Han har fått seks prisar for god undervisning. Her er professor Bjorvatn sin metode Då pandemien kom, skreiv professoren ei lærebok til studentane sine. No har han fått sin sjette undervisningspris.
How to bring the theory of happiness into practical teaching After studying the happiness theory, I tried using it to achieve happiness in my class activities during teaching. It served my students as well as myself.
Fikk 1,6 millioner for å forske på hvordan humor kan forbedre forelesninger Dr. Alex Koons erfaringer og forskning viser at enkelte typer humor kan forbedre undervisningen. Nå deler han kunnskapen med verden under den internasjonale konferansen i humorpedagogikk.
Undervisning på universitetet svikter studentene Hvorfor skal vi drive med varierte arbeidsformer og differensiere undervisning på studiespesialiserende linjer i videregående skole når universitetene legger opp til forelesninger?
Kan KI motvirke en uthuling av høyere utdanning og frigjøre tid til studentaktiv læring? Kanskje kan kunstig intelligens gi oss enda mer tid til gode møter med studentene, slik at de står mer robust i balansen mellom motgang og medgang.
Lærer man mer av å gjøre enn å høre? Studentaktiv undervisning fratar meg, foreleseren, det aller beste jeg vet; nemlig å forelese. Men kanskje lærer studentene bedre?
Nicolai Tangen på BI: Var kritikken av lederstil eller pedagogikk? Feedbacken Nicolai Tangen fikk bør ikke leses som kritikk av lederstil, men heller som tilbakemelding på pedagogikk. Ledere som blir invitert til å være gjesteundervisere kan ta lærdom av dette.
4 av 10 studenter vil ha mest fysisk undervisning. — Enklere å følge med Studentene er delt i to når de blir spurt om fysisk eller digital undervisning. Flest svarer likevel at de vil ha mest fysisk undervisning.
Merittering av fremragende undervisere motiverer Meritteringsordningen kan være et sentralt strategisk virkemiddel for å motivere til økt kompetanseheving og dermed en styrking av utdanningsfeltet i høyere utdanning.
Merittering av undervisning — et viktig tiltak i stadig utvikling Systematisk arbeid, muligheter for kompetanseutvikling og ikke minst kollegialitet og kunnskapsdeling er forutsetninger for å lykkes i arbeidet med utdanningskvalitet. Meritteringsordningen og Pedagogisk akademi kan være et viktig bidrag for å oppnå dette.
Meritter undervisningen, styrk karriereløpene Utdanning er helt avgjørende for UH-sektoren sitt bidrag til samfunn og yrkesliv. Vi må se målet for merittert underviser i forhold til andre kunnskapsområder og styrke de eksisterende karriereveiene til professor og dosent.
Ni blir meritterte undervisere hos Høgskolen på Vestlandet Den siste av to piloter er gjennomført med mål om fast meritteringsordning hos Høgskolen på Vestlandet (HVL).
Merittert underviser: — Viktige sider av studentperspektivet er fraværende i bedømmelsen Hvorvidt ordningen har livets rett skal ikke jeg avgjøre, men kriteriene er så absolutt modne for en gjennomgang.
Merittert undervisning: En ordning i stadig utvikling Fungerer meritteringsordningen for undervisere ved Universitetet i Oslo og nasjonalt? Viserektor Bjørn Stensaker svarer studiedekanene Gunn Enli og Trine Waaktaar.
Merittert underviser: — Faglig snever ordning som appellerer mer til menn enn til kvinner Som studiedekaner ved to av UiOs mest undervisningsintensive fakulteter mener vi det fortsatt er grunnleggende svakheter ved ordningen. Vi anbefaler tre grep.
Merittert underviser: Pedagogisk utviklingsarbeid eller regelrett skivebom? Tretti år med dedikert arbeid på overordnet plan for å bedre undervisningskvaliteten ved NTNU ble altså for omfattende til å komme gjennom nåløyet. Hvem er da denne ordningen for?
Over halvparten har fortsatt digital undervisning Digital undervisning har ikke forsvunnet med pandemien. Og mange studenter er fornøyde med det, viser ny studie.
Å forby ChatGPT er som å kjøre baklengs inn i fremtiden Å forsøke å hindre studenter i å bruke ChatGPT kan sammenlignes med Don Quijotes kamp mot vindmøllene. Denne kampen er umulig å vinne. Her er tre tiltak som kan føre til kritisk og god bruk av den nye teknologien.
Balanseringen av faglig frihet og studenters krav Studenter ønsker ofte en behagelig reise gjennom undervisningen. Er det lathet forkledd som noe annet? Hvor går egentlig grensen for hvor mye en foreleser skal tilpasse seg til studentenes ønsker - uten å ofre faglig integritet?
Taylor Swift inntar akademia Belgisk universitet lanserer litteraturkurs med Taylor Swift i sentrum. Artisten har også inntatt amerikanske universiteter.
Innfører makstid på undervisning: — Bekymret Kapasiteten for studentenes timeplaner er sprengt og romkabalen ved NMBU går ikke opp.
Hva mener vi med digital undervisning? Hvis en tredjedel av undervisningen skal være digital, overoppfyller mange faglærere denne normen med god margin, selv om vi nå er i en normalsituasjon etter pandemien.
Åtte nye meritterte undervisere ved OsloMet får 135.000 kroner OsloMet gir åtte ansatte status som meritterte undervisere og dobler dermed antallet som får slik heder og ære og lønnstillegg.
Forskerne mangler tid til å forske Tidsbruksundersøkelser viser at vitenskapelig ansatte ved universiteter og høyskoler i gjennomsnitt jobber mer enn 46 timer i uka. Likevel sliter de med å finne tid til å forske og til å forberede undervisning. Noe må gjøres med tidspresset i akademia, skriver Forskerforbundets leder Guro Lind.
Realfagskrisen – la dem lage termoser! Det finnes en type undervisning som virker gunstig på elevenes læring, engasjement og rekruttering i realfag, skriver Ellen E. Flø.
Teknologi for læring: Kost og nytte Utforsking av nye teknologier er essensielt for at akademia og dets studenter, og for at disse skal møte forberedt til arbeidslivet, skriver Cyvin og Mørtsell.
Student krevde 700.000 kroner av fagskole – må selv betale 200.000 En tidligere student ved Noroff Fagskole saksøkte skolen for mangelfull undervisning. Nå er han dømt til å betale 193.725 kroner i sakskostnader.
Fire tiltak for en bedre språkpolitikk i akademia At norsk akademia blir stadig mer globalt og flerspråklig, skal vi være glade for. Men det kan sette forskere i en språkskvis som institusjonene må ta ansvar for å løse, skriver sju nåværende og tidligere medlemmer av Akademiet for yngre forskere.
Meiner studentane har endra seg etter pandemien Kristin Melum Eide seier det nesten er som om både studentane og dei som underviser må læra seg heile undervisingssituasjonen på nytt.
Er forelesningen et ritual eller en læringsarena? Manglende drivkraft til å fornye undervisningsformene kan ha sammenheng med at undervisningsarbeid gir begrenset merittering innen universitetsfeltet, Harald Liebich.
Hun hatet å undervise på Zoom under pandemien — Jeg syns det var noe av det verste med pandemien, sier professor Lise Rakner ved Universitetet i Bergen. Men andre undervisere syntes det var spennende å bli tvunget til å prøve nye undervisningsmetoder, ifølge ny studie.
Mer enn hvert fjerde emne undervises på engelsk: – Går greit, men blir ikke like bra som på norsk Stadig mer av undervisningen ved universiteter og høgskoler foregår på engelsk. Det kan føre til at studentene lærer dårligere, advarer språkekspert.
Så mye av undervisningen skjer på engelsk Undervisningsspråket ved fire universiteter er kartlagt. Ved NTNU gis over halvparten av undervisningen på masternivå på engelsk.
Har lærebokforfatteres faglige autonomi krympet? Jeg ville sammenfatte ulike fagområder i en lærebok. Det skulle vise seg å by på problemer, skriver Dag Leonardsen.
Vi må forstå hvordan digitalisering påvirker fag Norge står i fare for å bli hengende etter Europa dersom vi ikke setter digital forståelse, kunnskap og kompetanse på dagsorden, skriver Pinar Heggernes.
Studenter kaller undervisning for «vranglære» Studenter ved Noroff reagerer på skolens undervisning. Rektor tar avstand fra studenttillitsvalgtes bruk av ordet «vranglære».
Er vi alle universitetspedagoger nå? Idé- og teorigrunnlaget innen universitetspedagogikk reflekterer ikke godt nok over universitetets egenart og unike samfunnsmandat, mener førsteamanuensis Lars Petter Storm Torjussen.
