Debatt ● Johan Bergh

Noen refleksjoner før enda et nytt semester

Nå venter hamsterhjulet. Og det er egentlig helt greit.

Et nytt semester kan gi uante muligheter, selv om vi pedagoger kanskje underviser i de samme emnene som før, skriver forfatteren.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Min sommerferie for 2025 er over, og et nytt semester er under oppseiling. En kollega nevnte før sommerferien omtrent dette: «… jeg gleder meg til vi sammen hopper tilbake på det berømte hamsterhjulet i august!» 

Da tenkte jeg at et «hamsterhjul» er neppe noe jeg umiddelbart kunne tenke meg å hoppe inn i. Av flere årsaker. 

For det første gir ordet hamsterhjul et inntrykk av noe repeterende, à la en evighetsmaskin. Evighetsmaskiner vet vi nå er en umulighet. For det andre ga ordet en assosiasjon til det lille dyret som ikke kommer noen vei. 

Et litt deprimerende bilde kanskje?

Når dette litt negative førsteinntrykket var prosessert en stund, kom jeg likevel til å tenke på en annen ting: Et nytt semester kan gi uante muligheter, selv om vi pedagoger kanskje underviser i de samme emnene som før. 

Heri ligger noe av det jeg ofte tenker på — kommunikasjon. Thomas E Harris og John C Sherblom skriver bl.a.: «the key to successful, satisfying groups is effective communication.» Men kommunikasjon kan også være intrapersonlig, dvs. å kommunisere med seg selv. 

For meg handler det om å føre en intern dialog hvor jeg må utforske, tenke, begrunne og vurdere. Vi vet jo nå også at i pedagogisk sammenheng er kommunikasjonsferdigheter betydningsfullt i lærer/studentrelasjoner. Noe vi bør reflektere mer eller oftere over?

Refleksjon synes både rett og riktig for oss pedagoger. Men, refleksjon krever både tid og anledning. Det er ikke alltid like enkelt å få til i et i «hamsterhjul». 

Men en av mine grunntanker er at den pedagogiske praksisen kan tilpasses til hvilken forståelse vi har av den til enhver tid rådende situasjon. På den måten kan kanskje vi lærere på en enda mer reflektert måte gripe dyrebare læringsøyeblikk som kan oppstå i møter mellom oss og de lærende? 

Ifølge professor Tone Kvernbekk ved UiO er alle pedagogiske prosesser, enten vi kaller dem oppdragelse, læring, utvikling, sosialisering, utdanning eller danning, inneholder tid. Noe hamsterhjulet ikke tar helt høyde for?

Filosofen Hans-Georg Gadamer (1900—2002) pekte på hvordan forståelse begynner med et møte med noe fremmed. Det som er annerledes får oss til å stille spørsmål. 

På den måten kan kanskje vi lærere på en enda mer reflektert måte gripe dyrebare læringsøyeblikk som kan oppstå i møter mellom oss og de lærende? 

Johan Bergh

Jeg har alltid ment at kompetanse har liten verdi hvis den ikke deles. Men, jeg har sett at praksis ikke alltid sammenfaller med den til enhver tid rådende ideologi. Dvs. at jeg har hatt diskrepanserfaringer. 

John Dewey fremhevet blant annet refleksjon som sikter seg inn på å håndtere en forvirrende eller problematisk situasjon. Refleksjon kan bidra til dybde inn mot grunnlagstenkningen ved selve naturen til pedagogisk praksis, bl.a. relatert til pedagogiske nyanser. 

Tar vi oss tid til å dele slike tanker med studentene våre, eller med hverandre?

Så er det kanskje likevel slik at «hverdagen tar oss», for å si det med andre ord. Dermed er det for all del ikke sagt at det kommende semesteret ikke kan by på rom for å reflektere over egen og eventuelt andres praksis. Alene, eller sammen med kolleger. 

Så kan vi jo da være en motvekt til det jeg innledet med — hamsterhjulet. Vi kan kanskje veie litt opp for overdreven vekt på målbare resultater og dogmatiske holdninger. 

Men, gjør vi det? Kommuniserer vi slikt på en forståelig måte? Eller tar vi oss tid til refleksjon i det hele tatt? Gitt det siste, kan hende vi burde reflektere mer?

Dette innlegget kan kanskje synes noe mer spørrende enn forklarende i stilen. Min intensjon er at det kan åpne opp for at leseren trekker egne slutninger. Gjennom å reflektere over intra- og interpersonlige erfaringer kan vi kanskje løfte blikket slik at vi kan åpne opp et refleksjonsrom for ytterligere forståelse og mening. 

For meg handler hvert semester blant annet om å utfordre det bestående, i beste mening, i et praksisforbedringsperspektiv. Så skal vi heller ikke glemme å hegne om alt det gode arbeidet som gjøres ved det enkelte lærested. 

Dette kan fort gå bra, godt høstsemester!

Powered by Labrador CMS