norsk

Gir regjeringa skylden for dårlig norsk på studier

Frp mener dårlige norskferdigheter blant studenter skyldes at karakterkrav ble fjernet på sykepleierstudiet. — Som å tisse i buksa for å holde seg varm, sier Simen Velle. 

— Vi kan ikke godta at landets syke og svake skal ta til takke med at de som pleier dem ikke snakker godt nok norsk, sier Simen Velle.
Publisert Sist oppdatert

— Dette er åpenbart et problem, sier Frps Simen Velle om de bekymringene Nasjonalt nettverk for skikkethetsansvarlige nylig kom med i Khrono

De skikkethetsansvarlige mener studenter med norsk som andrespråk og kort botid i Norge er for dårlige i norsk. Dette gjelder blant annet på sykepleierstudiene, der nettverket frykter at det kan gå ut over pasientsikkerheten. 

De viser blant annet til at en karakter i norsk oppnådd gjennom ordinær språkopplæring blir vurdert likt som samme karakter oppnådd i norsk som andrespråk eller norsk for søkere med kort botid i Norge.

Nettverket har sendt et brev til Universitets- og høgskolerådet (UHR) der de ber rådet om å jobbe for å få endret opptaksreglene i utdanninger med skikkethetsvurderinger. 

Tar saken til Stortinget

Velle er Frps fraksjonsleder i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Partiet har lenge advart mot konsekvensene av dårlige språkferdigheter. 

I kjølvannet av Khronos oppslag vil han ha svar fra statsråd Sigrun Aasland. Mandag sendte han derfor et skriftlig spørsmål på Stortinget der han spør om statsråden vil følge opp forslagene fra skikkethetsnettverket for å bedre situasjonen (se faktaboks). 

FAKTA

Fire tiltak for bedre norsk

I et brev til Universitets- og høgskolerådet kommer skikkethetsnettverket med fire forslag som de ønsker at rådet skal ta opp med Kunnskapsdepartementet:

  • Revisjon av opptakskrav. Norskfaget bør differensieres på samme måte som matematikk, slik at karakterer fra ulike nivåer ikke vurderes som likeverdige ved opptak til studier som krever høy språkkompetanse. Særlige tiltak bør vurderes for «norsk kort botid».
  • Utredning av mulig språkkrav for profesjonsutdanninger. I tillegg til faglige krav bør det stilles krav om dokumenterte norskferdigheter, muntlig og skriftlig, på et nivå som gjør studenten i stand til å tilegne seg og bruke profesjonelt språk i praksisfeltet. Målet er å sikre at studenter har et minimum av språkkompetanse for å lykkes.
  • Nasjonale føringer for språkstøtte i profesjonsutdanninger. Etablere nasjonale føringer for obligatoriske språkkurs for studenter som identifiseres med svake norskferdigheter, samt standardisert språkstøtte integrert i profesjonsutdanningene.
  • Tydelig informasjon til søkere. Studieprogrammene bør tydelig informere om at gode norskferdigheter er en forutsetning for å kunne gjennomføre studiet og møte kravene i skikkethetsvurderingen.

Velle mener fjerningen av karakterkrav på sykepleierutdanningene har ført til at mange studenter som strever med å beherske norsk, ble tatt opp på studiene. 

— Regjeringa gjorde dette for å bøte på rekrutteringsutfordringene, men det er som å tisse i buksa for å holde seg varm. Sykepleierforbundet var også imot å fjerne karakterkravene. Færre krav er ikke veien å gå.

— Finner meg ikke i det

Velle mener det i bunn og grunn er et personlig ansvar å lære seg norsk, og det gis tilbud om norskkurs. 

— Vi må gjenreise respekten for yrket gjennom noen klare kriterier. Vi lever i verdens rikeste land, og kan ikke godta at landets syke og svake skal ta til takke med at de som pleier dem ikke snakker godt nok norsk. Det finner jeg meg ikke i, tordner han. 

Stortingsrepresentanten peker på at språkforståelse og god matematikkforståelse er viktig for å dosere medisin riktig og når ansatte skal kommunisere med hverandre. 

Norsktest og språknivå

Frp har tidligere fremmet forslag om å stille språkkrav for de som jobber i helsevesenet. Da foreslo partiet at regjeringa skulle gjennomføre en systematisk kartlegging av alle ansatte i spesialist- og primærhelsetjenesten for å avdekke svake norskkunnskaper. 

Ansatte som ikke oppfyller kravene, må gjennomføre en norskopplæring og bestå en norsktest i etterkant for å kunne fortsette i en stilling med pasientkontakt, foreslo de.

