Debatt
Behov for avklaring om den STORE dugnaden
Fra og med august starter nye kull med studenter i sitt første semester i høyere utdanning. Det spesielle er at dette kanskje må skje uten at de får møte verken hverandre eller sine lærere fysisk.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi vet ennå ikke hvordan undervisningen ved universiteter og høgskoler blir lagt opp om drøye to måneder. Men den kan bli heldigital. Statsråd Henrik Asheim har riktignok uttalt til Khrono at vi skal planlegge for vanlig drift. Rundt på de ulike universitetene og høgskolene ser det ut til at det i stor grad planlegges for digital oppstart.
Vi bør få klarhet i disse spørsmålene så raskt som mulig. Ettersom de fleste i sektoren har ferie i juli, har vi kun juni for å forberede høstens oppstart av undervisningen. Derfor bør avklaringen komme senest 1. juni
Det er særlig de nye studentene som vil bli rammet av eventuelle uklarheter. Vi må se for oss at ett alternativ er at de ikke kommer til å kunne møte opp og gjøre seg kjent med sitt studiested, at de ikke får hilse på verken lærere eller medstudenter. At de ikke får den vanlige muligheten til å danne nye vennskap, kollokviegrupper og studiemiljø. At fadderarrangementene ikke vil kunne være mer enn skjerm-til-skjerm basert.
Ved inngangen til juni bør vi ha mottatt en entydig melding om hva slags undervisning og hva slags sosial situasjon vil kan tilby studentene fra og med studiestart andre uka i august.
For våre helse-og sosialfaglige utdanninger - som utgjør det klart største studieområdet - er kommende høstsemester et helt spesielt semester. Da skal de helt ferske programplanene begynne å fungere. Vi skal endelig sette Rethos-opplegget ut i livet. Det har vært gjort et stort arbeid over hele landet gjennom snart ti år med dette opplegget. I 2020 skal det rulles ut. Et mulig scenario er dermed at vi må ta inn helt nye kull uten å treffe dem fysisk, og at dette skjer innenfor en splitter ny programplan som aldri har vært prøvd ut før. Det er svært utfordrende. Det var ikke optimalt at vi fikk et undervisningsmessig unntaksår i år.
Den undervisningsmessige oppgaven som står foran oss høsten 2020, går langt utover den digitale dugnaden vi gjennomført de siste ukene. Denne våren har vi gjennomført unntaksundervisning med studenter vi kjenner og som kjenner oss. Høstens undervisning vil måtte få mer preg av rutine enn unntak fra rutinen. Heldigvis har denne våren skaffet oss noen erfaringer å bygge. Og vi har lært en del om bruken av de nødvendige verktøyene.
Situasjonene gir selvfølgelig undervisningsmessige utfordringer, men også utfordringer på ensomhet blant studenter og den store overgangen mange allerede opplever i overgangen fra videregående til høyere utdanning. Hvordan skal vi kunne skape en reell studiesituasjon med alle dens funksjoner vis vi ikke kan møtes? Vil det for eksempel være mulig å samle studenter i mindre grupper i deler av undervisningsopplegget?
Ved inngangen til juni bør vi ha mottatt en entydig melding om hva slags undervisning og hva slags sosial situasjon vil kan tilby studentene fra og med studiestart andre uka i august.
Nylige artikler
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen
På tide å lette på trykket, mener UiS-ansatte
Federica Mogherini sier opp som rektor etter korrupsjonsanklagene
Hva venter vi på?
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
Føler seg avskiltet etter søknad om merittering
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Rektor Mogherini arrestert etter korrupsjonsanklager