Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis»
Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Dette er et område som er forbundet med mye tradisjoner og gamle holdninger, men som vi er nødt til å gjøre noe med. I en del tilfeller er tradisjonell eksamen en uholdbar, uetisk og uforsvarlig pedagogisk praksis.
Den harde kritikken av eksamensformen serveres av professor i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen, Arild Raaheim, i et intervju med Forskerforum i forbindelse med at Raaheim snakket på Nokut-konferansen.
Vi sier ofte at studentene skal lære å reflektere og tenke kritisk, men samtidig møter vi dem med enveisforelesinger og en gammeldags eksamen.
Det vises til at UiB-professoren har skrevet flere bøker om vurderingsformer, deriblant boka Eksamensrevolusjonen, der han presenterer flere alternativer.
Etter å ha jobbet i motbakke i 25 år har mye endret seg de siste 15 årene, ifølge Raaheim. Men kunnskapen om alternativer er ifølge professoren mangelfull, han sier han har skrevet boka for at kolleger som ikke kjenner alternativer ikke skal «få dø i synden».
— Vi sier ofte at studentene skal lære å reflektere og tenke kritisk, men samtidig møter vi dem med enveisforelesinger og en gammeldags eksamen der studentene er under streng kontroll og ikke får bruke bøker, sier han i intervjuet.
Bremseklossen er fagmiljø og regelverk i institusjonene, mener Raaheim. Lovverket åpner ifølge professoren for større mangfold i vurderingen enn institusjonene.
Nylige artikler
Gir regjeringa skylden for dårlig norsk på studier
Spesialpedagog må bli en beskyttet tittel
For første gang på 10 år startet færre på IT-studier
Cathrine Holst: — Jeg må si at jeg er redd og dyster med tanke på verden
Kompetanse, lokal lønnsdannelse og handlefrihet trengs for å skape fremtiden
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Artikkel om vindskala mest lest i 2025. SNL-sjefen er flau over nummer to på lista
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene