Skolen er avhengig av ei god lærerutdanning på campus Vi ser med bekymring på en utvikling av en lærerutdanning kun basert på samlinger og nettundervisning. Gode lærere utvikles best gjennom fysiske menneskemøter, skriver åtte Levanger-rektorer.
Erfaringsbasert kunnskap er viktig, men alle erfaringer trenger ikke være egenopplevde Er det slik at studenter tenker på det som praksiserfaring hvis en lærer forteller selv, men ser på det som tørr teori hvis fjorten lærere har fortalt om sine erfaringer til en forsker?
Tidvis respektløs debatt overfor nyutdanna, flotte lærere Har gamle surpompers autoritet gått ut på dato?
Ungdomspolitikerens dom: Mener lærerutdanningen er for lik videregående skole — Det blir et problem når de som skal undervise fremtidens lærere ikke selv har jobbet som lærere, sier Nils Forren. Lærerstudenten og ungdomspolitikeren etterlyser kunnskap om den hverdagen man møter som lærer.
Etter å ha følgt yrket på avstand som utdannar og forskar gjennom 50 år, ville eg i dag ikkje ha valt å verte lærar Nokre kalla læraryrket det viktigaste i verda. Likevel er rekrutteringa til yrket svak. Mitt bidrag er å peike på to hovudutfordringar.
Lærerdekningen stuper uten dispensasjoner fra mattekravet Dispensasjoner fra opptakskravet er nødvendig i lys av helheten i situasjonen, mener Karl Øyvind Jordell, som her presenterer en kontrafaktisk fremskrivning som polemikk mot aktører i «Sky-Lapp-Land».
Krise: Ingen vil bli lærer. Krise karrierevalg. Krise fremtid. Krise. Jeg har valgt å bli økonom. Jeg kunne valgt å bli lærer, jeg har fått høre at jeg kunne ha passet som det, men gjorde det ikke. Noe må skje for at flere unge velger læreryrket, skriver Tormod Harbo i en hyllest til læreren.
Over 1150 har søkt på lærerutdanninger der karakterkravet er fjernet Lærerutdanningene rundt i landet fyller opp ledige studieplasser etter at de har fått ta opp søkere som ikke fyller karakterkravene. Så langt har minst 1150 nye studenter meldt seg.
Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen.
The idea that 19 year olds should be required to invest 5 years in order to be a teacher is, for me, absurd The idea that children, of which 19 year olds still are, should be required to invest 5 years in order to be a teacher is, for me, absurd.
Like kompetente og enda flere Universitetet i Sørøst-Norge har åpnet sykepleie- og lærerstudiene og på få dager mottatt flere hundre flere søknader. Tallet viser at mange er motivert for å gå inn i disse yrkene, og samfunnet har stort behov for dem.
— Vi må slutte å spille pingpong om lærerrekruttering Mangelen på kompetente lærere er ikke en krise, men et stort samfunnsproblem, mener Kari-Anne Jønnes (H).
SV-topp åpner for å revurdere lærermaster Stortingsrepresentant Mona Fagerås sier alle steiner må snus for å endre den negative trenden for lærerutdanningene.
Mener karakterkravene har vært meningsløse Den store interessen for lokale læreropptak viser hvor meningsløse karakterkravene på lærerutdanningene har vært, mener Oddmund Hoel.
109.498 har fått tilbud om studieplass Det er sendt ut rekordmange tilbud til helseutdanninger. Fortsatt svikt i rekrutteringen til ulike lærerutdanninger.
Over 700 har så langt søkt plass på lærerutdanninger der karakterkravene er borte På tross av stor interesse i fornyet opptak er de fleste universitetene og høgskolene bekymret for at de ikke klarer å fylle opp lærerutdanningene.
Det blir mange ledige studieplasser i lærerutdanningene Fra lørdag 20. juli klokken 09.00 kan du søke opptak i mange lærer- og sykepleieutdanninger, uten å ha karakterkravene på plass.
Slik jobba dei for å få ned strykprosenten Nokre av studentane som seier at dei har grua seg til matematikken, vel matematikk som fag, seier universitetslektor Mette Nilssen.
Kva for kunnskap gjer læraren til ein god profesjonsutøvar? Det dominerande tankemønsteret i utdanninga fremjar sosiologiske spørsmål, medan problemstillingar innanfor alternative fagfelt blir vanskeleg å stille fordi metoden ikkje opnar for det, skriv fire lærarutdannarar.
Me må våga å satsa på fleksible lærarutdanningar Høgskulen på Vestlandet sit på entusiasme, kompetanse og kunnskap om fleksibel grunnskulelærarutdanning på Stord og i Sogndal. Høgskulen har ikkje råd til å leggja det ned.
Metodeopplæring i lærarutdanninga — behov for breidde og djupne. Svar frå Engelsen Som lærarutdanningsinstitusjonar skal vi hjelpa studentane med å byggje ein solid vitskapleg basis, også når det gjeld det overordna og det praksisorienterte. På sikt vil det gje utdanningane ein tydelegare og sterkare vitskapleg profil.
Rammeplaner virker konserverende og hindrer kvalitetsutvikling En ekspertgruppe foreslår nå å redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene. Vårt utgangspunkt er at de burde avskaffes. Rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler.
Kjære Institutt for lærerutdanning ved NTNU, jeg er skuffa Vi vil ha kunnskap om lærevansker, atferdsproblemer, psykisk og fysisk helse i skolen, digitalisering og mobbing, ikke å sitte å lytte til svevende teorier i forelesning, skriver student.
35 lærerutdanninger får unntak fra karakterkrav Kunnskapsdepartementet har avgjort hvor studenter kan slippe karakterkrav hvis det er ledige plasser etter hovedopptakene.
Ekspertgruppe anbefaler én felles rammeplan for lærerutdanningene Dagens elleve rammeplaner for lærerutdanningene bør reduseres til én, mener ekspertgruppe. Torsdag leverte de sin rapport til statsråd Oddmund Hoel.
Engelsen kjem med unyanserte og tabloide generaliseringar Kven skal eigentleg ha definisjonsmakt til å avgjere kva som er ei rimeleg metodisk balanse innan alle dei svært ulike fagområda i lærarutdanninga?
Tilbud om sluttpakke til alle. Pengekrise i lærerutdanninga ved NTNU Førsteamanuensis Eli Smeplass og de andre ved Institutt for lærerutdanning på NTNU fikk i dag tilbud om å ta sluttpakke. — Det råder en stille aksept, og mange er stille i håp om at dette ikke berører dem selv, sier hun.
Gjør unntak for masterkrav til realfags-PPU På NMBU åpnes det nå for å søke praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) uten master hvis du vil bli realfagslærer.
Tre ganger så mange søkere som plasser på ny PPU-master Ved Universitetet i Oslo kan utvalgte studenter fra høsten gå rett fra bachelorgrad til en master med integrert PPU. Konkurransen om plassene blir knallhard.
Derfor trenger vi forskning på og utdanning rettet mot de små skolene Et godt utdanningstilbud er avgjørende for at barnefamilier etablerer seg på et sted. På små steder er skolen og barnehagen viktige aktører.
Om å forstå verden fra en lærers synsvinkel Det er stort behov for økt kunnskap basert på materiale fra læreres og elevers erfaringer om «livet» i skolen. Å presentere forskningsintervjuet som belastende og rituell forskning, er oppsiktsvekkende.
«Alle» vil at lærerstudenter skal få mer praksis Lærerstudenter i den nye masterutdanningen er spurt om praksis og oppgavene de skal skrive. Alle vil ha mer praksis, mens mange ikke skjønner poenget med masteroppgaven.
Sats på norsklæraren og ekte intelligens Norsklærarane har eit særleg ansvar for skriveopplæringa til elevane. Men kven har ansvaret for at lærarane får den kompetansen som trengst — i ei tid der ny teknologi legg nye føringar for skriveprosessane i skulen?
Trekker lærerstudium og fem andre studietilbud Høgskulen på Vestlandet trekker samlingsbasert lærerutdanning på Stord på grunn av søkersvikt ved årets opptak. I alt trekker høgskolen seks studier.
— Ikke sunt at man sitter på rommet sitt og blir lærer Opprett flere nett- og samlingsbaserte lærerutdanninger, men ikke legg ned tilbud på campus. Det anbefaler en arbeidsgruppe ved Nord universitet.
Ønsk dei nye Nesna-studentane velkomne Når dei nye studentane blir ønskt velkomne til oppstart i august, må ordførarar og fagansvarlege for oppvekst og skole kjenne si gjestingstid: Møt opp, det kan bidra til å løyse eit nasjonalt problem.
Trekker lærerstudium fra opptak. — Varsko til sektoren, sier dekan Førstevalgssøkerne svikter USNs grunnskolelærerutdanning i Porsgrunn. De må trekke lærerstudium fra opptaket og foreslår nullopptak neste år.
Nei til å tenke nytt. Svar til Folkestad og Ryssevik Folkestad og Ryssevik er engstelige for å forandre norsk utdanning, skriver Per-Odd Eggen i sitt svar. — Jeg mener utviklingen av utdanning på alle nivåer går alt for sakte og ønsker grunnleggende endringer velkommen.
Reverseringens inntog i lærerutdanningene For å få nok lærere må vi skape utdanningstilbud førstegangssøkere vil begynne på. Det er heldigvis fortsatt ikke for sent å satse på heltidsstudenten.
Krisen i lærerutdanningen — og årets understatement fra statsråden Når man ikke har justert riggingen tidsnok, må man ty til ‘svært’, og ikke bare ‘ganske’ markante grep for å komme på rett kurs.
Er redd regjeringen lager A og B-lag i profesjonene Kari-Anne Jønnes (H) er ikke fornøyd med regjeringens politikk for opptak innen sykepleie- og lærerutdanningene.
Anette (19) vil bli lærer. Se søkertallene til lærerutdanningene landet rundt Søkertallene til grunnskolelærerutdanningene går ned for femte året på rad. For Anette Woxen er ikke den negative omtalen yrket får en stopper for drømmen om å bli lærer.
Innovasjon i lærerutdanningen — mer enn didaktiske grep Det er mer enn didaktiske grep som må til for å utfordre lite hensiktsmessige tradisjoner og utvikle en mer kollektiv praksis i lærerutdanningene. Heldigvis spirer og gror det av innovativt arbeid i utdanningene våre.
— Ikke skap en kunstig motsetning mellom teori og praksis Torsdag var det maratonhøringer i Stortinget om høyere utdanning. Der fikk regjeringens beskrivelse av «akademisering» av profesjonsutdanningene gjennomgå.
En profesjonsmelding som vil kunne øke rekrutteringen til læreryrket Gjennom den foreslåtte profesjonsmeldingen, får lærestedene nå økt autonomi til å utvikle relevante utdanningstilbud. Det er et skritt i riktig retning.
Lærar utan master: — Veldig bra, og veldig fornuftig Regjeringa vil gjere det mogleg å kvalifisere seg som lærer utan å ta master. Veldig bra, og veldig fornuftig, meiner vi.
Statsråden svarar på kritikk: Fleire vegar inn til lærarutdanningane Eit av våre hovudmål med profesjonsmeldinga er å styrkje den erfaringsbaserte kunnskapen i profesjonsutdanningane. For å lukkast med det, må vi gjere vegen enklare inn for dei med erfaringskunnskap.
Reagerer på at regjeringen åpner «bakdøra inn i lærerutdanning» Politikere og lærerutdannere reagerer på at regjeringen vil ta bort masterkrav for praktisk-pedagogisk utdanning.
I fjor var det ingen som fylte lærarplassane. No håpar dei at trenden snur Lærarutdannarane er usikre på korleis årets søkjartal til lærarutdanninga vert. Men for lærarstudent Christopher Aadna er det ikkje tvil: Han skal vera lærar resten av livet.
Regjeringen åpner for å bli lærer uten master Regjeringen vil gjøre det mulig å kvalifisere seg som lærer uten å ta master. — Veldig oppsiktsvekkende, sier Asle Holthe, leder for landets lærerutdannere.
Utdanningsforbundet: — En rasering av profesjonsutdanningene Våre barn fortjener godt kvalifiserte lærere fra en forskningsbasert og praksisrettet profesjonsutdanning på masternivå. Det holder ikke med en billig quick fix og en lærerutdanning som tilbyr en liksom-master.
