Medeasy
NTNU-dekan reagerer på oppførselen til selskapet bak læringsapp. — Uheldig
Medeasy la ut en video full av påstander som ikke stemmer etter Khrono-artikkel, og oppfordret følgerskaren sin til å kommentere saken.
— Dette er uheldig, og det er en situasjon som fakultetet ønsker å løse gjennom dialog både med studentene og firmaet, sier Siri Forsmo, dekan ved NTNUs Fakultet for medisin og helsevitenskap.
Mandag morgen publiserte Khrono et debattinnlegg og en nyhetsartikkel der NTNU-ansatte advarte studenter mot å bytte ut pensum, forelesninger og seminarer med læringsapper som Medeasy.
Utpå ettermiddagen begynte det plutselig å koke i kommentarfeltet under nyhetsartikkelen. Tilsynelatende ut av det blå var det veldig mange studenter som hadde veldig mye positivt å si om Medeasy, og som også benyttet anledningen til avkrefte påstander som aldri hadde blitt fremmet.
Flere av disse ble senere slettet fordi de brøt med retningslinjene for kommentarfeltet.
La ut video med falske påstander
Tirsdag ble Khrono tipset om videoer i Medeasys sosiale medier, videoer der selskapets fagansvarlige lege, Nils Christian Tvedt Karlsen, ber sine til sammen 73.000 følgere om å gå inn i kommentarfeltene til Khrono og si sin mening om produktet.
I videoene fremmer Medeasy-gründeren flere av de påstandene som studentene i Khronos kommentarfelt avviste. Han påstår blant annet at foreleserne ved NTNU har sagt at de mener selskapet oppfordrer studenter til å ikke komme på forelesning, og at de mener Medeasy har skylden for både tomme forelesningssaler og dårlig læringsutbytte.
Det til tross for at verken foreleserne eller studentene i artikkelen har sagt noe om dette. Den eneste som har sagt noe om hva Medeasy sier om forelesninger i den originale artikkelen er Sigve Holmen, kontaktperson i selskapet.
Han påpekte at Medeasy er veldig påpasselige med å si at det er viktig å gå på forelesningene, og at de er veldig bevisste på hvilket inntrykk de etterlater.
— Dersom dette er korrekt er det uforståelig at noen som tjener penger på våre studenter og som samarbeider med oss som utdanningsinstitusjon uttaler slikt, sier dekan Forsmo.
NTNU har nylig inngått en avtale der de kjøper lisenser til Medeasy for bruk i den fleksible sykepleierutdanningen på Gjøvik.
Medeasy: — Unødvendig overdrivelse
Medeasy-gründer Karlsen viser til flere formuleringer om at færre velger å møte i forelesninger når han blir bedt om å kommentere de uriktige påstandene han fremfører i videoene.
— Jeg angrer veldig på at jeg brukte ordet «tomme». Det var en skikkelig unødvendig overdrivelse, og jeg frykter det har bidratt til større avstand til mennesker jeg respekterer og ønsker å komme i dialog med.
De øvrige påstandene nevner han ikke, men skriver i stedet i en e-post til Khrono at han mener han uttalte seg både saklig og diplomatisk.
— I videoen ber du studentene lese seg opp før de kommenterer, men samtidig er det mange som avviser påstander som ikke finnes i saken, bare i din video. Har du en kommentar til det?
— Flertallet av svarene tyder på at studentene har satt seg godt inn i saken. Samtidig tar jeg på alvor at flere også har oppfattet videoen annerledes enn den var ment. Jeg ønsket oppriktig å forstå studentperspektivet, og erkjenner at viktige nyanser kan ha druknet i en blanding av spontanitet og et format hvor mange kun leser «overskrifter», skriver Karlsen.
Flere av kommentarene, som i ettertid er blitt slettet for brudd på retningslinjene, hadde nedsettende formuleringer om foreleserne, forelesningene og emneopplegget i sin helhet.
— Hva synes du om det?
— Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, og verken jeg eller vår redaksjon har sett slike innlegg. Jeg ønsker definitivt ikke å bidra til personkarakteristikker, og forsøker alltid å snakke til folk, ikke om dem.
Medeasy-gründeren legger til at han har stor respekt for disse fagpersonene, og at de i flere år har forsøkt å få til møter med dem for å diskutere saken.
— Dette er dyktige fagfolk som helt frivillig har valgt å gå ut i Khrono med en fagdidaktisk og pedagogisk drøfting som blant annet peker på «læringsapper» sin skyggeside. Dette er en viktig debatt, og noe vi gjerne vil diskutere videre. Jeg tror imidlertid det er mye mer konstruktivt å snakke direkte til hverandre. Jeg respekterer samtidig at de i stedet ønsket en offentlig debatt i denne saken.
