Debatt ● Maja Henriette Jensvoll
Hvorfor vil regjeringen svekke lærerutdanningene?
Tror de virkelig at å svekke kvaliteten på dagens lærerutdanning vil gjøre den mer attraktiv?

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Tror regjeringen at fagkompetansen og forskerkompetansen i lærerutdanningen kan byttes ut med erfaring fra praksis? Det ser ut som om de tror at teorien i lærerutdanningene ikke henger sammen med praksis — men det gjør den!
For å begynne med det siste først: Teorien i lærerutdanningene, for eksempel kunnskap om læring, baserer seg på erfaringer fra mange lærere, fra det å se flere læreres erfaringer og observasjoner i sammenheng med flere undersøkelser og annen kunnskap vi har om læring og barns utvikling. Det er ikke slik at teori ikke har noe med praksis å gjøre. Teori utvikles for å hjelpe de som skal undervise og veilede barn og elever til å forstå ulike sammenhenger, tilnærminger, utfordringer og motivasjon.
Å diskutere teori, å forsøke å se sammenhenger, gjøre vurderinger og øve seg på å ta avgjørelser er en viktig del av utviklingen av den enkelte lærers profesjonelle skjønn. Det er dette de skal ha med seg i møte med barn, elever og foreldre.
Lærere trenger faglig fordypning i fagene de skal undervise i, de trenger kunnskap om læring og undervisning, om relasjoner og profesjonsetikk. I tillegg til dette trenger lærere kunnskap om og erfaring med det å lese, diskutere, sammenstille og vurdere kritisk ulik forskning på utdanningsfeltet.
Gjennom arbeidet med masteroppgaven bearbeider lærerstudentene teorier, statistikk, metoder, måter å argumentere faglig på, hvordan de skal forstå og tolke statistikk, og hvordan de skal forholde seg kritisk til ulike kilder og vurdere gyldighet og relevans. Slik utdanning krever lærerutdannere med forskerkompetanse.
Lærere må kunne gjøre selvstendige vurderinger, de skal ikke bare følge noens anbefalinger og justere sin undervisning som følge av det. Lærerne skal kritisk vurdere ny forskning vurdere hvorvidt dette er relevant eller holdbart. De skal utøve sitt profesjonelle skjønn til det beste for sine elever. De skal også kunne prøve ut ulike tilnærminger med egne elever og vurdere om dette gir god undervisning og god læring.
Og ikke minst må de kunne rydde i strømmen av programmer og metodikk med svært ulik grad av faglighet, som strømmer inn i skolen fra politikere, interesseorganisasjoner og fagmiljøer.
Dette er grunnen til at lærerutdanningen skal være på masternivå. Det er avgjørende for utviklingen av det profesjonelle skjønnet, og det profesjonelle fellesskapet, at studenter utvikler sin kritiske tenkning.
Denne lærerkompetansen blir stadig viktigere. I en verden der vi alle sammen oversvømmes med informasjon, mye av det desinformasjon, fake news, og ulike interessenter som har til hensikt å villede, er skolen den fellesarenaen for utvikling av demokratiske verdier, medborgerskap, menneskeretter og ytringsfrihet. Det er vårt viktigste forsvar — det er her vi utvikler demokratisk beredskap — for alt vi er, og alt vi har.
Lærerne forvalter framtida vår — vi har ikke råd til å forenkle, redusere og avakademisere.
Nylige artikler
Disse fire ble nye sentre for kvanteteknologi
Frykter at KI-utvalgets forslag vil gjøre det dyrere å avvikle eksamen
Er det mulig å være en «langsom ph.d.-stipendiat»?
Frykter de må velge mellom forskning og forfall eller rehabilitering og nybygg
Reagerer på at arbeidsgiver ga advarsel for ytringer
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Forskningsrådet endrer vurderingskritierier og innfører ny karakterskala