med en god nok tilpasning mellom forskerutdanningen og behovene i samfunnet kan ikke løses av de gradsgivene institusjonene alene.
Likebehandling av søknader er ikke valgfritt og bør måles Forskningsrådet sier at de «har gode prosedyrer for å fange opp og korrigere feiloppfatninger og fordommer». Men hvordan vet de at tiltakene faktisk fungerer?
Hilfe bitte! Om språkfaga i høgare utdanning Det er krise for fleire av dei sentrale framandspråka våre. Fag og program kan vere så gode dei berre vil, men fakta på bakken er at dei manglar studentar. Då er tida inne for å snakke høgt også om dei reelle problema vi står overfor.
McCarthy hjemsøker Berkeley Føljetongen om Trump-administrasjonens aggressive innstramming mot propalestinsk aktivisme, internasjonale studenter og akademisk frihet på universiteter over hele USA, har nådd et nytt lavmål.
Look to Denmark! Fremmedspråkene i høyere utdanning er under sterkt press. Men i Danmark satses det nå på fremmedspråk for å styrke landets språklige beredskap i en stadig mer urolig verden.
Entreprenørskap er mer enn et fag Entreprenørskap handler om å utvikle ferdigheter og holdninger som hele arbeidslivet etterspør. Det kan vi ikke overlate til tilfeldige arrangementer eller studentorganisasjoner.
Polhavet 2050: Helhetlig kunnskap om et isfritt polhav Et mer tilgjengelig Arktis vil ha konsekvenser for sikkerhet og geopolitikk, samt folkerettslige rammeverk. Forskningsprosjektet Polhavet 2050 favner alle disse problemstillingene.
Saklig forskjellsbehandling er ikke det samme som diskriminering Forskjellsbehandling av søkere med utenlandsk statsborgerskap må ha en solid juridisk forankring. Men den må også følges opp med god kommunikasjon.
Når stipendiatene skammer seg fordi de leser (for) sakte Lesing krever tid fordi erkjennelse krever levende tid du ikke kan komprimere eller timeplanfeste. Og noen ganger er det risikabelt.
Krafttak for palestinsk høyere utdanning Norske myndigheter bør, når vi skal fylle anerkjennelsen av Palestina med innhold, gi høy prioritet til universitets- og høyskolesektoren i Palestina — bærebjelker i utviklingen av palestinsk identitet og den palestinske nasjonen.
Nylige artikler
Varsler reagerer på støtte til omstridt forsker. — Oppleves som et svik
Abortdebatten er storm i et vannglass
Førsteamanuensis skal ha bestilt overgrep på Skype
Rødt vil styrke studentøkonomien: — De har blitt rammet hardt
Stortinget må sikre fremtiden for kirkemusikkutdanningen
Mest leste artikler
Dansk legepar vant fram i retten mot den norske stat: — Helt fantastisk
Så mye får du i lønnsøkning. Pengene kommer i desember
Knut Kjeldstadli er død
Kraftig økning i A-er ved Harvard. Nå tar prestisjeuniversitetet grep
Kjønnsforskarar får svar på kritikk: — Høyrer ikkje heime i den akademiske samtalen