Debatt ● Rose Martin og Olav Frigaard
Fleksible lærerutdanninger er populære og gode
«Vi ser med bekymring på en utvikling av en lærerutdanning kun basert på samlinger og nettundervisning,» skrev åtte grunnskolerektorer i Levanger. Nå svarer Nord universitet.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Nord universitet har åtte studiesteder og til sammen 11.000 studenter. I år var det en økning i antall studenter som takket ja til studietilbud sammenlignet med i fjor. I Levanger, som er vår nest største campus har vi 2650 studenter. Grunnskolelærerstudentene våre utgjør 300 av 2650.
Hvis du som student går inn og søker opp hvilke studier som tilbys i Levanger, så kan du velge mellom til sammen 51 studier. 28 av 51 studier som tilbys i Levanger er organisert i det som kan kalles en fleksibel form. Altså over halvpartene av studietilbudene våre.
Det vil si at de enten er lagt opp som et samlingsbasert studium på heltid, eller som et nett- og samlingsbasert studium på deltid eller som et rent nettstudium. Studentene jobber både sammen, selvstendig og med eventuell praksis mellom samlingene.
Av lærerutdanninger i Levanger tilbyr vi blant annet fleksibel barnehagelærerutdanning, fleksibel master innenfor barnehage samt fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning. Tidligere tilbød vi også fleksibel grunnskolelærerutdanning i Levanger. Sistnevnte rekrutterte bedre enn campusutdanningen.
Vi har aldri registrert at barnehager og skoler i samarbeidskommunene våre har klaget på at barnehagelærere og grunnskolelærere som har tatt nett- og samlingsbasert utdanning har hatt dårligere relasjonskompetanse enn de som har studert på campus et gitt antall dager i uken. Antall dager i praksis er det samme uavhengig av hvordan studiene er organisert. Kravene til læringsutbytte er det samme. Fagstoffet er det samme.
Det er samme krav til kvalitet uavhengig av hvordan studiene er organisert.
Rose Martin og Olav Frigaard
Det viktige for oss er å tilby god kvalitet i alle utdanninger. Det er samme krav til kvalitet uavhengig av hvordan studiene er organisert. Faglige diskusjoner rundt relasjonskompetanse, faglig kvalitet og god veiledning i praksis, ønsker vi alltid velkommen.
Men å knytte relasjonskompetanse til hvordan studiet er organisert, har vi ikke belegg for. Ute i barnehagene, grunnskolene og de videregående skolene rundt omkring, så har vi i dag mange barnehagelærere, grunnskolelærere, lærere i videregående skoler, yrkesfaglærere, pedagogiske ledere, styrere og rektorer som selv har tatt utdanning som er organisert i en fleksibel form. Vi har drevet med fleksible utdanninger siden 2007.
Situasjonen nå er at flere kommuner etterspør fleksible utdanninger. Kommunene har vikarer og ufaglærte ansatte som er motiverte til å søke utdanning samtidig som de jobber. Derfor har vi i år startet barnehagelærerutdanning i Kolvereid og Frøya. Det var større søkning til disse studiene enn mange av studiene i mer sentrale strøk. Behovet for kompetanse er enormt. Derfor har vi i Bodø valgt å organisere grunnskolelærerutdanningen i en fleksibel form — med det resultat at de fikk flere søkere der enn tidligere. Flere kommuner er interessert i at vi tilbyr også nett- og samlingsbaserte grunnskolelærerutdanninger i distriktene.
Ved campus Levanger har vi i dag mange ulike tilbud til våre 2650 studenter: Blant annet barnehagelærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, mat og helse, kunst og håndverk, CG art and Animation, film- og TV-produksjon, fuglekjennskap, sykepleierutdanning, geografi, helsevitenskap, idrettsvitenskap, kunnskapsledelse, lærerutdanning for praktiske og estetiske fag for trinn 1—13 musikk, sørsamisk grunnskolelærerutdanning, sosionom, samfunnsanalyse, praktisk-pedagogisk utdanning, musikk- og ensembleledelse og skuespillerutdanning.
Det er ikke slik at Levanger vil merke stor forskjell på hvorvidt grunnskolelærerutdanningene er organisert som campusutdanning, eller en nett- og samlingsbasert utdanning på campus. Men Levanger og omkringliggende kommuner vil nyte godt av at vi rekrutterer flest mulig studenter til samfunnskritiske utdanninger.
Nyeste artikler
Bygde egen ChatGPT for å formidle forskning. — Vi må tenke nytt
Kunstig intelligens er en avsporing
Universitetet i Bergen vil boikotte eksamensavgift
Lærerutdanning i krise: Mindre undervisning, og undervisere som sliter
Magne Haakstad (1942-2024)
Mest lest
Dag O. Hessen innklaget til forskningsetisk utvalg
For fem år siden vant han nobelprisen. Nå er 13 av artiklene hans trukket
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst
Realnedgang for universiteter og høgskoler, mer til fagskoler
Ny rangering: Disse rektorene leder Nordens beste universiteter