Rektor Petter Aasen ved Universitetet i Sørøst-Norge foretar mesteparten av reisene mellom universitetets åtte campuser, opp mot 30.000 kilometer i året, i denne bilen. Foto: Eva Tønnessen

Denne rektoren har ikke levert én eneste reiseregning i år

Reiseregninger. Han kjører 30.000 kilometer i året med bil betalt av universitetet. Utover det leverer ikke Petter Aasen en eneste reiseregning til Universitetet i Sørøst-Norge. Utlegg gjøres ofte fra egen lomme.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Porsgrunn (Khrono): Rektor på Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Petter Aasen, gjør ikke alltid som alle andre rektorer. Han leverer blant annet aldri reiseregninger, kom det fram da Khrono ba om innsyn i reiseutgiftene til landets universitets- og høgskolerektorer.

Fakta

Rektorenes reiser 2018

Anne Husebekk, UiT: 443.743 kroner. Ca 66 overnattinger.

Dag Rune Olsen, UiB: 410.741 kroner individuelt. Også deltatt på gruppereiser/taxi som totalt har kostet UiB 144.409 kroner.

Svein Stølen, UiO: 334.593 kroner. Ca 55 overnattinger.

Bjørn Olsen, Nord universitet: 287.143 kroner. Ca 57 overnattinger.

Gunnar Bovim, NTNU: 279.812 kroner. Ca 40 overnattinger (i tillegg har Bovim ca 20 overnattinger ifm styreverv i Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Oslo universitetssykehus hittil i år).

Frank Reichert, UiA: 223.071 kroner. Ca 30 overnattinger.

Berit Rokne, HVL: 205.858 kroner.

Marit Boyesen, UiS: 175.732 kroner. Ca 24 overnattinger.

Curt Rice, OsloMet: 159.813 kroner. Ca 30 overnattinger.

Mari Sundli Tveit, NMBU: 102.767 kroner. Ca 17 overnattinger.

Katrine Skretting, Høgskolen i Innlandet: 88.159 kroner.

Petter Aasen, Universitetet i Sørøst-Norge: Ingen reiseregninger. Ett bilag ifm overnatting, 4000 kroner.

To av rektorene har levert reiseregninger for mer enn 400.000 kroner, og de fleste for mer enn 150.000, hittil i år.

Aasen står derimot uten én eneste individuell regning hittil i år. Ett bilag på 4000 kroner i forbindelse med en overnatting i regi av universitetet var det eneste økonomiavdelingen klarte å grave fram, med et forbehold for fellesfakturaer for ledersamlinger.

Hvis jeg har noen timer til overs gir det meg mer energi å pusle med forskning enn å fylle ut reiseregninger.

Petter Aasen

Det Aasen har, til forskjell fra andre universitets- og høgskolerektorer Khrono kjenner til, er en avtale om å disponere universitetets bil til reiser innen kjøreavstand.

Vil heller forske

Aasen kan bekrefte når Khrono møter ham på USNs campus i Porsgrunn at han ikke skriver reiseregninger.

— Vi har spurt alle universiteter om å få reiseregningene for deres rektorer det siste året. USN sier du ikke har levert en eneste en?

— Det stemmer. Vi sparer på administrative ressurser, og jeg har ikke mye ekstra tid. Jeg er med i en forskergruppe og ønsker å være faglig aktiv også som rektor. Jeg har som mål å publisere en artikkel eller et kapittel i en anerkjent kanal i året, sier Aasen og legger til:

— Etter ti år i rektorstilling ligger jeg godt foran skjemaet. Hvis jeg har noen timer til overs gir det meg mer energi å pusle med forskning enn å fylle ut reiseregninger. Tjenestereiser og faglige reiser hvor jeg ikke bruker den skattepliktige firmabilen, dekker jeg stort sett selv, sier Aasen til Khrono.

Betaler av egen lomme

Aasen trekker selv fram at synes han blir godt kompensert for rektorjobben han gjør.

— Det er en jobb som krever av meg at jeg er på jobb alltid, og jeg får greit betalt i forhold til krav og ansvar.

— Men du taper en del tusen kroner i året på å la være å levere regninger?

— Ja, det blir en del utlegg fra egen lomme, men det er slik jeg har valgt å gjøre det, sier Aasen.

Khrono laget tidligere i høst en oversikt over lønna til landets rektorer. Der står Aasen oppført med 1,4 millioner i årslønn.

To eksterne styreverv

Aasen forteller at han har to eksterne styreverv som innebærer reising. Han sitter i styret i Norsk senter for forskningsdata (NSD). Herfra får han styregodgjørelse i tråd med statlige føringer, og skal han på møter initiert av styrevervet, er det NSD som betaler. Tilsvarende sitter han i det svenske Vetenskapsrådet. Det betaler reiser, og godtgjørelse for dette vervet tilfaller universitetet til Aasen.

— Det blir mye bil. Har du flyskrekk?

— Nei da, på ingen måte. Jeg forsøker å ta miljøhensyn, men er jo ofte i Stockholm og i møter i inn- og utland hvor det er mest hensiktsmessig å fly. Hvis jeg blir spurt om å delta på noe eller komme et sted å snakke, som ikke direkte har karakter av tjenestereise, sier jeg at jeg kommer hvis oppdragsgiver betaler reise og opphold, forteller Aasen.

Prøver å begrense reising

Aasen bedyrer at han tross alt reiser en god del i jobben, i tillegg til bilkjøringen. Han anslår selv at han kommer til å nærme seg 50 overnattinger i forbindelse med møter, seminarer og konferanser når året er omme. Men at han gjør sitt beste for å holde igjen.

— Jeg forsøker å begrense reisevirksomheten både regionalt, nasjonalt og internasjonalt ved i stadig større grad å anvende nettmøter, og gjennom kritisk vurdering av om min institusjon vil ha utbytte av reisen. Etter fusjonene i 2014 og 2016 har jeg dessuten valgt å prioritere intern tilstedeværelse og oppfølging, opplyser rektoren.

Aasen var en av svært få uh-rektorer som lot være å delta på kunnskapssektorens store delegesjon til Kina i april i år. Han lot USN representeres av blant annet prorektor på reisen.

Kjører opptil 30.000 km i året

Aasen selv bor i Åsgårdstrand i Vestfold, og er rektor for et universitet med åtte campuser spredt utover Vestfold, Buskerud og Telemark.

Det medfører at han, etter eget anslag, kjører opptil 30.000 kilometer i året med universitetets bil.

— Det blir mye bilkjøring. Campus i Vestfold er jo nærme mitt bosted, men ellers er det et godt stykke både til Kongsberg, Ringerike, Notodden, Bø og Rauland. Og det går ikke fly i dette området, og heller ikke annen hensiktsmessig kollektivtrafikk. Jeg beveger meg rundt i regionen og til møter i Oslo de fleste av ukedagene, ofte til flere studiesteder samme dag. Men jeg kjører i alle fall hybridbil, sier Aasen.

Rektor disponerer skattepliktig firmabil som er eid og driftet av USN. Drivstoffet fylles på bedriftens regning. Skattemyndighetene plusser på 120.000 kroner i året på Aasen sin skattbare inntekt.

Aasen oppgir at han ikke vet hvor mye han fyller for årlig, men gitt at anslaget på 30.000 kilometer stemmer, og bilen bruker ca 0,6 liter per mil, så skulle det anslagsvis handle om drøyt 25.000 kroner. Hadde han valgt å bruke privatbil hadde 30.000 kilometer gitt 117.000 kroner i kjøregodtgjørelse etter statens satser 2018.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS