Debatt ● Nils pharo
Utlys rektorvalg ved OsloMet
Nils Pharo vil foreslå å velge ny rektor på neste styremøte ved universitetet.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Da jeg stilte til valg i universitetsstyret ved OsloMet – storbyuniversitetet gjorde jeg det klart at å kjempe for mer demokrati ved universitetet var en av mine viktigste saker. Konkret ved å arbeide for å erstatte fakultetsråd med fakultetsstyrer og ved å gjeninnføre valg av rektorat og dekaner. Universitetet innførte fakultetsstyrer allerede i mai 2019, før jeg gikk inn i styret. Når rektor overraskende velger å trekke seg fra jobben halvveis inn i sitt åremål kommer plutselig en mulighet til å endre ledelsesform.
I nyhetssaken fra OsloMet 5. mai heter det at
«I henhold til Universitets- og høgskoleloven skal stillingen som rektor lyses ut når det gjenstår mer enn ett år av perioden. OsloMet sitt universitetsstyre vil derfor på sitt møte i juni få presentert forslag til videre prosess for ansettelse av ny rektor.»
Det kom, som sagt, bardus på oss med lederskifte midt i perioden. Derfor har det heller ikke vært tid eller anledning til at universitetsstyret kunne diskutere konsekvensene av å endre styringsform. På det kommende møtet vil jeg derfor be om at OsloMet også utreder prosessen for eventuelt valg av ny rektor ved universitetet.
Nylige artikler
De første forskerne fra USA har signert kontrakt med Aix Marseille-universitetet
Fuskesaker: Det er forskjell på bevisvurdering og synsing
Når Amnesty blir kansellert: Hva skjer med akademisk frihet?
Skryter av kona: — Jeg hadde ikke klart dette alene
Vil at doktorgrader bedre skal dekke samfunnets behov
Mest leste artikler
Frykter at studenter må legge studiedrømmen på hyllen: — Det er kritisk
Naboene uenige om hvor viktig det er at rektor reiser
Stryk ble halvert med studenter som lærere
12 russiske studenter mangler penger: — De er under press
Vil ha lengre, mer sammenhengende og mer virkelighetsnær praksis