Forskning
Skal forske på lærerstudenters følelser. Målet er å redusere emosjonelt stress
I alt 17 prosjekter får nå til sammen 194 millioner kroner fra Forskningsrådet, med formål om å styrke utdanningssektoren. Forskerkompetansen i lærerutdanningene er blant det som skal utvikles.
Forskningsrådet bevilger mellom ni og tolv millioner kroner til 17 ulike forskningsprosjekter innen utdanning, læring og kompetanseutvikling. Totalt tildeles det 194 millioner kroner.
I en pressemelding fra Forskningsrådet står det at prosjektene vil bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for utdanningspolitikk og praksisfelt, og gi verdifulle innspill til hvordan utdanning kan tilpasses samfunnets og individets behov.
Se hvilke prosjekter som får støtte nederst i artikkelen.
Lærerfølelser
Et lærerutdanningsprosjekt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er blant de som får støtte, nærmere bestemt 12 millioner kroner.
Prosjektet skal undersøke hvordan følelser påvirker lærere og lærerstudenters beslutninger i uforutsette undervisningssituasjoner.
«Gjennom en ny metode for kroppslig kognitiv bevissthet, skal prosjektet utvikle verktøy for å forstå og håndtere emosjonelle erfaringer i undervisningen. Målet er å redusere emosjonelt stress blant lærere og bidra til at nyutdannede lærere blir værende i yrket», står det i prosjektbeskrivelsen.
Kjønnsforskjeller i utdanningsvalg
I alt seks lærerutdanninger er på listen over de som får midler til forskning som har som formål å styrke forskerkompetansen ved lærerutdanningen og styrke strategisk viktige forskningsområder som møter faktiske og framtidige kompetansebehov, står det i pressemeldingen fra Forskningsrådet.
Forskningsrådet mottok over 150 søknader flere institusjoner over hele landet til forskning for og om utdanningssektoren.
— Gratulerer til alle prosjektene som nå får støtte. Forskerne skal blant annet se på hvordan kjønnsforskjeller i utdanningsvalg påvirker arbeidsmarkedsmuligheter og hvordan skolevalg og ulike utdanningsspor påvirker faglige prestasjoner og utdanningsmotivasjon, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
25 av de 194 millioner kronene er øremerket forskning på høyere yrkesfaglig utdanning og/eller fag- og yrkesopplæringen.
— Fagskolene vil være svært viktige for å lykkes med den grønne og digitale omstillingen, fastslår Mari Sundli Tveit.
Disse prosjektene får støtte fra Forskningsrådet:
| Organisasjon | Prosjekttittel | Søkt beløp | Fylke/kommune |
| UNIVERSITETET I SØRØST-NORGE | Preparing for the unforeseen - developing teachers' and student teachers' practical knowledge through researching emotional experiences | 12 000 000 | Telemark / Porsgrunn |
| OSLOMET – STORBYUNIVERSITETET | EMPOWERED’s primary objective is to develop innovative evidence-based practices, methods, and tools that foster digital empowerment in schools and teacher education | 12 000 000 | Oslo / Oslo |
| UNIVERSITETET I OSLO | Observation Tools to Support Excellence and Responsiveness in Teaching | 11 790 000 | Oslo / Oslo |
| HØGSKOLEN I ØSTFOLD | Knowledge Integration in Teacher Education through Simulation | 11 937 000 | Østfold / Halden |
| NORGES IDRETTSHØGSKOLE | Co-developing an Evidence-Based Framework for Equity, Diversity and Inclusion in Physical Education Teacher Education | 12 000 000 | Oslo / Oslo |
| NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET | Enhancing Mathematics Teacher Education in Norway: Assessing the Present, Shaping the Future | 12 000 000 | Trøndelag / Trondheim |
| USN HANDELSHØYSKOLEN | BRAIGED: Building Responsible AI for Global Education – Towards Explainable AI for Chronic Kidney Disease Diagnosis Utilizing Scintigraphy | 9 119 000 | Vestfold / Borre |
| Velferdsforskningsinstituttet NOVA | Academic Careers: Examining the Significance of Socio-Economic Background | 10 000 000 | Oslo / Oslo |
| Norsk regnesentral | IncluEdS: Keystroke-Based Language Proficiency Profiling for Inclusive Education and Society | 9 684 000 | Oslo/Oslo |
| Forskningsavdelingen SSB | Match effects and matchmaking in education | 8 995 000 | Oslo / Oslo |
| Lesesenteret | Deep study reading in digitised classrooms: identifying factors affecting sustained focus, persistence, and stress | 12 000 000 | Vestlandet / Stavanger |
| FAFO | Skills Enhancement on the Move: Digital Pathways in Higher Vocational Education | 12 000 000 | Oslo / Oslo |
| Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo | Vocational-Oriented Sustainability Education Across Museums and School (VOSEAMS) | 11 880 000 | Oslo / Oslo |
| Institute for Social Research | Gender segregated educational choices, skill gaps and early career opportunities | 12 000 000 | Oslo / Oslo |
| Folkehelse instituttet | Tracking health-related underachievement in the first two decades of life (THRIVE) | 12 000 000 | Oslo / Oslo |
| Lesesenteret | Can an enriched AI-chatbot strengthen writer identities in primary-school classrooms? | 12 000 000 | Vestlandet / Stavanger |
| NTNU Samfunns-forskning AS | EduGAP: Grading, Assessment and Pathways | 11 998 000 | Trøndelag / Trondheim |
Kilde: Forskningsrådet
