Ina strøk fordi hun ikke fant noen å skrive oppgave med. Nå vil hun hjelpe andre 16. september 2024 - 07:02
UiO-ansatt til sak etter «en usedvanlig og unødvendig brutal oppsigelsesprosess» 15. september 2024 - 03:37
Universitetenes digitale kompetanse: —Vil ikke bruke ordet tragisk, men... Han mener universiteter og høgskoler har famlet når det gjelder å ta i bruk digitalteknologi under pandemien. — Det ble veldig enkle løsninger, sier professor Arild Raaheim.
Ho har fått nok av fjernundervisning: — Kvifor skal vi tvingast over i digitalt format? Førsteamanuensis Ida-Marie Høyvik ved NTNU er ikkje imot digitale verktøy i undervisninga. Men fjernundervisninga håper ho å vere ferdig med.
Hva er eksamen? Velger vi å beholde eksamen – og ikke gjør nødvendige avklaringer eller gir studentene tilstrekkelig informasjon og opplæring – kan vi ikke i ettertid klage over at vi får mye å gjøre, skriver Arild Raaheim.
Å bli tatt for juks på eksamen kan ha mange årsaker. Dei fleste har lite med moral å gjera Å bli tatt for juks på eksamen kan ha mange årsaker, og dei fleste har lite med moral å gjera, skriv Eline Øverbø Roaldsøy.
Systemet er IKKJE skuld i juks. Studentane MÅ ta ansvar sjølv! Når eg sit heime med eksamen så har eg eit val om å jukse eller ikkje. Det er moralen til studentane det er noko gale med, ikkje systemet, skriv Silje Nathalie Luvåsen.
Mener det er noe helt annet enn studentene selv som bør få skylden for juksingen Pedagogikkprofessor Arild Raaheim sier at man har hengt seg opp i en gammeldags måte å tenke på, og tenker at det beste hadde vært å kutte ut eksamen.
Flere gruer seg til å undervise digitalt. — Må bli mer kreative Studenter mener kvaliteten på undervisningen falt betraktelig med digital undervisning i vår. Nå holder det ikke lenger med nødløsninger, mener flere.
Jevnt over mindre stryk under koronapandemien Denne koronavåren har færre studenter strøket ved sju av universitetene og høgskolene Khrono har vært i kontakt med. Hvordan kan det ha seg?
Professor om tradisjonell eksamensform: «Uholdbar, uetisk og uforsvarlig praksis» Eksamen. Det er på tide å se seg om etter alternativer til den tradisjonelle eksamensformen i høyere utdanning, mener professor.
Forstår ikke professorene konsekvensene av egne valg? Læring. Professor Arild Raaheim er mer bekymret over mange professorers tilsynelatende manglende innsikt og forståelse når det kommer til spørsmål om hvordan egen praksis påvirker studentenes læring, enn for tilstanden hos dagens studenter.
Er underviserne egentlig så oppgitt over sine studenters forkunnskaper? Underviserne. Flere medier har trukket fram at undervsierundersøkelsen viser at underviserne kritiserer forkunnskapene til sine studenter. Men gjør de egentlig det, spør professor Arild Raaheim (UiB).
Nyeste artikler
Vi trenger både mastere og mestere
Inspirert av KI?
Vi kan få landets første zombie-universitet. Men neppe det siste.
Hvilken strøm skal vi gå mot? Med KI-forskning kan vi finne vår egen vei
Svar til ChatGPT/Guttormsen
Mest lest
Ina strøk fordi hun ikke fant noen å skrive oppgave med. Nå vil hun hjelpe andre
Hagtvet har rett. Universitetene er rammet av råte
Ansatte og studenter kan ha blitt utsatt for livsfarlig asbest på NTNU
UiO-ansatt til sak etter «en usedvanlig og unødvendig brutal oppsigelsesprosess»
Tiltalt studentleder møtte ikke i retten, var i Afrika