Lærerutdanning i krise. Tid for drastiske didaktiske grep? Vi tror det fortsatt er mulig å «redde» nåværende utdanning ved å gjøre praksistrening og praksisrefleksjon mer markant. Her står to tiltak sentralt, skriver tre lærerutdannere.
Derfor vil Pilot 1-10 i Nesna føre til en mer relevant lærerutdanning Under arbeidet med Pilot 1—10 for grunnskolelærerutdanninga ved studiested Nesna har vi i arbeidsgruppen gjort oss en del tanker om hvilke utfordringer utdanninga har og tatt tak i en del av disse under utarbeidelse av modellen.
Sykepleierleder: — Vi trenger mer, ikke mindre akademisering Både Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet rykker ut mot statsråd Oddmund Hoel. — Billig innsalg. Historieløst, er blant beskrivelsene deres om «akademiserings-grøfta» som statsråden vil opp fra.
Klage, klage, beklager Den demokratiske undervisningsmodellen har delt den pedagogiske makten og ansvaret mellom elev og underviser. Det som nå beskrives som ‘elevdiktatur’ er i ferd med å forrykke denne maktbalansen.
Endå eit innlegg om lærarar, yrke og utdanning Dei som i desse dagar sit og skal velje utdanningsretning, har i tretten år hatt orkesterplass til å sjå kva læraryrket kan innebere. Dei ser kva yrkeskvardagen krev av lærarar.
Det er ikke masteroppgaven som er problemet Nye, reviderte nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene stiller økte forventninger om profesjonsnære aktiviteter gjennom hele utdanningen.
Et flertall av lærerstudentene forstår verdien av masteroppgaven Heldigvis melder 77 prosent av studentene at de helt eller delvis forstår hvorfor masteroppgave er en del av deres utdanningsløp. Khrono velger en annen vinkling. Hva er hensikten med å framstille saka med et negativt fortegn?
Frykter at virkelighetsfjern teori gjør at studenter vender ryggen til det akademiske Nesten 1 av 4 framtidige grunnskolelærere oppgir at de ikke ser poenget med masteroppgaven. — Akademisering har en del ulemper, sier professor Kåre Fuglseth ved Nord universitet.
Lærarrekruttering — ei historie om fortida for framtida I vårt land har lærarutdanninga for grunnskulen på om lag 70 år gått frå å vera eit av dei mest populære studia til å bli eit av dei minst populære. I dette innlegget vil eg peika på nokre av årsakene til dette.
Nedslående Nesna-beskjed fra Oddmund Hoel Senterpartiet i Nordland er ikke fornøyde med uttalelsen fra partikollega Oddmund Hoel. Nord-rektor Hanne Solheim Hansen tar beskjeden fra statsråden til etterretning.
Reagerer på at ett fakultet får ansvar for å fylle NTNUs sparekonto NTNUs lærerutdanning sliter, etter at de i mange år har subsidiert øvrige institutter ved fakultetet. Men det at fakultetet nå får beskjed om å bidra litt mer enn de andre til NTNU-økonomien, får fakultetsstyret til å reagere.
Universitet får lissepasning fra Norges beste fotballag Norges beste fotballklubb på herresiden skal samarbeide med Nord universitet om å øke rekrutteringen til lærer- og barnehagelærerutdanningene.
Åpner for færre og lengre praksisperioder i lærerutdanningen Mer praksis er ønsket fra både studenter og statsråd. Samtidig er dette noe av det dyreste for utdanningen som vil gå 600 millioner kroner i minus hvert år fram til den får bukt med rekrutteringssvikten.
Fylkestinget reagerer på manglende fremdrift på Nesna Nordland fylkesting ber Nord universitet om å prioritere arbeidet med å etablere et nasjonalt senter for desentralisert og distriktsrettet utdanning og forskning.
Frykter nedbygging av lærerutdanningene. Ble ikke hørt Toppene ved landets universiteter og høgskoler vil ikke be om friske penger til kriserammede lærerutdanninger. Lærerutdannere advarer om nasjonal krise.
Læringsmiljø i forelesningssalen, ikke bare på pensum Studiebarometeret viser at lærerstudentene er misfornøyde med studiet sitt. Hvordan skal studenter kunne skape et godt læringsmiljø i klasserommet når de ikke blir eksponert for det selv?
De mest fornøyde studentene studerer religion. Lærerstudentene havner på bunn Flere studenter er fornøyde med studiene, viser tall fra Studiebarometeret. På topp finner vi de som studerer religion, mens lærerstudentene er minst fornøyde år etter år.
Lokker studenter med deltidsjobb og stipend Narvik kommune frister med deltidsjobb og stipend for studenter som vil bli lærere i grunnskolen. — Vil prøve om det kan virke, sier kommunalsjef.
Færre lærerstudenter gir færre valg En alvorlig konsekvens av færre søkere til lærerutdanningene er færre valgmuligheter for studentene som velger nettopp denne utdanningen.
Student kritisk til lærerutdanningen ved UiT: — Det brenner på dass Lærerutdanningene i Nord-Norge utdanner nesten ikke lærere, sammenlignet med for få år siden. Studentene er misfornøyde, og universitetet mislykkes i stor grad. Det er på tide at andre også blir kjent med problemet, skriver student.
Lærerutdanning er nøkkelen i rekrutteringskrisa Vi skal bygge institusjoner for lærerutdanning i et 30-årsperspektiv. Det er en investering i framtida. Da må rammevilkårene være forutsigbare, skriver påtroppende leder i Utdanningsforbundet.
Lektortittelen er også viktig Lektorlaget vil fortsette jobben for å sikre at ikke hvem som helst kan kalle seg lærer eller lektor.
Lærermangelen øker, men UiT tar omsider grep Dagen etter at UiT endelig søkte unntak fra opptakskravet, kom tallene for lærermangelen. De viser at det for første gang i en kommune er registrert mer enn 60 prosent lærere som ikke tilfredsstiller kompetansekravene.
Lærerutdanninger vil fjerne karakterkrav for å få flere lærere Fire lærerutdanninger vil senke opptakskravene for å få flere studenter. — De bør få blankt avslag, sier Jan Tore Sanner (H).
Rekruttering til lærerutdanningene — hva fungerer? Lærerutdanningene er i krise, heter det. Men med 234 søkere til 60 studieplasser, kjenner vi oss ikke igjen når det gjelder arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). Hva gjør at studentene søker hos oss?
Skal alle være lektorer? At grunnskolelærerne skal bli kalt lektorer representerer et helt nytt fenomen for lærerprofesjonen. Hvordan stiller lærere og fagforeningene seg til bruken av lektortittelen om de nye grunnskolelærerne?
Flere «lærere» enn «lærarar» blant fremtidens lærere Det er svært ulikt hva slags krav utdanningsinstitusjonene for lærere har i nynorsk.
Nyvalgt leder: Det må mer enn ord til for å få til ei kraftig satsing på rekruttering til læreryrket Det må mer enn ord til for å få til ei kraftig satsing på rekruttering til læreryrket, mener påtroppende leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet.
Akutt behov for kraftige tiltak mot lærermangelen i utkantene Dersom regjeringen og departementet ikke handler raskt, vil lærermangelen bli dramatisk i utkantene i årene framover. Vi må kvitte oss med karakterkravet, og samtidig innføre økonomiske insentiver.
Vil kreve lærerutdanning for fast ansettelse i skolen Regjeringen vil lovfeste at det kreves lærerutdanning for fast ansettelse i skolen.
Utdanningsforbundet valgte enstemmig ny leder Geir Røsvoll tar over etter Steffen Handal, som gir seg etter åtte år som leder.
Utdanningsforbundet debatterer lærerutdanningene: Frykter for store forskjeller Utdanningsforbundet mener det kan være risiko knyttet til mer selvstendighet blant lærerutdanningene.
Sykepleie- og lærerutdanning: Et valg for både hjertet og hjernen Velger vi utdanning med hjertet eller med hjernen? Noen fremhever hjertet som den viktigste rettesnoren for utdanningsvalg, mens andre mener hjernen skal bestemme. Hva bør vi råde de som velger utdanning til å velge ut ifra — dersom vi blir invitert med på råd?
Rektor får bestemme om lærarstudentar kan komme til Bodø neste år Det er framleis usikkert om nye lærarstudentar får studere på Nord universitets campus i Bodø neste år. Styret vedtok å la rektor få avgjere saka.
Hva med samfunnsoppdraget, rektor Hanne Solheim Hansen? Som øverste leder har rektor et samfunnsoppdrag, og bør lytte til egen fakultetsledelse, fagforeninger og fagmiljø. Om ikke, får vi håpe at styret ved Nord universitet viser klokskap i morgendagens styremøte.
Lærerutdanning i Nord: Kan forslaget forbedres? Rektoratets forslag til styret innebærer at Nordlands to lærerutdanningstilbud blir så like at de kan konkurrere hverandre i hjel, med enda færre lærere som resultat.
Ved lærerutdanninga på OsloMet overdriver vi ikke Lærerutdanningene må ha forutsigbare budsjetter. De utdanningene som har mange studenter, må kunne få uttelling for de årene vi utdanner flere enn minstekravet som er satt til oss. Det nye finansieringssystemet har tatt fra oss den eneste økninga som vi som har mange studenter kunne dra nytte av.
Skoler i Nord-Norge sliter med å skaffe lærere. Men rektor vil kutte i lærerutdanningene Hvis rektor Hanne Solheim Hansen får det som hun vil, vil det ikke være mulig å ta campusbasert lærerutdanning mellom Levanger og Tromsø neste år. Fagforeningene raser.
Universiteter og høgskoler vil droppe todeling av lærerutdanningen Skoler sliter med å rekruttere lærere. Studenter angrer på studievalget. Flertallet av lærestedene synes det er uheldig at det er to ulike grunnskolelærerutdanninger.
Kristine (20) ga opp lærerdrømmen: — Jeg ble oppriktig redd Kristine Brekke opplevde å bli kalt hore og få gjenstander kastet etter seg i sitt første praksisopphold som lærerstudent. Nå har hun gitt opp drømmeyrket.
Lærarutdanning i krise. Kven skal vere lærarar i framtida? Kvifor står lærarutdanninga i ei krise, og korleis kan vi kome ut av den på sikt? Tidlegare høgskoledirektør Åsulv Frøysnes deler nokre tankar om form, krav og innhald — og korleis sikre rekruttering.
Ekspertgruppe skal se på lærerutdanningen: — Unødvendig komplisert Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.
Unio-leder reagerer på Borch-uttalelse: — Naivt Unio-leder Ragnhild Lied mener framsnakking av sentrale profesjonsfag er fint, men det er ikke et godt nok svar for øke den svake rekrutteringen til lærer- og sykepleieryrkene.
Ny periode for lærerdekan ved Universitetet i Stavanger Styret ved Universitetet i Stavanger har ansatt Odd Magne Bakke i en ny periode som dekan ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Han var eneste søker.
Bygg opp en samarbeidskultur på tvers av profesjoner i skolen Utfordringer løses ikke alene ved å ansette en ekstra helsesykepleier eller en miljøterapeut på en skole — det må utvikles en samhandlingskultur mellom ulike yrkesgrupper for at tilbudet til elevene skal bli godt.
Birk (21) er en av 1000 studenter som får ha mer fravær enn andre Birk Finnstø Refsaas har et sterkt ønske om å bli lærer. For å kombinere det med det han elsker å gjøre aller mest, er han avhengig av en spesialordning.
Vi utdanner bare halvparten av lærerbehovet i nord Rekrutteringsmøter med pizza til tross: vi klarer ikke utdanne nok lærere i Nord-Norge, skriver Karl Øyvind Jordell. Nå mener han at karakterkravet i lærerutdanningen må skrotes.
— På høg tid med satsing på samisk forsking og utdanning Drastisk opptrapping av samiskspråklege utdanningar må til for å unngå langvarig krise, meiner sametingsrådsmedlem, Mikkel Eskil Mikkelsen.
Dette trur professoren er grunnen til at unge ikkje vel læraryrket Eg undrast over om det er mogleg for eitt menneske å fylla alle rollene ein lærar skal ha i dag, seier pedagogikkprofessor Lars Petter Storm Torjussen.
Utelukker ikke en endring i karakterkravene til lærerstudiet Det skal lages ny strategi for å tiltrekke flere til læreryrket. Kunnskapsminister Tonje Brenna utelukker ikke at et omstridt karakterkrav kan bli endret på grunn av den svake lærerrekrutteringen.
Hvorfor dør lærerutdanningene? Studentene velger andre studier som de opplever som mer interessante, meningsfulle og relevante. Hvorfor snur vi oss ikke hurtig og lager interessante lærerutdanninger som søkerne strømmer til?
Sandra Borch til lærerstudentene: — Et yrke som fortjener mye mer skryt — Jeg er veldig glad for det valget dere har tatt, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) da hun kom på overraskelsesbesøk til ferske lærerstudenter.
Gylne øyeblikk — Inni alt dette store, så tror jeg at vi har mistet det viktigste: det lille, det skjøre, det som gjør at lærerstudenter begynner på lærerutdanningen, skriver Simon Malkenes.
— Jeg skulle ønske at man bare kunne vedta at flere ble lærere — Den største utfordringene vi står overfor er å få utdannet nok folk, sier den nye forsknings- og høyere utdanningsministeren Sandra Borch (Sp).
Praksis er nøkkelen til gode lærerutdanninger I lærerutdanningene er praksis viktig, men det er store utfordringer med hvordan praksis håndteres i dag, skriver Pedagogstudentene.
Lærerkrisa må løses i fellesskap Hovedansvaret for rekrutteringskrisa til læreryrket ligger først og fremst hos arbeidsgiver, mener Utdanningsforbundet.
Sanna Sarromaa: Kunnskapen har forsvunnet ut av klasserommet Vil vi at kunnskapssamfunnet skal være noe annet enn en floskel, så er det nettopp kunnskap, ikke integrering, inkludering, distriktspolitikk og sosialt arbeid, som skal styre utdanningspolitikken.
Lærere søkes i skolen, men de søker seg ikke inn Det haster med regjeringens strategi for rekruttering av lærere, mener Høyre.
Lærerutdanningens status og paradokser Lærerutdanningen er spesiell, men ikke mer spesiell enn andre utdanninger, skriver Torberg Falch, som mener at tettere koblinger til andre deler av høyere utdanning vil kunne bidra til å øke studiets status.
Lærerutdanning – et vanskelig valg? Lærerutdanningen fremstår som et vanskelig valg for nye studenter, med fastlåst studieforløp og liten fleksibilitet i fremtidig yrkesvalg, mener tidligere lærerstudent som i dag jobber utenfor skolen.
Lærerdekningen rakner Vi enten er i en situasjon, eller ligger nær en situasjon, der vi ikke klarer å vedlikeholde lærerbestanden, skriver Karl Øyvind Jordell. I dette innlegget regner han nærmere på søkertallene til lærerutdanningen.
Læreropptaket: — Svært alvorlige tall Både studentledere og stortingspolitikere er svært bekymret for læreropptaket og nedgangen.
Nær 400 ledige studieplasser for grunnskolelærere 18,2 prosent nedgang i utsendte tilbud til alle lærerutdanninger samlet.
Dei er pionerar i norsk utdanningshistorie Han skulle eigentleg bli psykolog. I staden er Viktor Båssa blitt ein av verdas tre første grunnskulelærarar i lulesamisk.
Herman (22) dropper lærerutdanningen. Nå skal han studere dette I høst starter «khronostudenten» Herman Snilsberg på bachelorgrad i digital markedsføring ved BI i Bergen. Det var ikke det som var planen.
Ledige studieplasser på 63 av 70 tilbud. Oppfordrer alle til å takke ja til lærerutdanningen På 63 av 70 utdanningstilbud for grunnskolelærere er det ledige studieplasser allerede før søkerne har begynt å takke nei.
Skulane meiner at utdanninga til lærar ikkje dekkjer behova deira Kommunar sender relativt nyutdanna rett til vidareutdanning for å dekka behova i norske grunnskular, syner KS-rapport.
Redd politisk styring berre vil verta debatt om lokalisering Styresmaktene skubbar frå seg ansvaret, seier professor emeritus Jan Fridthjof Bernt. Styra i det store, ikkje i det små, er svaret frå politikarane.
Ber departementet om pengar til lærarprosjekt — Me har ikkje råd til å ikkje halda fram, seier prosjektleiaren om LæreriNord-satsinga. Men no håpar Nord universitet på pengestøtte frå sentralt hald.
Ser rekruttering til lærarutdanningane som ei av dei største utfordringane Framtida er meir skiftande og usikker enn før. Det gjer at statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel ser (minst) tre store utfordringar som må møtast i tida som kjem.
Lærerutdanningen trenger verken utopiske fantasier eller forhastede reformer Vi har nettopp uteksaminert det andre kullet med lærerstudenter som har fulgt det femårige masterprogrammet, skriver lærerutdanner. Kanskje vi skal gi det litt mer tid før vi legger opp til en ny reform?
Hev kravene i lærerutdanningen Eventuelle omstruktureringer av lærerutdanningene kan ikke basere seg på senkede, men hevede krav til lærerstudentene, mener lærerutdanner. Her foreslår han å skrote grunnskolelærerutdanningen til fordel for en toårig PPU-master.
Den nye rektoren hevar regnbogeflagget: — I Volda skal det vera trygt for alle Odd Helge Mjellem Tonheim er ny rektor ved Høgskulen i Volda frå august. — Det er ei tidsrekning før og etter Bygdepride, seier han.
Skisse til ny grunnskulelærarutdanning Den obligatoriske femårige masterutdanninga bør erstattast av ei obligatorisk utdanning på fire år med påbygging til master, foreslår Sigmund Sunnanå, som her legg fram ei skisse til ny lærarutdanning.
Bedre rekruttering skjer gjennom bedre utdanninger I debatten rundt lærerstudiets fremtid må det snakkes mer om utdanningens innhold og kvalitet. For det er tross alt studiene folk søker seg til, skriver Pedagogstudentenes leder Lars Strande Syrrist.
Kom i mål etter tre månaders strafferunde Sommarferien rauk, og heilt uførebudd på ein ekstrarunde etter innlevering var ikkje Ingeborg Katrin Lid Berget.
Det er ikke behov for nok en ny reform i norsk lærerutdanning Vi trenger ro og tid til å evaluere, videreutvikle og foredle den femårige lærerutdanningen, og ingen ny reform.
Innførte masterkrav. Halvparten av søkerne forsvant Myndighetene ville likestille all lærerutdanning. Fasiten er katastrofal for praktisk-estetiske fag.
For få studenter velger det arbeidslivet trenger.— Et strukturelt problem I alle deler av landet er søkertallene til lærer- og sykepleierutdanninger i kraftig nedgang, til tross for udekket behov i arbeidslivet. Et strukturelt problem, sier statssekretæren.
Hvordan rekruttere lærere til fremtidens barnehager og skoler? På kort sikt er det viktig å få frem et mer nyansert ordskifte rundt læreryrket og lærerutdanningene, skriver dekan Morten Ørbeck ved Høgskolen i Innlandet.
Kvifor søkjer altfor få opptak til lærarutdanning? Tidlegare var det lærarane som stod for all «makt» i skolen. Nå har ein hamna i den andre grøfta, skriv Sigmund Sunnanå.
Er det plass til en masteroppgave i lærerutdanningen? Forfatterne av innlegget skisserer opp en ny lærerutdanning, en med og en uten masteroppgaver
Fikk råd om lærerutdanningene: — Vi har et stort arbeid foran oss Kunnskapsminister Tonje Brenna og forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe fikk råd fra sektoren om hvordan få flere til å bli lærere. — Det kom mange gode ideer, sier Brenna.
Nyeste artikler
Dette vet vi om statsbudsjettet
Slik vil det høyreekstreme partiet endre akademia
Regjeringen har satt lista høyt — nå må de levere!
Kommunen skal spara pengar. Det får konsekvensar for forskarane
Det er ikke bare distriktene som gjelder
Mest lest
«Pornoprofessor» sparka for andre gong
Fryktar maktmisbruk og trynefaktor i rekruttering til universitetet
Disse skal granske Norges mest publiserende forsker
— Det er regnearkenes seier over den sunne fornuft
Privat høgskole utelukker ikke oppsigelser. 31 årsverk skal bort