Debatt ● Carina Johansson Nyvoll og Ingvil Lid Schow
Slik kan studentene lære å eie sin egen kompetanse
Fra usikker til selvsikker student.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Når studenter får tid og støtte til å bygge sin profesjonelle identitet, ser vi en markant utvikling: De går fra å være usikre søkere til selvsikre kandidater. De utvikler språk for egen kompetanse, og lærer å formidle den. De blir ikke bare kvalifiserte arbeidstakere – de blir bevisste fagpersoner.
I en nylig kronikk, som Ole Andreas Alsos og Åshild Wilhelmsen skrev, ble det fremhevet at eksamensoppgaver kan gi studentene et fortrinn i møte med arbeidslivet. Det er et viktig og riktig poeng.
Men hva om vi tenker større – og lar studentene utvikle og kommunisere sin kompetanse systematisk gjennom hele studietiden? Våre erfaringer viser at ePortfolio kan være nøkkelen.
Samtidig peker erfaringene våre på at det er behov for et mer helhetlig rammeverk som utvikler studentenes evne til å forstå, eie og formidle sin kompetanse – ikke bare når de nærmer seg eksamen, men fra første studiedag.
Ved Høyskolen Kristiania har vi gjennom prosjektet «Fra usikker til selvsikker – ePortfolio og eierskap til egen kompetanse» undersøkt hvordan ePortfolio, en digital kompetansemappe, kan brukes som verktøy for refleksjon, identitetsbygging og karriereforberedelse. Prosjektet har involvert studenter fra merkantile fag og bygger på Albert Banduras teori om self-efficacy – troen på egen evne til å lykkes.
Resultatene viser at ePortfolio ikke bare dokumenterer kompetanse, men endrer hvordan studentene forstår og kommuniserer den.
I vår studie kombinerte vi refleksjonsoppgaver, profesjonell fotosession, teknisk design og intervjutrening. Studentene fikk trening i å beskrive egen læringsreise og å koble erfaringer til faglig og personlig utvikling.
Gjennom workshops og tett veiledning opplevde deltakerne økt trygghet, selvtillit og evne til å se sammenhenger mellom teori og praksis. En student uttrykte det slik: «Jeg har blitt mer trygg på meg selv og mer klar over hva jeg faktisk kan bidra med.» Andre beskrev følelsen av å se seg selv «utenfra» for første gang – som en profesjonell aktør. Dette gir en ny form for læring: en indre profesjonalisering som styrker både mestringstro og kommunikativ kompetanse.
Der eksamensoppgaver synliggjør resultatet av læring, viser ePortfolio prosessen bak. Den hjelper studentene å sette ord på hva de faktisk har lært, og hvordan de kan anvende det.
Dette gir en ny form for læring: en indre profesjonalisering som styrker både mestringstro og kommunikativ kompetanse.
Mange nyutdannede sliter med å svare tydelig på arbeidsgiverens spørsmål: «Hva kan du bidra med hos oss?» Tradisjonelle vurderingsformer gir ofte ikke rom for å utvikle dette språket. ePortfolio-prosessen endrer det. Når studentene får trene på å reflektere, dokumentere og kommunisere egen kompetanse, får de et reelt eierskap til egen læring.
Funnene fra vårt prosjekt viser at denne prosessen bygger på fire kilder til mestringstro – direkte mestringserfaring, gjennom observasjon av andre, verbal oppmuntring og emosjonell trygghet. Når disse elementene kombineres i et trygt læringsmiljø, øker studentenes tro på egen gjennomføringsevne. Små grupper, anerkjennende tilbakemeldinger og konkrete mestringsopplevelser viser seg å være avgjørende.
Dette handler om mer enn digital dokumentasjon. Det handler om identitet, selvtillit og kommunikasjon.
Norske myndigheter forventer at høyere utdanning skal være forskningsbasert, praksisnær og arbeidslivsrelevant. Men arbeidslivsrelevans handler ikke bare om praksisplasser eller gjesteforelesere. Det handler også om å gjøre studentene i stand til å se og uttrykke sin kompetanse på tvers av fag, erfaringer og kontekster.
Vårt prosjekt viser at ePortfolio kan være et effektivt verktøy for å nå dette målet. Det skaper en rød tråd i studieløpet, gir studentene språk for læring, og synliggjør hvordan de omsetter teori til praksis. For arbeidsgivere betyr det at de møter kandidater som kan kommunisere kompetansen sin med trygghet, innsikt og troverdighet.
Implementering krever imidlertid ledelsesstøtte, en helhetlig prosess og ressurser. Faglig veiledning fra undervisere gjennom prosessen pluss en digital infrastruktur – selve verktøyet – må være på plass. Vår erfaring er at gjennom å skape psykologisk trygghet i mindre grupper styrker studentene hverandre. Refleksjonsarbeid må læres, og ePortfolio må integreres i undervisning og vurdering – ikke være et tillegg og frivillig.
ePortfolio handler i bunn og grunn om å koble utdanningens formål til samfunnets behov: å utvikle mennesker som både kan og forstår hva de kan.
Da blir høyere utdanning ikke bare et springbrett til arbeidslivet, men en prosess som bygger selvtillit, refleksjon og livslang læring.