Dikt● tony burner
Det dype akademiske sukket
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Jeg savner tida da undervisning var undervisning
Og forskning var forskning
Da jeg ikke fikk opp titalls programmer ved innlogging
Programmer som liksom skal forenkle og avbyråkratisere
Men som forvikler og byråkratiserer
Jeg savner tida da Inspera, Leganto, TimeEdit, Unit, Visma, Wiseflow, Workplan ikke fantes
Da den såkalte ABE-reformen ikke fantes
Da undervisere var undervisere og forskere var forskere
Da administrativ støtte var administrativ støtte, ikke delegering
Jeg savner tida da administrasjon ikke tok vekk tid og oppmerksomhet
… fra det jeg er ansatt til å gjøre
Undervise, forske, formidle
Jeg savner tida da institusjonene og enhetene var oversiktlige
Da alle visste hva alle gjorde
Da det var korte avstander, fysisk og psykologisk
Da programmene og verktøyene opplevdes som nyttige
Da vitenskapelig ansatte ikke måtte ta over administrasjonens oppgaver
En fiks idé om flate kutt har ridd oss som en mare de siste årene
Administrasjonen har ingen skyld; de er blitt en gissel
Vitenskapelig ansatte har ikke noe valg, for noen må gjøre jobben
Men når er nok nok?
Når bikker vi over til det irrasjonelle?
Når kan vi få enhetlige systemer og programmer
På tvers av institusjonene?
Når får vi nok teknisk-administrativt ansatte?
Når slutter vi med meningsløse kutt?
I verdens rikeste land
Med «tillitsreform» på alles lepper
Når skal vitenskapelig ansatte igjen bruke tid og tanke på det de er best til?
Les også:
Følg de viktigste debattene i akademia på Khronos meningsside
Nylige artikler
Oi! Universiteter med eierskap i 79 selskaper
NTNU må trekke en tydelig linje mot våpen- og flerbrukssamarbeid
Mer forskningsmidler fra stiftelser og fond? Slik kan det gjøres.
66 tilsette sagt opp ved Københavns universitet
Gir regjeringa skylden for dårlig norsk på studier
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Artikkel om vindskala mest lest i 2025. SNL-sjefen er flau over nummer to på lista
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene