studietilbud
USN trekker 9 studier, skal trene på å prioritere
Universitetet i Sørøst-Norge trekker ni studier fra neste års opptak, men oppretter samtidig sju nye. — Vi må trene opp prioriteringsmuskelen, sier USN-rektoren.
Torsdag vedtok styret ved Universitetet i Sørøst-Norge å trekke ni studier fra opptaket i studieåret 2026/27. Blant disse er et bachelorprogram og to årsstudier ved den nye campusen i Hallingdal.
Disse får såkalt nullopptak, som innebærer at opptaket stanses, foreløpig i ett år, for at man skal vurdere å legge om programmet eller legge det helt ned.
Samtidig vedtok styret å opprette sju nye studieprogrammer, blant dem to bachelorprogrammer som ble akkreditert i samme møte. To masterprogrammer, to årsstudier og et studium i praktisk-pedagogisk arbeid skal også startes opp neste høst.
— Er dette nok? Jeg hadde ventet meg større tyngde på omstillingen, sa styremedlem Jörgen Tholin, som fikk støtte fra flere i styret.
Trener på omstilling
Rektor Pia Cecilie Bing-Jonsson sa at ledelsen står inne for studieporteføljen som ble lagt fram, at den er bærekraftig, og at de nye studiene svarer på behov for omprioriteringer.
— Vi må trene opp prioriteringsmuskelen. Vi må prioritere hardere framover, og vi er i ferd med å trene opp muskelen. Den må bli enda sterkere, sa hun på styremøtet.
Fra før har USN 12 studieprogrammer med nullopptak, av disse tre som vil bli erstattet av nye studier som står på listen over sju nye fra neste høst.
Styreleder Tore Isaksen var bekymret for studiene som blir liggende lenge med nullopptak.
— Hvordan skal de komme eventuelt komme i gang igjen? Kanskje vi bare skal legge noe bak oss nå og rydde i porteføljen, sa han.
Må tåle støy
Isaksen viste til et styreseminar som Kunnskapsdepartementet arrangerte for alle styrene i forrige uke. Noe av det han tok med seg derfra, var dette:
— Det er opp til oss å prioritere ned noe, når vi får politiske føringer på hva som skal prioriteres opp. Vi må ha evne til å stå i støy, og vi må få forståelse for at vi må gjennomføre, sa han.
Som Khrono har omtalt før, sliter campus Hallingdal spesielt med å få søkere til heltidsstudier med fysisk tilstedeværelse.
Regjeringen bestemte i 2023 at Hallingdal skulle få sin egen campus med 60 studieplasser og med start høsten 2024.
Rekrutteringen til den nye campusen har sviktet, og torsdag vedtok USN-styret nullopptak på bachelor i i reiselivsledelse, årsstudium i IT og informasjonssystemer og årsstudium i økonomi og administrasjon i Hallingdal. Også videreutdanning i matematikk og videreutdanning i veiledning, begge på 30 studiepoeng, skal legges på is.
Fleksible studier i Hallingdal går derimot bedre, blant annet sykepleie.
Utreder Hallingdal
Viserektor for utdanning, Stephan Hamberg, opplyste på styremøtet at forskningsinstituttet Nifu skal gjøre en utredning om situasjonen ved USNs Hallingdal-campus. Denne skal være ferdig i mars 2026.
— Vi må finne ut retning skal vi ta framover i Hallingdal, på en måte som er bærekraftig både for USN og regionen, sa Hamborg, som understreket at USN mener alvor i Hallingdal.
Styremedlem Mattias Øhra påpekte at USN må finne riktig styringsfart i omstillingen som pågår.
— Vi må finne riktig tempo for vår organisasjon. Det har gått ganske bra, men prosessen må hele tiden monitoreres, sa han.
Samme studium flere steder
USN har campuser i Bø, Drammen, Hønefoss, Kongsberg, Notodden, Porsgrunn, Rauland og Vestfold, og fra i fjor også Hallingdal. Styret var opptatt av parallelle studieprogrammer som tilbys flere av disse stedene, og hvis et sted rekrutterer bedre enn andre må dette tas hensyn til, ble det sagt.
I forslaget til statsbudsjett for 2026 får USN 20 nye studieplasser til arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Ledelsen ønsker at disse skal legges til Drammen, selv om både Notodden og Vestfold har dette studietilbudet fra før.
Rektor Pia Bing-Jonsson sa at hun kunne forstå innvendinger som kom om kannibalisering, i dette tilfellet at et nytt studietilbud i Drammen skal gå ut over rekrutteringen til de andre.
— Men i Drammen vil vi rekruttere fra et annet område, slik at studiene totalt sett Pfylles bedre opp, sa hun.
Ikke nok på alerten
Styreleder Tore Isaksen understreket at studietilbud må etableres der markedet befinner seg, i form av potensielle studenter.
— Vi er ikke nok på alerten for å forstå markedet. Vi må bryne oss mer på hva som skal legges hvor, og kanskje også ta en markedsanalyse. Det er ikke hvor fagmiljøene befinner seg som må være avgjørende, men hvor studentene er, sa han.
