Forskning

Skal forske på lærerstudenters følelser. Målet er å redusere emosjonelt stress

I alt 17 prosjekter får nå til sammen 194 millioner kroner fra Forskningsrådet, med formål om å styrke utdanningssektoren. Forskerkompetansen i lærerutdanningene er blant det som skal utvikles.

Et forskningsprosjekt ved Universitetet i Sørøst-Norge skal finne ut mer om hvordan lærere påvirkes emosjonelt av ulike undervisningssituasjoner.
Publisert Sist oppdatert

Forskningsrådet bevilger mellom ni og tolv millioner kroner til 17 ulike forskningsprosjekter innen utdanning, læring og kompetanseutvikling. Totalt tildeles det 194 millioner kroner.

I en pressemelding fra Forskningsrådet står det at prosjektene vil bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for utdanningspolitikk og praksisfelt, og gi verdifulle innspill til hvordan utdanning kan tilpasses samfunnets og individets behov.

Se hvilke prosjekter som får støtte nederst i artikkelen.

Lærerfølelser

Et lærerutdanningsprosjekt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er blant de som får støtte, nærmere bestemt 12 millioner kroner.

Prosjektet skal undersøke hvordan følelser påvirker lærere og lærerstudenters beslutninger i uforutsette undervisningssituasjoner.

«Gjennom en ny metode for kroppslig kognitiv bevissthet, skal prosjektet utvikle verktøy for å forstå og håndtere emosjonelle erfaringer i undervisningen. Målet er å redusere emosjonelt stress blant lærere og bidra til at nyutdannede lærere blir værende i yrket», står det i prosjektbeskrivelsen.

Kjønnsforskjeller i utdanningsvalg

I alt seks lærerutdanninger er på listen over de som får midler til forskning som har som formål å styrke forskerkompetansen ved lærerutdanningen og styrke strategisk viktige forskningsområder som møter faktiske og framtidige kompetansebehov, står det i pressemeldingen fra Forskningsrådet.

Forskningsrådet mottok over 150 søknader flere institusjoner over hele landet til forskning for og om utdanningssektoren.

— Gratulerer til alle prosjektene som nå får støtte. Forskerne skal blant annet se på hvordan kjønnsforskjeller i utdanningsvalg påvirker arbeidsmarkedsmuligheter og hvordan skolevalg og ulike utdanningsspor påvirker faglige prestasjoner og utdanningsmotivasjon, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.

25 av de 194 millioner kronene er øremerket forskning på høyere yrkesfaglig utdanning og/eller fag- og yrkesopplæringen.

— Fagskolene vil være svært viktige for å lykkes med den grønne og digitale omstillingen, fastslår Mari Sundli Tveit.

Disse prosjektene får støtte fra Forskningsrådet:

Organisasjon Prosjekttittel Søkt beløp Fylke/kommune
UNIVERSITETET I SØRØST-NORGEPreparing for the unforeseen - developing teachers' and student teachers' practical knowledge through researching emotional experiences12 000 000Telemark / Porsgrunn
OSLOMET – STORBYUNIVERSITETETEMPOWERED’s primary objective is to develop innovative evidence-based practices, methods, and tools that foster digital empowerment in schools and teacher education12 000 000Oslo / Oslo
UNIVERSITETET I OSLOObservation Tools to Support Excellence and Responsiveness in Teaching11 790 000Oslo / Oslo
HØGSKOLEN I ØSTFOLDKnowledge Integration in Teacher Education through Simulation11 937 000Østfold / Halden
NORGES IDRETTSHØGSKOLECo-developing an Evidence-Based Framework for Equity, Diversity and Inclusion in Physical Education Teacher Education12 000 000Oslo / Oslo
NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITETEnhancing Mathematics Teacher Education in Norway: Assessing the Present, Shaping the Future12 000 000Trøndelag / Trondheim
USN HANDELSHØYSKOLENBRAIGED: Building Responsible AI for Global Education – Towards Explainable AI for Chronic Kidney Disease Diagnosis Utilizing Scintigraphy9 119 000Vestfold / Borre
Velferdsforskningsinstituttet NOVAAcademic Careers: Examining the Significance of Socio-Economic Background10 000 000Oslo / Oslo
Norsk regnesentralIncluEdS: Keystroke-Based Language Proficiency Profiling for Inclusive Education and Society9 684 000Oslo/Oslo
Forskningsavdelingen SSBMatch effects and matchmaking in education8 995 000Oslo / Oslo
LesesenteretDeep study reading in digitised classrooms: identifying factors affecting sustained focus, persistence, and stress12 000 000Vestlandet / Stavanger
FAFOSkills Enhancement on the Move: Digital Pathways in Higher Vocational Education12 000 000Oslo / Oslo
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i OsloVocational-Oriented Sustainability Education Across Museums and School (VOSEAMS)11 880 000Oslo / Oslo
Institute for Social ResearchGender segregated educational choices, skill gaps and early career opportunities12 000 000Oslo / Oslo
Folkehelse instituttetTracking health-related underachievement in the first two decades of life (THRIVE)12 000 000Oslo / Oslo
LesesenteretCan an enriched AI-chatbot strengthen writer identities in primary-school classrooms?12 000 000Vestlandet / Stavanger
NTNU Samfunns-forskning ASEduGAP: Grading, Assessment and Pathways11 998 000Trøndelag / Trondheim

Kilde: Forskningsrådet

Powered by Labrador CMS