Debatt ● Finn-Eirik Johansen, Vidar Røeggen og Ragnar Lie
Vurdering av forskere i akademia
Det holder ikke å telle publikasjoner når man skal vurdere forskere på kvalitet. Heldigvis foregår det mye arbeid med å utvikle bedre prinsipper og metoder, og Norge ligger langt fremme i dette arbeidet.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
I det siste har det pågått det en diskusjon i Khrono om publikasjonspresset i norsk akademia, senest i et innlegg av Hossein Baharmand og Anders Örtenblad med tittelen Publisér mindre, tenk mer.
Vi antar at bakgrunnen for deres bekymring er den ekstreme veksten i vitenskapelig publisering, en bekymring for kvaliteten i forskningen og en kultur der antall publikasjoner tillegges for stor vekt i vurdering av akademiske karrierer.
Denne bekymringen deler vi. DORA-erklæringen advarer mot å bruke tidsskrift-metrikker som Journal Impact faktor som mål på kvalitet for enkeltartikler når man vurderer individuelle forskere til ansettelse, opprykk eller ved tildeling av midler.
Et større spørsmål er om publikasjoner er et tilstrekkelig mål på kvalitet når man skal vurdere alle de andre viktige oppgavene som forskere gjør, når institusjoner rekrutterer eller forfremmer sine vitenskapelige ansatte.
Vi kan glede Baharmand og Örtenblad over at det allerede forgår mye arbeid med å utvikle bedre prinsipper og metoder for å vurdere forskere både nasjonalt og internasjonalt, og at Norge ligger langt fremme i dette arbeidet.
En rekke av prinsippene i DORA, samt ønske om å kunne merittere ikke bare forskning og publikasjoner, men også undervisning, samarbeid med samfunn og næringsliv, akademisk husarbeid og ledelse, er tatt videre i en omfattende reformprosess som også har skutt fart internasjonalt. CoARA, Coalition for Advancing Research Assessment, er signert av 19 norske institusjoner og over 700 universiteter forskningsinstitutter, akademier og finansiører i Europa.
I Norge organiseres denne prosessen av Universitets og høgskolerådet, som i 2021 publiserte en Veileder for vurdering av akademiske karrierer og lanserte verktøyet NOR-CAM, Norwegian Career Assessment Matrix. Flere norske universiteter og høyskoler har utviklet egne versjoner av NOR-CAM som reflekterer den enkelte institusjons behov og profil.
Det oppfordres også til en bedre balanse mellom kvantitative og kvalitative mål når forskere vurderes.
Forfatterne
For at universiteter og andre forskingsinstitusjoner skal tiltrekke seg arbeidsstyrken de behøver er det nødvendig med gode og forutsigbare karriereutviklingsmuligheter. Sentralt i NOR-CAM er prinsippene om åpenhet og transparens i forskning og i vurderingen av forskere. Det oppfordres også til en bedre balanse mellom kvantitative og kvalitative mål når forskere vurderes.
Hensikten med NOR-CAM er å gjøre det enklere å vurdere kvaliteten på flere typer resultater fra faglig virksomhet og ervervede kompetanser. Dette skal legge til rette for å kunne merittere et bredere sett av resultater og kompetanser når et opprykk eller en ansettelse vurderes, men skal også være et verktøy når institusjoner rekrutterer og stillinger utlyses.
NOR-CAM tydeliggjør at det er institusjonene og ikke den enkelte forsker som skal levere på hele samfunnsoppdraget. Dette betyr at så lenge man leverer i tråd med ansatteforskriftens krav om forskning og undervisning må den enkelte akademisk ansatte ikke nødvendigvis levere topp resultater på alle områder, men de som skal vurdere forskerne må være tydelige på hva som gjelder i en gitt situasjon.
Å merittere teamarbeid er sentralt i NOR-CAM og CoARA. Slik stimulerer man en kultur som gjør det mulig å bygge fagmiljø der forskere i større grad komplementerer hverandre, ikke bare vitenskapelig, men på ulike kompetanseområder.
UHR har sett det som viktig til å sette søkelyset på en sunnere og mer helhetlig vurderingsmodell. Norge var tidlig ute med dette arbeidet og vi er godt koblet på internasjonale prosesser.
Men det er først når vi ser en endret praksis ute i fagmiljøene at reformer skjer på ekte. Nå i 2025 starter NIFU et forskningsprosjekt (NyEval) som skal følge reformarbeidet i Norge over de neste fire årene.
Alle vitenskapelig ansatte ved våre 11 universiteter får i disse dager tilsendt et spørreskjema om hvordan de opplever vurderinger i ansettelse og opprykksprosesser i dag og hva de mener det bør legges vekt på fremover. Om to år blir de spurt på nytt.
Da vil vi se hvor langt reformarbeidet er kommet og om endringer i vurderingene faktisk har funnet sted.
Nylige artikler
Uppsala oppfordret til Irsael-reaksjoner. — Bør handle kraftfullt
Fikk inspirasjonspris og 250.000 kroner
Fakta og spekulasjon i debatten om covid-19-virusets opprinnelse
Sild, potet og kunstig intelligens
Dommer stopper Trumps ordre om å utestenge internasjonale studenter
Mest leste artikler
Professor ved UiO anmeldt for rasisme: — Jeg husker ingenting
Jobber for å hente dansk toppforsker fra USA til Norge
Ny sjokkmåling for Frp blant studentene: — En sensasjon
Ingrid fikk flere hjerneslag. Nå kjemper hun for å få jobbe
Du får ikke lønnsøkningen før til høsten. Mange må vente helt til desember