Omstridt verdidokument

Oslo-skoler vil avslutte praksissamarbeid med NLA Høgskolen

Det er en formulering i det omstridte verdidokumentet som er årsaken.

— Rektorene ved praksisskolene har krevd at denne setningen fjernes eller endres for at de skal fortsette samarbeidet med oss, sier rektor Sigbjørn Sødal til Vårt Land.
— Rektorene ved praksisskolene har krevd at denne setningen fjernes eller endres for at de skal fortsette samarbeidet med oss, sier rektor Sigbjørn Sødal til Vårt Land.
Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Ekteskapet mellom mann og kvinne er i den tradisjonen NLA Høgskolen står i forstått som bærende norm i samlivsetikken».

Det er denne formuleringen om samlivssyn i NLAs verdidokument, som har fått Oslo-skolene til å revurdere sitt praksissamarbeid med grunnskolelærerutdanningen ved høgskolen.

Det kommer frem av et brev sendt til lærerstudentene ved den kristne høyskolen i november, og også rektor Sigbjørn Sødal bekrefter dette overfor Vårt Land.

Flere skoler uttrykker bekymring

— Rektorene ved praksisskolene har krevd at denne setningen fjernes eller endres for at de skal fortsette samarbeidet med oss, sier Sødal til avisen.

Seks Oslo-skoler skal ha tatt dette opp med høgskolen i høst. Nå opplyser Utdanningsetaten i Oslo til Vårt Land at to skoler ønsker å avslutte samarbeidet.

Det har i lengre tid stormet rundt NLAs verdidokument og forskningsfrihet ved høgskolen.

I brevet som er sendt ut til studentene, skrevet av programansvarlig ved grunnskolelærerutdanningen, Cornelia Egge, går det frem at høgskolen er i dialog med skolene som har uttrykt bekymring etter alle debattene i media. Høgskolen ønsker «å finne gode løsninger som sikrer et godt samarbeid videre», heter det i brevet Vårt Land har fått tilgang til.

Studenter skal ha møtt kritikk i praksis

Ifølge brevet har studenter i praksis møtt kritikk for at de går på NLA og fått høre at de ikke får en godkjent lærerutdanning, at jobbmulighetene deres er begrenset fordi de går på NLA eller måttet forsvare NLAs verdidokument.

— Slike påstander er uheldige uansett hvor utbredt de måtte være, og det er lite historisk belegg for dem. NLA er en relativt stor lærerutdanningsinstitusjon som har utdannet attraktive lærere gjennom flere tiår. Jeg er ikke kjent med at våre kandidater strever mer enn andre med å få jobb etter endt studium, skriver Sødal til Vårt Land.

Elias Killi, studentrådsleder ved NLA i Oslo, har dette å si om saken:

— Jeg synes det er synd at verdidokumentet skal komme i veien for studentene som ellers trives godt på praksisskolene. Selv om studentrådet ikke ønsker å uttale seg mye mer rundt saken ennå, sitter jeg med et inntrykk av at studentene på NLA er langt fra ferdig med denne saken, skriver han til Vårt Land.

Den ene skolen som avisen har vært i kontakt med, sier at verdidokumentet har blitt drøftet med studentene, men ikke at det er fremmet som kritikk.

Powered by Labrador CMS