Debatt ● Magnus Gulbrandsen

Skru på kameraet

Video av forelesningene er ikke en trussel mot kvaliteten. Det er en nødvendighet for fleksibilitet.

— Jeg mener at studenters fleksibilitet delvis ofres på alteret av foreleseres egotripp og institusjonell latskap, skriver forfatteren.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

I disse dager flytter tusenvis av unge inn i hybler og kollektiver, for et nytt semester fylt av kunnskap, sosiale relasjoner og mangel på valgfrihet.

For oss som husker studiehverdagen under covid-19, er det kanskje spesielt det sosiale aspektet som skaper størst engasjement på sensommeren. Covid-19 endret studiehverdagen fullstendig, på både godt, men mest vondt. Likevel ble ellers eldgamle institusjoner tvunget til å søke noen nye løsninger.

Nå virker det som traumet av covid-19 holder tilbake fra å bruke nettopp disse løsningene.

Ved semesterstart møter mange studenter følgende beskjed: «Vi ønsker et interaktivt klasserom der dere deltar i diskusjonene. Derfor vil det ikke bli streaming eller opptak av forelesninger eller seminarer.»

Dette er velment, men slår feil ut.

Selvfølgelig er det ønskelig med fysisk oppmøte. Det er en overflod av faglitteratur som viser at fysisk oppmøte kan henge sammen med forbedrede prestasjoner.

Likevel kan det ikke være sånn at universitetene tvinger studenter til å miste undervisning ved sykdom eller andre avtaler. Hvert fall ikke når vi nå sitter på teknologien og kompetansen.

Fleksibilitet er en nødvendighet for dagens studenthverdag, ikke bare en feberdrøm fra 2021.

Magnus Gulbrandsen

Det er helt fint å ville intensivere fysisk oppmøte. Jeg har likevel litt vondt for å tro på at årsaken ene og alene er for studentenes beste.

Jeg mener at studenters fleksibilitet delvis ofres på alteret av foreleseres egotripp og institusjonell latskap.

Video av forelesningene er ikke en trussel mot kvaliteten; det er en nødvendighet for fleksibilitet.

Ifølge Norsk studentorganisasjon går en norsk gjennomsnittsstudent nærmere 60 000 kr i minus hvert år uten jobb ved siden av studiene. Dette legger et åpenbart press på studenter uten store økonomiske ressurser til å ha deltidsstillinger. Stillinger som kan komme i veien for en og annen forelesning.

Dermed kan dette tiltaket komme til å øke forskjeller, og hindre læringsfriheten som er en så fin ting ved studietiden.

En løsning er en tydelig hybrid: opptak tas av forelesninger. De kan tilbys studenter som kan dokumentere behov. Enten det er sykdom, jobb eller en annen fornuftig årsak.

Læring må være tilgjengelig, og rettferdig. Da er fleksibilitet er en nødvendighet for dagens studenthverdag, ikke bare en feberdrøm fra 2021.

Det er ikke for sent å skru på kamera.

Powered by Labrador CMS