Det skal først ha blitt kasta fram i eit innlegg frå ein filosofistudent i Bergen, nærast som ein digresjon, eit tenkt døme på ein ubrukeleg floskel, eit idiotisk slagord, som for all del ikkje måtte takast i bruk.
«Hernes må fjernes».
Refrenget til tidenes studentopprør var skapt. Supersosiologen
Gudmund Hernes var utdanningsminister i Gro Harlem Brundtlands tredje
regjering. Slagordet kom for alltid til å klistre seg fast til namnet hans.
Dei største studentdemonstrasjonane i
norsk historie hausten 1993 markerte samstundes slutten på den opprørske
studentpolitikken.
— Som ein direkte konsekvens av studentopprøret i 1993 lykkast det studentane å komme tett på makta. Det starta ein prosess som på eit vis vart fullbyrda med kvalitetsreforma på starten av 2000-talet. Demonstrasjonar,
utanforskapets verkemiddel, førte til eit gjennombrot for lobbyismen,
innanforskapets verkemiddel, seier historikar Åsmund Borgen Gjerde.
Han er forfattar av «Pamper og opprørere. Den norske studentbevegelsens historie», som kjem ut denne
veka. Boka fortel om den
nasjonale studentpolitikken, og korleis han har baksa seg gjennom skiftande
tider, idear, makt og avmakt.
Riset bak spegelen
Paradoksalt nok vart det radikale
verkemiddel, i det som var blitt ein langt mindre radikal studentorganisasjon enn
tidlegare, som endeleg fekk politikarane til verkeleg å lytte til
studentane, og det som den gong heitte Norsk Studentunion (NSU).
Heilt sidan 1970-talet hadde det vore vanskeleg å mobilisere studentane. Plutseleg var det 10 000 studentar på Muséplassen i Bergen. Biletet er frå 1993.Trond Arne Trondsen
— I tida etterpå låg det heile tida eit
slags ris bak spegelen, minnet om dei massive demonstrasjonane i 1993: Dersom
politikarane ikkje opna då studentane kom og banka på døra, kunne det bli bråk
og negative medieoppslag, seier Gjerde.
Den implisitte trusselen om bråk var
tilstrekkeleg, trur han, til at det rett og slett ikkje var nødvendig å lenger lage bråk. Studentpolitikarane blei lobbyistar. Det var ingen ny strategi — det nye
var at dei endeleg lykkast.
Men effekten ebba ut utover 2000-talet.
— I dei siste åra kan vi sjå teikn til at
det kan ha blitt vanskelegare for studentpolitikarane å få gjennomslag. Kanskje
er grunnen at politikarane ikkje lenger føler det finst eit slikt ris bak
spegelen, seier Gjerde.
Han peikar på krisepakkane i pandemitida,
der studentane kom dårleg ut.
— Kanskje var det eit symptom på at
politikarane no føler det er lettare å ignorere studentane utan at det får
nokon konsekvensar for dei.
Studentopprøret i 1993 tok først fyr i
Bergen. Deretter
spreidde det seg til heile landet, med demonstrasjonar og aksjonar.
Bakteppet for opprøret var ein stadig
tøffare økonomisk situasjon, og trongare nålauge for å få studieplass for
stadig fleire studentar. Startskotet gjekk etter lekkasjar frå statsbudsjettet
hausten 1993, mellom anna om reduserte rabattar på kollektivtrafikk.
Bergens Tidende publiserte ein kalkyle som viste at studentane i 1993 hadde mindre å rutte med enn studentane i 1973.
Lærte av professorane
Ein av dei som høyrde på innlegget til filosofistudenten, var den karismatiske leiaren for NSU i Bergen, jærbuen Arvid Ellingsen. I utgangspunktet var det ikkje
noko mål å få Hernes til å gå, men for Ellingsen var slagordet «Hernes må fjernes» uimotståeleg, og perfekt
til føremålet.
— Vi hadde hatt ein mislykka aksjon i
1992. Det neste året brukte vi på å skulere folk og setje oss inn i ting, fortel
Ellingsen til Khrono.
Ei av oppgåvene var å temje dei meir
ytterleggåande kreftene på den politiske venstresida. For å få gjennomslag
måtte det ein brei allianse til, frå høgre til venstre.
Professor Frank Aarebrot, ein god venn av Gudmund Hernes og medlem av Arbeidpartiet, var ein slags strategisk rådgivar for opprørarane.Njord V. Svendsen
Dei begynte med grunnleggande
debatteknikk. Dei utarbeidde parolar, og tenkte ut ein slags regi. Dei studerte
studentopprør i andre tider og land. Og dei snakka med professorane, for å lære
og få råd om korleis dei burde legge opp taktikken.
— Vi snakka med Frank Aarebrot, blant
anna. Vi snakka med folk som hadde vore studentar på 1950- og 60-talet, og som
no var blitt professorar, og vi lærte mykje av dei. Vi jobba også for å få til
ein tverrpolitisk demonstrasjon, seier Ellingsen.
Lobbyismen trudde dei ikkje på, det hadde
organisasjonen ikkje kome nokon veg med gjennom 1980-talet og starten på
1990-talet.
— Vi meinte det måtte meir kraft bak. Vi
måtte heim til familiane våre, overtyde dei, reise rundt, overtyde grasrota.
Pen skjorte, revolusjon
I forkant av opprøret hadde NSU gått
gjennom ei rad endringar i organisasjonsstrukturen, og eit langt meir velsmurt
og effektivt apparat stod klart i 1993. Særleg i Bergen hadde dei vore tidleg
ute, og Ellingsen blei skuva fram som leiar. Omfanget og effekten av opprøret
som skulle kome var meir enn han hadde drøymt om.
Samstundes var det ikkje tilfeldig at det
blei slik.
Ellingsen hadde i utgangspunktet ein litt
rufsete stil. Men han var også blitt svært bevisst på korleis han kommuniserte,
og tilpassa seg alt etter kva slags grupper, kulturar og personar han kommuniserte med.
Arvid Ellingsen blei frontfigur for studentopprøret. Symbolbruken var nøye uttenkt. Brusteinen gav assosiasjonar til studentopprøret i Paris i 1968.Rune Nielsen/Bergens Tidende
— Eg var jo ein raddis og gjekk ikkje
akkurat i Lacoste og seglarsko. Eg hadde militærsko og holete genser. Hos
sosialantropologane var det å hoppe på bordet og snakke om revolusjon. Men før
eg møtte jusstudentane, kledde eg meg om, tok på ei skikkeleg skjorte og børsta
håret.
Den første demonstrasjonen gjekk føre seg
i Bergen 20. oktober. Innleiingsvis sette studentane fyr på eit eksemplar av
statsbudsjettet. Og i spissen for eit demonstrasjonstog på kring 6000
studentar gjekk Ellingsen, berande på ein brustein med sløyfe på.
Symbolbruken var nøye uttenkt, sjølv
om akkurat brusteinen kom til som eit spontant forslag frå ein kompis som
meinte dei måtte «ha noko meir». Den bergenske brusteinen blei eit «symbol på
alvoret» og tyngda i opprøret, og vart planlagt overlevert (og faktisk overlevert) som gåve til
stortingspresidenten.
For dei som kjende til eller hugsa tilbake
til studentopprøret i Paris i 1968, var brusteinen som symbol særleg tydeleg. I dei hardhendte demonstrasjonane den gong, vart brustein blitt brote opp frå gatene og
kasta mot politiet, akkurat som i revolusjonskampane på 1800-talet.
Det gule pannebandet, som Ellingsen og
andre demonstrantar alltid hadde på, var direkte inspirert av pannebanda til
studentane som hadde demonstrert på Tiananmen-plassen (Den himmelske freds
plass) i Beijing i 1989.
Kidnappa ordførar
Aksjonen var berre starten, og blei
etterfølgd av fleire demonstrasjonar i Trondheim, Tromsø, Oslo — og igjen i
Bergen, denne gongen med 10 000 studentar i gatene. I Oslo stilte 15.000
studentar opp, ein av dei var Gudmund Hernes sin son.
Sogn Avis 28. oktober 1993. Ordføraren i handhjern, klar for å bli transportert til Oslo og Stortinget. Han hadde gått ut med støtte til Gudmund Hernes.Faksimile/Nasjonalbiblioteket
I Tromsø vart det arrangert gravferd for
utdanningspolitikken. Oslo-studentane okkuperte Lånekassen. I Sogndal kidnappa studentar ordføraren og tok han med på ein lang køyretur for
å overlevere han til Stortinget. «Studentane tek sikte på koma seg over med 12-ferja frå Kaupanger», stod det i ein ingress i Sogn Avis torsdag 28. oktober 1993.
Ellingsen, som drog på turne til omtrent
alle studiestader i landet, heldt appellen. Hernes hadde erklært politisk sjølvmord, slo han fast, og fekk «massiv applaus attende».
Lokallagsleiaren frå Bergen, den
rufsete raddisen frå Bryne, blei i kraft av seg sjølv ein maktfaktor, som mediefenomen og kjendis.
Demonstrantane utanfor Stortinget, der brusteinen frå Bergen,«symbolet på alvoret», skulle overrekkast til stortingspresidenten.privat
Studentopprøret fekk støtte frå mange
hald, også leiarar og tilsette ved utdanningsstadene. Blant dei var den
legendariske og samfunnsengasjerte botanikkprofessoren i Bergen, Knut Fægri, som hadde vore med å
stifte NSUs forgjengar, Norsk Studentsamband (NSS) i 1936.
Radikal elite
Fægri var vanskeleg å
setje i bås politisk, men nokon revolusjonær eller venstreradikalar var han
ikkje. I 1936, då NSS vart skipa som den første betydelege studentorganisasjonen, var det kommunistane som hadde lagt grunnlaget, ifølgje Åsmund Borgen Gjerde.
— NSS hadde ikkje blitt til hadde det ikkje vore
for den kommunistiske studentorganisasjonen Mot Dag. For dei, og særleg for leiaren
Erling Falk, var det å bidra til verdsrevolusjonen i Noreg ein viktig motivasjon for å starte ein nasjonal
studentorganisasjon, seier Gjerde.
Historikar Åsmund Borgen Gjerde har skrive historia om studentpolitikken. Han trur studentpolitikarane i dag kan ha mista ein del av gjennomslaget dei fekk i kjølvatnet av opprøret i 1993.Njord V. Svendsen
Mot Dag hadde mislykkast i sine framstøytar
for å ta makta i Arbeidarpartiet tidleg på 1920-talet og blitt ekskludert, seinare også frå Noregs kommunistiske parti. Strategien blei i staden å starte ei rekke
sosialistiske yrkesforeiningar, slik at dei radikale ideane kunne spreiast via yrkesutøvarar med akademisk
utdanning.
Mange av «motdagistane» var studentar, og Gjerde
peikar på at dei hadde suksess med å få styrka velferda på 1920-talet, ei tid
med tilvekst av studentar utanfrå den privilegerte eliten.
Samstundes peikar Berge
i boka si på korleis «de store kompromissenes tid» på midten av trettitalet
førte radikalarane og meir moderate krefter saman i kampen for studentane.
Det er ei sentral konfliktlinje som har
prega dei interne maktkampane gjennom historia til studentpolitikken: Pendlinga
mellom å skulle kjempe for breie samfunnsendringar med radikal ideologi i botn
— til ein reindyrka interessekamp for studentane, det som i etterkrigstida fekk
merkelappen «student as such».
Etter den andre verdskrigen endrar Noreg seg, Einar Gerhardsen er statsminister, den «korporative» arbeidarpartistaten tar form, verda går inn i kald krig. I etterkrigstida er det nettopp denne
linja, å konsentrere innsatsen om ein rein interessekamp, som vinn fram.
Sovjet, slips, CIA
Ein lang maktkamp enda med at
Studentsamskipnaden i Oslo tok over oppgåvene og skulle arbeide for
studentvelferd i tråd med prinsippet om «student as such». NSS si rolle blei
redusert til å vere representasjonsorgan for norske studentar internasjonalt.
— NSS, Norsk Studentsamband, blei rett og
slett vengeklipt, seier Gjerde.
Ein særleg grunn til dette var sekretær i
studentsamskipnaden Erling Fjellbirkelands tette band til sentrale maktpersonar
i Arbeidarpartiet.
Thorvald Stoltenberg (nr. to frå høgre) var leiar for Nors studentsamband i 1953-54. Til høgre for han sit «ukas gjest frå Sovjet, Rostislav Leontyev. Dei andre er sekretariatsmedlemmene Øystein Eskeland og Kåre Sandgren, og sekretæren Sigrid Nitter Baalsrud.Schrøder / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
— Ein direkte utløysande årsak til at
«student as such»-prinsippet fekk gjennomslag, var at Sovjetunionen jobba for å bruke kommunistiske studentar i andre land for å fremje sine
interesser. Det galdt ikkje minst den internasjonale organisasjonen,
International Union of Students, som var totalt kontrollert av Sovjetunionen.
Alle dei vestlege studentorganisasjonane trekte seg derfor ut i 1950 og skipa
ein lausare meir upolitisk organisasjon.
I ettertid skulle det vise seg at også denne
organisasjonen fungerte som marionett i den kalde krigen.
— I 1967 vart det avslørt at denne
organisasjonen hadde blitt kontrollert av CIA. Men det var det ingen som visste
på femtitalet, fortel Gjerde.
Frå midten av 1950-talet auka
frustrasjonen blant fleire av dei tillitsvalde over manglande
gjennomslag og det dei meinte var feil organisering av studentpolitikken. Det førte etter kvart
fram til ein ny nasjonal interesseorganisasjon, Norsk Studentunion, i 1964.
Dei neste åra styrte ein ganske pynteleg
gjeng i dress og slips, og dei få kvinnene i kjolar.
Hausten 1945 var bustadmangelen prekær. Tilreisande studentar ble innkvartert i gymnastikksalar, der dei fekk soveplass på golva.Arbeiderbladet /Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
1950-talet var ei tid då organisasjonane
vart inkorporerte i statsapparatet. Det blei også eit mål for studentane å bli integrert i dette systemet. Men systemet var først og fremst rigga for fagforeiningane, arbeidsgivarorganisasjonane, bonde- og fiskarorganisasjonane.
Dei hadde til felles at dei kontrollerte store samfunnsmessige ressursar.
Fagforeiningane kunne streike, arbeidsgivarane gå til lockout.
Kva hadde eigentleg studentane å rutte
med?
— Dette er kanskje det store spørsmålet i
studentpolitikk-historia, seier Gjerde.
Etter kvart vart mangelen på gjennomslag
tydelegare.
«Kontinuerlig skuffelse»
Også meir meir djuptgripande straumdrag låg til
grunn for endringane utover 1960-talet. Studentar flest var ikkje lenger frå
eliten, eller frå foreldre med bestemte profesjonar, som jurist eller lege. Og
stadig fleire av dei vart opptekne av internasjonal solidaritet, Vietnam-krig,
avkoloniseringskampane og studentdemonstrasjonar ute i verda, som den i Paris
i 1968.
Det året blei NSU splitta, då det kom til
strid mellom ANSA-representantane, som hadde vore med å stifte NSU i 1964.
ANSA-representant Trygve Hegnars forslag om at NSU ikkje skulle ta stilling til nokon internasjonale spørsmål fall, og dermed trekte ANSA seg ut.
Derifrå endra NSU kurs, og gjekk inn i ein
ny radikalisert fase, på det myteomspunne 1970-talet.
— Ein kan seie at radikaliseringa av NSU
starta i 1968 og fram mot 1974, då Gerd Liv Valla tok over som leiar. Då får
NSU det som blir kalla ‘kvinne-AU’. Rett nok var ikkje fleirtalet i dette arbeidsutvalet
kvinner, berre tre av sju, seier Gjerde.
Det er ei ikkje uvanleg førestilling at det
var akp-ml’arane som kontrollerte studentpolitikken på 1970-talet. Det var det
ikkje.
Oslo 1. februar 1969. Filosofistudentane på Blindern i Oslo, og Karl Marx er komen med på laget. Norsk studentunion blei splitta og endra kurs på eit dramatisk møte året før.Ivar Aaserud /Aktuell /NTB
— AKP-arane var berre ein del av det
store radikale miljøet, og dei hata det «konforme» NSU. SV-arane var langt
fleire, og det var dei som kontrollerte NSU, seier Gjerde.
Den første delen av 1970-talet er blitt
sett på som ein gullalder for studentpolitikken, ikkje minst av dei som var
aktive sjølv. Ifølgje Gjerde er det rett at det var god oppslutning om
demonstrasjonar mot moms og i EF-kampen fram mot 1972. Men allereie i 1974
klaga NSU-leiaren, Gerd Liv Valla, over dårleg oppmøte i demonstrasjonar mot
statsbudsjettet.
«Et mulig perspektiv
på 70-årenes studentpolitikk er at den var preget av kontinuerleg skuffelse
over at det aldri igjen lot seg gjøre å mobilisere like mange studenter som ved
tiårets begynnelse», skriv Gjerde.
Med blikk på kroner
og øre er det derimot meir naturleg å snakke om ein gullalder mot slutten av
1970-talet, meiner han.
— Utrekningar som
NSU gjorde på 1980-talet viste at studiefinansieringa var veldig god i perioden
1975—78. Det var slik sett ein gullalder, før det gjekk gradvis nedover på
1980-talet.
Bondestudentar
I boka si trekker Gjerde
linjene heilt tilbake til 1811, året Noregs første universitet vart etablert i
Kristiania. Første avsnitta i «Pamper og opprørere» handlar om Daniel Braut,
hovudpersonen i Arne Garborgs roman «Bondestudentar» frå 1883. Braut, som er bygd på Garborgs eigne erfaringar, kjenner seg djupt framandgjort i studentmiljøet.
«Bondestudentar» er også
«en roman om studentar som ikke kunne stå samlet i en kamp for felles krav, men
som var splittet mellom dem som var født til å bli studenter, og dem som måtte
fornedre seg for å bli det», skriv Gjerde.
Det Norske Studentersamfund (DNS), dåtidas studentorganisasjon, var «en selskapsklubb der de mest konservative blant
embetsmannssønnene gjorde sitt beste for å hindre at politikk ble diskutert».
«Vi krever Flere & Bedre Idrætsplatse» står det på denne plakaten i 17. mai-toget på Ole Bulls plass i Bergen i 1921. Dei fleste studentar hadde framleis privilegert bakgrunn.Atelier KK/Universitetsbibliotekets bildesamling
110 år seinare, i 1993, dukka Arvid Ellingsen, (også han frå
Jæren) opp, i ein røyndom utenkeleg i Daniel Brauts tid.
— Ungdomskulla var store, og mange nye
grupper kom inn på universiteta. Det kjendest urettferdig at vi hadde dårlegare
studiefinansiering enn 68-arane, seier Ellingsen.
Foreldregenerasjonen blei oppfatta som privilegert,
68-arane «hatfiende nummer ein», motbildet til situasjonen 1990-tallsstudentane
hadde hamna i.
— Det var mykje prat om at dei var så mykje
meir ideologiske og idealistiske, og at vi stod for eit «lommebokopprør». Men
det var ikkje sant, dei kjempa også for betre studiefinansiering. Vi kom ut med
masse gjeld, og følte vi ikkje blei høyrde.
I 1993 vart det bortimot umogleg å lukke
øyra for studentane og opprøret som eskalerte i gatene, på universitet og
høgskolar, og på Dagsrevyen.
Farvel aksjonisme
Gudmund Hernes blei ikkje fjerna, men
studentane vann fram på fleire punkt. Kuttforslag blei reversert og
stipendandelen auka til 22 prosent.
Opprøret førte med seg ei varig endring i
arbeidsformene til studentorganisasjonen.
«Demonstrasjonene ble
fulgt opp fra NSU med systematisk lobbyvirksomhet mot stortingspolitikere som
nå var i ferd med å gjøre det til en vane å lytte til NSU», skriv Gjerde. Mot slutten av 1990-talet blei lobbyverksemda dyrka fram, parallelt
med ein stadig målretta og profesjonalisert mediearbeid. Demonstrasjonar og aksjonisme vart meir
eller mindre kassert som aktuelt verkemiddel.
På denne måten kan ein seie at tidenes
største og mest vellykka studentopprør var det som tok livet av
studentopprøret.
Arvid Ellingsen har endra slagordet til «Hernes må vernes». Han møtte Gudmund Hernes i forsonande rammer på Arendalsuka 2024, meir enn 30 år etter opprøret.privat
— Nesten ingen av oss som var med den
gongen fekk nyte godt av resultata vi vann fram med. På den tida var det 12—13
prosent stipendandel. I dag er han på over 40 prosent, seier Arvid Ellingsen.
Han ser likevel grunnar til at studentane
også i dag bør tenke i opprørske baner.
— Studielånet strekk ikkje til. Aldri før
har det vore så mange som jobbar parallelt med studia. Bustadsituasjonen er
verre enn nokon gong. Kanskje er dei økonomiske utfordringane for studentane
samla sett større i dag enn i 1993.
Ellingsen, som i dag er utdanningspolitisk
rådgivar i LO, har fått mange studentleiarar etter hans tid på besøk for å få
råd. På kontoret har han brusteinen frå 1993 på utstilling.
Fagene det gjelder er mat og helse, kunst og håndverk og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).
Ifølge førsteamanuensis Solveig Åsgard Bendiksen, som underviser i kunst og håndverk, vil kuttene få store konsekvenser.
— Hvis studentene får tilbud om utdanning innen bare sju av de ti fagene som finnes i grunnskolen, får det konsekvenser for bredden på utdanninga de får, sier Bendiksen til Innherred.
— Beslutningen om å kutte de tre fagene er et resultat først og fremst av lave studenttall, sier prodekan Vegar Sellæg.
Den toårige samlingsbaserte tverrfaglige videreutdanningen på masternivå har i dag 23 studenter, som er fordelt på fem grupper med ulike helsearbeidere. Halvparten av dem er sykepleiere.
Det har vært 105 primærsøkere til de 30 plassene på hvert kull siden 2019.
Sykepleien har spurt helsedekan ved NTNU, Siri Forsmo, hvorfor de har valgt å kutte akkurat videreutdanningen i aldring og eldres helse.
— Det tverrfaglige masterprogrammet er et av studietilbudene som vi ikke er pålagt å ha. I vurderingen av hva vi skal gjøre mindre av, har vi måttet velge mellom hva vi må gjøre og hva vi bør og kan gjøre. I tillegg må noe av det vi må gjøre, gjøres på nye måter, med færre ansatte, svarer dekanen.
Professor og sensor i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Høgskulen på Vestlandet (HVL), Hadle Oftedal Andersen, mener at det må vurderes å slutte med hjemmeeksamener.
— Vi kan ikke friste folk til å jukse, sier Andersen i et intervju med Sunnmørsposten.
En av årsakene til at professoren mener at avvikling av hjemmeeksamen bør vurderes er studentenes tilgang til kunstig intelligens (KI) i programmer som ChatGPT, som kan produsere sammenhengende tekster.
KI er forbudt under hjemmeeksamener i nordisk litteratur, men sensorene frykter at enkelte studenter likevel benytter teknologien, skriver Sunnmørsposten.
— Vi blir usikre når vi retter. Samtidig kan vi ikke felle en student bare fordi vi er usikre, sier professor Andersen, og fortsetter:
— Vi kan ikke bare sitte her og gjøre ingenting. Problemet er at hjemmeeksamener ofte er den beste vurderingsformen. En hjemmeeksamen over en uke eller to er det nærmeste man kommer arbeidslivet.
Stefan Sobolowski er valgt som en av 87 hovedforfattere på en ny FN-rapport om klima.
— Jeg er takknemlig for muligheten til å representere mitt fagfelt i denne rapporten og for støtten fra Bjerknessenteret og Geofysisk institutt. Og selvfølgelig, støtten fra Miljødirektoratet. Jeg er også litt nervøs, da rollen som hovedforfatter innebærer et stort ansvar, og jeg ønsker å gjøre mitt beste. Jeg forventer at opplevelsen vil være like utfordrende som den blir givende, sier Sobolowski i en pressemelding.
Sobolowski er forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning og Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen. Spesialrapporten til FN skal handle om klimaendringer i byer, og Sobolowski skal bidra til et kapittel om trender, utfordringer og muligheter for byer i et endret klima.
— Å bli valgt som hovedforfatter er et veldig trangt nåløye. Dette er en enorm anerkjennelse av Stefan sin kompetanse. Men også for Bjerknessenteret og klimaforskningsmiljøet i Bergen og i Norge er dette en utvelgelse som er vel verdt å feire, sier Ole-Kristian Kvissel, Norges knutepunkt for FNs klimapanel.
Stefan Sobolowski skal bidra til ny FN-rapport.Gudrun Sylte / Bjerknessenteret for klimaforskning
Svenske universiteter og høgskoler blir i stadig større grad underlagt byråkrati, står det i ny rapport.
Sveriges universitets- og høgskoleforbund (SUHF) står bak en rapport som viser at det er en økende og akselererende byråkratisering innenfor UH-sektoren de siste 10-15 årene. Det melder Universitetsläraren.
Rapporten beskriver en sektor med en byråkratisk dynamikk: statlig styring gjør at institusjonene må forholde seg til og rapportere mer til eksterne organer. Dermed må egne ansatte bruke tid på handlingsplaner og retningslinjer, noe som ifølge rapporten ikke bidrar til verdiskapning for kjernearbeidet til institusjonen.
– Det er viktig å si at ikke alt er regjeringens feil, for det handler også om hvordan lærestedene håndterer rapporteringskrav og systematiske arbeidsprosesser. Hvis man underkaster seg disse kravene får man en organisatorisk effekt ved mange institusjoner, sier professor Shirin Ahlbäck Öberg, som har vært med å skrive rapporten, til Universitetsläraren.
Öberg sier videre at mengden tilsyn og organer som institusjonene må forholde seg til, etterhvert er helt umulig å følge opp.
— Å ha en så politisk detaljstyring stemmer ikke med mitt bilde av hva et universitet eller en høgskole er, sier Öberg.
Universitetet i Stavanger (UiS) samarbeidet med Ytringsfrihetsbyen Stavanger om et mikroemne i religion og ytringsfrihet.
— Vi er stolte av å samarbeide med UiS om det nye studiet. Ytringsfrihetsbyen Stavanger, en by som verdsetter åpen dialog og fri meningsutveksling, er et naturlig hjem for et studium i religion og ytringsfrihet, sier prosjektleder i Ytringsfrihetsbyen Stavanger, Marianne Wulfsberg Hovdan i en pressemelding.
Emnet er på fem studiepoeng og skal utforske samspillet mellom religion og ytringsfrihet, noe emneansvarlig ved UiS Ingrid Løland sier har skapt debatt og konflikt gjennom historien.
— Vi spør om hva som gjør visse ytringer, symboler og handlinger kontroversielle, og hvordan dette varierer både nasjonalt og globalt. Gjennom eksempler fra ulike religiøse tradisjoner, politiske kontekster og historiske perioder vil vi prøve å forstå betydningen av ytringsfriheten i en verden hvor menneskerettighetene er under stadig press. Vi tenker derfor at emnet vil gi studentene en unik innsikt i problemstillinger som er svært aktuelle i vår tid, sier Løland.
En mann i 30-årene er dømt til fengsel etter boligsvindel som rammet flere studenter.
Mannen har utgitt seg for å være utleier av flere boliger i Bergen sentrum. 18 personer, deriblant flere studenter, skrev under på leiekontrakt, og betalte depositum, første månedsleie, eller begge, før overtakelse. Mannen fikk pengene og ingen fikk utleiebolig.
Den 33 år gamle mannen har erkjent forholdene og sier han trengte pengene til å betale narkogjeld, melder Bergensavisen (BA). Han er dømt til ti måneder i fengsel og erstatning til 15 av de fornærmede. Han er også dømt for NAV-svindel.
En 25 åring som vitnet i retten betalte nesten 20.000 kroner til mannen, og en måned senere troppet han opp utenfor sin nye bolig.
— Jeg sto der med flyttebil med alle tingene mine og skulle møte ham. Da jeg ringte, hadde han blokkert nummeret mitt. Da gikk det opp for meg at dette ikke var ekte, forteller 25-åringen til BA.