Sluttvurdering basert på en avsluttende eksamen motvirker moderne undervisningsmetoder og legger for mye stress på studentene
Studentene bør betale for å klage Klageordningen ved høgskoler og universiteter i Norge er ikke økonomisk bærekraftig i dag. Derfor bør terskelen for å levere klage økes, mener kronikkforfatterne.
«Eg fekk just melding frå ein erfaren sensor at han/ho vegra seg for å utføra sensoroppdrag av di mengda med grunngjevingar hadde auka så mykje.» Ein av fem studentar ber i år om skriftleg grunngjeving av ein karakter. Det er både rettslege og pedagogiske positive sider med dette aukande fenomenet. Men kan det føra til slitasje i vurderingsarbeidet?
Dropper motivasjonsbrev på grunn av ChatGPT, tester ny metode Ved årsskiftet blir det slutt på motivasjonsbrev ved Universitetet i Sørøst-Norge. De tar i stedet i bruk et digitalt intervjuverktøy for å finne de beste studentene.
Spratt opp fra C til A da hun klaget på karakteren Avhenger karakterer av hvor heldig du er med sensor? undrer student Solveig Martha Tynkkynen.
Gi studentene en grunn til å lære De to siste årenes massive omlegging bort fra skoleeksamen i høyere utdanning er et eksperiment som verken var planlagt eller evaluert. Har vi byttet til bedre vurderingsformer?
Tellekanter kan være bra, særlig for damer — Kan vi komme tilbake til det som burde være kjernen i diskusjonen som handler om hvordan vi vurderer akademisk arbeid?
Universitetenes digitale kompetanse: —Vil ikke bruke ordet tragisk, men... Han mener universiteter og høgskoler har famlet når det gjelder å ta i bruk digitalteknologi under pandemien. — Det ble veldig enkle løsninger, sier professor Arild Raaheim.
Mer vurdering = bedre sikkerhet En eksamenskarakter blir stående på vitnemålet vi studenter tar med oss videre. Da må det ikke være tvil om at det er rett karakter som blir stående, skriver læringsmiljøpolitisk ansvarlig og fagpolitisk ansvarlig i Studentorganisasjonen i Agder.
Eksamen og antall sensorer er også et spørsmål om vurderingskompetanse og definisjonsmakt Utvikling av vurderingskompetanse er en forutsetning for å beholde definisjonsmakten, skriver prorektor Astrid Birgitte Eggen.
Ei utdatert og urettferdig vurderingsform Morten Stene inviterer til debatt om korleis ein skal vurdera studentane.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å klage på en karakter, handler ikke om manglende respekt Særlig om en har en forventning til at en begrunnelse skal kunne være informativ og fremme læring. Karakteren E eller B formidler i realiteten svært lite, skriver innleggsforfatteren.
— Forskerne må sikres ordentlig behandling og tilbakemeldinger Ekspertene skal være aktive forskere med en solid egenproduksjon, både med hensyn til kvantitet og kvalitet, svarer Forskningsrådet.
Vi trenger eksamen Mappevurdering og karakterløs vurdering er ikke godt nok, mener Rita Helgesen i Norsk Lektorlag.
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Vi må tenke nytt om forskningsvurdering Vurdering. En felles-europeisk standard for vurdering av forskning og forskere vil også kunne vise seg å være et helt sentralt virkemiddel for å få til en omstilling til Åpen forskning, skriver førsteamanuensis Alexander Refsum Jensenius.
Fornøyd studentleder: Skal få mer oppfølging og flere tilbakemeldinger Oppfølging. Studentene ved Universitetet i Oslo har fått i pose og sekk fra styret når det gjelder oppfølging og tilbakemeldinger, ifølge parlamentsleder Susann Andora Biseth-Michelsen.
Studentlederne vil beholde karakterene i høyere utdanning Karakterer. Studentlederne rundt om i det ganske land er relativt samstemte om bokstavkarakterer. Parlamentsleder Jens Lægreid ved UiO vil forsøke å reparere noen knuste ruter før man brenner huset ned.
Prorektor vil skrote dagens karaktersystem i akademia Karakterer. Prorektor for utdanning ved NMBU, Solve Sæbø, mener at bokstavkarakterer hindrer studentenes læring, og vil fjerne dagens karakterer.
Flere skal sjekkes for skikkethet I fjor var det bare tre studenter i hele landet som ble funnet uskikket og ble utestengt fra utdanningen. Sju nye utdanninger ble lagt inn under bestemmelsene om skikkethet fra 1. juli i år og kravene skjerpes.
Nyeste artikler
Hevdet hun var utdannet ingeniør — dømt for dokumentfalsk
Når forskning går ut over studentene
Rettigheter uten plikter
Har ikkje opplevd spisse olbogar
Vil stoppe dagens plagiatkontroll. — Departementet stikker hodet i sanden
Mest lest
Dag O. Hessen innklaget til forskningsetisk utvalg
For fem år siden vant han nobelprisen. Nå er 13 av artiklene hans trukket
Fryktar maktmisbruk og trynefaktor i rekruttering til universitetet
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst
Realnedgang for universiteter og høgskoler, mer til fagskoler