undervisning
Undervisere ble deprimerte og tappet for energi
Fire forskere ved Høgskolen i Innlandet har sett nærmere på hvordan digital undervisning under pandemien påvirket undervisere.
Hovedfunnet er at underviserne opplevde svarte skjermer og mangel på respons hos studentene som negativt for motivasjonen og kvaliteten på undervisningen, skriver Forskerforum.
— Mange av underviserne opplevde svarte skjermer, og mangel på interaksjon. De ble slitne, deprimerte og tappet for energi, sier Monica A. Breiby, en av forskerne bak studien.
Gruppeintervju
Sammen med Åshild L. Hauge, Stig Holen og Trygve Stølan ved Høgskolen i Innlandet står Breiby bak studien, som nylig ble publisert i pedagogtidsskriftet Uniped.
Studien baserer seg på to gruppeintervjuer med fire informanter i hver gruppe. Informantene er klassifisert som erfarne og vant til å undervise store kull, samt ha ulik fagbakgrunn.
— Noen opplevde at forelesningen mistet kvalitet. De ble mindre frie, og det ble monotont og kjedelig, forteller Monica A. Breiby til Forskerforum.
Også positive sider
Studien har også avdekket noen positive sider ved digital undervisning, blant annet høyere oppmøte bant studentene.
Monica A. Breiby tror at den digitale forelesningsformen har kommet for å bli.
— Samspillet mellom det digitale og fysiske kan utnyttes mer i tiden som kommer, sier forskeren.
Nyeste artikler
Prioriteringen av den rent militære forsvarsforskningen må foretas i styringslinjene i forsvarssektoren
Argumenter mot akademisk boikott — kjente grep med lite hold
Litt mer «Pørni-effekt», takk
Ønsker markedsorientert forskning — nå overtar Ungarn formannskapet i EU
Kronprins Haakon hedret deltakerne i finalerunden
Mest lest
Professor ber dekan om å gå av: — Null tillit
Litt tyngre å få jobb med master
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Frykter at Norge sitter igjen med bare tysk, fransk og spansk om ti år
Student ble tatt for fusk og saksøkte Kunnskapsdepartementet. Nå har hun tapt i to rettsinstanser.