Hva med «OsloMets årlige utdanningskonferanse»? Utfordringen er herved gitt rektor Christen Krogh. Dette er noe vi har savnet – lenge, skriver 29 undervisere og veiledere.
Digitalisering ennå en uutnyttet verdi Digitalisering og IT må ses som en del av forskning og utdanning, ikke bare som et virkemiddel og en administrativ ressurs i seg selv, mener IT-direktør Ketil Are Lund.
— Det er vår jobb å gi studentene en grunn til å jobbe og lære seg ting Er studentene dummere enn før? Forskere ved Senter for profesjonsstudier mener vi må ta innover oss at studentmassen har blitt mye mer mangfoldig de siste 30 årene.
Ut mot nedsnakk av undervisning. — Alt var ikke bedre før — At det er undervisning det kuttes i når det er trange tider, er ekstremt problematisk, sier leder av Norsk studentorganisasjon.
Her finner du foreleserne som får best karakter av studentene I Studiebarometeret blir studentene spurt om hvordan de syns foreleserne fungerer og hvor bra undervisningen er. Disse universiteter og høgskoler skårer best.
Trenger universitetene direktører? Samtidig som antallet direktører er høyt, og deres lønnsnivå er høyere enn de vitenskapelig ansattes, bidrar direktørene sjeldent eller aldri til universitetenes kjerneområder: forskning, forskningsbasert undervisning og formidling.
Campusutvikling for fremtidens universiteter Diskusjonene om campusutvikling bør ikke hovedsaklig være basert på kortsiktige ønsker om å løse plassproblematikk eller lokalpolitiske hensyn, mener professor Tale Skjølsvik.
Nå kan meteren ryke. Viktig symboleffekt, sier studentleder Både munnbind-påbud og den generelle anbefalingen om å holde en meter avstand til andre kan snart være en saga blott. Men studenter vil fremdeles kunne trenge oppfølging, sier studentleder Tuva Todnem Lund.
Gir universiteter og høgskoler unntak fra enmetersregelen Regjeringen gir universiteter og høgskoler fritak fra enmetersregelen i undervisningssituasjoner. I tillegg fjernes påbud om hjemmekontor.
Nå fylles auditoriene igjen: — Lærer mye bedre Etter en lengre periode uten fysisk undervisning i større grupper er studentene tilbake i forelesningssalene.
NIFU: Ansatte og studenter mangler digitalkunnskap Relevant og tilstrekkelig kompetanse på digitale verktøy er den viktigste utfordringen i digital undervisning, både blant ansatte og studenter.
Åsmund Pegasus (20) begynner på sitt andre semester uten fysisk undervisning Lingvistikkstudenten er redd for at flere kommer til å droppe ut om de ikke får fysisk undervisning.
Rektor ber regjeringen om mer fysisk undervisning Det er ikke helt tomt på universitet- og høgskolecampusene, men UiO-rektor Svein Stølen er redd for frafall om ikke situasjonen endrer seg.
Førebur omikronkrise i undervisninga. Foreslår utveksling av lærekrefter Omikron kan setje heile semesteret på spel, meiner UiT-rektor Dag Rune Olsen. Han inviterer til utveksling av undervisarar på tvers av institusjonar.
«Hører du meg nå?» Hvordan forebygge zoom-fatigue Hittil har det ikke vært nok fokus på hvordan vi kan gjøre den digitale undervisningen mindre utmattende, skriver innleggsforfatterne.
Slik blir (kanskje) semesterstarten i januar De håper på fysisk undervisning, og vil ha studentene tilbake til campus i januar. Universiteter og høgskoler planlegger for en situasjon man ennå ikke kjenner.
Kvar står vi når det gjeld språkbruk på universitet og høgskular? Mange engelsktalande forskarar i Noreg vil kunna gje nye og svært viktige perspektiv, også på «heilnorske» tema. Noreg er ikkje alltid så spesielt som vi tenkjer oss, skriv Aksel Mjøs og Arnt Ove Hopland.
Jobber mer og forsker mindre En helt fersk undersøkelse fra Nifu viser at ansatte ved universiteter og høgskoler jobber mer og forsker mindre enn for fem år siden.
Tett på lærarutdanning i distriktet: Utfordringar og løysingar Ei aukande urbanisering av lærarutdanning vil forsterka lærarmangelen i distrikta, skriv ti vitskapleg tilsette ved Høgskulen på Vestlandet, campus Stord.
