styremøte i sørøst Intern informasjon er utfordrende og ansatte opplever avstand. Nå kan det bli endring
Svekket demokratisk legitimitet når styrer omgjøres til råd uten myndighet Universitetsdemokrati. Ved å fjerne formelle organer for medbestemmelse og erstatte dem med råd uten myndighet, bidrar OsloMet til å undergrave egen demokratisk legitimitet på grunnivået i organisasjonen; instituttnivået, skriver seniorrådgiver ved OsloMet, Bjørg Halvorsen.
Demokrati gjør seg ikke selv NTNU. NTNU har vokst dramatisk, og mange ulike tradisjoner skal smis sammen. Det kan gjøre det fristende å benytte seg av stadig mer toppstyring. Å vedlikeholde demokrati i praksis er hardt arbeid, skriver samtlige interne medlemmer av styret ved NTNU.
Fakultetsråd har med universitetsdemokrati å gjøre! Demokrati. Vi anser at vi har gode data og reaksjoner tyder på at anbefalingene våre har truffet godt, skriver forskerne bak demokratievalueringen ved OsloMet.
Det kan bli for mye demokrati Demokrati. Jeg opplever at det store forbedringsområdet vårt handler om at det er for lite demokrati i mange beslutninger som angår oss og at det kan være for mye demokrati i den daglige driften, skriver OsloMet-ansatt Andreas Kristoffer Johansen.
Ansatte opplever mer autoritær ledelse Over en tredjedel av de ansatte ved universiteter og høgskoler mener at arbeidsplassen går i en mer autoritær retning.
Minst medbestemmelse i staten Ansattes innflytelse på egen arbeidssituasjon går nedover. Minst innflytelse har ansatte i staten, viser ny AFI-undersøkelse.
Nylige artikler
En drivkraft i nord har forlatt oss
Anne Husebekk har gått bort
Det amerikanske ekkoet i Helgheim-debatten
Forskningsintervjuene ble en befriende møteplass for Bente
150 år med ingeniørutdanning er historia om menneska som bygger Noreg
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Så mye tjente «kjendisene» i akademia