Frp viste til en kartlegging av norskkunnskaper for helsepersonell i Drammen og Oslo, der behovet for å heve språkferdighetene blant en del ansatte var stort. De som har fått norskopplæring dekket av arbeidsgiver, har satt pris på et slikt tiltak, het det i forslaget. 

Videre gikk de inn for lovendringer for å innføre krav om å ha bestått norsktest på minimum B1-nivå for å ha pasientkontakt i helsevesenet. 

Forslaget fikk ikke flertall i Stortinget. 

Vil ha opptakskrav

Også Høyre mener innspillet fra de skikkethetsansvarlige må tas alvorlig, og også Monica Molvær i utdannings- og forskningskomiteen vil få Sigrun Aasland på banen. 

— Vi vil utfordre statsråden på hvordan regjeringa har tenkt å følge opp denne saken. 

FAKTA

Hva er skikkethet?

  • I en rekke lærer- og helse- og sosialfagutdanninger blir studentenes skikkethet vurdert. Vitnemål for fullført utdanning forutsetter at studenten er vurdert som skikket for yrket. 
  • Studenter ved i alt 38 utdanninger ved 20 ulike statlige og private universiteter og høgskoler er underlagt skikkethetsvurdering.
  • Skikkethet er regulert i universitets- og høgskoleloven § 12—3. 
  • Med skikkethetsvurderinger skal samfunnet sikre at barnehagebarn, elever, pasienter og andre brukere møter lærere og helse- og sosialfagarbeidere som er skikket for det yrket de utøver.
  • Ansvaret for å vurdere kandidatenes skikkethet ligger i sin helhet på  utdanningsinstitusjonene.
  • Alle institusjonene har en skikkethetsansvarlig.

Kilde: UH-lov med tilhørende forskrift

Molvær understreker at Norge trenger flere fagfolk, særlig innen helse og omsorg, barnehage og skole. 

— Samtidig må bekymringene som nå løftes, tas på alvor. God språkkompetanse er en forutsetning for å komme seg gjennom utdanningen på en god måte, for å mestre praksis og for å kunne møte yrket på en god måte etterpå. 

Derfor mener Høyre at det må stilles opptakskrav til profesjonsutdanninger som sykepleier -og lærerutdanning. 

— Det er også viktig at regjeringa tar ansvar og ser på konsekvensene av dens egen politikk ved å fjerne karakterkrav, og ser på hvordan det påvirker kvalitet og gjennomføringsgrad i ulike utdanningsløp.

Portrett av ung kvinne. Hun har mørkt langt hår, kjole i svart og hvit. Armene er i kors. Hun ser bestemt ut.
Vil gjeninnføre opptakskrav: Monica Molvær sitter i utdannings- og forskningskomiteen for Høyre

Behov for fagfolk

Videre sier Molvær at god norskkompetanse er avgjørende for kvalitet, gjennomføring og sikkerhet. Men hun ser også at det i framtida er behov for fagfolk med flerspråklig kompetansen innen mange språk. 

— Det vil for eksempel være en stor verdi ha ansatte som behersker både ukrainsk og andre språk i møte med pasienter i helsevesenet og i mange andre yrker. Det er en stor ressurs, men kan ikke gå på bekostning av grunnleggende norskferdigheter. 

Monica Molvær sier Høyre ønsker at studentene skal lykkes og få brukt kompetansen i yrket sitt. 

— Dersom statsråden ikke følger opp bekymringen, vil Høyre løfte saken i Stortinget for å se på hvordan vi kan møte utfordringene på en god måte i samarbeid med sektoren. 

— Kjent problem

Brevet fra det nasjonale nettverket for skikkethetsansvarlige skal opp til behandling i enheten for utdanning i Universitets- og høgskolerådet (UHR) i februar. 

— Vi er godt kjent med denne problemstillinga, sier generalsekretær Nina Sandberg. 

Sandberg opplyser at UHR i mars 2023 sendte et brev til Kunnskapsdepartementet hvor de ba departementet om å sette i gang en faglig gjennomgang av de alternative måtene å tilfredsstille kravet om norsk for generell studiekompetanse på. 

Generalsekretæren sier at samtidig som UHR er opptatt av å sikre at norskkompetansen er tilstrekkelig ved oppstart, jobber de med å spre god praksis når det gjelder tiltak for studenter med norsk som andrespråk i profesjonsutdanningene. 

I 2023 utarbeidet ei arbeidsgruppe en rapport, der de foreslo tiltak for studenter med andrespråk i helse- og sosialfaglige utdanninger. 

I januar er det planlagt et nettseminar i regi av UHR og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) om språklige barrierer og støttetiltak i profesjonsutdanningene for studenter med norsk som andrespråk. 

Powered by Labrador CMS