Syke medisinstudenter blir undervist ved norske sykehus Dere skal vite at det er absolutt ikke med lett hjerte at vi møter opp, skriver sisteårs medisinstudent ved Universitetet i Oslo.
Omvendt undervisning snur frykten for å feile til gleden ved å mestre Det er helt essensielt at universiteter og høgskoler investerer i utdanning i form av tid som gjør det mulig å legge om til ny pedagogikk.
En vei til mer språkbevisst undervisning Med en mer språknøytral praksis ved ansettelse av undervisere kan vi oppnå større fokus på utvikling av godt fagspråk, og økt omtanke for alle studentenes språkmiljø.
Felles mål om utdanningskvalitet Vi er enige at underviserne bør være sentrale i utviklingen av undervisningen, og håper og tror at steg vi har tatt denne høsten er med på å ta oss nærmere det målet, skriver OsloMets prorektor i et svar til ansattoppropet.
Om kollegialt handlingsrom og ta seg tid til den praten Er me flinke nok til å nytte handlingsrommet i jobbane våre; til å skapa meiningsfulle kollegiale møteplassar?
Vi må satse på tettere samspill mellom utdanning og forskning! 13 OsloMet-ansatte etterspør i Khrono 24. august utspill fra potensielle søkere til rektorstillingen, om hvordan man best styrker vilkårene for forskningen ved universitetet.
Dette må bli læringsmiljøets år Med erfaringer fra pandemien: Her er tre konkrete forslag for høstens undervisning.
Hybridundervisning: Nødvendig nyskapning eller digitalisering på ville veier? I den videre utviklingen av høyere utdanning vil hybridundervisning være et sentralt tema, hvor digitaliseringsskeptikere og digitaliseringsoptimister står mot hverandre.
Fem nye meritterte ved NHH Én kvinne og fire menn har fått status som spesielt gode undervisere ved Norges handelshøyskole.
To meritterte undervisere i Agder Det er tre år siden viserektor Morten Brekke fikk status som merittert underviser. Nå har Universitetet i Agder utnevnt nummer to og tre.
Erfaringen med digital undervisning var så positiv at det er grunn til et varsko Pandemien bidro til et etterlengtet løft, skriver innleggsforfatteren.
Hva risikerer vi å tape hvis vi undervisere vinner kampen om de svarte skjermene? Digital undervisning må foregå på undervisningens premisser og under en forståelse av læring som en samskapende prosess.
Tre nye meritterte undervisere i Sørøst Universitetet i Sørøst-Norge har nå totalt ni meritterte undervisere, og vil lage et eget akademi.
Jeg ville vise vei ut av UH-sektorens økonomisk uføre Et forsøk på en oppklaring til Hermannsen, Fekjær & Mangset - og Grønstad.
Europeiske konsertstudier kan gi håp for norske studenter Bent Høie og Line Wold synes resultatene fra koronastudier med store arrangementer i Europa er interessant i vurderingen av fysisk undervisning for studentene i Norge.
Er forsker i universitetssektoren en karrieremessig risikosport man bør passe seg for? En del institusjoner ønsker ikke at forskerne underviser, fordi de er redd for at det skal styrke eventuelle krav om fast stilling, skriver Øyvind Øverli.
Akademikerne må vise at de fortjener tillit Eldre akademikere som ikke publiserer eller har markert seg på flere år, bør bruke tiden sin på å undervise fremfor å forske, mener Per Arne Bjørkum.
Korleis gjer me stipendiatar til akademikarar? Å komprimera all undervisningstid inn i eitt år, er verre for stipendiaten og resulterer i dårlegare undervisning, skriv ein stipendiat og ein professor ved UiT Norges arktiske universitet.
How Covid-19 will change university lectures By outsourcing the presentation of information to new mediums and into new forms (digital material), we don’t create substitutes for us. We make substitutes for textbooks that allow us to teach better, which will stimulate demand.
Undervisning kan ikke kuttes Vi studenter er kjempeglade for at våre forelesere bruker tid på undervisningen sin. Undervisning og kontakt med studentene bør absolutt ikke gjøres om til et problem, skriver Olea Norset og Eline Øverbø Roaldsøy.
