På studentklinikken som tilbyr fysioterapi på OsloMet er det alltid en veileder til stede under behandlingene. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Har funnet små avvik ved klinikkene på OsloMet

Helse og utdanning. Klinikkdebatten på psykologi har ført til at andre studentklinikker har sett på egen drift. Det gjelder også studentklinikker for fysioterapi og ortopediingeniørfag på OsloMet, der man har funnet små avvik.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På OsloMet har de to ulike studentklinikker, der studenter behandler pasienter utenfra. En på Institutt for fysioterapi og en på utdanningen av ortopediingeniører.

Hege Bentzen er leder for fysioterapi, Mona Dahl for ortopediingeniørfag. Mens Dahl ser klinikkene som svært nødvendige for utdanningen, synes Bentzen utspillet til rektor på NTNU, Gunnar Bovim, om at utdanningsinstitusjonene kanskje ikke skal drive helsetjenester er svært interessant.

Eneste i landet på fysioterapi

Det blir utdannet fysioterapeuter ved Høgskulen på Vestlandet, Universitet i Bergen, NTNU og OsloMet.

Det er bare sistenevnte som har klinikken for pasienter på institusjonen.

Ved Høgskulen på Vestlandet forteller de at man ga opp klinikken ved utdanningen der en gang på 80-tallet, men at man har tilbakevendende diskusjoner om man skal innføre slik klinikk igjen.

Argumentene for etablering av klinikk er at man ønsker en tettere pasientkobling i utdanningstilbudet, og at det ellers er vanskelig å få gitt studentene institutt-lignende praksis.

Har hatt gjennomgang

Gro Jamtvedt, dekan på helsefag som har ansvar for begge OsloMets klinikker forteller at de selvsagt har merket seg debatten rundt klinikkene på psykologi ved Universitetet i Oslo.

— Det er klart vi har fått med oss denne debatten. Derfor har vi også en gjennomgang av studentklinikkene ved Institutt for fysioterapi og hvordan de håndterer sine pasienter. Det er fakultetsdirektøren som jobber med dette sammen med instituttleder, sier Jamtvedt.

Etter det hun er kjent med har man ikke funnet store avvik i klinikkhåndteringen på OsloMet.P

Gro Jamtvedt og Hege Bentzen.

Lang historie

Leder på Institutt for fysioterapi, OsloMet, Hege Bentzen, trekker fram at klinikkene på hennes institutt har en lang historie. Man har to klinikker, en for studieretningen fysioterapi, en for mensendieck.

Det er både studenter i andre og tredje år som har praksis på studentklinikkene, og det er alltid veiledere til stede i klinikken når studentene behandler pasienter.

— Vi har alltid sett det å ha denne type klinikk som en god måte å skaffe studentene våre instituttliknende praksis. Slik praksis er det ellers vanskelig å få gitt studentene erfaring i, forklarer Bentzen.

I tillegg til å ha praksisperioder på de interne klinikkene er studentene også ute i praksisperioder i helsevesenet, men det er som regel i det offentlige helsevesenet.

— Likevel synes jeg utspillet til rektor Bovim er verdt å merke seg. Det vi er gode på er jo å drive utdanning, ikke nødvendigvis helsetjenester, sier Bentzen.

Mange nye lover og regler

Bentzen sier at deres gjennomgang så langt har vist at det også på OsloMet er noen forbedringspunkter i driften.

— Det har blitt mange lover og regler når man skal tilby helsetjenester. Vi har på ingen måte så problematiske tilstander som de åpenbart har hatt oppe på UiO, men også vi må justere kursen på noen punkter, sier Bentzen.

Hun legger til at de snart er ferdig med gjennomgangen, og det vil foreligge en sluttrapport om klinikken og nødvendige tiltak som må gjøres.

En nasjonal utdanning

OsloMet er den eneste institusjonen i landet som tilbyr utdanning av ortopediingeniører. Det blir tatt opp 16 studenter årlig og det er ønskelig å øke studentantallet ytterligere.

Instituttleder Mona Dahl.

Ortopediingeniører foretar kliniske vurderinger, tar mål til, designer og bidrar i utformingen av individuelt tilpassede ortopediske hjelpemidler som proteser, ortoser og ortopedisk fottøy. De deltar også i rehabiliteringsprosesser. Ortopediingeniørene skal gjennom sin utdanning blir både klinikere og ingeniører.

— Klinisk ferdighetstrening er et svært viktig element i vår utdanning. Det ville være en sterk svekkelse av utdanningstilbudet hvis vi skulle slutte med dette viktige elementet i utdanningen, sier instituttleder Mona Dahl.

Og hun legger til:

— En må huske på at tidligere lå utdanningen på Sophies Minde Ortopedi, en sentral ortopedisk virksomhet innen vårt fagområde. Nærheten til pasienter og pasienthistorier gjennom utdanningen er helt avgjørende for våre studenter mener Dahl.

Får erfaringer fra pasientene

Pasientene som kommer til OsloMet er rekruttert via ortopediske virksomheter utenfra, og pasientene stiller frivillig opp for våre studenter. Ortopediingeniører ved dissevirksomhetene har alltid sisteansvar for pasientene.

I tillegg til at studentene får jobbet med ulike proteser ol for konkrete pasienter er det også en viktig del av utdanningen at pasientene forteller studentene om sine erfaringer.

— Dette er historier og erfaringer direkte fra brukerne, som det ellers vil være vanskelig å få gitt studentene tilgang til, mener Dahl.

— Har dere funnet avvik i driften av studentklinikkene?

— Våre klinikker innbefatter klinisk ferdighetstrening og vi sluttbehandler ikke pasientene, det vil være ulikt i forhold til fysioterapi- og psykologklinikkene, mener Dahl.

— Men vi har hatt en grundig og nyttig gjennomgang av våre rutiner, og også hos oss har det vært bra med en slik kontroll for å sikre at det ikke er avvik, sier Dahl.

Fakta

Klinikker på OsloMet

Poliklinikk fysioterapi

Det er tredjeårsstudenter som er i praksis på klinikken i perioder på 9 uker. Også andreårsstudentene har seks uker i praksis på klinikken.

Veiledere er til enhver tid til stedet for å følge opp studentene.

Tilbyr rådgivning, veiledning, behandling og oppfølging av akutte og kroniske plager og skader.

Poliklinikk mensendieck

Det er tredjeårsstudenter som er i praksis på klinikken i perioder på 9 uker. Også andreårsstudentene har seks uker i praksis på klinikken.

Tilbyr rådgivning, veiledning, behandling og oppfølging av akutte og kroniske plager og skader.

Veiledere er til enhver tid til stedet for å følge opp studentene.

Ortopedi

Som en del av utdanningen for ortopediingeniører har man besøk av pasienter som er rekruttert gjennom ortopediske virksomheter utenfra, og stiller frivillig opp for studentene.

Ortopediingeniører ved disse virksomhetene har alltid sisteansvar for pasientene. I tillegg til at studentene får jobbet med ulike proteser ol for konkrete pasienter er det også en viktig del av utdanningen at pasientene forteller studentene om sine erfaringer.

Kilde: oslomet.no

Fakta

Fysioterapi-utdanning

Fysioterapiutdanningen har to studieretninger, fysioterapi og mensendieck, som ender opp med omtrent identisk sluttkompetanse og som begge gir grunnlag for autorisasjon som fysioterapeut.

OsloMet tilbyr bachelor i fysioterapi og master i fysioterapi.

Det er 120 studieplasser på bachelorstudiet i fysioterapi. Det er 55 studieplasser på bachelorstudiet i mensendieck.

Kilde: oslomet.no

Fakta

Institutt for ergoterapi og ortopedi-ingeniørfag

Har om lag 35 ansatte og 332 studenter tilknyttet instituttets virksomhet.

Instituttleder er Mona Dahl.

Ortopediingeniør

OsloMet er den eneste institusjonen i landet som tilbyr denne utdanningen.

Det blir tatt opp 16 studenter årlig.

Ortopediingeniører foretar kliniske vurderinger, tar mål, designer og bidrar til utformingen av individuelt tilpassede ortopediske og tekniske hjelpemidler som proteser, ortoser og ortopedisk fottøy. De deltar også i rehabiliteringsprosesser.

Kilde: Mona Dahl og OsloMet.no

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS