Debatt ● Åtte grunnskolerektorer
Skolen er avhengig av ei god lærerutdanning på campus
Vi ser med bekymring på en utvikling av en lærerutdanning kun basert på samlinger og nettundervisning. Gode lærere utvikles best gjennom fysiske menneskemøter, skriver åtte Levanger-rektorer.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Gode lærere utdannes i tett samhandling mellom et aktivt og samhandlende campus og et praksisfelt med et mangfold av elever. Hver for oss representerer universitetet og grunnskolen ulike læringsarenaer med ulike kvaliteter — hvor helheten utgjør mer enn summen av hver enkelt sitt bidrag. Sammen utdanner vi faglig trygge lærere som bidrar til videreutvikling av framtidas skole.
Skolen kjennetegnes av de mange menneskemøtene — mellom elever, mellom elever og skolens voksne og mellom skolens voksne. I bunnen av disse menneskemøtene ligger gode relasjoner, relasjoner utviklet over tid i fysisk samhandling. På samme måte utvikles og utdannes nye lærere gjennom kvalitativ samhandling med andre studenter og ansatte på campus. Denne danningen og utdanningen bygger på menneskelig samhandling over tid — basert på gode relasjoner fundert på tillit og forventninger.
Levangerskolen har siden slutten av 1800-tallet hatt nær samhandling med det som startet som Levanger lærerskole, senere lærerhøgskole og Høgskolen i Nord-Trøndelag, og i dag Nord universitet. Dette har vært et vinn-vinn-samarbeid som har kommet både elever og studenter til gode. Gjennom ulike former for praksissamarbeid og forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) har vi sammen bidratt til å bevege skolen i riktig retning.
I tillegg til ulike former for praksis er også lærerstudenter vikarer ved grunnskolene i Levanger. De er dermed avgjørende bidragsytere for å opprettholde voksentetthet i den daglige ivaretakelsen av elevene i skolen.
Som skoleledere i Levanger ser vi med bekymring på en utvikling av en lærerutdanning kun basert på samlinger og nettundervisning. Vi er av den klare oppfatning at gode lærere, også i framtidas skole, best dannes, utdannes og skikkethetsvurderes gjennom fysisk samhandling med hverandre, ansatte ved campus samt ansatte ute i praksisfeltet — i et kontinuum over tid.
Vi er bekymret for at slike ekstreme pendelutslag av tiltak på sikt vil svekke kvaliteten på framtidas lærere, og dermed framtidas skole.
Åtte grunnskolerektorer
Dagens og framtidas lærere forutsettes å inneha høy relasjonell kompetanse i møte med barn, unge og andre voksne. I tillegg innebærer lærerkompetanse evne til teamarbeid med kolleger og eksterne samarbeidspartnere, som del av «laget rundt eleven». Denne kompetansen utvikles hovedsakelig gjennom fysiske menneskemøter.
Et av argumentene som brukes for å innføre kun samling- og nettbasert lærerutdanning, er rekruttering av tilstrekkelig antall studenter. Vi er bekymret for at slike ekstreme pendelutslag av tiltak på sikt vil svekke kvaliteten på framtidas lærere, og dermed framtidas skole.
Når lærerutdanningen på Levanger skal gjøre seg attraktiv, ikke minst regionalt og nasjonalt, bør man flagge andre kvaliteter høyt. Vi ønsker å framsnakke en lærerutdanning på Levanger som ikke er større enn at både ansatte på campus og praksisfeltet ser og ivaretar enkeltstudentene, hvor campustilhørighet bidrar til kvalitet, og hvor en evner å profilere seg som en lærerutdanning som styrker studentenes kompetanse til å møte et mangfold av elever på varierte læringsarenaer.
Som skoleledere i Levanger bidrar vi gjerne til ytterligere utvikling av en lærerutdanning preget av dedikerte studenter og lærere. Vi ser klare verdier i å ha en lærerutdanning hvor studenter er på campus gjennom hele studietiden. En del av disse tilflyttende studentene vil også, etter endt studietid, fortsatt være bosatt i Levanger. De utgjør dermed også et viktig grunnlag for rekruttering av kommende lærere i Levangerskolen.
Innlegget er skrevet av:
Tone Flægstad, rektor Ekne barneskole
Torje Munkeby, rektor Halsan barneskole
Torkjel Strige Øyen, rektor Frol barneskole
Trude Langeland Støre, rektor Ytterøy barne- og ungdomsskole
Jan Kjetil Haugen, rektor Skogn barne- og ungdomsskole
Ingunn Olsnes Aune, fungerende rektor Åsen barne- og ungdomsskole
Camilla Hansen Skjelstad, rektor Levanger ungdomsskole
Arve Thorshaug, rektor Nesheim barneskole
Innlegget er tidligere publisert i avisa Innherred (Levanger)
Nyeste artikler
Bygde egen ChatGPT for å formidle forskning. — Vi må tenke nytt
Kunstig intelligens er en avsporing
Universitetet i Bergen vil boikotte eksamensavgift
Lærerutdanning i krise: Mindre undervisning, og undervisere som sliter
Magne Haakstad (1942-2024)
Mest lest
Dag O. Hessen innklaget til forskningsetisk utvalg
For fem år siden vant han nobelprisen. Nå er 13 av artiklene hans trukket
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst
Realnedgang for universiteter og høgskoler, mer til fagskoler
Ny rangering: Disse rektorene leder Nordens beste universiteter