Glede i Molde, men ennå ingen oppmykning i Oslo OsloMet får neppe stor glede av regjeringens oppmykning med det første, men i Molde er rektor veldig glad for at studentene i større grad kan få komme på campus igjen.
Rektorer sterkt kritiske til regjeringens informasjon Flere rektorer er sterkt kritiske til regjeringens melding sent lørdag kveld om at studentene deres ikke er ønsket på campus mandag. — Jeg ser med redsel på hvilken kvalitet vi utdanner studentene til nå, sier Østfold-rektor.
Slik løser de meritterte underviserne pandemi-undervisning Fysikkprofessor Morten Hjorth-Jensen tror undervisningen har blitt mer kreativ etter koronautbruddet. Han og tre andre meritterte undervisere deler hvordan de løser den ekstraordinære undervisningssituasjonen.
Dankes ut av forskning ved ansettelser: — Undervisning er tydelig annenrangs Forskningsbidrag er langt viktigere enn undervisningserfaring ved ansettelse av forskere, ifølge ny undersøkelse.
Psykologisk fakultet får framifrå undervisarar Det psykologiske fakultetet ved Universitetet i Bergen utnemner no dei tre første framifrå undervisarane. Dei skal vera stammen i eit pedagogisk akademi.
Tenk radikalt nytt: Hold åpent hele døgnet! Uvanlige tider krever uvanlige løsninger. Landets universiteter og høgskoler bør tenke radikalt nytt. Jo før, jo heller, skriver Tove Lie.
Sju undervisere ved UiO har blitt «merittert» De som nå er blitt meritterte undervisere har svært ulike faglige bakgrunner. Se hele listen.
No innfører NTNU digital korona-registrering NTNU listeførte studentane fysisk - og fekk kritikk. No skal registreringa av kven som er på førelesing skje digitalt.
Nokre får 15 kroner ekstra for å undervisa på kveldstid. Andre får mykje meir — Det var ikkje vanskeleg å få leiinga med på dette, seier Forskerforbundet ved OsloMet. Der får dei tilsette 25 prosent meir i timeløn om dei jobbar etter kl 17.
Lanserer nettressurs for å bidra til undervisning om 22. juli-terroren Etter to års arbeid er læringsressursen om 22. juli-terroren, som er utviklet av NTNU og Wergelandsenteret, klar til å tas i bruk.
«...det er et problem hvis det blir sånn at ingenting er lov å tulle med» Statsråd Henrik Asheim (H) er bekymret for at alt skal bli veldig følsomt og at man må legge seg flat og beklage hele tiden.
Seks meritterte undervisarar i Sør-øst Universitetet i Sørøst-Norge har fått sine første meritterte undervisarar.
Veien videre for fleksibel undervisning Tiden er kommet for å lage et rammeverk og en plan for bruk av digitale undervisningsformer.
Vil flytte deler av undervisningen bort fra campusene Rektor ved Universitetet i Agder, Sunniva Whittaker, ser frem til å flytte deler av undervisningen bort fra campusene og inn til byene.
Dobler kostnadene til lokaler og undervisning Universitetet i Bergen jobber på spreng med å finne alternative løsninger for studenter som skal ha fysisk undervisning. Kostnadene blir doblet.
UiB vurderer undervisning i Grieghallen til hausten Universitetet i Bergen vurderer både leigemarknaden og kveldsundervsining slik at flest mogleg studentar kan møte opp fysisk til hausten.
Behov for avklaring om den STORE dugnaden Fra og med august starter nye kull med studenter i sitt første semester i høyere utdanning. Det spesielle er at dette kanskje må skje uten at de får møte verken hverandre eller sine lærere fysisk.
Brakkesyken er høyst reell hos mange, meg selv inkludert Jeg forstår studentenes bekymring, og universitetet legger planer for at alle skal få tilbud om fysisk undervisning til høsten, skriver NTNU-rektor Anne Borg.
Ingen sier tvert nei til kveldsundervisning Flere meritterte undervisere mener man også må få til fysisk undervisning til høsten. Verken Forskerforbundet eller NSO avviser kveldsforelesninger hvis det må til.
Urolig for at koronakrisen vil gi permanent digitalisering Rektorer utelukker ikke videreføring av enkelte koronaløsninger.
Død over den klassiske forelesningen, leve forelesningen! Koronarisk støttet digitalisering løser ikke grunnlagsproblemene, skriver Jon Arne Løkke og Jan Storø.
