global university academy
9 millioner til UiO-ledet flyktningprosjekt. — Den beste julegaven
Pengene vil gå til tre piloter for å tilby høyere utdanning i flyktningleirer i Jordan, Bangladesh og Uganda.
Brussel (Khrono): — Det er flere på flukt fra krig og konflikt i dag enn noen gang i vår moderne historie, sier utviklingsminister Åsmund Grøver Aukrust til Khrono.
— Dette er mennesker som får livene sine brutt opp. Det at de kan få høyere utdanning mens de er på flukt, i flyktningleirene, er viktig både her og nå, men også for fremtiden når de skal bidra til å gjenoppbygge sine samfunn, sier han.
Regjeringen bevilger nå 9 millioner til The Global University Academy (GUA), et nettverk ledet av Universitetet i Oslo (UiO) sammen med Universitetet i Genève. Programmet har som mål å gi akkreditert utdanning til flyktninger og internt fordrevne.
Svært få flyktninger har tilgang til høyere utdanning. Pengene skal gå til å opprette piloter i Jordan, Bangladesh og Uganda for å tilby utdanning til flyktninger og internt fordrevne i disse landene.
— Tilgang til utdanning gir trygghet for familier og nødvendig kunnskap for å kunne gjenoppbygge lokalsamfunn, sier minister for forskning og høyere utdanning, Sigrun Aasland.
Universitetet i Bergen (UiB), NMBU og en rekke internasjonale universiteter er også en del av Global University Academ.
Rekordmange på flukt
De tre pilotene som nå får støtte fra regjeringen, skal tilby akkrediterte studiemoduler innen helse, utdanning, IKT og digitale ferdigheter, grønn teknologi og landbruk. Lokale mentorer vil tilby veiledning og psykososial oppfølging.
117 millioner mennesker er på flukt i verden. 68 millioner av disse er internt fordrevne, ifølge FNs høykommissær for flyktninger, UNHCR.
I landene som er valgt ut som piloter er hundretusenvis på flukt. I Jordan er det rundt en halv million flyktninger, i Cox Bazar i Bangladesh er det over en million, og i Uganda er det i underkant av to millioner.
Kun 9 prosent av unge flyktninger er under utdanning. Målet er at det skal økes til 15 prosent innen 2030.
Julegave
Leder for Global University Academy, Marianne Knarud, sier at støtten fra regjeringen er den beste julegaven de kunne fått for å bringe prosjektet videre.
— Vi ønsker å lage en modell som når mange, basert på en ny partnerskapstankegang. Nå får vi mulighet til å teste den, og det må gjøres flere steder om den skal virke globalt. Vi vil undersøke hvor mye som kan være generelt og hvor mye som må være lokalt tilpasset hvert enkelt sted, sier hun.
Av de tre pilotene er prosjektet i Jordan kommet lengst. Der er allerede infrastrukturen på plass takket være blant annet humanitære partnere og Universitetet i Genève. De har også nasjonale universitetspartnere som det jordanske universitetet Al Hussain Technical University og det tysk-jordanske universitetet.
Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo jobber med å utvikle et kurs innen mental helse og psykososial støtte som skal tilbys der. Målet er at det skal utfylle allerede eksisterende kurs, som et kurs i samfunnshelse utviklet av Universitetet i Genève.
— Målet er ikke at alle de 21 aktørene som nå er en del av Global University Academ, skal være med på å utvikle hvert enkelt kurs, påpeker styreleder Svein Stølen.
Han er en av initiativtakerne til akademiet og jobber fulltid med det nå som han har gått av som rektor ved Universitetet i Oslo.
— Vi må tenke smart rundt hvem som samarbeider om hvilke piloter. Det at vi er mange, gjør at vi kan få til mye, sier han.
Innovasjon — også for Norge
I pilotene som nå rulles ut, vil forelesningene foregå både offline og online. Akademiet understreker at alt de gjør er basert på behovsanalyser på de aktuelle stedene og metodene er kunnskapsbaserte.
Der det ikke finnes internett, vil de bruke andre tekniske løsninger, som en boks som gjør at de kan jobbe offline og likevel ha tilgang til innhold.
— Det vil være veiledning på stedet, men også digitalt. Vi må finne balansen mellom det digitale og det fysiske, sier Knarud.
Stølen påpeker at det også er mye innovasjon å hente for UiO og de andre universitetene.
— Dette har overføringsverdi til det norske systemet når det gjelder innovasjon i utdanning. Det utdanningsvitenskapelige fakultetet hos oss er allerede veldig interessert og involvert.
Bistand under press
Statsråd Sigrun Aasland påpeker at prosjektet er ekstra viktig nå som bistanden er under press i hele verden.
— Dette er en kostnadseffektiv måte å jobbe på. De bruker teknologi til å nå ut til mange. Det de tilbyr er faglig solid og gir akkreditering. At de har fått med Unesco på laget er både tegn på kvalitet, og det gir troverdighet, sier hun.
Prosjektmodellen er laget for å nå langt flere til lavere kostnad per student enn for eksempel tradisjonelle stipendordninger.
Utviklingsminister Aukrust peker på at kompetanse er noe av det som er mangelvare og vanskeligst å bygge opp etter en krig og konflikt.
— Det trengs kvalifiserte folk innen helse, teknologi og andre områder. Disse pilotene er spennende nybrottsarbeid som vil være viktige for hele lokalsamfunnene både i flyktningleiren og etterpå.
Norsk universitet i front
De to ministrene roser Universitetet i Oslo for å gå i front.
— UiO bruker betydelig av egne ressurser på dette fordi de synes det er så viktig, sier Aukrust.
Aasland legger til at her spiller et norsk initiativ en kjempeviktig rolle for global utdanning. Hun synes det er imponerende å se hvor mange partnere Global University Academy har klart å mobilisere siden oppstarten.
— Dette er noe UiO kan være stolt av å ha dratt i gang. Det viser hva man kan få til når det er ildsjeler og samtidig en sterk faglighet, sier Aasland og legger til at Svein Stølen i sin rektorperiode har tatt initiativ til flere viktige internasjonale nettverk.
Aukrust mener at partnerskapstankegangen er den nye måten å tenke utviklingspolitikk på.
— Det er ikke pengene som er avgjørende. Her er det likeverdige partnere i nord og sør. Jeg er helt sikker på at UiO, UiB og NMBU og de andre internasjonale universitetene også vil få mye ut av dette.
Flere vil være med
Flere universiteter banker på døren og ønsker å være med.
— Vi er veldig glade over å ha fått med blant annet NMBU og UiB på laget. I framtiden ønsker vi at flere skal bli med, men alle kan ikke starte samtidig. Pågangen viser at det er mange universiteter med et sterkt internasjonalt engasjement, sier Svein Stølen.
At den norske staten er med på laget vil også gi et kvalitetsstempel som kan gjøre det lettere å oppdrive andre eksterne midler til å utvikle og skalere opp prosjektet. Sammen med Universitetet i Genève har de fire til fem årsverk som jobber fulltid med GUA.
Universitetet i Genève har allerede flere prosjekter der de tilbyr utdanning til flyktninger, men har valgt å innlemme disse i GUA fordi de ser at de på den måten vil kunne nå flere.
