Debatt ● gunn e. birkelund
Forskningens bidrag til samfunnet
Det Norske Videnskaps-Akademi trapper opp arbeidet med å samordne kunnskap.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe er opptatt av at forskerne skal ha en påvirkning på samfunnet. Forskningssektoren mottar mye penger og det er viktig at vi leverer vår kunnskap tilbake til samfunnet.
Det Norske Videnskaps-Akademi har de siste årene intensivert arbeidet med å utforme uavhengige vitenskapelige råd som vi håper kan være relevante og nyttige. Vi samarbeider med andre vitenskapsakademier i Europa om å lage kunnskapsoversikter over spesifikke tema. For eksempel: Er pellets en trussel mot klima? Er reglene mot genmodifisering av planter utdaterte? Hva vet vi om stamcellebehandling og regenerativ medisin?
Sammen med NTVA (Norges tekniske vitenskapsakademi, red.anm) arrangerte vi nylig et debattmøte om samfunn, teknologi og innovasjon, hvor vi drøftet hvordan vi bedre kan utnytte vann og vind i Norge. Og hvordan vi kan forstå argumentene bak folkelig motstand mot en del klimatiltak.
I slike fora møtes forskere, politikere og andre beslutningstakere. Denne type vitenskapsbasert rådgivning/science advice er et godt eksempel på at når forskere samarbeider om å forstå et fenomen, kan det potensielt bli til stor gevinst for samfunnet.
Dessuten er påvirkningen også gjensidig, fordi slike diskusjoner også gir forskerne bedre innsikt i hva politikerne baler med. Vi kommer vi til å trappe opp dette arbeidet fremover.
Les flere debattinnlegg på Khronos debattside
Nyeste artikler
Bygde egen ChatGPT for å formidle forskning. — Vi må tenke nytt
Kunstig intelligens er en avsporing
Universitetet i Bergen vil boikotte eksamensavgift
Lærerutdanning i krise: Mindre undervisning, og undervisere som sliter
Magne Haakstad (1942-2024)
Mest lest
Dag O. Hessen innklaget til forskningsetisk utvalg
For fem år siden vant han nobelprisen. Nå er 13 av artiklene hans trukket
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst
Realnedgang for universiteter og høgskoler, mer til fagskoler
Ny rangering: Disse rektorene leder Nordens beste universiteter