Over halvparten av leiarane er kvinner. Men professorane er framleis menn Berre kvar fjerde professor ved NTNU er kvinne. Ved OsloMet er kvinnene i fleirtal.
Undervisning i koronaens tid For mange ble omveltningen stor og dramatisk – hvordan skal vi greie dette? For andre var det ikke særlig endring av opplegget i det hele tatt, fordi undervisningen allerede lå der online, ferdig digitalisert.
Nokut gir dispensajon fra krav til eksamen og undervisning Styret i Nokut vedtok torsdag å gi dispensasjon slik at undervisning og eksamen kan endres under koronakrisen.
Hva skjer når alle kobler seg opp hjemmefra for å jobbe? Uninett er spent på hva som skjer når mange tusen studenter og forelesere skal logge seg på digitale tjenester – via hjemmenettene sine.
Her finner du hjelp og gode tips for digital undervisning Flere Facebook-sider er opprettet for å kunne hjelpe hverandre med og få gode ideer til hvordan man best kan gjøre undervisningen digital og gjennomføre «pandemi-pedagogikken», som noen allerede kaller det.
Lagar felles plattform for berekraftsundervisning Berekraft. Berekraft bør inn i all undervisning, meiner gruppa som har jobba med ei felles, digital berekraftsplattform.
Hvorfor undervises det ikke i maktkritiske perspektiver? Maktkritikk. Jeg deler forskernes argumentasjon om at kritiske tilnærminger må addressere maktforhold, skriver Merethe Giertsen.
Hold undervisningsplikten til stipendiaten hellig! Stipendiater. Undervisningsplikten for stipendiater kan føles stressende, så veileder og kolleger må vise støtte. Men den må beholdes og tiltak bør settes inn for å bedre situasjonen, skriver artikkelforfatterne.
50 nye millioner til studentaktiv læring Undervisning. Universiteter og høgskoler kan søke om 50 millioner til å utvikle nye undervisningsmetoder. I fjor fikk 12 prosjekter støtte.
Sats på undervisning for å heve kvaliteten og for å fremme likestilling Undervisning. Det ligger an til en kraftig reduksjon i tid til undervisning ved flere fakulteter ved OsloMet. Vi vil på det sterkeste advare mot de negative konsekvensene dette vil ha, skriver OsloMet-ansatte.
Gode undervisere premieres: Får lønnstillegg, heder og ære Kvalitet. Alle universiteter og høgskoler har fått beskjed om å lage ordninger som premierer gode undervisere innen utgangen av 2019. Ved OsloMet er de fem første nylig utnevnt.
Professor Jørn Øyrehagen Sunde byrjar i ny jobb i Oslo. Men timane hans vert att i Bergen Undervisning. Jørn Øyrehagen Sunde misser halvtanna år han kunne brukt til forsking når han byrjar i ny jobb ved Universitetet i Oslo. — Ordninga med undervisningsrekneskap hindrar mobilitet, seier han.
Nord universitet Stjørdal presser strykprosenten ned med «ny» metode Studieteknikk. Møter med studenter som tidligere har fått god karakter, har gjort underverker for strykprosenten på fysikk- og jusskurs ved Nord universitet Stjørdal.
Han bruker nesten bare video i den digitale dialogen med studentene Studentkontakt. Videoreportasje: Førsteamanuensis Per Kristian Rekdal ved Høgskolen i Molde har nesten helt kuttet ut e-post i kontakt med studentene. Han satser på videokontakt.
«High five» for norsk som fagspråk Fagspråk. Vel 21 prosent av emner det undervises i ved landets universiteter og høgskoler og 90 prosent av vitenskapelig publiseringer, foregår på engelsk. Iselin Nybø og Trine Skei Grande ber om råd for å bevare det norske fagspråket.
Haga: Bra, Handal! Lærarutdanning. Utdanningsforbundets bekymring for den type akademisering som føregår ved OsloMet er høgst relevant, skriv forskar Sigurd Haga.
Gausel: Jeg trodde undervisning og forskning var det aller viktigste Administrasjon. Hva er det aller viktigste i universitets- og høgskolesektoren, spør professor Nicolay Gausel. Han trodde en stund at det var forskning og undervisning som var svaret.
Forbløffet ekspertpanel om 5-årig master: «Gjenlevning fra fortiden» Undervisning. Det internasjonale ekspertpanelet som har evaluert norske økonomiutdanninger, er forbløffet og svært kritisk til at universiteter fremdeles tilbyr femårige integrerte masterprogrammer. Universitetene i Oslo og Bergen skal nå vurdere programmene selv.
Delte reaksjoner på ny lov om fagskoler som vedtas torsdag Lov om fagskoler. Fagskolestudentene jubler over ny fagskolelov, mens LO og arbeidsgiverorganisasjonen Virke er misfornøyd med at ikke studiepoeng på fagskolene allerede nå sidestilles med studiepoeng ellers i høyere utdanning.
Inntakskvalitet er viktig i rekruttering av vitenskapelig personale Kompetanse. Rektoratet ved UiT Norges arktiske universitet med klar melding: Ved vitenskapelige ansettelser ved UiT er undervisnings- og forskningskompetanse like viktig.
Grasrotbevegelse i Molde vil ta utdanningene til nye høyder Kvalitet. Faglærere og studenter ved Høgskolen i Molde har sammen utviklet en utdanningsmodell som de mener vil gi utdanningene på høgskolen et kvalitetsløft.
Studiekvalitet og studentkvalitet Kvalitet. Førsteamanuensis Anya Helene Bagge, som har fått flere priser for undervisningen sin, svarer her professor Torbjørn L. Knutsen og professor emeritus Bernt Hagtvet.
Professorers og andres elendighet Elendighet. Er det forsket på spørsmålet om studentenes læringsutbytte svekkes, desto eldre professoren er, spør Dag Flater Hwang etter debatten om elendig kvalitet på studenter og universiteter.
Årets foreleser 2016: Vil ha færre forskrifter og mer tillit Undervisning. Onsdag legger NOKUT fram den første fullskala utgave av underviser-undersøkelsen. Du kan følge framleggingen direkte her. Mari Kjos Hellum er kåret til en av Norges beste foreleser hun ønsker seg mer handlingsrom og færre forskrifter.
En hyllest til de som virkelig fortjener det Ros. Det er ikke de gode foreleserne eller veilederne Karoline Skarstein kommer til å huske når hun straks er ferdig med studenttilværelsen.
Foreslår strengere krav til undervisning for opprykk Anne Borg har ledet en arbeidsgruppe som har sett på hvordan man kan koble kompetanse på undervisning og opprykk. Nå har Borg overlevert de nye kravene til kunnskapsministeren.
Kvinner og merittering – mer av alt for å bli professor? Det er bra og også bli vurdert på undervisning, men det bør være alternativt til - og ikke i tillegg til - de andre absolutte kriteriene for opprykk, skriver førsteamanuensis Ulla Higdem.
Musikkhøgskolen i finale for internasjonal pris Norges musikkhøgskole er eneste skandinaviske finalist i en ny, internasjonal konkurranse om fremragende utdanning.
Finalistene som kan bli årets underviser på HiOA Nå har studentjuryen til Årets foreleser-prisen på Høgskolen i Oslo og Akershus valgt ut sine fem finalister. De hadde imidlertid bare en fjerdedel å velge blant sammenlignet med fjoråret.
Masterstudent i Molde fikk fagansvaret Masterstudent Erik Langelo foreleste i mikroøkonomi ved Høgskolen i Molde for første gang i vår. Studentene gjorde det bedre på vårens eksamen enn det 2016-klassen presterte i fjor.
Undervisarar må dele sine erfaringar med kvarandre Skal vi forbetre høgare utdanning, må undervisarane lære av kvarandre, meiner Jens Standal Groven i Volda.
Ja til kollegaveiledning og mer fagfellervurdering God undervisning kan læres, men det forutsetter at det finnes et fagfellesskap som satser genuint på utdanning og et lederskap som går foran og etablerer og utvikler en kultur for utdanning, mener Kari Riddervold ved UiT.
Nyeste artikler
Felles fiende, felles kamp
Guro Lind vil bli leder i Unio
Stiller spørsmål ved om studentene kan stole på regjeringen
Skatvik, Hessen og opphavsrett
Terje Bjørklund (1945-2024)
Mest lest
Dag O. Hessen innklaget til forskningsetisk utvalg
For fem år siden vant han nobelprisen. Nå er 13 av artiklene hans trukket
Fryktar maktmisbruk og trynefaktor i rekruttering til universitetet
Realnedgang for universiteter og høgskoler, mer til fagskoler
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst