plassmangel
1500 NTNU-studenter får utsatt eksamen: — Veldig overrasket
Noen uker før eksamen skal avholdes, har Johan Hjelseth Storstad og 1499 andre studenter ved NTNU i Trondheim fått melding om at eksamen er utsatt til 2026. NTNU svarer at de har gjort det de kan.
— Oppmeldingsfristen til eksamenene var allerede i starten av september. Så dette må har vært mulig å finne ut av før nå, sier Johan Hjelseth Storstad til Khrono.
22-åringen studerer kybernetikk og robotikk og er godt i gang med det fjerde studieåret sitt.
Plassmangel
Forrige fredag dukket det opp en melding i innboksen hans fra Avdeling for utdanning ved NTNU. Det samme gjorde det i innboksen til 1499 andre studenter ved NTNU i Trondheim.
Storstad trykket først ikke inn på meldingen da han antok at det «bare» var løypeinformasjon om eksamen, men etter noen timer logget han seg inn igjen og kunne lese følgende:
«Hei, på grunn av plassmangel i Eksamenshuset på Sluppen, endres eksamensdato for emne MFEL3010 — Medisin for realfag- og teknologistudenter fra 26.11.25 til 15. Januar 2026. Skriftlig digital skoleeksamen med tilsyn vil gjennomføres i Eksamenshuset på Sluppen. Eksamen starter klokken 09:00. Vennlig hilsen Avdeling for utdanning.»
— Jeg ble veldig overrasket, selv om jeg har vært klar over at det er utfordringer knyttet til kapasiteten, sier Johan Hjelseth Storstad til Khrono.
Situasjonen har dessverre vært mer utfordrende i år enn tidligere, med et rekordhøyt antall overbookinger.
— Går greit
Eksamen i komplementæremnet MFEL3010 — Medisin for realfag- og teknologistudenter skulle altså opprinnelig skje i slutten av november, men er nå flyttet til midten av januar.
Det samme gjelder for elleve andre emner ved NTNU i Trondheim, får Khrono opplyst av Avdeling for utdanning ved NTNU. Totalt får 1500 studenter i Trondheim utsatt eksamenen sin fra før jul til nyåret.
— For meg går det egentlig greit. Jeg må gjøre om litt på en tur jeg skal på, men det går fint. Det er nok verre for de som eventuelt skal på utveksling, sier Storstad.
Han understreker også at dette er et komplementæremne som kan inngå som et valgfritt emne i en rekke utdanninger. Dersom studenter hadde visst tidligere at det ikke skulle være eksamen før i januar, ville nok færre valgt å melde seg opp, tror Storstad.
— Jeg kjenner også en som kun mangler dette ene emnet for å bli ferdig utdannet sivilingeniør. For ham er jo dette litt ekstra surt, forteller 22-åringen.
Dette svarer NTNU
Avdelingsdirektør for Avdeling for utdanning ved NTNU, Annikken Løe, presiserer at romfordeling og eksamensplanlegging avhenger av hvor mange studenter som melder seg opp i hvert emne, og understreker at dette er noe som varierer fra år til år.
— Det var først etter at fristen for eksamensoppmeldingen gikk ut 1. september at vi fikk oversikt over hvor mange studenter som var meldt opp, og dermed hvor mange vi må ha plass til hver dag, sier Løe til Khrono.
Hun er tydelig på at flytting og endring ble meldt til Utdanningsvalget så snart fullstendig oversikt var klar.
— Vi må også forsøke å finne løsninger i dialog med emneansvarlige. Situasjonen har dessverre vært mer utfordrende i år enn tidligere, med et rekordhøyt antall overbookinger, sier avdelingsdirektøren.
På spørsmål om det ikke er litt i seneste laget å få beskjed en måned før eksamen opprinnelig skulle avlegges om at den er utsatt til over jul, svarer Løe at hun skjønner at det kan oppleves som kort tid for den enkelt student.
— Men vi har gjort det vi kan for å fastsette eksamensdatoer så tidlig som mulig, understreker hun.
5000 flere enn i fjor
Løe forteller at det i høst skal avlegges 80.000 skriftlige skoleeksamener med tilsyn, noe som er 5000 flere enn høsten 2024.
— Dette gjør planleggingen til et lite puslespill, sier Løe, som vil legge til at NTNU i år valgte å fremskynde fristen for oppmelding til eksamen, fra 15. september til 1. september for å få bedre tid.
— Høstsemesteret er kort, og i dialog med fagmiljøene har vi også valgt å legge noen eksamener parallelt med undervisningen for å få plass til alt. Målet vårt er å gjennomføre eksamen på en rettferdig og praktisk god måte, samtidig som vi prøver å ivareta fagmiljøenes ønsker om vurderingsform, sier Løe.
— Vi jobber hele tiden for å forbedre oss og finne løsninger på kapasitetsutfordringer, legger hun til avslutningsvis.
