lærerutdanning

Stiller litt mindre detaljerte krav til lærerutdanningene

Regjeringen forenkler rammeplanene for lærerutdanningene. Blant annet skal det bli enklere å få godkjent utdanning man har fra tidligere.

– Nå gir vi lærestedene litt mer frihet til å utforme utdanningene slik de mener er best, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe.
Publisert

Regjeringen har endret rammeplanene for lærerutdanningene slik at de blir mindre detaljerte. Universitetene og høyskolene får mer faglig frihet, og det skal bli enklere å legge til rette for gode og relevante og fleksible utdanninger som rekrutterer bedre, ifølge regjeringen.

Fakta

Styring ved hjelp av rammeplaner

  • Rammeplaner blir fastsatt av departementet som forskrifter med hjemmel i universitets- og høyskoleloven.
  • Det fastsettes rammeplaner for utdanninger der det er viktig å sikre at de uteksaminerte kandidatene har en felles sluttkompetanse på tvers av ulike læresteder, og at innholdet i utdanningen er tilpasset arbeidslivets kompetansebehov, blant annet lærerutdanninger og helse- og sosialfaglige utdanninger.
  • I Styringsmeldingen fra 2020/21 het det at regjeringen ønsket å justere styringen av de rammeplanstyrte profesjonsutdanningene og gi institusjonene noe mer fleksibilitet til å utvikle disse utdanningene i samspill med arbeidslivet og med blikk på regionale behov.
  • Nå har Kunnskapsdepartementet fastsatt fastsatt endringer i forskrifter om rammeplaner for lærerutdanningene. Disse trådte i kraft 30. juni.
  • Endringene er ment å være en forenkling som gir institusjonene større fleksibilitet og handlingsrom i utforming av lærerutdanningene.

Kilde: Styringsmeldingen og Kunnskapsdepartementet

– Nå gir vi lærestedene litt mer frihet til å utforme utdanningene slik de mener er best. Vi er i gang med å redusere den statlige styringen av lærerutdanningene. Dette er et langsiktig og helhetlig arbeid, som vi gjør i tett samarbeid med aktørene i sektoren. Første steg er å endre rammeplanene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe i en nyhetsmelding.

— I tillegg er det satt i gang en evaluering av grunnskolelærerutdanningene, og neste år kommer vi med en stortingsmelding om profesjonsutdanningene, sier han.

Flere endringer

I dag er det mange og detaljerte føringer blant annet for hvordan praksis i lærerutdanningene skal organiseres. Disse kravene blir nå lettet på. Blant annet skal inntil 15 dager praksis i grunnskolelærerutdanningene kunne legges til andre steder enn skoletrinnene de utdanner til.

En annen endring at det skal bli enklere å få godkjent tidligere utdanning som en del av grunnskolelærerutdanningen. Regjeringen tar også bort kravet om en egen modul med religion, livssyn og etikk i disse utdanningene.

Anbefalte moderate endringer

Regjeringen satte ned et rammeplanutvalg i begynnelsen av februar i år og utvalget fikk fem uker på seg til å komme med forslag til hvordan rammeplanene til alle typer lærerutdanninger kan forenkles. I første fase var det bare moderate endringer og «strukturelle hindringer for kvalitet» som skulle foreslås, mens i fase to skal Kunnskapsdepartementet vurdere å sette i gang et større arbeid for å utrede hva det vil si å styre lærerutdanningene mer overordnet, het det da utvalget ble nedsatt.

UHR ville gå mye lenger

Anbefalingene fra rammeplanutvalget har vært på høring, før regjeringen nå legger fram 11 oppdaterte rammeplaner.

Universitets- og høgskolerådet (UHR) ønsket å gå mye lenger og sa blant annet at utdanningene selv bør få bestemme når i utdanningsløpet de vil legge praksis og når de vil ha vitenskapsteori og metode.

I innspillet til profesjonsmeldingen nå i juni ønsker UHR å fjerne rammeplanene helt, både for lærerutdanningene og andre rammeplanstyrte utdanninger.

— Rammeplanene virker konserverende for utdanningene, hindrer kvalitetsutvikling og tilpasning til lokale behov og aktualitet. De gir universiteter og høgskoler lite rom for å utvikle studieprogrammene i samsvar med ny forskning, endringer i praksisfeltet og behov for lokal tilpasning, ifølge UHR.

Går litt lenger enn utvalget

Kunnskapsdepartementet opplyser at man i stor grad har fulgt anbefalingene fra rammeplanutvalget, men noen steder gått litt lengre enn utvalget anbefalte.

Det gjelder blant annet godkjenning av tidligere utdanning som en del av grunnskolelærerutdanningene.

Her sier departementet at det skal være opp til enkelte institusjon å vurdere om de kan godkjenne tidligere utdanning som ikke omfatter fagdidaktikk og praksis.

– Vi må snu trenden med lave søkertall til lærerutdanningene. Vi trenger alle de gode søkerne vi kan få og vi må gjøre læreryrket attraktivt for enda flere. Et viktig grep er å gjøre det lettere å rekruttere de som begynt på en annen utdanning. En annen relevant utdanning i tillegg til lærerutdanning kan være veldig nyttig å ha med seg inn i læreryrket, sier Borten Moe.

Disse har fått nye rammeplaner:

  • Barnehagelærerutdanning
  • Samisk barnehagelærerutdanning
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
  • Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning for trinn  5-10
  • Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
  • Lektorutdanning for trinn 8-13
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13
  • Yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13
  • Praktisk pedagogisk utdanning
  • Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13
Powered by Labrador CMS