Debatt ● Sunniva Whittaker
Rammeplaner virker konserverende og hindrer kvalitetsutvikling
En ekspertgruppe foreslår nå å redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene. Vårt utgangspunkt er at de burde avskaffes. Rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Ekspertgruppen
om styring av lærerutdanningene har nylig levert sin rapport. Der foreslås det å
redusere antallet rammeplaner innen lærerutdanningene fra elleve til én.
UHR har vært tydelige på at rammeplaner ikke er et ønsket styringsverktøy for universiteter og høyskoler. Vårt utgangspunkt er at rammeplanene bør avskaffes. De virker konserverende, hindrer kvalitetsutvikling og lokal tilpasning.
Begrunnelsen har vært at det ikke er dokumentert at rammeplaner som virkemiddel gir bedre kvalitet i profesjonsutdanningene, og at rammeplaner reduserer mulighetene for å utvikle forskningsbaserte utdanninger som er basert på den nyeste kunnskapen.
Institusjonene trenger frihet til å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning og endringer i praksisfeltet.
Institusjonene trenger frihet til å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning og endringer i praksisfeltet. Rammeplanstyring strider i tillegg mot institusjonenes autonomi, det virker konserverende, og er til hinder for nytenkning og utvikling av utdanningenes innhold og organisering i lys av samfunnsmessige endringer.
UHR var positive til Profesjonsmeldingens signaler om mer overordnet styring. Nå skal vi også sette oss godt inn i den ferske rapporten og ekspertgruppens vurderinger.
Nylige artikler
For første gang på 10 år startet færre på IT-studier
Cathrine Holst: — Jeg må si at jeg er redd og dyster med tanke på verden
Kompetanse, lokal lønnsdannelse og handlefrihet trengs for å skape fremtiden
KI har kommet for å bli, men på hvilke premisser?
Filmtips for late juledager
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Artikkel om vindskala mest lest i 2025. SNL-sjefen er flau over nummer to på lista
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene