Spiller på lag med Lufthansa

Masterstudenter i produktdesign har fått bryne seg på bærekraftige designløsninger i samarbeid med Lufthansa-selskapet LSG Sky Chefs.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

LSG Sky Chefs er verdens største leverandør av såkalte «inflight services», og lager all maten til Lufthansa og mange andre flyselskaper. De kjøper mye designtjenester, og har egne designere.

(Finger Food - wrap it, roll it, stick it. Design: Carolin Helm & Håvard Kristiansen)

Den tyske designeren José Delhaes tok initiativ til samarbeid med dem da han var engasjert som timelærer i 10-poengsemnet «Sustainable Design Approaches» (bærekraftige designtilnærminger), på masterstudiet i produktdesign.

Delhaes driver designkontor utenfor Frankfurt, har et nettverk av designere og har jobbet med kjente merker som Apple, Louis Vuitton og Hyundai.

Han hadde kontakter i Lufthansa da han begynte å jobbe for HiOA, og LSG Sky Chefs var interessert i å samarbeide. Det ble gjort avtale om et prosjekt, som resulterte i en leveranse og en egen rapport.

Bærekraftige produkter

Produktdesignstudentene utviklet sammen med LSG Sky Chefs scenario for bærekraftige produkter og service om bord i fly. Prosjektet er en del av LSG Sky Chefs initiativ overfor høgskoler og eksterne designere, hvor de ser på framtidige endringer i reisemønster og behov, og proaktivt prøver å designe egnede og bærekraftige produktscenario.

Fokuset er at idéene som kommer fram skal være impulser i langsiktig produktutviklingsarbeid, ikke at de skal brukes direkte.

(Farmer Olaf’s Green Selection. Design: Caroline Olsson & Kristine Sørensen)

Utvalgte samarbeidspartnere

Samarbeidspartnerne er nøye valgt ut, HiOA fordi høgskolen har unge designere og nødvendige fasiliteter til å utarbeide detaljerte designprosesser, med workshops og bruk av designteori.

Høgskolen er også godt inne i emner som bærekraft, materialer og brukervennlighet, framheves det i rapporten LSG Sky Chefs utarbeidet om prosjektet.

– Vi ville ha impulser fra unge designere, studenter, kombinert med erfaringen til lærerne. Først og fremst var det viktig med gjensidig utveksling, og diskutere erfaringer og visjoner, skriver designdirektørene Daniel Knies og Volker Klag i LSG Sky Chefs.

Målet er å tilby passasjerene produkter som inspirerer, gjør service så enkelt som mulig, og bidrar til at service og produkt ombord reflekterer flyselskapets servicestandarder og merkefilosofi.

Prosjektet tok sikte på å utvikle løsninger for økonomiklasse som tar hensyn til bærekraftighet, opplevelse for passasjerene og nye typer service, i tillegg til å spare vekt og plass.

Utviklende samarbeid

– At produktdesign har hatt et slikt løp på masternivå med en bedrift eid av Lufthansa, er spennende og gir muligheter, sier dekan på Fakultet for teknologi, kunst og design, Petter Øyan.

– Produktdesign har fått spille på lag med en stor internasjonal aktør som kjøper mye designtjenester, og bygger produkter i en veldig kompleksitet i avanserte designprosjekter. Prosjekter som dette gir gode idéer til utvikling av undervisningsmetoder og nytt samarbeid. Det viser også at vi har et faglig og industrielt utviklingsperspektiv på utdanningene våre, mener Øyan.

– I markedsføringen av designutdanninger er navn på bedrifter man har samarbeidet med helt essensielt. Det gjelder selvfølgelig også Lufthansa og LSG Sky Chefs. At Lufthansa og selskaper de eier involverer seg med designutdanninger er kjent. Her har man hatt anledning til å spille på lag med en bedrift som har et aktivt forhold til design og designutdanninger, fortsetter Øyan.

(My Towel. Design: Ane Domaas & Tone Walseng)

Utfordre med andre muligheter

– Utgangspunktet var her at man skulle lage noe som LSG Sky Chefs kunne bruke. Det som ble utarbeidet tas imidlertid ikke videre, fordi det skal stemme over ens med større strategier, og ikke passer inn i fasen de nå er i, forteller stipendiat Halvor Skrede, som er ansvarlig for emnet «Sustainable Design Approaches».

– Men de ville utfordre seg selv, og finne ut hvor det kan være andre muligheter og potensielle businesskonsepter. Hadde de jobbet direkte med serveringsutstyr, for eksempel, hadde de vært mer konkrete, men dette var en mye mer konseptuell tilnærming der vi skulle utfordre LSG Sky Chefs og det de gjør, sier Skrede.

– De har uansett nytte av det som er levert?

– Ja, de var meget fornøyd med resultatene uavhengig av mulighetene for å trekke det videre.

Får brynt seg på komplekse problemstillinger

– Hva har et slikt prosjekt å si for produktdesignutdanningen?

– At studentene får brynt seg på komplekse problemstillinger de vil møte i arbeidslivet er viktig, spesielt i en slik kontekst. For LSG Sky Chefs var veldig bevisste på hvorfor de ville samarbeide. De var her først og fremst for å utfordre seg selv, fordi emnet vårt har mye fokus på bærekraft, forteller Skrede.

– Studentene skulle få se kompleksiteten i å jobbe med bærekraftige løsninger i en business-kontekst. For du skal jo tjene penger selv om du jobber med bærekraftige løsninger og tar miljøhensyn. Det er store utfordringer i det. Det er også spennende med en flykontekst, for eksempel viser forskning hvordan smakssansen fungerer på en flyreise, og det er interessant å se hvordan kan det kan genereres mersalg og verdi for LSG Sky Chefs i en bærekraftig kontekst, forteller han.

Skrede mener også det er nyttig for studentene å få med seg diskusjoner mellom økonomi- og markedsføringsavdelingen, designerne, produksjon og brukerne.

— Her får vi fram kompleksiteten som er viktig for studentene i en tidlig fase, sier han.

(Mangoblue. Design: Aaron Eyiram Adjacodjue, Ellen Fullumoen & Wu Yi-Nung)

Knytter studium og praksis tett sammen

– Hvilken nytte har du hatt av dette samarbeidet selv, som lærer?

– Det er viktig for ansatte her å jobbe med problemstillinger som knytter studium og praksis tett sammen. Som emneleder er det vesentlig å ivareta alle interessenter og skape en god og konstruktiv prosess, sier Skrede.

– Er det aktuelt å samarbeide med LSG Sky Chefs videre?

– Ja, de har vært fine å samarbeide med, og villige til å utfordre seg selv. Det gjør dem til en attraktiv samarbeidspartner. Vi har jevnlig dialoger med dem om samarbeid. Det kan for eksempel være aktuelt med masteroppgaver, sier Skrede.

Utvekslingsavtale

– Noe annet vi har fått ut av samarbeidet og kontaktene, er utvekslingsavtale med Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main, sier Øyan.

– Designerne i LSG Sky Chefs har utdanning fra Hochschule für Gestaltung Offenbach, som har satset på designforskning, og har et aktivt forskningsmiljø med tema «designvitenskap» som vi kan hente inspirasjon fra, legger Øyan til, og viser til høgskolens nettside.

(Need it, bring it. Design: Kjell Skuggen)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS