Medforskning
— Viktig å være en del av samfunnet
Iver Valved Korsvik og Ole Magnus Oterhals har fullført et 60-timerskurs i forskning og medforskning.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Forsker og medforfatter av artikkelen Jeg kan!, Ole Magnus Oterhals (40), fullførte nylig et 60-timerskurs i forskning og medforskning ved Høgskolen i Molde.
Det samme gjorde Iver Valved Korsvik, og denne uken fikk de to kursdeltagerne både diplom, blomster og kake, som bevis på at kurset er gjennomført.
Totalt har 12 medforskere og 27 personer med utviklingshemming fullført pilotkurset dette året.
— Har vært artig
Khrono intervjuet Ole Magnus Oterhals i januar, i forbindelse med at han hadde fått publisert en vitenskapelig artikkel med en lettlest del, sammen med førsteforfatter May Østby. Østby er førstelektor ved Høgskolen i Østfold.
Oterhals fortalte den gangen at han setter pris på å kunne bidra i samfunnet.
I 10 år har han undervist studenter ved Høgskolen i Molde, både på vernepleie- og sykepleieutdanningen, og på ulike videre- og etterutdanninger.
— Det er en rolle jeg trives godt i, og som gir meg variasjon i arbeidsdagen. Jeg har plenty å holde på med, og er interessert i både politikk og samfunn, sa Oterhals til Khrono i januar.
Etter å ha fullført 60-timerskurset i forskning og medforskning ved Høgskolen i Molde, holdt Oterhals tale til forsamlingen.
— Det har vært artig å gå på kurs. Jeg syns det er viktig å være en del av samfunnet, og jeg må få berømme de som har fått i gang dette, sa Oterhals ifølge nettavisen Panorama, som dekket den høytidelige feiringen.
Skal ferdigstille kurset
Det er høgskolelektorene Hege Bakken og Ingrid Krohn Aasgård som har gjennomført kursopplegget i Molde, og det var førstnevnte som ledet markeringen av at kurset var vel gjennomført.
— Det er et kurs om forskning og medforskning for personer med utviklingshemming. Dette handler om brukermedvirkning i forskning, noe som allerede er vanlig i psykisk helse og psykiatri. Man må ha med seg folk som vet hva det handler om, sa Bakken under markeringen.
Arbeidet med å utvikle og gjennomføre kursene er delvis finansiert av Stiftelsen Dam, og høgskolelektor May Østby er prosjektleder.
Under markeringen fortalte Østby at i alt 12 medforskere og 27 personer med utviklingshemming har gjennomført kurset, som er det første i sitt slag i landet.
Nå skal erfaringene som er gjort benyttes til å ferdigstille kurset, og arbeidet skal sluttføres i mai neste år, skriver Panorama.

Nylige artikler
Hvem får definere hva som er legitim kunnskap?
Deler ut 48,2 milliarder. Krever tøffere prioritering
Rødt og SV bekymret for konsekvensene av ny finansieringsordning
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
UiS skal utrede overgang til valgt rektor. Knapt flertall
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Eg vil vere ein langsam ambulansesjåfør
Omdiskutert læringsapp trakk hundrevis før fryktet eksamen