— Vi er garantisten
Selv om Medeasy både i video og tekst oppfordrer studentene om selv å sette seg inn i både artikkel og debattinnlegg før de sier sin mening, er dekan Forsmo tvilende til hvorvidt det hjelper.
— De har jo nettopp fått innholdet presentert i en video. Jeg tror nok studentene hadde ordlagt seg annerledes om vi hadde satt oss ned og snakket med dem om det, sier Forsmo.
Det poenget illustreres også i en av kommentarene til en av videoene, der en av Medeasys følgere skriver «Jeg trenger ikke lese den artikkelen for å avkrefte alt de skriver.»
Forsmo vil likevel ikke forskuttere noen reaksjon fra NTNU etter videoen, men sier dette er noe de må diskutere. Hun benytter også anledningen til å understreke hvorfor det er viktig for NTNU å ha kontroll på at studentene lærer det som kreves.
— Vi er garantisten for at sykepleierne herfra kan det de skal kunne når vi uteksaminerer dem. Det er vårt ansvar å utdanne ansvarlig helsepersonell som både forstår sin oppgave, sin rolle og ikke minst sine begrensninger, sier hun.
Vil ha studentenes perspektiv
Medeasy på sin side viser til viktigheten av å lytte til det studentene skriver i kommentarfeltene.
— Noen vil kunne påstå at dette er bevisst desinformasjon fra deres side? Det er jo et tillitsforhold mellom dere og studentene.
— Da tror jeg de undervurderer norske sykepleierstudenters evne til å tenke selv. Jeg har oppfordret dem til å sette seg godt inn i saken, og understreket at hvis de ville delta i debatten må de svare ordentlig og ærlig. Disse studentene er smarte, og jeg har et titalls tusen meldinger fra norske sykepleierstudenter som viser at de ikke er redde for å stille kritiske spørsmål eller sette meg på plass når jeg sier noe dumt — noe jeg gjør litt for ofte.
— I kommentarfeltet deres på Facebook skriver blant annet en at hun ikke trenger å lese artikkelen for å avkrefte alt som står der, og flere avviser påstander som ikke fremmes i artikkelen. Med det i bakhodet, har du tillit til at de som kommenterer faktisk har lest og satt seg inn i det?
— Jeg oppfordrer alle til å lese hva flertallet av sykepleierstudentene beskriver saklig, konstruktivt og uten personkarakteristikker i kommentarfeltene. Det er ikke hver gang en slik drøfting skaper engasjement med flere hundre kommentarer i våre sosiale medier, og flertallet av innleggene og meldingene vi har mottatt siste døgn er lange, velbegrunnede og saklige.
— Sett utenfra kan dette fremstå som en koordinert aksjon mot enkeltpersoner ved NTNU, en aksjon dere har regien på?
— Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Vi har ikke kontaktet media, men etterspurt studentenes perspektiv på en artikkel og et debattinnlegg hvor vi er omtalt. Hvis det oppfattes som en koordinert aksjon å lytte til sykepleierstudentene, så håper jeg den inspirerer flere til å gjøre det samme.
Hva gjelder reaksjonene fra dekan Forsmo sier Karlsen at han har snakket med henne direkte.
— Jeg har stor respekt for min tidligere fastlegekollega Forsmo. Vi kommer til å fortsette å snakke direkte til hverandre og finne gode løsninger som gir studentene trygghet og forutsigbarhet.
Dekanen forsvarer kronikken
I debattinnlegget problematiserte de NTNU-ansatte hva som skjer når færre studenter møter til forelesninger, færre kjøper og leser pensumbøker, og de poengterer at mange opplever usikkerhet når de må forholde seg til to lærerstemmer — appen og faglæreren.
— Jeg synes kronikken var fin, jeg. Det er mange hjelpemidler som kan brukes, og det viktigste er at studenten får den nødvendige kunnskapen. Det er ingen som har frarådet bruken av dette hjelpemidlet, sier dekan Forsmo og legger til:
— Vi vil at studenter skal lære, men de er studenter ved en utdanningsinstitusjon, og vi må være sikre på at de både forstår det de lærer, og at de forstår hvorfor de trenger den kunnskapen.
Khrono har vært i kontakt med foreleserne som var intervjuet i nyhetsartikkelen. De ønsker ikke å kommentere saken.
